Permalänk
Medlem

Individuella val

Nu är det dags för mig att välja individuella val.
Vilka val är strategiskt bäst om man ska söka in på KTH?

Det enda valet jag har bestämt mig för är Engelska C.
Jag går för tillfället på naturvetenskapliga programmet.
Jag kan välja att studera vidare i spanska, alltså steg 4. Men jag är ruskigt trött på spanska. Är det dumt att skippa de meritpoängen?

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Avstängd

Vad har du mer att välja på? Meritpoäng är ju schysst, men det kan ju även vara bra att läsa något man är sugen på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Det var en massa saker. Men det var väl Fotografisk bild, Mattebreddning och diskret kommer jag ihåg att jag såg, så Matematik E borde ju rimligtvis finnas med också. Sedan var det företagsekonomi och en massa sånt. Retorik fanns även med, vilket lät lite spännande. Är det något att läsa?

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Avstängd

Min röst ligger på Matte E. Kommer behövas.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du ska läsa vidare i högskolan. Jag visste t.ex. att jag skulle gå nåt ingenjörprogram i högskolan, därför valde jag Matte E och Matte F som ind. val då man läser mycket matte i ingenjörsprogrammen.

Om vi nu säger att du vill läsa till socionom, vad ska du med matte till? You dig?

Vad hade du tänkt dig att läsa i högskolan?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Välj så mycket matte du kan, det är verkligen skönt att ha en bred grund att stå på.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min största dröm är att bli läkare. Men jag tror helt enkelt inte att jag kommer få så bra betyg. Så jag tänker satsa på att bli ingenjör av något slag. Mer än så har jag inte funderat.

Så en massa matte är det bästa helt enkelt?

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk

Matematik och språk är väl de två kurser som är svåra att ta in utanför skolvärlden.

Satsa på matematik är mitt tips.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det lutar helt klart åt Matematik.
Min lärare sade att Engelska C(akademisk) var bra om man skulle studera på högskolan, eftersom nästan all kurslitteratur är på engelska. Är det ett bra val?
Men det är ju 300 poäng man ska välja, så t.ex. Engelska C + Matematik E + Matematik D, verkar det bra?

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddie
Men det är ju 300 poäng man ska välja, så t.ex. Engelska C + Matematik E + Matematik D, verkar det bra?

Fast det där är bara 200 poäng.

Japp, det verkar bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte påstå att jag har koll på hur det här med meritpoäng fungerar, men det är väl bra att satsa på just sådana? Engelska är förvisso nyttigt, men jag betvivlar att en Eng C-kurs gör så stor skillnad i din förståelse av teknisk kurslitteratur. Det är trots allt mycket sällan det man inte förstår i en kursbok är språkligt

Å andra sidan är Eng C, åtminstone som den var på min skola när jag gick den, ett ganska lätt mvg, så det kan ju vara positivt i sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Fast det där är bara 200 poäng.

Japp, det verkar bra.

Är det inte 250 poäng? Engelska C (100) + Matte D (100) + Matte E (50) = 250 poäng. Eller är Engelska C bara 50 poäng?

Matte D är väl förresten inget ind. val? Alla som läser naturvetenskap i gymnasiet läser väl Matte A, B, C och D. E och F är ind. val... eller?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Oj, såg att jag hade skrivit Matte D.
Jag menade Matte diskret.

Har kollat upp nu, Engelska C är 100 poäng, Matte E är 50 poäng och Matte diskret är 50 poäng.
Så då har jag lite till att välja.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Beror ju på vad du ska läsa vidare i högskolan. Jag visste t.ex. att jag skulle gå nåt ingenjörprogram i högskolan, därför valde jag Matte E och Matte F som ind. val då man läser mycket matte i ingenjörsprogrammen.

Om vi nu säger att du vill läsa till socionom, vad ska du med matte till? You dig?

Vad hade du tänkt dig att läsa i högskolan?

När gick du ut ur gymnasiet? Finns ingenting som heter matte F nuförtiden. Dom bytte säkert namn på det till diskrett...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
När gick du ut ur gymnasiet? Finns ingenting som heter matte F nuförtiden. Dom bytte säkert namn på det till diskrett...

Beror på skola!

Matte Diskret och Matte F var två skilda kurser på min skola. Hade båda att välja på i 3:an på min skola. F är start av högskolematte med högskoleböcker. Diskret är inga riktiga mattetal utan använder ett logiskt tänkande för att se ett problem i talet.

Så var det i alla fall för oss. Och jag gick ut gymnasiet VT-07 xD

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Är det inte 250 poäng? Engelska C (100) + Matte D (100) + Matte E (50) = 250 poäng. Eller är Engelska C bara 50 poäng?

Hade för mig att Engelska C var 50 poäng, fel av mig. Dock så hade jag rätt tillslut ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
När gick du ut ur gymnasiet? Finns ingenting som heter matte F nuförtiden. Dom bytte säkert namn på det till diskrett...

Vad jag har förstått det som så är Matte F samma som Matte Bredning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag skulle istället för diskret föreslå matte breddning som (åtminstone på mitt gamla gymnasium) behandlar vektorer och matriser. Jag har snart läst klart mitt första år som civilingenjör. Diskret matte har jag ingen och kommer som det ser ut inte att ha heller. Men det beror såklart på vilken typ av ingenjör du vill bli. Om du tänkt läsa någon data-inriktning så är såklart diskret bra. Men breddningen är aktuell för alla ingenjörer eftersom alla läser linjär algebra, så vitt jag förstått.
Matte E är ett utmärkt val. Du kommer att tacka dig själv när du läser vidare.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Jag ångrar idag att jag valde matte diskret istället för matte breddning när jag valde individuellt val.

Märkligt att ni inte har matte E inbyggt i programmet från början, den kursen är ett måste om du ska läsa matte på universitetsnivå!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Märkligt att ni inte har matte E inbyggt i programmet från början, den kursen är ett måste om du ska läsa matte på universitetsnivå!

Det normala är väl att man får välja till den själv numera? Dessutom har ju många universitet sänkt kravet till matematik d, även om det naturligtvis är nyttigt att läsa så mycket man kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
När gick du ut ur gymnasiet? Finns ingenting som heter matte F nuförtiden. Dom bytte säkert namn på det till diskrett...

2008 tog jag studenten. Kanske fler och fler skolor byter namn till Matte Breddning, men min skola kallade det för Matte F (vektorer och matriser och sånt där). På mina betyg står det också Matte F...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Kanske fler och fler skolor byter namn till Matte Breddning, men min skola kallade det för Matte F (vektorer och matriser och sånt där). På mina betyg står det också Matte F...

Har de lyckats standardisera de där kurserna än? På den gamla goda tiden fick väl skolorna själva bestämma vad de skulle innehålla och vad de skulle kallas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har de lyckats standardisera de där kurserna än? På den gamla goda tiden fick väl skolorna själva bestämma vad de skulle innehålla och vad de skulle kallas?

Ingen aning min vän!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN