Permalänk
Medlem

Hur funkar egentligen Ipred?

Två saker först, första jag är osäker på är om detta är rätt forum för min undran eller inte, men hoppas det går bra här i alla fall, hittade inget lämpligare på swec i alla fall. Andra är att jag kollat igenom reglerna o mig vetligt bryter inte inlägget mot några så hoppas det är ok.

Som rubriken antyder undrar jag över hur Ipred egentligen funkar och om någon här har någon koll på detta? Vet inte hur det är med andra men för mig har fildelningen inneburit ökad musikkonsumtion vad gäller mer udda genrer o grupper/artister eftersom man kunnat prova på innan köp på ett helt annat sätt. Huruvida jag kommer att kunna fortsätta göra detta efter 1a april återstår ju att se, men jag ser inte hur lagen ska kunna fungera rent praktiskt och hur riksdag kunnat rösta igenom den alls övergår mitt förstånd.

Ska tilläggas att jag självklart tycker att upphovsrättsinnehavarna ska ha betalt och jag köper som sagt vad film/musik/spel osv. Men TPB ger mig som sagt en helt annan möjlighet att pröva innan köp.

I alla fall om jag förstått saken rätt så är Ipred en rent teknikbaserad lag och på det viset är ju lagen bunden att bli frånsprungen från alla som är minsta intresserade och politikerna borde väl insett det från början? För det handlar väl om att lagen i princip likställer ett IP-nr med ett personnr och på så vis ska identifiera en person eller hur?

Men vad händer om man sitter på internetcafé eller t.ex. har trådlöst nätverk utan skydd och blir "kapad"? Hur ska mediabranschen kunna få info från TPB egentligen? Allt jag som novis ser på sidan är olika nicks o statistik, hur kopplar man det vidare? Särskilt om man inte har något konto med mejl kopplat dit och bara laddar ner? Hur funkar det t.ex. med vpns? Känns som att Ipred kommer leda till en explosion av anonymitestjänster....

Om jag nu t.ex. laddar ner något o det kopplas till mig ska jag då få kravbrev på 149 kr för skivan eller vad? Låter ju helt sjukt och totalt slöseri med tid....

Sedan kan man ju undra om politikerna ens själva läst igenom propositionen ifråga när sådana här paragrafer om rena skampålar går igenom:

"53 h §
På yrkande av käranden får domstolen, i mål om intrång eller överträdelse som avses i 53 §, ålägga den som har gjort eller medverkat till intrånget eller gjort sig skyldig till eller medverkat till överträdelsen att bekosta lämpliga åtgärder för att sprida information om domen i målet.
Bestämmelserna i första stycket tillämpas också i fråga om försök eller förberedelse till intrång eller överträdelse som avses i 53 §"

Kort sagt, mycket funderingar kring Ipred och det ska bli intressant att se vad som händer framöver.

Permalänk

Saken är den att det inte är särskilt dyrt att få ut informationen och sedan skriva ett hotbrev.

Eftersom kostnaderna man kommer att hota om ligger på mellan 5000-20000 kronor (om de gör som man har gjort i bla. Danmark) och man skickar tiotusentals brev om året så kan man tjäna ganska så grova pengar på det hela. Att dra det hela till domstol kommer sällan bli nödvändigt, det räcker med att skrämma människor till att betala summan. För att hålla skräcken igång så kommer man antagligen att dra några få till domstol varje år.

IPRED handlar i princip bara om att ge ytterligare en inkomstkälla till upphovsrättsindustrin, samtidigt som politiker slipper höja anslagen för polis och domstol (något som skulle behövas om upphovsrättsindustrin inte själva får möjigheten att agera polis).

Upphovsrättsindustrin får in ännu mer pengar (utöver redan existerande kasettavgifter och andra kravskatter) och politikernas press minskar något. Alla blir nöjda! (utom resten av befolkningen, men vilket parti bryr sig om dem?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Saken är den att det inte är särskilt dyrt att få ut informationen och sedan skriva ett hotbrev.

Eftersom kostnaderna man kommer att hota om ligger på mellan 5000-20000 kronor (om de gör som man har gjort i bla. Danmark) och man skickar tiotusentals brev om året så kan man tjäna ganska så grova pengar på det hela. Att dra det hela till domstol kommer sällan bli nödvändigt, det räcker med att skrämma människor till att betala summan. För att hålla skräcken igång så kommer man antagligen att dra några få till domstol varje år.

IPRED handlar i princip bara om att ge ytterligare en inkomstkälla till upphovsrättsindustrin, samtidigt som politiker slipper höja anslagen för polis och domstol (något som skulle behövas om upphovsrättsindustrin inte själva får möjigheten att agera polis).

Upphovsrättsindustrin får in ännu mer pengar (utöver redan existerande kasettavgifter och andra kravskatter) och politikernas press minskar något. Alla blir nöjda! (utom resten av befolkningen, men vilket parti bryr sig om dem?).

Man kan jämföra det hela med att random-politiker sitter och äter en jättestor mjukglass. Det är jättenice och man tycker verkligen att man har gjort ett bra jobb. Helt plötsligt sätter man dock tänderna i en stor klick bajs mitt i glassen, i form av ett hotbrev från skivindustrin! Genast kommer man att slänga hela glassen. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Det man undrar mest är hur dom kommer se på folk som har trådlöst nätverk hemma(väldigt många), och eftersom det är den som åtalar som måste stå för bevisen så behöver du som blir åtalad alltså bara visa upp routern och/eller kvitto på den(alternativt vittne om du lånat den). Någon som vet hur dom ser på detta? Då man omöjligt kan veta om(som normal användare) om man fått sitt nätverk hackat eller inte?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

Dr0st, återigen, det handlar inte i huvudsak om att dra folk till rättegång, utan om att få människor att i skräck betala 10% av stämningsbeloppet (som då kan vara exempelvis 20.000:-).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Men låt oss säga att man tar det till rättegång. Det måste ju ändå krävas lite mer än nån logg och screenshot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Men låt oss säga att man tar det till rättegång. Det måste ju ändå krävas lite mer än nån logg och screenshot.

Bevisning som kräver motbevisning behöver inte vara starkare än ett sketet vittnessmål av någon fyllekaja som knappt var på plats.
Om försvaret kommer med egna screenshots eller loggar så räknas säkerligen det som starkare bevis än vad åtalarnas loggar och screenshots kommit upp med. Alt. vittnessuppgift om att man hade dator på annan plats de tiderna eller nätet avstängt eller nätavbrott eller dylikt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vid eventuell husransakan. Hur fungerar det i rätten med lösenord/krypteringsnycklar?

De vill säkert att man uppger allt, men något som bara finns i mitt huvud kan de väll inte ha rätt att kräva. Man kan ju helt enkelt inte minnas det bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vid eventuell husransakan. Hur fungerar det i rätten med lösenord/krypteringsnycklar?

De vill säkert att man uppger allt, men något som bara finns i mitt huvud kan de väll inte ha rätt att kräva. Man kan ju helt enkelt inte minnas det bara.

Får de verkligen göra husrannsakan med lite screenshots som bevis?

.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Får de verkligen göra husrannsakan med lite screenshots som bevis?
.

Ja? I kombination med lite påhittad och överdriven information då.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vid eventuell husransakan. Hur fungerar det i rätten med lösenord/krypteringsnycklar?

De vill säkert att man uppger allt, men något som bara finns i mitt huvud kan de väll inte ha rätt att kräva. Man kan ju helt enkelt inte minnas det bara.

Nä. De kan inte begära det. Det vore ett brott mot europakonventionen art 6.1 (och därmed även regeringsformen 2:23), rättegångsbalken 36:6 och 38:2 2 st. Val av lagrum beror lite på omständigheterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Får de verkligen göra husrannsakan med lite screenshots som bevis?

Om det finns anledning att anta - en förhållandevis låg bevisbörda - att ett brott begåtts varpå fängelse kan följa, kan rätten besluta om husrannsakan hos en person som är skäligen misstänkt för brottet. Skäligen misstänkt är vad tidningarna brukar kalla den lägre formen av misstanke.

Om det skäligen kan antas att någon begått ett intrång i någon annans upphovsrätt, kan rätten beordra en intrångsundersökning, förutsatt att proportionalitetsprincipen är uppfylld. Det vill säga att "skälen för åtgärden uppväger den olägenhet eller det men i övrigt som åtgärden innebär för den som drabbas av den".

Olägenheten anses vara oerhört stor om intrånget ska ske i någons hem. Olägenheten anses inte vara lika stor om intrånget sker i en lokal. I övrigt vet jag inte hur domstolarna resonerar kring intrångsundersökningar, men det är troligen väldigt likt resonemanget kring husrannsakan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Dr0st, återigen, det handlar inte i huvudsak om att dra folk till rättegång, utan om att få människor att i skräck betala 10% av stämningsbeloppet (som då kan vara exempelvis 20.000:-).

Det jag undrade var bara hur man i rätten skulle se på något sånt? Och om det är någon skillnad om man då har ett öppet trådlöst nätverk hemma, eller med lösenord. Ses det som en "inbjudan" att ha ett öppet nätverk å att man då får skylla sig själv?
För låser inte jag min bil/hem/cykel/nätverk så betyder ju inte det att vem som helst har min tillåtelse att använda den/det?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Nä. De kan inte begära det. Det vore ett brott mot europakonventionen art 6.1 (och därmed även regeringsformen 2:23), rättegångsbalken 36:6 och 38:2 2 st. Val av lagrum beror lite på omständigheterna.

Tack, det var de jag tänkte nästan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Får de verkligen göra husrannsakan med lite screenshots som bevis?

Misstänker de att man har datorn full där hemma så (t.ex DC++) eller de har spionerat på en ett tag.

Permalänk
Medlem

Angående IPred. Jag tycker att vi med hjälp av t.ex. piratpartiet tar och DDOSar ipred systemet.

Det är vad jag vet bara en domare som skall sitta och säga ja eller nej till inkomna ipred ansökningar. Dvs systemet är öppet för en DDOS attack.

Alla tar och skapar en paint bild som ni skrivit (c) 2009 [Ert namn] på. Sen laddar 100,000 pers ned bildern kors och tvärs. Alla skickar sedan minst 3 IPRED ansökningar i veckan. Dvs det kommer in 300,000 ansökningar till denne dommare i veckan. Ja ni förstår väl att det kommer ta lite tid då eftersom alla ansökningar måste kontrolleras och diarieföras mm. Sen skall Internet leverantörerna handlägga alla ärenden också... mera tid.. och kostnaden.. till slut kommer den att övergå vad som kan anses rimligt.

Allt för en kostnad av 15 kr i veckan för de som deltar i attacken.

Och det hela är inte ens olagligt. Jag har ju rätt att få ut IPet på den som delade ut min paint bild eller hur?

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SEALen
Angående IPred. Jag tycker att vi med hjälp av t.ex. piratpartiet tar och DDOSar ipred systemet.

Det är vad jag vet bara en domare som skall sitta och säga ja eller nej till inkomna ipred ansökningar. Dvs systemet är öppet för en DDOS attack.

Alla tar och skapar en paint bild som ni skrivit (c) 2009 [Ert namn] på. Sen laddar 100,000 pers ned bildern kors och tvärs. Alla skickar sedan minst 3 IPRED ansökningar i veckan. Dvs det kommer in 300,000 ansökningar till denne dommare i veckan. Ja ni förstår väl att det kommer ta lite tid då eftersom alla ansökningar måste kontrolleras och diarieföras mm. Sen skall Internet leverantörerna handlägga alla ärenden också... mera tid.. och kostnaden.. till slut kommer den att övergå vad som kan anses rimligt.

Allt för en kostnad av 15 kr i veckan för de som deltar i attacken.

Och det hela är inte ens olagligt. Jag har ju rätt att få ut IPet på den som delade ut min paint bild eller hur?

God idé faktiskt. Man skulle ta det ett steg längre och göra automatgenererade formulär till folk

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SEALen
Angående IPred. Jag tycker att vi med hjälp av t.ex. piratpartiet tar och DDOSar ipred systemet.

Det är vad jag vet bara en domare som skall sitta och säga ja eller nej till inkomna ipred ansökningar. Dvs systemet är öppet för en DDOS attack.

Alla tar och skapar en paint bild som ni skrivit (c) 2009 [Ert namn] på. Sen laddar 100,000 pers ned bildern kors och tvärs. Alla skickar sedan minst 3 IPRED ansökningar i veckan. Dvs det kommer in 300,000 ansökningar till denne dommare i veckan. Ja ni förstår väl att det kommer ta lite tid då eftersom alla ansökningar måste kontrolleras och diarieföras mm. Sen skall Internet leverantörerna handlägga alla ärenden också... mera tid.. och kostnaden.. till slut kommer den att övergå vad som kan anses rimligt.

Allt för en kostnad av 15 kr i veckan för de som deltar i attacken.

Och det hela är inte ens olagligt. Jag har ju rätt att få ut IPet på den som delade ut min paint bild eller hur?

Låter som en ide tycker jag, haha.
Skulle vara intressant och se vad Aftonbladet skulle ha för rubriker om det

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att sabotage mot systemet är någon bra lösning på problemet. Snarare tror jag att det ger en legitimitet att stämpla IPRED-motståndare som slynglar och styr bort fokus från den seriösa debatten. Jag kan redan se Aftonbajset-löpsedlarna framför mig. PIRATERNA SABOTERAR RÄTTSSYSTEMET

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tror inte att sabotage mot systemet är någon bra lösning på problemet. Snarare tror jag att det ger en legitimitet att stämpla IPRED-motståndare som slynglar och styr bort fokus från den seriösa debatten. Jag kan redan se Aftonbajset-löpsedlarna framför mig. PIRATERNA SABOTERAR RÄTTSSYSTEMET

Ja absolut, men det hade ju varit med lagen i ryggen
Tyvärr skulle en sån här exploit av systemet antagligen bara spä på upffattningen om att pirater bara är ett "fåtal högljuda personer".
Men det hade varit kul att se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vid eventuell husransakan. Hur fungerar det i rätten med lösenord/krypteringsnycklar?

Det är en direkt intressant fråga!
I England får man väll 2år på kåken om man inte lämnar ut nycklar till myngiheter som frågar efter dem.
Och i frankrike har jag hört att det ska vara olagligt med kyptering för civila.
Även USA har väll ngn sån här lag, förutom att homeland security får beslagta och söka ignom din dator/mp3/motsv när du reser in i landet, som säger att du inte får pyssla med kryptering starkare än 64bit RSA ?

Undra hur länge det kommer dröja innan ngt sånt kommer hit?
Är det någon som vet hur rättssystemet ser på kryptering här i sverige? Kan man tex dömma någon till att lämna ut nycklar till en krypterad disk?

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eftersom kostnaderna man kommer att hota om ligger på mellan 5000-20000 kronor (om de gör som man har gjort i bla. Danmark) och man skickar tiotusentals brev om året så kan man tjäna ganska så grova pengar på det hela.

Hur kan de kräva så mycket och vart har du fått den informationen ifrån?
Jag menar, rimligt att kräva borde vara 50-250kr för en olaglig kopia, inte 5000kr-20K kr som är fantasisummor.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
Är det någon som vet hur rättssystemet ser på kryptering här i sverige? Kan man tex dömma någon till att lämna ut nycklar till en krypterad disk?

Aldrig när det gäller straffrätt. Det är möjligt när det gäller civilrätt, förutsatt att det inte kan ge straffrättsliga konsekvenser. Se rättegångsbalken 38:2 och hänvisningen till 36:6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Aldrig när det gäller straffrätt. Det är möjligt när det gäller civilrätt, förutsatt att det inte kan ge straffrättsliga konsekvenser. Se rättegångsbalken 38:2 och hänvisningen till 36:6.

Hur kan det komma sig att de kan dömma så i civilrättsliga mål och inte i straffrättsliga mål?
Och vad händer om man vägrar?
Jag menar, jag skull väll kunna hävda att jag har känsligt material på disken som inte får komma ut motsv?

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
Hur kan det komma sig att de kan dömma så i civilrättsliga mål och inte i straffrättsliga mål?
Och vad händer om man vägrar?
Jag menar, jag skull väll kunna hävda att jag har känsligt material på disken som inte får komma ut motsv?

För att straffrätt handlar om statens våldsmakt gentemot en enskild. Civilrätt är mellan två enskilda.

Jag skulle anta att föreläggandet kan förenas med vite. Jag har inte kollat upp det, dock.

Du kan inte tvingas att lämna ut uppgifter som är belagda med tystnadsplikt. Ej heller kan du tvingas avslöja vanärande handling. Det finns annat spännande du inte heller kan tvingas avslöja. Det står i rättegångsbalken. Kolla referenserna i lagrummet jag hänvisade till ovan.

Edit: Och de dömer inte. De förelägger. Det är skillnad mellan de tu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Hur kan de kräva så mycket och vart har du fått den informationen ifrån?
Jag menar, rimligt att kräva borde vara 50-250kr för en olaglig kopia, inte 5000kr-20K kr som är fantasisummor.

Sedan när har skivbolag varit synonymt med betydelsen i ordet "rimligt"?
Det är ju det branschen genomsyras av, avsaknad av verklighetsförankring.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Sedan när har skivbolag varit synonymt med betydelsen i ordet "rimligt"?
Det är ju det branschen genomsyras av, avsaknad av verklighetsförankring.

Instämmer

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Med tanke på att alla IPRED relaterade fall kommer vara civilrättsliga (om jag inte misstar mig) kan det överhuvudtaget bli tal om någon husrannsakan? Som redan påpekats i denna tråd måste det väl finnas fängelse i straffskalan för att en husrannsakan ska få göras?

Eller ska film/musik/apb få större befogenheter än polisen och få tillstånd att göra någon sorts privat husrannsakan?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Med tanke på att alla IPRED relaterade fall kommer vara civilrättsliga (om jag inte misstar mig) kan det överhuvudtaget bli tal om någon husrannsakan? Som redan påpekats i denna tråd måste det väl finnas fängelse i straffskalan för att en husrannsakan ska få göras?

Eller ska film/musik/apb få större befogenheter än polisen och få tillstånd att göra någon sorts privat husrannsakan?

det blir inte en husransakning nej, men de kan få göra en intrångsundersökining via kronofogden, vilket är i princip samma sak. =/

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Hmm var kan man läsa om det där med intrångsundersökning? Och vad har kronofogden med det hela att göra?

Edit:
Googlade fram info själv: http://www.kronofogden.se/infotext/intrangsundersokning.4.509...

Men det verkar ju röra sig om brottsfall inte civilfall eller tolkar jag det hela fel?

Och "på goda grunder" lär väl förhoppningsvis vara mer än en screenshot från DC++ eller U-torrent.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga... Kommer ipredmänniskorna bara sitta på DC och Bittorrent klienter och samla in publika IP adresser, eller kommer de på något annat sätt lyssna av trafiken genom ISP eller likande?

Om man tex laddar hem från en FTP som inte är publik, kommer de kunna logga den informationen också i så fall?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!