Frågor om Windows Vista

Permalänk
Inaktiv

Frågor om Windows Vista

Tjenare, jag har försökt googla lite om det är okej för min dator att köra windows vista, isåfall vilket. Är helt vilse när det gäller 32 bitars, 64 eller vad det nu är...vad är det?

För nuvarande kör jag

Amd Phenom X3 (2.3ghz)
4GB PC5300 CL5 ram
XFX 9800GT
500gb 10.000RPM HDD

vet inte ens om hårdvaran spelar någon roll, men jag prövar iallafall...

Nackdelen med XP är att jag får bara 3.2gb ram istället för 4gb, men jag undrar vilket operativ som kan duga för mig, som inte krånglar och som fungerar bra när jag spelar WoW

Är lite noobie på detta, men jag hoppas jag gjorde mig förstådd

Permalänk
Medlem

För att få ut mer RAM ska du ha 64-bitars Windows, tex Vista Home Premium 64-bit.

Givetvis pallar den datorn Vista...

Permalänk
Medlem

För att spela WOW duger XP alldeles utmärkt. Vill du ha ett modernare och trevligare OS så är Vista rätt. 32-bit ger dig samma begränsning vad gäller minnet som XP. 64-bit har inte den begränsningen.
Edit: Ett 32-bitars program kan normalt sett bara få tillgång till 2GB minne, så även om du kör 64-bitars OS med 16GB ram så kommer det inte göra någon skillnad mot 32-bitars OS med 3,2GB ram tillgängligt. Däremot kan du köra flera minneskrävande 32-bitars program samtidigt i 64-bitars OS utan att swapen får arbeta övertid.

Vista är annorlunda. Funktioner är flyttade och fungerar annorlunda. Har du svårt med att vänja dig av med hur det fungerar i XP finns risken att du tyvker Vista är pest och pina.

Är du osäker på om det är värt att lägga ut ungefär 1000:- så kan du pröva Win7beta som är en utveckling av Vista. Det är en tidsbegränsad version, men den är giltig fram till augusti så det är gott om tid att pröva det. Se separat forumdel hur du får tag i det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara