Firefox 3: rensa cache minnet för en specifik sida

Permalänk

Firefox 3: rensa cache minnet för en specifik sida

Hej!

Är det någon som vet hur jag kan rensa cache minnet och eller kakor (cookies) för en specifik webbsida eller webbplats?

Jag använder Firefox 3.0.6 under Windows Vista 64-bit.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Vila i frid

CTRL-F5 rensar cachen. Rensa password-cookies lär du göra i Tools-Options-Security-Saved Passwords.

Permalänk
Medlem

Det där är ju ospecifikt.

Om du vill ta bort valfria sidor ur kan du skriva in namet eller en del av namnet i adressrutan, och tryck shift-delete. Du kan även trycka CTRL-H och söka upp de sidorna du vill ta bort.
Jag gissar på att när du gör detta så försvinner även tillhörande cookies/cache.

about:cache

Permalänk

Jag vet att F5 uppdaterar sidan man är inne på. Står det dokumenterat någonstans vad CTRL+F5 gör? Hur ska jag veta att cachen är rensad för sidan när jag trycker CTRL+F5 och att det inte är bara en vanlig F5 uppdatering jag har gjort?

Är inte det fusk egentligen?

MOZILLA FIREFOX CHEAT SHEET

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Det där är ju ospecifikt.

Om du vill ta bort valfria sidor ur kan du skriva in namet eller en del av namnet i adressrutan, och tryck shift-delete. Du kan även trycka CTRL-H och söka upp de sidorna du vill ta bort.
Jag gissar på att när du gör detta så försvinner även tillhörande cookies/cache.

about:cache

Menar du att CTRL+F5 är ospecifikt? Vad gör den, rensar den cachen för alla webbsidor alltså?

Du menar alltså att jag t.ex. kan skriva http://www.sweclockers.com/forum/ i adressfältet, placera markören mellan .com/ och forum/ och sedan trycka Shift+Del, alternativt CTRL+H?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Alltså.. Jag vet inte riktigt vad du ville göra. Men CTRL+F5 laddar om den sidan man är på utan hänsyn till cachen.
Om du vill ta bort sidor från firefox cache eller "historik" så kan du som göra jag beskrev.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Du menar alltså att jag t.ex. kan skriva http://www.sweclockers.com/forum/ i adressfältet, placera markören mellan .com/ och forum/ och sedan trycka Shift+Del, alternativt CTRL+H?

Japp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Alltså.. Jag vet inte riktigt vad du ville göra. Men CTRL+F5 laddar om den sidan man är på utan hänsyn till cachen.
Om du vill ta bort sidor från firefox cache eller "historik" så kan du som göra jag beskrev.

Japp

Hmm... intressant teori! Men enligt webbsidan som jag länkade till ovan, MOZILLA FIREFOX CHEAT SHEET, så har CTRL+F5 den egenskapen att den fräschar upp (refresh) webbsidan som man för tillfället visar OCH cache minnet. Jag vet inte dock om det är cache minnet för just den webbsidan man visar eller hela cache minnet som uppdateras.

Citat:

Refresh Page & Cache Ctrl + F5

Så det stämmer nog inte riktigt det sista om att ingen hänsyn tas till cache minnet.

Byt plats på "som" och "göra"!

Att placera markören i adressen i adressfältet och trycka på SHIFT+DEL eller CTRL+H har ingen särskild effekt utöver det normala.

Vad är då det normala?...

Det normala är att CTRL+H visar Historik (History) sidofältet (side panel) på vänstra sidan i programfönstret, medan SHIFT+DEL är detsamma som att trycka bara på DEL ensamt utan SHIFT i vilket textfält som helst och resulterar i att tecken efter markören (eller till höger om den) raderas i textfältet (den motsatta funktionen till Backspace).

Jag ser därför inte CTRL+H och SHIFT+DEL som något magiskt trick som utför det jag frågade om. Speciellt inte SHIFT+DEL... aldrig hört eller sett någon använda denna kombination i något program över huvudtaget. Det enda jag vet där SHIFT+DEL flitigt används av bl.a. mig själv är i Windows Explorer där den gör att man blir tillfrågad om man vill radera filen eller filerna permanent istället för att flyttas till papperskorgen när man markerar några filer och eller mappar i Windows Explorer och trycker på SHIFT+DEL. Annat än det vet jag inte...

Så av dessa två så är CTRL+H den enda tangentbindningen som faktiskt fungerar och finns förprogrammerad i Firefox. Jag känner till den också. Men man måste ju inte ens klicka på adressfältet för att få den att fungera vilket du eller ni verkar tro. Det räcker med att trycka på CTRL+H nu när jag skriver det här inlägget så kommer Historik sidofältet att visa sig. Ni verkar ha missförstått det kortkommandot om ni tror att man måste befinna sig i adressfältet för att den ska ha en verkan. Det är ett globalt kortkommando i Firefox som går att trycka precis när som helst. Förutsatt att man inte är inne i Inställningarna i Firefox och att Firefox fönstret är fokuserat/aktivt eller "öppet" men det är ju en självklarhet.

Några ord till om Historik då... som sagt, Historik sidofältet kan öppnas med kortkommandot CTRL+H. Det kan också öppnas från menyn Visa (View), Sidofält, Historik. Men om man inte vill visa historiken som ett sidofält så går det utmärkt att klicka på menyn Historik direkt i programfönstret för att få direkt insyn i historiken utan att några sidofält visas, om man vill det. I den menyn kan man också välja "Visa all historik" eller trycka på CTRL+SHIFT+H vilket gör att historiken visas i ett separat programfönster som heter Biblioteket om man vill se utförlig information om all lagrad historik i programmet.

Vad är historik och eller "Historik" då?... det verkar som att ni har gått bett där för ni verkar tro att det är det som är cache minnet. Det är inte cache minnet! Historiken är länkar som visar vilka webbsidor man har besökt tidigare. I vissa webbläsare kallar det "Tidigare" istället för "Historik", en av dessa är Internet Explorer. Men det är ju inte cache minnet!

Cache minnet är egentligen kopior av filer och annat innehåll som har sparats från en eller flera webbplatser och webbsidor lokalt på en förutbestämd plats på datorn. Det snabbar upp webbsurfandet genom att webbläsaren inte måste ladda in t.ex. en stor bild eller flera små bilder från en webbsida som man besöker ofta för varje gång man besöker den. Cache minnet gör alltså att det känns som att Webb-surfandet går snabbt!

Det var detta minne som jag ville rensa, dvs. radera de lokala filerna från datorn! Ibland behövs det när en webbsida inte vill öppnas normalt, eller när man t.ex. besöker samma webbsida som tidigare men där en bild har uppdaterats mot en nyare version - man ser inte den nya versionen av bilden utan den som finns lagrad eller "cachad" på datorn sedan tidigare.

Så! Kort sagt...

CTRL+H bort! Inte relevant!

SHIFT+DEL bort! Fungerar inte OCH är inte relevant!

ABOUT:CACHE är bra! Den visar var cache filerna lagras på datorn så att man kan radera dem själv manuellt.

CTRL+F5 finns! Men frågan är hur väl det egentligen fungerar och om cache minnet för en viss webbsida verkligen uppdateras om man använder det. Ännu har jag inte verifierat detta.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Ctrl + F5 gör en forced refresh. Väldigt bra när man kodar sidor och vill se ändringarna som ibland inte blir pga FF läser från sin cache istället för från servern.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Massa text

Jo jag vet exakt vad cache och det innebär. Problemet är att cache är ett realtivt generellt begrepp och många blandar ihop det med annat. Det var därför jag tog med alla tre möjliga alternativ eftersom jag inte tyckte det var helt klart vad du var ute efter. Men du verkar ju ha rett ut det nu.