nån som har ett tips på hur man strider mot dustin?

Permalänk
Medlem

nån som har ett tips på hur man strider mot dustin?

Tog kontakt med dustin i slutet på januari. dustin hade min dator hos sej den andra februari, datorn jag lämnade in var en HP 17tum dv9xxx serie.

efter ca 3 veckor erbjuder dom mig en ny compaq cq-70 som har intel grafik och ej fjärr. anledningen att jag köpte hpn från första början var ju att ha den som mediadator. vilket den fungerade alldeles utmärkt till. körde även lite spel på den.

Så mailade tillbaka till dustin och menade på att enklaste hp dv7 12xx går bra att ta istället. då det är det som är likvardigt. lite lik min gamla.
men då bestämmer dom sig att den skall lagas istället.

pratat med konsumentvägledaren i stan. dom menade på att
dom har 2-3veckor på sej att laga apparaten. det räknas som skälig tid.
annars får dom köpa tillbaka eller ersätta med annan modell.

priset har jag inte diskuterat med dustin, när det gällde en ersättare utan
det var ju just funktionen.

Nu står man här och dustin menar på att över en månad är fortfarande skälig tid.

har en kompis som jobbar på en hemelektronikkedja. och han menar att 3veckor är skälig tid. vid extrema fall kan man få vänta 5veckor. men det utgår kompensation efter 3e veckan.

Den jag pratade sist med idag. var riktigt otrevlig. och menade på att någon gång under denna vecka kunde man få någe svar på när den kunde vara klar.

tycker det är märkligt om dustin skulle skilja sej från en stor hemelektronikkedja + konsumentvägledaren.

Någon som har ett tips på hur jag går vidare?!

Permalänk
Avstängd

Att det utgår kompensation automatiskt efter 3 veckor är fel, det är upp till butiken att bestämma detta.
Jag hade snällt och vänligt tagit kontakt med dustin, hävdat att du ska ha en likvärdig modell tillbaka om din dator inte är fixad tills på fredag.
Pris på sakerna i sådana här sammanhang är helt ointressant, då du ska ha en
likvärdig eller bättre modell som ersättare.

Skulle jag dra till med en vild gissning, skulle tro att det är infocare som sitter och lurar på din dator just nu, och inte dustin.
Hade själv problem med infocare när jag jobbade på en annan kedja.

Permalänk
Medlem

jo det var precis så vi gjorde.

pratade även med konsumentvägledaren innan för att vara helt hundra. och sa ju de att vi inte accepterar en sämre dator. och att det är intressant med en likvärdig och hänvisade till motsvarande hp modell som gällde nu. men det nekade dom. och sen sa dom att nu ska vi laga din dator istället. men vi vet inte alla hur lång tid det tar.

Permalänk
Inaktiv

du får ju räkna med att de där 3 veckorna inte börjar gå förrän det datum dom sa att de skulle laga din dator.

och sedan så är det ju så att det kan vara så illa att delarna som infocare ska ha inte finns på lager utan att de måste beställa det från ett centrallager så kan det ta längre tid .

Permalänk
Medlem

Nej, de tre veckorna börjar rimligtvis räknas från datumet man lämnar in varan. Hela idén är ju just att kunden inte ska behöva vänta hur länge som helst på att få problemet löst.

Om de sedan väljer att sitta och pilla sig i naveln i tre veckor innan de kommer på att "vet du vad, vi behöver nog skicka iväg den på reparation" så har de ju om något skjutit sig själva i foten vad gäller chanserna att kunna reparera den inom skälig tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

någon som har ett bra tips hur man går vidare. får som sagt ingen bra respons från dustin. känner till infocare. har även hört att infocare själva börjat betala ut ersättningar för försenade servicar. både via butik och direkt till kund.

men de enda ja vill nu e att få lösning på denna dator. ringer man till dustin.

e de ju bara nån arg människa som säger att vi gör som vi gör. å du får vänta. säger man att man inte accepterar det. så säger dom jo men det är skäligt att vi kan komma på att laga datorn när det gått nästan en månad. sen kan det ta hur lång tid som helst. å dom väntar ingen del eller så. iaf vad de sagt.

på så vis är det skälig tid. vad ja kommit fram till 3veckor.

är medveten att de kan få dra ut på de. men det är ju bara om de måste beställa efter en del. men i sånna fall skall dom meddela kunden om det.

och någe sånt har man inte fått höra.

vill bara ha den lagad nån form av kompensation och en ursäkt.
eller motsvarande ny dator.

nån som har någe tips?!

Permalänk

Har du snackat med Jüri som finns här på forumet?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Säg åt Dustin att du ska ha en likvärdig dator i din hand senast på fre annars är det hävning av köpet som gäller och då går du sen och köper en ny dator för Dustin får inte fördröja rep hur länge som helst.

Du får göra ett sk täckningsköp om felet på varan är av väsentlig betydelse och det är det antagligen och du kan även få skadestånd av Dustin om den likvärdiga vara du köper är dyrare än den du nu har.

Du ska däremot göra täckningsköpet med omsorg och göra allt du kan för att det inte ska bli fördyrande för säljaren men en likvärdig vara så billigt som möjligt det kan du definitivt köpa.

Så säg till Dustin att det blir ett täckningsköp på Fre om inte din dator dykt upp lagad o klar hemma hos dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Man har inte rätt att automatiskt häva köpet efter tre veckor, men jag håller med om att det är så du ska göra. De har inget att komma med i detta fallet om det du skrivit här stämmer. Kom ihåg att vara lugn och saklig. Brusa inte upp eller använd fula ord. Kommer du inte fram till något resultat med den du pratar om så ber du att få prata med kundombudsman eller liknande alternativt personens chef.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

kontaktade dustin idag igen, fick prata med en Linda. var återigen saklig och lugn när jag ringde. blev ändå bemött som om man var på kant med dustin.

fanns fortfarande inget klar datum för min dator.
Hon sa " det här är reklamation och inte garanti, och då tar det längre tid"
och att även inte postgången går att räkna in.
den andra februari hade dustin datorn.

Trodde lagen var tvingande, och till för att vi konsumenter inte skall behöva vänta för länge på en serivce.

Permalänk
Hedersmedlem

Lagen är tvingande.

Som jag uppfattar det så godtar de att det är ett fel som ska åtgärdas. Och då ska det enligt konsumentköplagen åtgärdas inom rimlig tid. Som rimlig tid anses 2-3v. Tar det längre tid än så så har du normalt rätt till kompensation för att tex hyra en ersättningsprodukt eller liknande.

Konsumentköplagen pratar bara om reklamationer och reklamationsrätt. Garanti innebär ett utökat ansvar som säljaren själv tar på sig utöver lagen.

Kontakta konsumentvägledaren på din ort för att få mer handfast hjälp om vad du ska göra.

Jag måste säga att detta är väldigt olikt det Dustin jag känner. Jag har alltid hållt Dustin högt, men nu börjar man ju undra vad de håller på med, när de inte ens på uppmaning kan följa lagen och inte ens verkar känna till vad lagen säger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

var ju i kontakt med konsumentvägledaren på min ort. och har ju hänvisat
vad de sagt osv. även en kompis som jobbar i hemelektronikkedja som oxå bekräftar detta. så har varit väldigt saklig. senast idag bad jag om att få prata med en chef. då dom inte kan berätta exakt när dom har ju inte fått tillbaka datorn än. å kan inte ge ett besked.

hade höga värderingar på dustin trodde dom var bland de seriösaste man kunde få i branschen men, samma som dej nu börjar man ju undra.

kommer med dåliga lögner, följer inte lagen.

men de konsumentvägledarna sa. var att jag skall vända mej till
Allmänna reklamations nämnden, om inte dustin lystnar på vad jag säger

dom tyckte det var bra av dustin att erbjuda en ny dator.
men att jag definitivt inte skulle ta något enklare,
och att priset inte hade med saken att göra.
även dessa saker tog jag upp med dustin.

så antar att enda chansen är att vända sej till ARN
för att få dustin att lystna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Jag måste säga att detta är väldigt olikt det Dustin jag känner. Jag har alltid hållt Dustin högt, men nu börjar man ju undra vad de håller på med, när de inte ens på uppmaning kan följa lagen och inte ens verkar känna till vad lagen säger.

Som vanligt har vi bara hört den ena sidans version, och vi vet inte heller exakt vad som sagts i kommunikationen mellan de två parterna. Jag ifrågasätter inte trådskaparens uppgifter om hur lång tid det har tagit o.s.v., men när någon skapar en stråd om hur "man strider mot dustin [sic]" så undrar jag litet om några detaljer har blivit utlämnade.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

var kontakt med dustin första gången 24jan eller något sådant.

dustin hade datorn hos sej den andra februari,

dom erbjuder ny dator den 23e februari, som var av enklare modell

kontaktade dem och menade på att enklaste hp 17 är OK

24e feb tror jag det var, så bestämmer sej dustin för att laga datorn

dom säger att dom ska säga OK för verkstan att laga den
och det skall itne ta så lång tid.

menar på att jag skulle ha datorn i denna vecka.

tänkte ger dom lite mer tid vill ha en dator,
vill helle rinte bråka endast intresserad av en lösning.

och att man inte blir behandlad sämre än vad lagen säger.

senast idag så finns inget datum på när datorn är klar.

som jag förstått på dustin så ska först dustin få datorn å sen ska den packas om och skickas till mej. men lär ju ta nån/nåra dagar för dustin att få datorn när den väl är lagad.

Permalänk
Medlem

upp till sex veckor är skälig tid

Permalänk
Dustin AB

Hej!

Jag ska kolla på ärendet och svara på det mailet TS har skickat oss. Måste bara sätta in mig i ärendet och se igenom vad som hänt respektive inte hänt.

Mvh
Jüri Martoja
Dustin AB

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på en kundtjänst för ett stort datorföretag i Sverige (exakt vilket är oväsentligt). Av erfarenhet vet jag att trådskapare ofta manipulerar historien något brutalt (man fifflar till olika datum för att det ska se bra ut, men framförallt sticker man gärna sin egen omedgörlighet under mattan). Detta kan jag styrka i och med att jag har sett ärenden som jag själv/kamrater har hanterat här på forumet.

Personligen ställer jag mig något skeptisk till din beskrivning av Dustins hantering...

Hursomhelst, infocare är ofta ganska jobbiga att ha och göra med generellt sett och ibland tar det tid med datorreparationer.

En sak till - ställ inte alltför mycket ultimatum till kundtjänsten (har sett att flera ger dig det rådet). De anställda gör i princip alltid allt de kan och det kommer bara skada din relation till dem. Tro mig...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Personligen ställer jag mig något skeptisk till din beskrivning av Dustins hantering...

Jag är benägen att tro att det ligger något i det alex__a skriver. Jag har själv purfärsk erfarenhet av garantiärende hos Dustin och handläggningen imponerade inte alls - tills jag undertecknade ett e-mail med /hasenfrasen @ sweclockers.com. Slump? Kanske.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite iom att mitt ärende också har med Infocare att göra, dock inte Dustin utan Siba.

Det är så att min flickvän har en liknande HP dator, dv7- serien, som har krånglat rejält. Hon har redan lämnat in den tre gånger pga överhettning, skärmen har slocknat samt att den har helt slutat fungera (starta). Nu är det överhettning igen som gäller. Datorn är så pass varm att man inte ens kan pilla undersidan, det gäller både med och utan batteri. Fläkten låter som en gammal traktor och jag erbjöd mig att få byta ut den istället för att hon skulle skicka in den igen men hon hade tydligen garanti kvar på den!
Nu har jag övertalat henne att ta sig till Siba och be om att få häva köpet eller få ut en likvärdig dator gällande prestanda (har för mig att hennes dator har nästan två är på nacken).

Frågan jag vill komma till är; kan Siba eller ev. Infocare (tror att Siba inte kommer att godkänna det utan skicka det vidare till Infocare) neka hennes rätt? Låt oss säga att de inte går med på att byta ut den utan bara reparera den tills garantin går ut. Vad är då som gäller? Kan man bestämt tvinga till sig en ny dator även om de nekar en? Om inte, är det ARN som gäller?

KO:

Citat:

...
Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.
Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Fick svar idag på eftermiddagen, dustin tog tag i det direkt nu. Kanon nöjd!

Äntligen får jag en lösning på problemet. Stort tack till dom som hjälpte mig!

väntar bara nu på att det helt är ur världen.

Permalänk
Medlem

Finns praxis hos ARN som säger att säljaren normalt har två ggr på sig att åtgärda samma fel sen är det hävning alt omleverans som gäller se http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... där det talas om att hävning får göras om felet är av väsentlig betydelse.

En dator som inte fungerar är ett väsentligt fel så hänvisa till detta om inte butiken går med på hävning eller omleverans av en minst likvärdig vara.

Sen är det Siba du har som motpart men det kommer troligen gå så till att Siba vill att datorn skickas till Infocare som låter datorn stå på körandes 3Dmark06 eller nått liknande program som är krävande och går att loopa för att bekräfta felet. Fråga isf varför man inte i affären låter datorn stå på loopandes 3DMark? Kan ju t o m lägga in 3DMark06 redan nu och prova hemma hur bra det går?

Sen om hävning kommer i fråga så kan du räkna med att det görs ett procentuellt nyttoavdrag på säg 20% av inköpspriset. Märk väl att det är du som väljer åtgärd nu så antingen omleverans eller hävning för rep behöver du icke godta längre.

Permalänk
Medlem

Min flickvän köpte en HP DV7-serie och fick också problem med överhettning och att ljudet knastrade. Provade både med hörlurar och med högtalarna...

Hon gick då till computer city där hon hade köpt den och lämnade in den på reparation men de fixade bara överhettnignen men inte ljudet.. Så nu ska hon få vänta säkert i 3veckor till på att få datorn tillbaks igen.. KUL för henne. Riktigt tråkigt när hon då verkligen behöver en dator till plugget.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cads
Min flickvän köpte en HP DV7-serie och fick också problem med överhettning och att ljudet knastrade. Provade både med hörlurar och med högtalarna...

Hon gick då till computer city där hon hade köpt den och lämnade in den på reparation men de fixade bara överhettnignen men inte ljudet.. Så nu ska hon få vänta säkert i 3veckor till på att få datorn tillbaks igen.. KUL för henne. Riktigt tråkigt när hon då verkligen behöver en dator till plugget.

Säg åt henne att isf begära omleverans för hon har stort behov av en fungerande dator + att det är verkstaden som har schabblat så då får affären gå på dom för du har avtal med affären och ingen annan om dom försöker med det kortet.

Om inte affären går med på det så upplys isf affären om att du kan göra ett sk täckningsköp se ARN Avgörande 2003-12-16; 2003-4268 som lyder i sin helhet:

------------
Köparen av ett modem har krävt omleverans på grund av fel. Omständigheterna har varit sådana att säljaren inte har kunnat avvärja kravet genom att erbjuda avhjälpande. 27 § konsumentköplagen (1990:932) Avgörande 2003-12-16; 2003-4268

K köpte i maj 2003 ett modem för 990 kr av bolaget. I slutet av maj reklamerade hon på grund av att modemet var felaktigt. Hon begärde omleverans eller att få låna ett annat modem under reparationstiden, eftersom hon var beroende av modemet för att bl.a. betala räkningar via Internet. Bolaget avslog hennes krav och tog emot modemet för reparation. K köpte ett annat modem och yrkade hävning av köpet.

Bolaget bestred yrkandet och anförde i huvudsak att det var bolaget som valde vilken åtgärd som skulle utföras och att reparationen utfördes på mindre än 14 arbetsdagar och att K kunde hämta sitt reparerade modem hos bolaget.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Europaparlamentets och rådets s.k. konsumentköpsdirektiv (1999/44/EG) har genomförts i svensk rätt genom ändringar i bl.a. konsumentköplagen (1990:932). Ändringarna trädde i kraft den 1 juli 2002. De primära påföljderna vid fel i en vara är avhjälpande av felet eller omleverans, vilket framgår av 26 och 27 §§ konsumentköplagen (1990:932). Den tidigare lagstiftningen gav i princip säljaren möjlighet av välja vilken åtgärd av dessa båda som skulle vidtas. Av 27 § konsumentköplagen, i dess nya lydelse, framgår att i det fall köparen kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans är säljaren berättigad att företa avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Om däremot köparen kräver omleverans eller avhjälpande som primär påföljd kan säljaren i regel inte avvärja ett krav på avhjälpande med erbjudande om omleverans eller ett krav på omleverans med ett erbjudande om avhjälpande (se prop. 2001/2002:134 s. 86). För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Påföljden skall anses oproportionell om den ger säljaren kostnader som är orimliga i jämförelse med den alternativa påföljden.

Av utredningen framgår att K begärt att få omleverans av ett felaktigt modem, men att säljaren erbjudit henne avhjälpande. K har som skäl för sitt krav uppgivit att hon var i behov av modemet för att bl.a. kunna utföra bankärenden via Internet. Ingenting i utredningen ger vid handen att en omleverans av modemet skulle ha medfört oskäliga kostnader för säljaren. Avhjälpandet har dock medfört väsentliga olägenheter för K. På grund av det är hon berättigad att häva köpet.

Nämnden rekommenderade bolaget att, mot återfående av modemet, betala tillbaka 990 kr till K.

------------

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad just det ARN-fallet säger är att
a) säljaren ej har visat att omleverans skulle medföra en oskälig kostnad för denne
b) att avhjälpande medfört väsentlig olägenhet för köparen
vilket inte på något sätt är detsamma som att det generellt är ok att göra täckningsköp eller kräva omleverans framför avhjälpande. Det är en bedömningsfråga i vart enskilt fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Vad just det ARN-fallet säger är att
a) säljaren ej har visat att omleverans skulle medföra en oskälig kostnad för denne
b) att avhjälpande medfört väsentlig olägenhet för köparen
vilket inte på något sätt är detsamma som att det generellt är ok att göra täckningsköp eller kräva omleverans framför avhjälpande. Det är en bedömningsfråga i vart enskilt fall.

= Prejudikat och i cads fall så används datorn i studier och har redan varit in en vända där verkstaden inte fixade ljudet som i sig inte är så hindrande för att användas men enligt KKL ska ett känt fel reklameras inom två månader annars anses reklamationen ha blivit gjord för sent.

Skolan är knappast klar om två månader eller cads?

Sen avseende oskälig kostnad så ska den vara väldigt oskälig för att handlaren ska kunna åberopa det så ja jag anser att cads ska använda sig av detta fall hos ARN om säljaren trilskas och vill skicka in datorn på rep en gång till.

Permalänk
Medlem

Prejudikat används inom rättsväsendet, ARN är ingen domstol. Det du menar är praxis vilket har en likartad betydelse men skiljer sig nämnvärt då prejudikat enbart används om domslut.

Att kostnaden skall vara "väldigt oskälig" ser man dig skriva lite här och var vilket är lustigt då du så gärna ordagrant citerar KKL annars, du får hemskt gärna visa var detta 'väldigt' står att finna i lagtexten.

Huruvida detta fall motiverar en hävning av köpet eller ej har jag inte en aning om då alldeles för få detaljer har framkommit, av samma anledning har du heller ingen aning utan bara en åsikt (tillråga baserad på en felbeskrivning omfattande två korta meningar).

Hursom så handlade mitt förra inlägg inte om detta fall utan om användandet av modembeslutet i ARN, vilket du använder fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Prejudikat används inom rättsväsendet, ARN är ingen domstol. Det du menar är praxis vilket har en likartad betydelse men skiljer sig nämnvärt då prejudikat enbart används om domslut.

Att kostnaden skall vara "väldigt oskälig" ser man dig skriva lite här och var vilket är lustigt då du så gärna ordagrant citerar KKL annars, du får hemskt gärna visa var detta 'väldigt' står att finna i lagtexten.

Huruvida detta fall motiverar en hävning av köpet eller ej har jag inte en aning om då alldeles för få detaljer har framkommit, av samma anledning har du heller ingen aning utan bara en åsikt (tillråga baserad på en felbeskrivning omfattande två korta meningar).

Hursom så handlade mitt förra inlägg inte om detta fall utan om användandet av modembeslutet i ARN, vilket du använder fel.

Finns inte i lagtexten "väldigt oskäligt" men vad jag vet så räknas t.ex 4000:- som en ringa summa vilket betyder att om säljaren förlorar 4000:- på att ta tillbaks en vara eller göra en omleverans så är det knappast oskäligt högt.

Hur använder jag modembeslutet fel? Iofs kan hon höra av sig till säljaren och säga till denne att om jag får skrifttligt på att rep kan vänta tills skolan är slut för säsongen så kan jag gå med på en rep till annars ska hon som jag ser det kunna begära omleverans eller hävning då hon är i behov av en fungerande vara.

Sen om det är ett modem som behövs för att betala räkningar eller en dator som behövs i skolan är i sig samma sak då behovet av en fungerande vara finns just nu och varan är köpt för att täcka ett behov, inte att vara på verkstad och speciellt inte som den redan varit där en gång och verkstaden schabblat med rep.

Kunden har avtal med affären och affären i sin tur får begära ersättning av verkstaden för dess schabbel för kunden skall icke behöva bli drabbad av detta.

Men som sagt hur har jag använt beslutet i ARN ang ett modem på felaktigt sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Finns praxis hos ARN som säger att säljaren normalt har två ggr på sig att åtgärda samma fel sen är det hävning alt omleverans som gäller se http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... där det talas om att hävning får göras om felet är av väsentlig betydelse.

En dator som inte fungerar är ett väsentligt fel så hänvisa till detta om inte butiken går med på hävning eller omleverans av en minst likvärdig vara.

Sen är det Siba du har som motpart men det kommer troligen gå så till att Siba vill att datorn skickas till Infocare som låter datorn stå på körandes 3Dmark06 eller nått liknande program som är krävande och går att loopa för att bekräfta felet. Fråga isf varför man inte i affären låter datorn stå på loopandes 3DMark? Kan ju t o m lägga in 3DMark06 redan nu och prova hemma hur bra det går?

Sen om hävning kommer i fråga så kan du räkna med att det görs ett procentuellt nyttoavdrag på säg 20% av inköpspriset. Märk väl att det är du som väljer åtgärd nu så antingen omleverans eller hävning för rep behöver du icke godta längre.

Tack för det snabba svaret! Tror inte 3dmark hade gått hemma hos de men ska nog gå att lösa, jag reply:ar här med svar så snabbt jag vet mer.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag har jobbat på en kundtjänst för ett stort datorföretag i Sverige (exakt vilket är oväsentligt). Av erfarenhet vet jag att trådskapare ofta manipulerar historien något brutalt (man fifflar till olika datum för att det ska se bra ut, men framförallt sticker man gärna sin egen omedgörlighet under mattan). Detta kan jag styrka i och med att jag har sett ärenden som jag själv/kamrater har hanterat här på forumet.

Personligen ställer jag mig något skeptisk till din beskrivning av Dustins hantering...

Hursomhelst, infocare är ofta ganska jobbiga att ha och göra med generellt sett och ibland tar det tid med datorreparationer.

En sak till - ställ inte alltför mycket ultimatum till kundtjänsten (har sett att flera ger dig det rådet). De anställda gör i princip alltid allt de kan och det kommer bara skada din relation till dem. Tro mig...

amen

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Fått ersättningsdator från dustin nu. lösningen på mitt strul gick kanon fort, återigen tack dustin!!