komplett.se försata och kanske sista köpet!!!!

Permalänk
Medlem

komplett.se försata och kanske sista köpet!!!!

hej!

jag hanlat ett bigwater 745 av komplett och efter ca. en månad efter installation så märkte jag att det skvalade om det och självklart så är det en spricka i cpu blocket. och då skickar jag tillbaks det illa kvigt och säger som det var och när dom har tästat det så säger dom så här:

Citat:

Vår tekniker har upptäckt en fysisk skada till följd av handhavandefel, tyvärr täcks inte sådana skador av
produktgarantin.
Detta vattenkylningssystem är tämligen känsligt då de muttrar som sitter i CPUkylaren inte får dras åt för hårt.
Detta ska göras med lätt handkraft, vilket resulterar i skador om mer kraft används.
Vi returnerar kostnadsfritt varan utan åtgärd.

Vänlig hälsning
Returavdelningen

det skumma är att jag inte har dragit åt slang kopplingarna. så om jag hadde gjort det så hadde inte sprickan kommigt 1månad senare(tror jag). jag ringde suporten och sa att jag inte hadde dragit åt slang kopplingarna och att det inte borde märkas efter en månad. dom sa då att han inte kunde göra något åt det men jag skulle vilja ha pengarna tillbaks(i värsta fall ett nytt system).

är det någon som vet vad man ska göra i det här läget? jag tycker att det är väldigt dåligt av komplett att inte kunna ge tillbaks pengarna och säga att det är jag som har pajat blocket. jag kanske skulle konnat kortsluta mitt grafikkort(4870x2) som det faktiskt droppade lite på men inga mängder(4-5 droppar)

kan nägon snäll själ hjälpa mig?:(:(:(:(

Permalänk

Re: komplett.se försata och kanske sista köpet!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
hej!

jag hanlat ett bigwater 745 av komplett och efter ca. en månad efter installation så märkte jag att det skvalade om det och självklart så är det en spricka i cpu blocket. och då skickar jag tillbaks det illa kvigt och säger som det var och när dom har tästat det så säger dom så här:

det skumma är att jag inte har dragit åt slang kopplingarna. så om jag hadde gjort det så hadde inte sprickan kommigt 1månad senare(tror jag). jag ringde suporten och sa att jag inte hadde dragit åt slang kopplingarna och att det inte borde märkas efter en månad. dom sa då att han inte kunde göra något åt det men jag skulle vilja ha pengarna tillbaks(i värsta fall ett nytt system).

är det någon som vet vad man ska göra i det här läget? jag tycker att det är väldigt dåligt av komplett att inte kunna ge tillbaks pengarna och säga att det är jag som har pajat blocket. jag kanske skulle konnat kortsluta mitt grafikkort(4870x2) som det faktiskt droppade lite på men inga mängder(4-5 droppar)

kan nägon snäll själ hjälpa mig?:(:(:(:(

Att blocket "självmant" skulle spricka efter en månad låter ytterst otroligt. Troligast är att du har dragit åt dem hårt och på så vis skapat en mindre spricka som sedan spridit sig vidare. Har själv lyckats med det och kan inte göra annat än att rekommendera dig att vara mer försiktig nästa gång.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

det är ju skruvar som sitter runt om hele blocket som kanske har dragits åt olika hårt så att det sedan har spruckit.

jag vet att det värkar otroligt men det är så det är.

någon som vet vem man ska kontakta eller liknande för att gå vidare med det hela???

tack för svar iaf.

Permalänk
Medlem

en konsumentombudsman kanske kan hjälpa dig att gå vidare.
ta kontakt med dom så får du veta hur du ska gå vidare.

Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning men det låter som om skruvarna kan varigt ojämnt åtdragna och sprickan skulle kunna ha uppstått om temperaturen har ändrats snabbt.

Permalänk
Medlem

ok då ska jag prata med en konsumentombudsman

tack för grymt bra svar

EDIT: är det någon som vet vart man kan få tag på en konsumentombudsman?

Permalänk
Medlem

Finns sällan hederlig Volk nu förtiden,säja jag bara.Är också lessen på Komplett-den Butik som jag en Gong trudde att den var hyvsatt.Nee,nee..Pustekaka......Mvh........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Friends don't let friends use Thermaltake

Finns en anledning att stora delar av vatten kylarna på det här forumet skriker när folk nämner Bigwater.

Vist är det trist när Komplett säljer dåliga grejer och sen inte vill stå för det, sen var det väll i ditt fall en kombination av dålig kvalitet och handhavande fel. Är fan en skam att dom säljer sånt skit.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

jo min kompis sa att dom var bra så då köpte jag det här kylningskitet men det blir nog inge mer hos dom inte. och vadå att ta runt 300kr bara för att skicka och att produkten ska kollas av "tekniker". den här skadan kan bara tagit 2 minuter(1,5 till att packa upp och 0,5 för att kolla på blocket)

(min övre post är uppdaterad)

EDIT: jag har inte fattat att det var så här allvarligt att blocken ska paja. jag trodde att radiatorerna eller liknande hadde dålig luft genomströmning eller att blocket inte hadde den bästa utformningen. men nu tänker jag också skrika på dom när dom nämner ett vatten-kit på sweclockers.

men det sämsta är väll att komplett inte står för att det har pajat och skyller på mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
jo min kompis sa att dom var bra så då köpte jag det här kylningskitet men det blir nog inge mer hos dom inte. och vadå att ta runt 300kr bara för att skicka och att produkten ska kollas av "tekniker". den här skadan kan bara tagit 2 minuter(1,5 till att packa upp och 0,5 för att kolla på blocket)

(min övre post är uppdaterad)

EDIT: jag har inte fattat att det var så här allvarligt att blocken ska paja. jag trodde att radiatorerna eller liknande hadde dålig luft genomströmning eller att blocket inte hadde den bästa utformningen. men nu tänker jag också skrika på dom när dom nämner ett vatten-kit på sweclockers.

men det sämsta är väll att komplett inte står för att det har pajat och skyller på mig.

Det mest sannolika är ju dock att du pajjat den och inte vill stå för det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

"Det mest sannolika är ju dock att du pajjat den och inte vill stå för det."

+1, eller att du helt enkelt inte vet hur man ska handskas med sådana prylar, okunnighet...

KO:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngCategor...

Permalänk
Medlem

För det första: Komplett är en seriös butik.

För det andra är det nog inte första gången de får in ett sånt här ärende till sig, och om det inte var fel på varan från början, men blev fel efter din egna montering (där de även nämner vad du gjort fel) så är det väl ganska uppenbart att det är som de skriver: ett handhavandefel?

Om du trots allt till 100% INTE är källan till felet, förklara detta vänligt och sakligt så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Säkert att du inte drog åt med pappas största skiftnyckel?

Permalänk
Medlem

jag hadde inte den största skiftnyckeln utan två små(en för att hålla emot med) och nej jag tror inte att det var jag för om nippeln skruvade på sig så var det utåt. jag vet att blocken är sköra och dårför jag höll emot och jag är ganska "skillad" i garaget och meckande.

Permalänk
Medlem

Komplett skriver ju inte att det är handhavandefel utan anledning. Antar att du helt enkelt har dragit åt fel/för hårt utan att själv förstå det.

EDIT: det verkar som att du tror att Komplett klagar på att du dragit åt slanganslutningarna för hårt, när det i själva verket handlar om fästanårdningen for vattenblocket (mot moderkortet).

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

så du menar att det är anslutningen mellan MOBO och cpu block som felar?

för att sprickan satt från ena kanten till slankoplingen. så det är ingen spricka från infästningen i MOBOt

Permalänk

Ifall du kan bevisa att skadan inte beror på att du inte har följt bruksanvisningen så har du rätt att få ersättning.

Som tidigare sagts så har Kompletts support sett att det är en skada som inte "bara hänt utan vidare". För det är väl väldigt ovanligt att kylblocken spricker bara sådär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Ifall du kan bevisa att skadan inte beror på att du inte har följt bruksanvisningen så har du rätt att få ersättning.

Som tidigare sagts så har Kompletts support sett att det är en skada som inte "bara hänt utan vidare". För det är väl väldigt ovanligt att kylblocken spricker bara sådär.

Som sagt, dessa lexan/akryl toppar är extremt känsliga för handavande fel. Det räcker med att du drar åt den lite snett eller för hårt för att en spricka ska bildas. Har en liten spricka bildats vid nippeln så är det en riktigt hög sannolikhet att den sprider sig vidare. Jag har haft sönder 2st cpu & 2st nb-block för att jag har dragit åt det förhårt. Sen så är inte TT kända för att göra bra saker heller så då bådar det för lite extra försiktighet,

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2