Hur använder jag Produktnyckeln för Win XP på undersidan av bärbar ?

Permalänk
Medlem

Hur använder jag Produktnyckeln för Win XP på undersidan av bärbar ?

Jag har en bärbar med en Produktnyckel av Win XP Home edition på undersidan. Sedan har jag även en retail Win XP Home edition skiva (Uppgradering) jag köpt som jag använt till min stationära dator.

Tänkte att jag väl kan använda den skivan till den bärbara och knappa in produktnyckeln från den bärbara. Men det gick inte....

Alltså...har jag någon användning för produktnyckel taggen på undersidan av den bärbara ? Eller måste jag ha en Fullversion av Win XP Home alt. enbart Acers recoveryskiva med Win XP ? (som jag saknar)

Det jag undrar är att när man ser begagnade bärbara säljas på t ex blocket så står det ofta att de har en produktnyckel på undersidan eller så säljs de till och med separat men vad har de för användningsområde ?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Medlem

produktnyckeln gäller för den version av XP som datorn levererades med, i stort sett alltid OEM version, nykelen passar inte till uppgradering eller full retail, utan endast OEM,
Men varför kör du inte in den version som medföljde datorn bara ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du måste använda en skiva som har OEM-versionen av XP.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Men varför kör du inte in den version som medföljde datorn bara ? [/B]

Därför att jag köpt den bärbara begagnad och trodde jag kunde använda produktnyckeln på den bärbara fastän till en anna riktigt Windows XP skiva. Men så är alltså inte fallet och produktnycklarna inte värda något utan medföljande skiva som hör till den bärbara.

Ok, tack för era svar då är det utrett i alla fall.

Mvh
Richard

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saintus
Därför att jag köpt den bärbara begagnad och trodde jag kunde använda produktnyckeln på den bärbara fastän till en anna riktigt Windows XP skiva. Men så är alltså inte fallet och produktnycklarna inte värda något utan medföljande skiva som hör till den bärbara.

En OEM version av XP kan du få från antingen datortillverkaren eller någon annanstans, typ. Dvs, har du en Acer så funkar vilken Acer XP Home skiva som helst så produktnyckeln under datorn är inte alls värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
En OEM version av XP kan du få från antingen datortillverkaren eller någon annanstans, typ. Dvs, har du en Acer så funkar vilken Acer XP Home skiva som helst så produktnyckeln under datorn är inte alls värdelös.

Tackar! Alltid lika trevligt att få hjälp med sina funderingar/problem här på Sweclockers.

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Dvs, har du en Acer så funkar vilken Acer XP Home skiva som helst

Det funkar med vilken OEM-skiva som helst utav XP Home, det är ingenting som är kopplat till en specifik datortillverkare.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det funkar med vilken OEM-skiva som helst utav XP Home, det är ingenting som är kopplat till en specifik datortillverkare.

Det fungerar inte med "vanlig" OEM-installationsmedia.

Sedan så ska man komma ihåg att dessa OEM-skrivor som hör ihop med "bärbara" oftast är märkesspecifika.

Alltså ifall man har en Asus så ska man inte installera om Windows med en skiva som hör till en HP. Detta eftersom skivorna har integrerade drivrutiner och program som är specifika för de olika datormodellerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det funkar med vilken OEM-skiva som helst utav XP Home, det är ingenting som är kopplat till en specifik datortillverkare.

Tvärtom. Installationsprogrammet i märkesspecifika OEM-versioner kollar att hårdvaran rapprterar rätt tillverkare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tvärtom. Installationsprogrammet i märkesspecifika OEM-versioner kollar att hårdvaran rapprterar rätt tillverkare.

Tillåt mig tvivla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det finns OEM gold/royalties skivor eller va de nu heter
Där vissa nycklar är låst enbart till en viss tillverkare.

Du kan självklart köpa en vanlig oem skiva i affärn och använda nyckeln under datorn (om ja inte minns fel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tvärtom. Installationsprogrammet i märkesspecifika OEM-versioner kollar att hårdvaran rapprterar rätt tillverkare.

Jaha, jag antar att jag drömde alltihop då när jag installerade Windows med en skiva som inte följde med datorn i fråga.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tvärtom. Installationsprogrammet i märkesspecifika OEM-versioner kollar att hårdvaran rapprterar rätt tillverkare.

Sant... till viss del iallafall. Jag vet att jag försökte installera Windows XP för längre sedan med en "Fujitsu Siemens-skiva" och då stod det någonting om att det inte gick eftersom det inte var en sådan dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Jaha, jag antar att jag drömde alltihop då när jag installerade Windows med en skiva som inte följde med datorn i fråga.

Var det en vanlig OEM, BRANDED OEM eller en RECOVERY?