Permalänk
Glömsk

Politikernas löner

Såg det här klippet precis:

http://www.youtube.com/watch?v=xnMtc_QJ4-E

Politiker på EU-parlamentet kan tydligen få ut 14 000 Euro i månaden utan att göra något som helst arbete. Det är tydligen satt i system att "stämpla in" sen gå hem.

I min mening bör samtliga politikerlöner sänkas. Politiker, som lever på skattepengar, ska inte ha högre lön än läkare eller andra personer som faktiskt gör något bra för befolkningen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dom ska tamefan inte ha ens ha en läkarlön..

Ge dem en lokalvårdares lön, sett dem i ghettot, så får vi se om de kan göra nåt då..

Permalänk
Medlem

Politiker borde få en vanlig knegarlön. Givetvis gratis bussresor och boende på vandrarhem om de arbetar nån annanstans än hemma, men inga fantasilöner som det är idag.

Då skulle man slippa alla de pajasar och karriärpolitiker som det är idag. Endast folk som är intresserade av att göra nån nytta skulle söka. Och helt plötligt skulle idee'r som att göra allt sämre för de som har det sämst inte längre existerara i politiken.

Sen borde man ta bort möjligheten att sitta i ledningen för en massa företag och föreningar samtidigt som man har en politisk tjänst. Det är ju Jäv så det bara skriker om det.

EU är bara skit. Hela apparaten är uppbyggd kring korruption och de stiftar en massa nya lagar om att parlamentsmedlemmar och presidenter ska ha åtals-immunitet. Varför då? Det är inga gudar som sitter där, bara vanligt folk, fast fulare och utan skrupler.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Politiker borde få en vanlig knegarlön. Givetvis gratis bussresor och boende på vandrarhem om de arbetar nån annanstans än hemma, men inga fantasilöner som det är idag.

Då skulle man slippa alla de pajasar och karriärpolitiker som det är idag. Endast folk som är intresserade av att göra nån nytta skulle söka. Och helt plötligt skulle idee'r som att göra allt sämre för de som har det sämst inte längre existerara i politiken.

Sen borde man ta bort möjligheten att sitta i ledningen för en massa företag och föreningar samtidigt som man har en politisk tjänst. Det är ju Jäv så det bara skriker om det.

EU är bara skit. Hela apparaten är uppbyggd kring korruption och de stiftar en massa nya lagar om att parlamentsmedlemmar och presidenter ska ha åtals-immunitet. Varför då? Det är inga gudar som sitter där, bara vanligt folk, fast fulare och utan skrupler.

Håller med fullständigt. Skandal att det ens får vara på det här viset.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Sticker då ut hakan och säger att bra politiker ska ha grymt hög lön, precis som bra VDs ska ha det. Varför? De har ett otroligt ansvar, och gör otroligt mycket nytta om de är bra. Jämfört med vanliga arbeten alltså, typ en svetsarbetare i en fabrik.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte alla i samhället som "godtyckligt" kan höja sin egen lön till de summor politikerna haft...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag tycker både personer i riksdagen och eu-parlamentet (om det är eus riksdag som jag förstått det) borde vara ett förtroendeuppdrag där personerna får skälig ersättning för tiden som det tar att engagera sig där kunskaps/politik-mässigt samt tidsmässigt.
Plus resa till och från på lämpligt sätt för om det varit ett förtroendeuppdrag finns risken att en person bor på en olämplig plats och behöver transport.

Så kanske 40-50 tusen i månaden - tiden som de inte lägger på arbete.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Sticker då ut hakan och säger att bra politiker ska ha grymt hög lön, precis som bra VDs ska ha det. Varför? De har ett otroligt ansvar, och gör otroligt mycket nytta om de är bra. Jämfört med vanliga arbeten alltså, typ en svetsarbetare i en fabrik.

Problemet är väl att dessa personer inte jobbar så mycket utan "bara" är där och röstar de gånger det finns en fråga att rösta om.
Jag tror att många politiker kan motivera en hög lön i många fall på grund av exponeringen av sig själv och tiden som det tar, men om man inte gör något utan bara springer där ifrån så fort som möjligt så borde man inte få någon lön!!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Håller med. Det är absourda löner och de lyckas inte inbilla mig att de gör sig förtjänt av det. De har lyckats snacka sig upp till EU-parlamenatet, så nu kan de bara glida.

Ansvar? Såfort det blir obehagligt så kliver de åt sidan och låter skattebetalarna städa upp efter missödet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Håller med. Det är absourda löner och de lyckas inte inbilla mig att de gör sig förtjänt av det. De har lyckats snacka sig upp till EU-parlamenatet, så nu kan de bara glida.

Ansvar? Såfort det blir obehagligt så kliver de åt sidan och låter skattebetalarna städa upp efter missödet.

Precis, det är ju det som är så sjukt. Verkar vara så nu att de som ska ta ansvaret för att saker går dåligt kan hoppa av, få en fet fallskärm och erbjuds genast jobb någon annanstans, eller som i vissa fall, få behålla sitt jobb med full lös men behöver itne gå till jobbet.

Samma regler borde gälla dessa som för vanliga dödliga. Vore intressant att se hur Bodström skulle klarar sig på A-kassan som skulle bli typ en tiondel av hans inkomst.

Samma med pensionen. En politiker verkar kunna gå i pension vid 40 med en pension på bara 45.000 i månaden. När jag fick mitt röda kuvert igår så skulle jag få hela 10.700 i månaden före skatt om jag jobbar till jag är 65. Känns meningsfullt :s

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Den dagen politiker får vanlig sketlön så kan grisar flyga.. det är sjukt vad pengar dom kan tjäna för ingenting nästan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Den dagen politiker får vanlig sketlön så kan grisar flyga.. det är sjukt vad pengar dom kan tjäna för ingenting nästan

Tja, det är ju egentligen tänkt att de ska göra nån sorts nytta för lönen de lyfter. Problemet är ju när systemet missbrukas.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Klart att politiker ska ha vettig lön, fattar inte att folk är så himla avundsjuka på allt. Det krävs engagemang, drivkraft och stor allmänbildning för att göra ett bra jobb som politiker. Personer med dom egenskaperna kan hur lätt som helst få mkt bra jobb på vanliga arbetsmarknaden eller lyckas som egna företagare. Är det inte vettig lön så kommer det bara bli lågpresterande personer som inte alls passar som politiker som gör det i brist på bättre jobb.

Vet ni hur svårt det är att få EU-toppjobben? Tror inte det med tanke på svaren i tråden.

Bara en sån sak som att de alltid får skit för besluten de tar, ofta beror det inte på att besluten är dåliga utan på att folk tycker olika så oavsett vilket de beslut de fattar så är det många som tycker de gör fel. Alla vet väl hur ofta man är oense med sina syskon när man är liten, tänk då om det är många miljoner som påverkas av politikernas beslut.

Visst ska vi ställa krav på politker, men vettigt betalt ska de ha.

Och nej, jag är inte politiker själv och har inga planer på att bli det heller.

Permalänk
Medlem

Jag gillar kommentarerna som nån miljöpatist fick när hon la fram att man kanske borde sänka lönen för politiker. till 25-30 tusen tror jag det va.

och folk utbrister: va? jag har ju familj att försörja. det går ju inte!!

ganska imponerande då att nästen hela sverige lyckas med en sån bravad.

Sen det där att nån sa att dom har otroligt ansvar. snick snack. dom gör tamefan va dom vill och ända som kan hända är att dom måste lämna poletiken och få nått glass jobb som direktör ellr liknande.
skicka ut svenskar till främmande länder och låta dom torteras. sen säger man men det är ju den där döda tjejens fel.
Om man tittar på va politiker verkligrn har ställt till med och kollar va dom har fått för strass är det ju ett skämt. man skyll bara ifrån sig så är det löst.

Edit: fast om man ger dom förlite pengar blir dom ännu mer koruppta och tar på sig massor med mutor istället.
svårt detta.
men tycker absolut inte dom ska kunna sätta upp saker som dom gör nu, taxiresor, extra flyg resor, middagar som nån sorts jobb grej.
ska dom ta en fin middag efter nått tramsmöte får dom tamefan betala det själv. varför ska vi stå för det och taxi fram å tillbaka? hade det varit ett företag så skulle man inte brytt sig mindre. men nu är det ju folkets pengar.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Höj arbetarens lön och sänk politikernas.

Permalänk
Medlem

sänk själva grund lönen, ge dom sedan tillägg för säg en Lulebo som sitter i riksdagen så han får ersättning för han är längre hemifrån osv, ge dem sedan en etta i stockholm och bo i när de jobbar så de inte myglar med bostadsbidragen:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Klart att politiker ska ha vettig lön, fattar inte att folk är så himla avundsjuka på allt. Det krävs engagemang, drivkraft och stor allmänbildning för att göra ett bra jobb som politiker. Personer med dom egenskaperna kan hur lätt som helst få mkt bra jobb på vanliga arbetsmarknaden eller lyckas som egna företagare. Är det inte vettig lön så kommer det bara bli lågpresterande personer som inte alls passar som politiker som gör det i brist på bättre jobb.

Vet ni hur svårt det är att få EU-toppjobben? Tror inte det med tanke på svaren i tråden.

Bara en sån sak som att de alltid får skit för besluten de tar, ofta beror det inte på att besluten är dåliga utan på att folk tycker olika så oavsett vilket de beslut de fattar så är det många som tycker de gör fel. Alla vet väl hur ofta man är oense med sina syskon när man är liten, tänk då om det är många miljoner som påverkas av politikernas beslut.

Visst ska vi ställa krav på politker, men vettigt betalt ska de ha.

Och nej, jag är inte politiker själv och har inga planer på att bli det heller.

Men det handlar inte alltid om att de är bra på deras avsedda uppgifter. Många har tagit sig upp där de är idag tack varje manipulativ skicklighet och prata in sig själv fram i projekt och annat. Mycke lätt att glida in som halvt engagerad projektledare med duktigt folk under sig, för att sedan efteråt gå till media och presentera sig själv som unik entreprenör/ledare.

Det klivs över många lik för att komma till (EU-)toppjobben

Jag tycker alltid själv de lika komiskt när man hamnar i nått IT-projekt med en figur i toppen som knappt klarar konfigurera sin egen Outlook.

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag låtit mig luras av argumentet, "politikerna måste tjäna bra för att vara immuna mot korruption." Vid närmare eftertanke är detta ett helt befängt argument. För det första är det inte en ursäkt för att kriminellt missköta sitt ämbete att man inte tjänar snuskigt mycket pengar. Om jag skulle t.ex. stjäla av min arbetsgivare, skulle inte han höja min lön till fantasisummor för att jag skulle sluta med det. Jag skulle få sparken och bli åtalad. För det andra spelar det tydligen ingen roll hur mycket pengar man tjänar; det går ändå utmärkt att vara både korrumperad och inkompetent.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Politiker lever ju i en utsatt position. Även detta speglas i deras lön. De kan inte göra saker vanliga svenssons t.ex. kan göra utan att det granskas ut i sömmarna. Med rätta givetvis men det blir ändå en otrolig påfrestande situation. En politiker MÅSTE agera som en exemplarisk individ. Misslyckas de med detta och är mänskliga så att säga. Ja då blir de granskade och uthängda. (Fortfarande med rätta anser jag) men det är en del av deras höga lön. Att de ska finnas folk som vill arbeta med detta.

Politiker avsäger sig alltså ett privatliv. Något sådant finns det inte för dem som offentliga personer. Hur mycket är ert privatliv värt för er? Förhoppligen rätt så mycket. Betänk allt dumt ni gjort i erat liv. Att allt det skulle komma fram på förstasidorna till dagstidningar och kvällstidningar. Att allt ni gör från att peta er i näsan på morgonen till att vara otrogen till att köra för fort eller kanske fuska lite med skatten osv, ja allt sådant som folk i allmänhet håller på med alltså. Det är även slut med fyllefester med polarna och inga spontana raggningar på krogen för det kommer också hårdgranskas, och den där tjejen/killen ni raggar på kan mycket väl vara en reporter som vill ha ett scoop på ditt sexliv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ser hellre att mina skattepengar går till politikerna än att de slösas bort i bidragsträsket, så jag har inga problem med deras löner.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Politiker lever ju i en utsatt position. Även detta speglas i deras lön. De kan inte göra saker vanliga svenssons t.ex. kan göra utan att det granskas ut i sömmarna. Med rätta givetvis men det blir ändå en otrolig påfrestande situation. En politiker MÅSTE agera som en exemplarisk individ. Misslyckas de med detta och är mänskliga så att säga. Ja då blir de granskade och uthängda. (Fortfarande med rätta anser jag) men det är en del av deras höga lön. Att de ska finnas folk som vill arbeta med detta.

Politiker avsäger sig alltså ett privatliv. Något sådant finns det inte för dem som offentliga personer. Hur mycket är ert privatliv värt för er? Förhoppligen rätt så mycket. Betänk allt dumt ni gjort i erat liv. Att allt det skulle komma fram på förstasidorna till dagstidningar och kvällstidningar. Att allt ni gör från att peta er i näsan på morgonen till att vara otrogen till att köra för fort eller kanske fuska lite med skatten osv, ja allt sådant som folk i allmänhet håller på med alltså. Det är även slut med fyllefester med polarna och inga spontana raggningar på krogen för det kommer också hårdgranskas, och den där tjejen/killen ni raggar på kan mycket väl vara en reporter som vill ha ett scoop på ditt sexliv.

men detta vet dom ju om innan och det har dom själva bestämt.
om det är så jävla hemskt att bli granskad så ska man fan inte ge sig in i politiken heller kanske.

Derox: du anser altså att det är bättre att ge nån som får allt gratis ändå massor med pengar. istället för att ge det till nån som är utsatt?
ellr menade du fuskbidragsträsket?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof

Derox: du anser altså att det är bättre att ge nån som får allt gratis ändå massor med pengar. istället för att ge det till nån som är utsatt?
ellr menade du fuskbidragsträsket?

Menar folk som blir sjukskrivna när de egentligen kan och vill jobba, all onödig byrokrati i hela den sektorn osv. Folk som går på bidrag utan att "lyckas hitta arbete" på flera år osv. Slöses otroliga mängder där som inte kommer samhället till någon nytta alls. Politikernas löner är nog inte mycket i jämförelse.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Menar folk som blir sjukskrivna när de egentligen kan och vill jobba, all onödig byrokrati i hela den sektorn osv. Folk som går på bidrag utan att "lyckas hitta arbete" på flera år osv. Slöses otroliga mängder där som inte kommer samhället till någon nytta alls. Politikernas löner är nog inte mycket i jämförelse.

aha...då är jag med. men va sägs som en annan ide. kanske anställa nån polis för dessa pengar?
ellr nått annat som FAKTIST GÖR NYTTA!

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
men detta vet dom ju om innan och det har dom själva bestämt.
om det är så jävla hemskt att bli granskad så ska man fan inte ge sig in i politiken heller kanske.

Derox: du anser altså att det är bättre att ge nån som får allt gratis ändå massor med pengar. istället för att ge det till nån som är utsatt?
ellr menade du fuskbidragsträsket?

Vaddå vet dom om innan? Det är klart de vet om det. Men det vägs ju in också vad det är värt. Jag tror väldigt få i realiteten skulle avsäga sig ett privatliv om de fick lika mycket betalt och ändå få ha kvar ett privatliv. Privatliv och avsaknaden av granskning som offentlig person är nog värt väldigt mycket för gemene man.

Jag tycker mig se att det är väldigt många som värnar om sitt privatliv och inte är så sugna på att bli kartlagda och granskade hela tiden i allt det gör. Det är sådant som politiker får räkna med.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag tycker mig se att det är väldigt många som värnar om sitt privatliv och inte är så sugna på att bli kartlagda och granskade hela tiden i allt det gör. Det är sådant som politiker får räkna med.

Om inte annat så kan de ju kasta ut journalisterna som ställer obekväma frågor

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Om inte annat så kan de ju kasta ut journalisterna som ställer obekväma frågor

Ja och vad händer då? Då blir det ännu större artiklar o.s.v. Jag skulle aldrig någonsin vilja vara en politiker. Jag förstår inte att de orkar med det överhuvudtaget. Inte för att det är jobbigt, det är nog väldigt lätt i många fall att slänga några floskler i luften och ta av och på sig glasögonen medan man talar utan just pga man kan inte göra ett endaste dugg utan att du kommer få en artikel om det i tidningen dan efter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Menar folk som blir sjukskrivna när de egentligen kan och vill jobba, all onödig byrokrati i hela den sektorn osv. Folk som går på bidrag utan att "lyckas hitta arbete" på flera år osv. Slöses otroliga mängder där som inte kommer samhället till någon nytta alls. Politikernas löner är nog inte mycket i jämförelse.

Just dom här politikerna gör ju faktiskt ungefär samma sak. Skriver upp sig på närvarolistan för att få pengarna för dagen sen drar dom hem.

Börjar bli mer och mer klart vilket odemokratiskt monster EU är, och inte har vi någon väg ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Börjar bli mer och mer klart vilket odemokratiskt monster EU är, och inte har vi någon väg ut.

Nja, att folk sover i riksdagen har väl folk klagat på i alla tider och skall man ändå sova kan man väl i princip lika gärna göra det hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja och vad händer då?

Psionicist skapar en tråd om det på sweclockers forum!

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Psionicist skapar en tråd om det på sweclockers forum!

Ja men det är ju naturligt, han är ju en del av etablissemanget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
aha...då är jag med. men va sägs som en annan ide. kanske anställa nån polis för dessa pengar?
ellr nått annat som FAKTIST GÖR NYTTA!

Helt klart, men vi kan ju börja där det förmodligen finns mest att hämta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Just dom här politikerna gör ju faktiskt ungefär samma sak. Skriver upp sig på närvarolistan för att få pengarna för dagen sen drar dom hem.

Börjar bli mer och mer klart vilket odemokratiskt monster EU är, och inte har vi någon väg ut.

Jojo, men tror vi har mer slösade pengar att hämta i bidragsträsket, nog lättare att spara pengar där

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"