Inköp av nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Inköp av nytt grafikkort.

Hejsan! Mitt "förra" ett geforce 8600gt 512mb skapade skumma signaler när jag bootade datorn så den inte gick igång. Så jag hade tänkt att införskaffa ett nytt. Runt 600-1000kr drygt. Mitt system;

Socket 775 LGA (Ehmm inte riktigt helt kunnig här)
Intel P Dual CPU
2gb ram

Hade tänkt mig Oblivion igen och GtaIV. På mitt gf8600gt funka det, även att det "hackade" i mellanåt.

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk

9800GT kanske vore nåt? (med tanke på prisklassen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
9800GT kanske vore nåt? (med tanke på prisklassen)

På så vis. Kan det här vara okej för bl.a GtaIV tror du?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396611

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gosif
På så vis. Kan det här vara okej för bl.a GtaIV tror du?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396611

DYRT, du får ju nästan ett 4850 för dom där pengarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
DYRT, du får ju nästan ett 4850 för dom där pengarna!

Hmm. Är radeon-korten bättre? Kommer ihåg att det diskuterades även innan jag införhandlade mitt gf8600gt.

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk

Jag skulle rekommendera detta kort för runt tusenlappen;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=392554

Det lär fungera galant i Oblivion, men jag är inte säker på hur det skulle funka med gtaiv, bara sett här på forumet att det verkar kräva en hel del. Nån annan får fylla i på den fronten.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Jag skulle rekommendera detta kort för runt tusenlappen;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=392554

Det lär fungera galant i Oblivion, men jag är inte säker på hur det skulle funka med gtaiv, bara sett här på forumet att det verkar kräva en hel del. Nån annan får fylla i på den fronten.

Okej! GtaIV med mitt gf8600GT hackade lite ibland, annars flöt det på. Vet inte om det kan ha varit med den tidiga releasen.

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Medlem

9800GT eller HD4830!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Inaktiv

HD4830 säger jag med.

Permalänk
Medlem

Bästa kortet under 1000kr är HD4830.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
HD4830 säger jag med.

För mkt ljud eller?

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gosif
Hmm. Är radeon-korten bättre? Kommer ihåg att det diskuterades även innan jag införhandlade mitt gf8600gt.

berorpå vad du jämnför mot, men ett hd4850 presterar som ett 9800gtx+

Dvs mkt bättre än ett 9800gt

HD4830 är nog som dom andra i tråden också säger rätt kort för dig.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att du i alla fall håller dig borta från HD4850-korten, deras stockkylare är sämre än värdelös (idletemps på ~85 grader är inte acceptabelt år 2009, inte ens 2000..) vilket betyder merkostnad på 3-600kr för en aftermarketkylare. Hur HD4830s kylare är vågar jag inte svara på, men eftersom flera har rekommenderat det så förutsätter jag att de har tagit ansvaret att kolla upp vad de pratar om först, annars skulle de väl aldrig sagt något..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Mitt råd är att du i alla fall håller dig borta från HD4850-korten, deras stockkylare är sämre än värdelös (idletemps på ~85 grader är inte acceptabelt år 2009, inte ens 2000..) vilket betyder merkostnad på 3-600kr för en aftermarketkylare. Hur HD4830s kylare är vågar jag inte svara på, men eftersom flera har rekommenderat det så förutsätter jag att de har tagit ansvaret att kolla upp vad de pratar om först, annars skulle de väl aldrig sagt något..?

Har du kollat på t.x komplett de senaste månaderna? Det finns inte ett enda HD4850 kort där som har referenskylaren. Så för all del, köp HD4850.

För övrigt så gjorde referenskylaren jobbet dvs kortet överhettade inte vilket endå får anses vara syftet med kylaren.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

ett litet tips är att kolla psu;n innan du inhandlar kortet...
jag hade nämligen lite problem när jag köpte mitt 4830.
(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=404918)

jag hade en "antec H-neo 430watt" och det räckte precis för att kunna köra kortet i load... men det var efter jag hade kopplat ur samtlig "övrig utrustning... d.v.s. 3hårdiskar, alla fläktar(dock ej cpu fläkten), dragit ur min minneskortläsare och sisst men inte mins mina dvd spelare...

men efter att jag inhandlat en ny psu så har systemet fungerat felfritt ^^
(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351054)

ett annat tips är att du ser till så att du har plats is chassit
(min kompis som köpte HIS 4850 kort samtidigt som jag fick såga lite i chassit för att få plats med det...)

ang. prestandan på kortet så är det helt fantastiskt! tack vare luft flödet i mitt chassi och en ordenklig överklockning så presterar mitt kort bättre än min kompis 4850...

så enligt mig: 4830 is the only way to go...

men om din psu inte skulle räcka till detta kort och du inte känner för att inhandla en ny, så är min rekomendation ett 4670.

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk

Även jag tycker att HD4830 är det bästa kortet för runt tusenlappen i dagsläget. Detta kan kanske vara något:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388742

Kylningen verkar vara väl tilltagen och hyfsat tyst.

Som inlägget ovan säger, så är HD4670 ett bra val om du har klent nätaggregat. (presterar dock sämre än HD4830)

PS. Om du går från Nvidia till ATI, så se till att avinstallera dina gamla Nvidia drivrutiner innan du byter kort, så undviker du drivrutinskonflikter. DS

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
ett litet tips är att kolla psu;n innan du inhandlar kortet...
jag hade nämligen lite problem när jag köpte mitt 4830.
(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=404918)

jag hade en "antec H-neo 430watt" och det räckte precis för att kunna köra kortet i load... men det var efter jag hade kopplat ur samtlig "övrig utrustning... d.v.s. 3hårdiskar, alla fläktar(dock ej cpu fläkten), dragit ur min minneskortläsare och sisst men inte mins mina dvd spelare...

men efter att jag inhandlat en ny psu så har systemet fungerat felfritt ^^
(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351054)

ett annat tips är att du ser till så att du har plats is chassit
(min kompis som köpte HIS 4850 kort samtidigt som jag fick såga lite i chassit för att få plats med det...)

ang. prestandan på kortet så är det helt fantastiskt! tack vare luft flödet i mitt chassi och en ordenklig överklockning så presterar mitt kort bättre än min kompis 4850...

så enligt mig: 4830 is the only way to go...

men om din psu inte skulle räcka till detta kort och du inte känner för att inhandla en ny, så är min rekomendation ett 4670.

Har ett 400W nätagg. Får väl inhandla ett kraftigare nätagg kanske då.

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gosif
Har ett 400W nätagg. Får väl inhandla ett kraftigare nätagg kanske då.

Nja, inte nödvändigtvis, det beror mest på hur mycket ström dit aggregat kan leverera på 12V-linan. FSP 400PNF t.ex. kan köra HD4830 utan problem. Det aggregatet levererar som max 29A på 12V-linorna tillsammans (348W). Aggregat som är lite äldre och som är gjorda enligt ATX 1.x standard är konstruerade för att ge mer ström på 3.3V, och 5V linorna än 12V-linan. Nyare aggregat som följer ATX 2.X standarden ger tvärt om mer ström på 12V-linan än på 3.3V och 5V-linorna.
Sedan har vi ju ett gäng budgetaggregat som överspecificerar sina aggregat genom att räkna på hur mycket effekt aggregatet kan ge ungder korta stunder (sekunder) och inte under kontinuerlig belastning.

Så kolla upp hur mycket ström ditt aggregat kan ge totalt på 12V (brukar stå total 12V eller 12V1 + 12V2 combined, du kan alltså inte bara lägga ihop maxströmmen på de olika linorna utan leta efter en av tillverkaren utsatt effekt på den maximala kombinerade effekten på 12V-linorna)

Enligt X-bit labs drar ett HD4830 ungefär 85W under last (rätt likt ett 9800GT), vilket ger att det drar ungefär 7A då.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, inte nödvändigtvis, det beror mest på hur mycket ström dit aggregat kan leverera på 12V-linan. FSP 400PNF t.ex. kan köra HD4830 utan problem. Det aggregatet levererar som max 29A på 12V-linorna tillsammans (348W). Aggregat som är lite äldre och som är gjorda enligt ATX 1.x standard är konstruerade för att ge mer ström på 3.3V, och 5V linorna än 12V-linan. Nyare aggregat som följer ATX 2.X standarden ger tvärt om mer ström på 12V-linan än på 3.3V och 5V-linorna.
Sedan har vi ju ett gäng budgetaggregat som överspecificerar sina aggregat genom att räkna på hur mycket effekt aggregatet kan ge ungder korta stunder (sekunder) och inte under kontinuerlig belastning.

Så kolla upp hur mycket ström ditt aggregat kan ge totalt på 12V (brukar stå total 12V eller 12V1 + 12V2 combined, du kan alltså inte bara lägga ihop maxströmmen på de olika linorna utan leta efter en av tillverkaren utsatt effekt på den maximala kombinerade effekten på 12V-linorna)

Enligt X-bit labs drar ett HD4830 ungefär 85W under last (rätt likt ett 9800GT), vilket ger att det drar ungefär 7A då.

Utifrån själva nätagget:

AC INPUT: 115V/230V 60/50Hz0 8.8A/5.0A

DC OUTPUT: +3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5VSB

400W MAX Combined Watt Total Output 400W

Har även en annan fråga. Min cpu-fläkt har börjat väsna nåt enormt sen jag bytte mitt nättagg. Kanske var mitt förra högljudda nätagget som gjorde att det överösta min cpu-fläkt. Vad kan det bero på? Skit eller nåt? Kan jag testa att dammsuga eller nåt när strömmen är ur..

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gosif
Utifrån själva nätagget:

AC INPUT: 115V/230V 60/50Hz0 8.8A/5.0A

DC OUTPUT: +3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5VSB

400W MAX Combined Watt Total Output 400W

Har även en annan fråga. Min cpu-fläkt har börjat väsna nåt enormt sen jag bytte mitt nättagg. Kanske var mitt förra högljudda nätagget som gjorde att det överösta min cpu-fläkt. Vad kan det bero på? Skit eller nåt? Kan jag testa att dammsuga eller nåt när strömmen är ur..

Dammsug inte datorn...

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gosif
Utifrån själva nätagget:

AC INPUT: 115V/230V 60/50Hz0 8.8A/5.0A

DC OUTPUT: +3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5VSB

400W MAX Combined Watt Total Output 400W

Har även en annan fråga. Min cpu-fläkt har börjat väsna nåt enormt sen jag bytte mitt nättagg. Kanske var mitt förra högljudda nätagget som gjorde att det överösta min cpu-fläkt. Vad kan det bero på? Skit eller nåt? Kan jag testa att dammsuga eller nåt när strömmen är ur..

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Medlem

4830 ska du ha:)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan du lägga ut, om du sparar lite och köper en helt ny dator istället, nya fräsha fungerande grejer känns alltid bättre!

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Medlem

jag har ett 380W agg och ett ATI4850 m stock kylare .. 80 grader? so what? allt är tyst & stabilt .. köpte när dollarn var på en fin nivå 1395 :- fläkten spinner bara upp vid spel men det hör jag inte om jag inte specifikt lysnnar efter det...

nu verkar 4830 ha ett riktigt bra pris .. vet dock inte hur mkt det skiljer sig från 4850..

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
jag har ett 380W agg och ett ATI4850 m stock kylare .. 80 grader? so what? allt är tyst & stabilt .. köpte när dollarn var på en fin nivå 1395 :- fläkten spinner bara upp vid spel men det hör jag inte om jag inte specifikt lysnnar efter det...

nu verkar 4830 ha ett riktigt bra pris .. vet dock inte hur mkt det skiljer sig från 4850..

Stock-kylare?

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gosif
Stock-kylare?

Referenskylare från ATI. Men du kan vara lugn HD4850 produceras nu med andra kylare. Jag kan verkligen varmt rekomendera ASUS HD4850TOP. Mycket bra kylning utan att föra oväsen. HD4830 verkar också vara jäkligt fin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Referenskylare från ATI. Men du kan vara lugn HD4850 produceras nu med andra kylare. Jag kan verkligen varmt rekomendera ASUS HD4850TOP. Mycket bra kylning utan att föra oväsen. HD4830 verkar också vara jäkligt fin.

Tyvärr så står det att 4850 kräver 450W och mitt nätagg ligger på 400W. Ska jag satsa på ett bättre nätagg eller går det det jag har nu tror du lr?

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk
Medlem

Komplett har ett 9600gt för 750kr i fyndhörnan, det kanske vore något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Komplett har ett 9600gt för 750kr i fyndhörnan, det kanske vore något?

Hmm. Mer tips?

Visa signatur

Too be or not too be, thats the question!

Permalänk