Vilken utbildning väljer jag?

Permalänk
Medlem

Vilken utbildning väljer jag?

Har jobbat inom industri nu i några år och det är en miljö jag trivs i. Har även jobbat som elektriker-lärling i Norge några månader. Gick som installatör. Det jobbet var inte så roligt. Dra kablar och installera vägguttag mm.

Nu är jag iaf arbetslös och ska utbilda mig, kommer gå en utbildning med inriktning på industri. Känner att detta är det jag vill göra, gillar mekaniska saker, gillar att jobba med kroppen också. Älskar teknik och data samt intresserad av hur saker och ting fungerar.

Fått tre alternativ på utbildningar

Styr Reglertekniker
CNC operatör
Industrisvetsare med IW diplom efter godkänd kurs.

Om några dagar ska jag gå på studiebesök och få veta mer om dessa yrken och utbildningar.

Jag är hursomhelst intresserad av att höra från er, ni som har detta som yrke; hur ni trivs med era yrken. Fördelar och nackdelar med dessa.

Med tanke på mina intressen och min bakgrund så passar samtliga val mig. Därför är det så svårt att välja. Skulle helst vilja lära mig allt. Men det går tyvärr inte.

Så ni som jobbar som CNC-operatörer /Styr regler mekaniker/tekniker eller industrisvetsare, vad har ni att säga om saken?

Hurvida dessa val är smart att göra med tanke på rådande arbetsmarknadssituation är ointressant i dagsläget. Jag är endast intresserad av svar från personer som arbetat med något av dessa yrken eller som har annan relevant kunskap om dessa yrkesval.

Tack på förhand / Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk

Vad tror du om en utbildning i Elektroteknik?
http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/elektrotek...

Då har du en ordentlig grund att stå på. Dessutom så får du möjlighet att "lära dig lite av allt" med hjälp av olika valbara kurser.

Skitjobb blir ingen glad av, satsa ordentligt på en gedigen utbildning!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad tror du om en utbildning i Elektroteknik?
http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/elektrotek...

Då har du en ordentlig grund att stå på. Dessutom så får du möjlighet att "lära dig lite av allt" med hjälp av olika valbara kurser.

Skitjobb blir ingen glad av, satsa ordentligt på en gedigen utbildning!

Annan utbildning än dessa tre alternativ som jag tidigare postat är inte aktuellt.
Jag är mer åt det praktiska hållet och inte intresserad av att sitta x antal år i en skolbänk.

Helt övertygad om att någon av dessa tre utbildningar kommer räcka gott å väl i framtiden för mig, alla kan vi inte vara ingenjörer.

Är det just dessa 3 yrkesval som du klassar som skitjobb, eftersom detta är mer OT, eller är det just yrken där en högre utbildning inte krävs som du klassar som skitjobb?

Är ganska säker på att det behövs duktiga yrkesmän/kvinnor som får ritningarna som ingenjörerna gjort till fungerande maskiner etc.

För övrigt vill jag gärna ha mer specifik input gällande dessa tre yrken, som jag skrev tidigare så är andra utbildningar inte aktuella för mig.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Jobbar själv inom industin med elektrikskt underhåll vilket inbegriper.
Programering och felsökning av ett gäng styrsytem (Indramat, Siemens, Mazak, Fanuc, Landis mm.)
Elektrisk felsökning av maskiner tex byta ut skalor och pulsgivare mm
Trivs jättebra med det jag gör och tjänar enligt mina mått mätt riktigt bra!

Dock känner jag att jag vill läsa lite mer nu när man fortfarande är ung så ska söka mig in på Chalmers till hösten, kommer att söka Design-ingejör, tycker det låter som en rolig linje!

CNC-operatör dräller det av på företaget jag jobbar på, dock är det långt mellan de kompetenta! Skulle underlätta mycket med några CNC-operatörer med lite innanför pannbenet.

Styr och reglerteknik är kul och det skulle jag valt av dina tre alternativ, inte som att vara installatörselektriker utan mer ett tänkaryrke.

Random-person:
Vad är ett skitjobb? Jag fick ett jobb jag har trivts jävligt bra på efter bara gymnasieutbildning, är detta ett skitjobb?
Är alla arbeten som inte kräver högskolestudier skitjobb?

Visa signatur
Permalänk

Möjligen lite felplacerat eftersom jag inte arbetar med det, men jag skulle rekomendera styr- och reglertekniken.
Under min utbildning har jag läst två kurser i just dessa ämnen, och har man bara lite intresse för teknik och programmering är det jättespännande!

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

Tackar för informationen jag fått. Om någon har information om hur det är att jobba som CNC operatör eller industrisvetsare så är detta mycket välkommet.

Visa signatur

BAAH