Hemsida, Netbeans,forum, galleri, php,html, css?

Permalänk
Medlem

Hemsida, Netbeans,forum, galleri, php,html, css?

Hej!

Jag har planer på att göra en hemsida åt en förening jag är medlem i.

Tanken är att den delvis består av "standardsidor" såsom presentation av förening och liknande. Men det som kommer vara mitt huvudsyfte med hemsidan är dock att det ska finnas ett forum, ett galleri där medlemmarna i föreningen kan lägga upp bilder, samt att det ska kunna finnas uppladdningsmöjligheter för filer vilket sannolikt kommer att handla om filer i .pdf-format framförallt. Antagligen vill vi ha vissa delar av hemsidan stängda för publik insyn till en början åtminstone genom form av lösenordsskydd eller liknande. Kan nämna att föreningen sysslar med experimentell arkeologi framförallt.

Då jag letat runt på Google och på Sweclockers har jag lärt mig en hel del. Jag har ingen programmeringskunskap sedan tidigare. Har förstått att jag tjänar i slutändan på att göra mycket av koden själv istället för att använda Dreamweaver eller liknande och programmering skulle jag gärna syssla med när jag hinner.

Jag har inte riktigt lyckats lista ut vilket programmeringsspråk jag ska ha. De som verkar mest lämpliga om jag fattat rätt är html, xhtml, css, php.

Dock undrar jag vad jag bör börja med och koncentrera mig på känns som att lära sig flera programmeringsspråk på en gång kan bli förvirrat. Finns det något av ovannämnda språk som gör att jag skulle kunna skapa allt det vi önskar med forum, galleri, uppladding etc och vilket isåfall?

Jag har också skaffat Netbeans som verkade vara ett bra program men beror ju också på vad jag kommer att jobba med.

Webhotellet jag är reggad på innehåller följande:
Complete Features

Account Specification
5500 MB disk space
200 GB monthly transfer

File Management
FTP account
Online file manager
Free FTP software
All file types allowed

PHP
Zend encoder supported
Ion Cube support

Domains
50 addon domains
50 parked domains
50 sub domains

Email
Unlimited POP email accounts
Web mail
PHP sendmail enabled
Custom MX records

Statistics
Disk space usage stats
Bandwidth usage stats
CPU time usage stats
MySQL query stats

MySQL
50 MySQL databases
PhpMyAdmin
Slow MySQL query stats

Automatic Script Installation
Fantastico type installer
Instant PHPbb forum
Instant SMF forum
Instant Media Wiki

Jag tror själv att php kanske är mest lämpligt men vad säger ni kunniga människor på detta forum?

För övrigt har jag böckerna Kom igång med html html 4.01 och XHTML 2.0 av Deidre Hayes

Sams Teach Yourself Web Publishing with HTML and CSS in One Hour a Day av Laura Lemay och Rafe Colburn.

HTML & XHTML The Definitive Guide av Chuck Musciano och Bill Kennedy 6th edition.

Hoppas ni kan ge mig bra tips och råd så att jag kan komma igång och lära mig ser framemot det och har ingenting emot att lära upp mig i notepad om det är bäst exempelvis.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Först och främst borde du lära dit (X)HTML, sen borde du lära dig CSS. När du bemästrar (X)HTML och CSS bra, då kan du gå vidare och lära dig PHP och MySQL.

Här är några bra sidor där du kan skaffa dig kunskap:

www.webdesignskolan.com | CSS och XHTML
www.nettuts.com | CSS , XHTML, PHP, MySQL
www.w3schools.com | HTML, CSS, PHP, MySQL

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjasmin
Först och främst borde du lära dit (X)HTML, sen borde du lära dig CSS. När du bemästrar (X)HTML och CSS bra, då kan du gå vidare och lära dig PHP och MySQL.

Här är några bra sidor där du kan skaffa dig kunskap:

www.webdesignskolan.com | CSS och XHTML
www.nettuts.com | CSS , XHTML, PHP, MySQL
www.w3schools.com | HTML, CSS, PHP, MySQL

Jag menar starkt på att stryka webdesignskolan.com från listan över bra sidor att lära sig (x)HTML från!

För det första för att jag tänkte länka till det första exemplet jag kunde hitta och sedan peka på alla fel; men det går inte att länka eftersom sidan använder sig av frames.

Men jag kan ge ett exempel; färg.
De börjar med "<font color...". Jag skulle ha "<span style="color: #...". Så, deras lilla skafferi är lite utdaterat.

Vi, på vår skola, använder sidan till undervisning inom webbdesign A, och när jag sitter bredvid andra som använder sig av sidan ställer jag mig starkt tveksam till olika javascript, och fulkoder.

"Här kan du lära dig HTML; kopiera in följande kod på din sida så fungerar allt".

w3schools.com är en mycket bra sida.

You har vettiga länkar i sin signatur, och han lär ge råd i tråden snart!

Jag har, när jag lärt mig xHMTL, CSS, PHP och MySQL använt mig av:
http://w3schools.com
http://php.net (hur bra manual som helst!)
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Steg 1: Lär dig HTML och CSS. Börja med att läsa Webboken.
Steg 2: Lär dig PHP. Blir lättare om du har lite hum om hur programmering fungerar, i övrigt är php.net din bästa vän.
Steg 3: Lär dig SQL. Det lär finnas grundläggande guider som är lätta att hitta.

Håller för övrigt med om att webbdesignskolan bör strykas, den är utdaterad och inte särskilt pedagogisk/förklarande. Som blomqvist säger, den är lite "kopiera detta så funkar det" istället för det kanske lite bättre "så här funkar det".

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla goda råd och alla bra hemsidor, ja då får det nog bli till att börja med html-programmering och gå vidare med PHP och SQL i framtiden. Känns bättre att lära sig det från grunden.

Ska bli kul och jag lär ha att göra ett tag men det ser jag framemot. Jag pluggar GIS geografiskt informationssystem introduktionskurs där jag tror en del SQL ligger i bakgrunden så är nog bra att kunna använda det också.

Finns det några konflikter som kan uppstå mellan php och html exempelvis eller kombinationen av programmeringsspråk funkar bra tillsammans utan att man blir helt förvirrad? Jag lär testa hemsidan i ett antal olika webbläsare.

Kan ställa en annan fråga också som dock inte är helt i trådens ämne men det gäller just sql och liknande.

För att bygga databaser vilket också är ett framtida projekt för min del är det bäst att göra dessa från grunden i SQL eller något annat programmeringsspråk eller är det bättre att använda access, filemaker eller liknande?

Databaserna kommer sannolikt att bli relativt stora med tusentals poster.

Har ni allmänna eller specifika råd gällande html, php, sql, databaser så tar jag gärna emot dessa vill gärna undvika att göra alltför dumma saker i början om jag kan eller just kod från html-sidor och liknande som är utdaterad som exemplet nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
[B]Jag menar starkt på att stryka webdesignskolan.com från listan över bra sidor att lära sig (x)HTML från!

Men jag kan ge ett exempel; färg.
De börjar med "<font color...". Jag skulle ha "<span style="color: #...". Så, deras lilla skafferi är lite utdaterat.

Permalänk
Medlem

Språken nämnda här kommer inte skapa konflikter emellan varandra.
Läste en bra förklaring på hur det fungerar i en annan tråd
HTML och CSS kan du tänka på som det du ser, allting som skrivs ut på sidan.
PHP körs i bakgrunden på servern, medans SQL används för att stoppa in och plocka ut information ur en databas.

Kanske inte jättebra förklarat, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel också.

Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loleth
Har ni allmänna eller specifika råd gällande html, php, sql, databaser så tar jag gärna emot dessa vill gärna undvika att göra alltför dumma saker i början om jag kan eller just kod från html-sidor och liknande som är utdaterad som exemplet nedan.

För att lära sig html kan jag tänka mig, då jag faktiskt har lärt mig det under väldigt lång tid - utan att för den sakens skull kunna speciellt avancerade metoder, att det handlar om att bygga upp en sida från grunden.
Alltså, börja med det klassiska

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=UTF-8" /> <title>Sidtitel</title> <link rel="stylesheet" href="stylesheet.css" type="text/css" /> </head> <body> <div id="contents"> <h1>Min första rubrik</h1> <p> Min första paragraf </p> </div> </body> </html>

och sedan därifrån applicera ett utseende genom stylesheet.css

/* En kommentar */ * { padding: 0; margin: 0; } /* För att förhindra problem */ body { font-family: "Trebuchet MS", sans-serif; background-color: #fff; color: #000; /* Text-färg */ } /** * Specificera att du vill "styla" ett div-element med id't "contents" * "#" markerar att det är id * "." markerar att det är class (div.contents) **/ div#contents { background-color: #fff9d7; border: 1px solid #e2c822; padding: 10px; /* Sätt till 0 för att se skillnaden! */ width: 600px; /* Måste specificeras för att argumentet under ska få effekt */ margin: 20px auto; /* Centrerar elementet horisontellt med en position 20px från sid-toppen */ /* margin: auto; fungerar bara om en doctype används i html-filen (översta raden i mitt exempel) */ } p { color: #333333; font-size: 14px; font-weight: bold; }

För att leka ytterliggare med följande exempel (och genom det lära sig) rekommenderar jag http://w3schools.com/tags/default.asp samt http://w3schools.com/css/css_reference.asp

Deras "skola" är också vettig. Passa också på att läsa Webboken som finns länkad i You's signatur!

Ska du dyka in i php kan följande länkar vara passande:
http://se2.php.net/manual/en/language.variables.basics.php
http://se2.php.net/manual/en/reserved.variables.php

$_POST används för att ta emot data från ett formulär:

<form method="post" action="post.php"> <input type="text" name="test" value="värde" /> <input type="submit" name="send" value="Skicka värdet till php-filen!" /> </form>

Lägger du till den snutten till första exemplet (eller i en egen separat fil) och sedan skapar en php-fil vid namn "post.php" (som är filen som "action" pekar mot):

<?php # kommentar // kommentar /* Kommentar över flera rader */ echo "Du skrev " . $_POST['test']; # "test" är namnet på inmatningsrutan i html-exemplet ?>

Hur du ska göra med en $_POST-variabel när du kommer till databashantering är ett senare kapitel!

Det hela kan nog ses som en mycket snabb crash-course i det hela. Men nu har du något att spinna på, och få nya frågor!

Pedagogiskt nog är ingen av koden testad.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, har inte fått allt att funka än men beror nog på att jag inte riktigt har koll än.

Jag kommer antagligen ha något mer ledig tid framöver än jag förväntade så ska så smått börja läsa in mig på html först och främst så inom det området lär det dyka upp frågor i framtiden skulle jag tro.

Finns det något program som är gratis som kan visa både kod och hur designen kommer att se ut ungefär för html som Dreamweaver men som inte kostar multum? Har kollat runt en del men inte lyckats hitta något än.

Annars är väl notepad enklast att koda html i.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till.

Det är väl bäst att köra html först innan xhtml? Hur stor skillnaden är det mellan dessa två? Är det xhtml som kommer att bli den nya standarden i framtiden? Eller html kommer fortfarande vara dominerande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loleth
Kom på en sak till.

Det är väl bäst att köra html först innan xhtml? Hur stor skillnaden är det mellan dessa två? Är det xhtml som kommer att bli den nya standarden i framtiden? Eller html kommer fortfarande vara dominerande?

Kör inte XHTML alls, egentligen. Du behöver det inte, det ger absolut inga fördelar och du måste ändå peta runt en del för att få ordentlig XHTML (med rätt mime-typ och sådant).

I framtiden finns typ XHTML2 och HTML5, och av dessa ser HTML5 mest lovande ut. Har inte hört mycket om XHTML2 de senaste två åren, medans HTML5 börjar blir klart nu snart... men det lär väl dröja ett år eller två.

Edit: Mer om skillnaden mellan XHTML och HTML finns i Webboken.

Permalänk
Medlem

Okej, ja då kommer jag koncentrera mig på html, jo den nya versionen av xhtml verkar vara ganska tyst av sig så lär ju lära mig html 5.0 när det kommer och vid det laget är jag ju förhoppningsvis bra på dagens html vilket förhoppningsvis underlättar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag och en kompis satt igång att bygga hemsidan så smått.

Vi har testa på lite olika sätt och kommit fram till att är smidigast att köra den mesta kodningen i notepad.

Dock har såklart en del problem tillstött som alltid när man är nybörjare.

Vi har än så länge testat frames i html för att dela upp sidan.

<HTML>

<HEAD>

<TITLE>
EMBLA
</TITLE>

</HEAD>

<FRAMESET COLS="200,*">

<FRAME SRC="MENY.HTM">

<FRAMESET ROWS="199,*">

<FRAME SRC="Rubrik.HTML">

<FRAME SRC="NYHET.HTM" name="mitten">

</FRAMESET>

</FRAMESET>

</HTML>

Vi har dock ett problem. I övre vänstra hörnet i menyn har vi en bild som vi skulle vilja ha som en separat frame något vi inte lyckats med. För övrigt har vi en huvudrubrik där linjen går vågrätt i toppen av sidan samt där bilden ligger nu i vänsterkanten en avgränsning för meny. Det vi skulle vilja göra är att avgränsa bilden från menyn.

Frames verkar relativt bra. Är stylesheet i CSS bättre att använda sig av för att anpassa sidans utseende och avgränsningar? Finns det några direkta nackdelar att använda html-frames?

Sedan har jag fått igång ett phpbb3 forum där jag skulle vilja ändra språk. Det har brittisk engelska nu och jag har fixat svenskt språkpaket jag skulle vilja ha istället. När jag kopierade in det svenska i lang foldern funkade inte detta då i adminpanelen fanns fortfarande bara brittisk engelska. Hur gör jag således för att få ett svenskt språkpaket att funka med forumet? Ska jag ändra indexfiler i phpmappen eller nåt annat förutom att lägga in sv mappen i langmappen?

Har kollat runt på internet men har ändock inte blivit riktigt klok på allt därav ovanstående frågor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loleth
Vi har testa på lite olika sätt och kommit fram till att är smidigast att köra den mesta kodningen i notepad.

Rekommenderar starkt att ni skaffar typ Notepad++ eller SciTE då det är mycket trevligt att ha syntax highlighting när man sitter och skriver HTML.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loleth
Vi har än så länge testat frames i html för att dela upp sidan.

Låt bli. Mer om det här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loleth
Frames verkar relativt bra. Är stylesheet i CSS bättre att använda sig av för att anpassa sidans utseende och avgränsningar? Finns det några direkta nackdelar att använda html-frames?

CSS är klart bättre, av en rad anledningar. Frames har många problem gällande sökmotorer, användarvänlighet med mera. Tips om hur du kan skapa en layout m.h.a. CSS finns här. Rekommenderar starkt att ni läser hela Webboken.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendara er att använda ett färdigt cms system istället.
Kolla på tex http://www.joomla.org/ då kommer ni få ett system som kommer se bättre ut, funka bättre och vara säkrare än det ni kommer att göra första gången
Nackdelen är att ni inte lär er lika mycket, men men.

Permalänk
Medlem

Arbetet med hemsidan har legat nere ett tag men nu har vi påbörjat det igen.

Jag har fixat ett phpBB3.0.5-forum som funkar bra i stort sett.

Det jag undrar nu är om det finns något program eller någon tjänst där man kan testa hastigheter på ens egna hemsida och kanske forum för att se vilka hastigheter servern levererar.

Både hemsidan och forumet kan ibland vara något sega men det känns mer som att det beror på att det är ett gratis webbhotell och därför knappast har världens snabbaste servrar.

Men finns det något jag kan göra för att öka hastigheten på ett phpforum?

Det är ett standardforum från PHP:s hemsida men finns det saker man kan göra för att det ska bli snabbare, beskriv i så fall gärna hyfsat utförligt då mina php-kunskaper inte är så stora än.

Tack på förhand!