Permalänk
Medlem

Rysk demokrati

http://dn.se/nyheter/varlden/tjetjeniens-president-forsvarar-...

Om jag förut haft någon sympati för Tjetjenien (p.ga att Ryssland försökt utrota stället) så försvann den just. Och Ryssland ger tusan i hur stället styrs så länge de inte försöker bryta sig loss, enligt artikelförfattaren.

Man blir så upprörd på antidemokrater, vilken form de än tar. (Speciellt fulklippta exmilitärer som ler och dansar och blir klappade artigt åt)

Vi tar demokrati för givet, men gör en kines det? Ryss? Någon som befinner sig varsomhelst i Afrika?

Edit. ..Och när senast blev en ex gerilla/militär/kuppmakare en bra ledare för ett land?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Med tanke på att det varken är demokrati i Ryssland, Kina och på många ställen i Afrika så tvivlar jag på det.

Permalänk
Medlem

Ok, lite klumpigt formulerat kanske..jag tog dom som exempel eftersom de inte är demokratier. (Uppenbarligen)

Poängen var att få oss att fundera över hur få som verkligen kan ta demokrati och mänskliga rättigheter för givet.

Edit. För att göra det helt omöjligt att missförstå borde jag kanske titeln ha varit 'Ryssland är inte en demokrati' också.

Men tar folk hemskheter i icke-demokratiska länder för givet och bryr sig inte så mycket?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Att vi tar demokrati för givet är ju verkligen inte bra, utan uruselt. Det är därför vi håller på att nedmontera demokratin (tillsammans med de flesta andra hyfsat rika diktaturer).

Jag förstår inte riktigt varför du är kritisk på Ryssland när det är i huvudsak Tjetjenien som har gjort det dåliga. Visst, det ligger i Ryssland, men det är inte (resten av) rysslands fel (nåja) att Tjetjenien är ett jävligt hemskt ställe.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Putin-o-krati.

Fast ju äldre man blir desto mer inser man att demokrati är långt, långt ifrån svaret på alla problem.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Jag gillar att se det på följande sätt. Fenomenet diktatur i sig är mycket bättre än demokrati, problemet är att för att idag bli diktator krävs det att du är fel man för jobbet.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Putinokrati var bra.

Men varför är demokrati inte svaret på alla problem? (Det är väl inte det, men det är samtidigt vad jag tror de flesta länder bör sträva efter)

*'De flesta', då befolkningen måste vilja ha demokrati.

Random person:
Jo, inte mycket verkar vara rätt ställt i Tjetjenien. Men Ryssland har haft ihjäl hur många Tjetjener som helst för att de velat skapa egenstyre- men om dom har ihjäl sig själva eller gör vadsomhelst utom att vilja skapa egenstyre så bryr sig Ryssland inte ett dyft. Trots att stället ska vara en del av Ryssland liksom.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_subjects_of_Russia -det verkar lite hierarkiskt snårigt)

Mega:
Jo, hah, det stämmer väl att man inte känner till så många bra diktatorer.
Men det är lite som att säga 'kommunism är det bästa statsskicket - bara att det inte fungerar'.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske borde förtydligat mig och skrivit "demokrati som den utförs idag". Den största nackdelen med demokrati är att det är extremt ineffektivt. Därför passar det bättre för stabila och välutvecklade stater än utvecklingsländer. Det Putin kan göra på 3 dagar skulle förmodligen ta 50 år i Sverige ...

För att förtydliga ännu mer bör naturligtvis Ryssland på sikt gå mot en mer öppen demokrati men att tro att det skulle göra saker bättre på kort sikt tror jag är naivt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Mega:
Jo, hah, det stämmer väl att man inte känner till så många bra diktatorer.
Men det är lite som att säga 'kommunism är det bästa statsskicket - bara att det inte fungerar'.

Fast diktatur tror jag ändå har potential att fungera i praktiken, om det görs på rätt sätt. Det viktiga är att inse att det faktum att många får vara med och bestämma inte automatiskt leder till bra beslut. Jag tycker att det är ren och skär logik, det vore ju absurt att anta eller kräva att gemene man skulle vara insatt i ekonomi eller naturvetenskap på mycket hög nivå.
Det man som diktator gör i sådana fall är att man helt enkelt undersöker tillgängliga alternativ vilket innefattar att ta in oberoende experter. Sedan genomför man svart på vitt det som är bäst för alla. Det kommer säkert i en massa fall bli en jävla massa gnäll från folket tills de positiva effekterna av beslutet börjar bli kännbara, det betyder inte att det är ett dåligt beslut.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det man som diktator gör i sådana fall är att man helt enkelt undersöker tillgängliga alternativ vilket innefattar att ta in oberoende experter. Sedan genomför man svart på vitt det som är bäst för alla.

Men om man ändå inte tänker bestämma allt själv kan man väl lika gärna ha en demokratiskt tillsatt grupp människor som anlitar experter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men om man ändå inte tänker bestämma allt själv kan man väl lika gärna ha en demokratiskt tillsatt grupp människor som anlitar experter?

Exakt, vilket är det vi har i Sverige idag. Problemet är att man inte lyssnar på experterna, man använder istället sitt egna sunda förnuft i sakfrågan.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Exakt, vilket är det vi har i Sverige idag. Problemet är att man inte lyssnar på experterna, man använder istället sitt egna sunda förnuft i sakfrågan.

Nja, det största problemet är väl att frågorna ofta är sådana som saknar optimal lösning, att det är svårt att visa att en lösning är den optimala eller att olika experter förordar olika lösningar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, det största problemet är väl att frågorna ofta är sådana som saknar optimal lösning, att det är svårt att visa att en lösning är den optimala eller att olika experter förordar olika lösningar?

Jag förstår vad du menar och det är klart att jag kan hålla med om att det finns väldigt många svåra frågor. Det finns dock väldigt många enkla frågor som har gjorts svåra enbart för att mängder av totalt oinsatta personer har fått säga sitt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jo, inte mycket verkar vara rätt ställt i Tjetjenien. Men Ryssland har haft ihjäl hur många Tjetjener som helst för att de velat skapa egenstyre- men om dom har ihjäl sig själva eller gör vadsomhelst utom att vilja skapa egenstyre så bryr sig Ryssland inte ett dyft. Trots att stället ska vara en del av Ryssland liksom.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_subjects_of_Russia -det verkar lite hierarkiskt snårigt)

Men vad är det du vill? Att (resten av) Ryssland ska invadera som de redan gjort två gånger innan?

Tjetjenien är kört. Vad man än gör kommer inget gott komma ur det. Attackerar Ryssland så dör ännu fler folk och tjetjenien får onödigt bra PR samtidigt som Ryssland förlorar på det, om man låter tjetjenien bli helt fria så har vi antagligen sharialagar inom en månad och mängden dödsoffer och förtryck kommer öka extremt. Jag har svårt att se att det alternativ som nu är valt skulle vara särskilt mycket sämre än något av de andra två.

Det finns ingen "god sida" som borde "vinna", vad som än görs så är alla förlorare (åtminstone kortsiktigt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hedersmord är givetvis idiotiskt, men har knappast något med Demokratins vara eller icke vara att göra. Det är en kulturell fråga och förekommer även i Sverige, som ska vara en av världens mest demokratiska länder.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ryssland, där jag bor, har inte mycket att göra med vår svenska syn på demokrati. Inte nu längre, de fanns en frihet under president Jeltsin som är unik i Rysslands historia. Samtidigt, under just Jeltsin, fick den vanliga ryssen se sin ekonomiska situation förvärras och Ryssland förvandlas till en korrumperad bananrepublik. Putin gav Ryssland flera dimensioner av styrka tillbaka, mycket tack vare energiprisernas positiva utveckling under hans år vid makten. Medvedev sägs vara Putins handgångna man, men jag menar att han inte är helt utan egen vilja, han läxade nyligen upp delar av Putins förvaltning för att inte med kraft hantera nuvarande ekonomiska situation. Sen kan det givetvis vara ett spel för galleriet. Nåväl, poängen är att de flesta ryssar hellre ser att de kan äta sig mäta, bo bra, köpa en fin bil, resa än att de får demonstrera mot vad de vill, när de vill. Easy as that, convenience is king (tips, lyssna på "Kings of Convenience" när möjlighet ges, framförallt lyssna på deras texter. Detta har inget med tråden eller mitt inlägg att göra).

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men vad är det du vill? Att (resten av) Ryssland ska invadera som de redan gjort två gånger innan?

Tjetjenien är kört. Vad man än gör kommer inget gott komma ur det. Attackerar Ryssland så dör ännu fler folk och tjetjenien får onödigt bra PR samtidigt som Ryssland förlorar på det, om man låter tjetjenien bli helt fria så har vi antagligen sharialagar inom en månad och mängden dödsoffer och förtryck kommer öka extremt. Jag har svårt att se att det alternativ som nu är valt skulle vara särskilt mycket sämre än något av de andra två.

Det finns ingen "god sida" som borde "vinna", vad som än görs så är alla förlorare (åtminstone kortsiktigt).

Sant. Det är givetvis hycklaraktigt och 'fel' agerat av Russi, men det finns väl inte så mycket 'rätt' att komma med i denna situation. Känslan av att de borde invadera igen bara för att vara konsekventa, eller visa att de kan invadera för OK (svep)skäl finns där, men frågan är vad som skulle förbättras, då Tjetjenerna antagligen inte skulle välkomna annorlunda styre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megan00bie

Det man som diktator gör i sådana fall är att man helt enkelt undersöker tillgängliga alternativ vilket innefattar att ta in oberoende experter. Sedan genomför man svart på vitt det som är bäst för alla. Det kommer säkert i en massa fall bli en jävla massa gnäll från folket tills de positiva effekterna av beslutet börjar bli kännbara, det betyder inte att det är ett dåligt beslut.

Jo, men hur många diktatorer brukar hålla sig på den linjen? Total makt korrumperar totalt, och snart är de enda 'experter' de lyssnar på en lila kudde och solen i nedgående.

Rödeorm:
Aha..jo, det kan väl vara en del förståeligt, om än vagt beklagligt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Sant. Det är givetvis hycklaraktigt och 'fel' agerat av Russi, men det finns väl inte så mycket 'rätt' att komma med i denna situation. Känslan av att de borde invadera igen bara för att vara konsekventa, eller visa att de kan invadera för OK (svep)skäl finns där, men frågan är vad som skulle förbättras, då Tjetjenerna antagligen inte skulle välkomna annorlunda styre.

Jo, men hur många diktatorer brukar hålla sig på den linjen? Total makt korrumperar totalt, och snart är de enda 'experter' de lyssnar på en lila kudde och solen i nedgående.

Rödeorm:
Aha..jo, det kan väl vara en del förståeligt, om än vagt beklagligt.

Men det är väl också lite fördomsfullt angående diktaturer.
Det är egentligen bara delar av antikens grekland. Romarrikets republikanska period och våra moderna "liberala" demokratier som tillämpat demokrati.

Tidigare har vi haft Kungar, Kejsare m.m. vissa har varit invalda för livstid andra har fötts till sin position. Det som kännetecknat de bästa är att de haft en hög intelligens och fått en uppfostran för platsen tillsammans med mycket utbildning.

Personligen anser jag att diktatur skulle kunna fungera bra sålänge det är en bra ledare. Nackdelen är att det är halvt omöjligt att avsätta en diktator.
Men absolut makt korrumperar absolut inte absolut...

Tänk er ifall ett större företag drevs genom att alla på verkstadsgolvet fick välja sina chefer och i alla större frågor så skulle det vara personalomröstningar.
Hur bra skulle det företaget klara sig på sikt?
Vilka skulle bli chefer? De med mest begåvning? Eller de med lenast käft?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tänk er ifall ett större företag drevs genom att alla på verkstadsgolvet fick välja sina chefer och i alla större frågor så skulle det vara personalomröstningar.
Hur bra skulle det företaget klara sig på sikt?
Vilka skulle bli chefer? De med mest begåvning? Eller de med lenast käft?

Frågan kompliceras ju dock lite av att det är svårare att definiera vad målet med ett samhälle är; kanske är det inte att uppnå maximal effektivitet utan snarare att så många som möjligt skall känna sig hyfsat nöjda med tillvaron. För att uppnå sådana syften är det inte säkert att en folklig och lenkäftad men i många avseenden inkompetent ledare gör ett sämre jobb än någon annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Frågan kompliceras ju dock lite av att det är svårare att definiera vad målet med ett samhälle är; kanske är det inte att uppnå maximal effektivitet utan snarare att så många som möjligt skall känna sig hyfsat nöjda med tillvaron. För att uppnå sådana syften är det inte säkert att en folklig och lenkäftad men i många avseenden inkompetent ledare gör ett sämre jobb än någon annan.

Det du säger stämmer ifall man pratar om ett globalt samhälle.
Som det är idag så konkurrerar alla länder med varandra.

Större delen av politiken idag drivs ju för att vi ska få effektivare och billigare välfärd samtidigt som industrin ska ha tillräckliga fördelar för att kunna konkurrera på en internationell marknad.
Ju billigare och effektivare välfärd (sjukhus, kollektivtrafik, polis m.m.) desto mer av det kan man kosta på sig. Ju mer pengar industrin drar in desto mer pengar kommer välfärden till gagn.

Vi kan ju enkelt jämföra dagens läge i Sverige.
Fredrik "ironface" Reinfeldt är hård och håller hårt i plånboken.
Inte så populärt bland många.
"Generösa" Måna Sahlin däremot anser att vi ska hälla skattepengar på allt.
Helst ska Staten ta över företag så inte folk lider av arbetslöshet.

Folket lider mer med Fredrik rent kortsiktigt men när ekonomin vänder upp igen så har vi resurser att komma igång snabbt.

Månas förslag innebär att folk kan ta det lugnt och inte behöva bry sig så mycket om global ekonomi m.m. Men i det långa loppet så kommer det att tömma statskassan utan att ge något tillbaka annat än nöjda medborgare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if