Hjälp med ångerrätt

Permalänk
Medlem

Hjälp med ångerrätt

Hej!

Jag behöver lite hjälp angående mina rättigheter med ångerrätt.

Jag beställde ett Intel D945GCLF2 från Misco.se som jag hämtade ut i måndags. När jag senare kopplade in en hårddisk ville inte datorn boota ordentligt. Den fastnar i POST med ett "5A"-meddelande. Jag har försökt felsöka så gott det går, jag har bl.a. uppdaterat bioset till senaste versionen.

Den bootar och fungerar dock normalt när jag prövar med en annan, flera år äldre hårddisk. Jag vet att det inte är fel på den första hårddisken jag prövade, då den fungerar bra i en annan dator.

Jag fick även ett liknande problem med en CD-läsare jag kopplade in, först tog det flera minuter att komma förbi POST, och sen hittar den inte läsaren.

Jag kontaktade Misco.se över mail och säger att jag vill skicka tillbaka produkten, då jag anser att det är fel på den. Jag skickar med min felbeskrivning, men då får jag svaret att det är "kompatibilitetsproblem", och att det inte täcks av garantin.

Jag vill då utnyttja min ångerrätt, men då får jag svaret att produkten är använd, och att detta inte är möjligt.

Nu undrar jag vad jag har för rättigheter i det här fallet. Nu står det faktiskt i deras köpvillkor att produkten inte får användas om ångerrätten ska gälla, men jag vill veta vad lagen säger.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, jag läste faktiskt det där innan jag skrev. Men tack ändå.

Det jag dock fortfarande är osäker på är ju att Misco uttryckligen skrivit att produkten inte får användas för att ångerrätten ska gälla. Är det rätt enligt lagen?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Ja, jag läste faktiskt det där innan jag skrev. Men tack ändå.

Det jag dock fortfarande är osäker på är ju att Misco uttryckligen skrivit att produkten inte får användas för att ångerrätten ska gälla. Är det rätt enligt lagen?

Nej,

som jag (och ARN oftast) tolkat lagen så har man rätt att testa produkten så länge den inte förbrukas (t.ex. serienr för spel) och den är i säljbart skick efteråt. Dvs packar du ner den snyggt och inte har förstört förpackningen eller gjort nåt märke på kortet heller så är den ju i säljbart skick och då ska du få returnera den. Vägrar misco ändå så kontakta konsumentombudsmannen i kommunen.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Ring och prata ist.. Brukar fungera bättre på datorbutiker.

Visa signatur

[b]Desktop:[/b] Fujitsu-siemens 22"|Intel Core I5 2.67GHz | 4gb Corsair DDR3 | Gigabyte p55 | Corsair TX 750W | GTX 260 OC 1GB | Intel SSD 40GB | 1x Samsung 1TB| 2x samsung 250gb hdd | 2x samsung 500gb | Creative X-fi Elite Pro | Windows 7 x64 ultimate | Laptop: Amd RM-74 | 4Gb ram | HD4500 | Windows 7 x64 | [b]Htpc:[/b]E6600 @ 2,4GHz| SB audigy 2| ASUS P5N-EM HDMI |2gb corsair pc5400| ATI HD3650 Xtreme 512MB PCIe | Samsung 160gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Nej,

som jag (och ARN oftast) tolkat lagen så har man rätt att testa produkten så länge den inte förbrukas (t.ex. serienr för spel) och den är i säljbart skick efteråt. Dvs packar du ner den snyggt och inte har förstört förpackningen eller gjort nåt märke på kortet heller så är den ju i säljbart skick och då ska du få returnera den. Vägrar misco ändå så kontakta konsumentombudsmannen i kommunen.

Ok, tack för svaret.

Förstört förpackningen har jag inte gjort, utan jag har försökt packa ihop det som det såg ut från början, så gott det går alltså.

Det konstiga är att jag före jag beställde kollade upp deras villkor, och jag har inget minne av att det stod att man inte fick använda varorna för att ångerrätten skulle gälla. Men jag kanske var blind helt enkelt.

Dock fick jag svar om att jag kunde skicka in kortet så skulle deras tekniker kolla på det. Det får väl bli så i värsta fall. Men det är väl inte så överdrivet kul om de inte kan återskapa samma fel som mig, då får jag betala både frakt och undersökningsavgift. :/ Men jag får se vad de säger.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk

Ångerrätten beskrivs alltså med följande mening, "Returnera i väsentligen oförändrat skick" vilket medför att man får testa/använda varan sålänge man kan returnera detta utan att någon förändring i innehållet eller på original-kartongen syns.
Exempelvis svetsplomberad kartong som man är tvungen att klippa upp får man alltså inte returnera.

Som jag kan tolka ditt ärende så gäller detta ett moderkort vars är returnerad KIK. (komplett i kartong) Den enda anledningen jag skulle kunna tänka mig att dom skulle kunna neka din retur är att dom alltså inte kan sälja den i det skick den levererades i, dvs nyskick.

Om det är det sistnämnda som är boven i dramat så skulle du kunna kontakta företaget och fråga om dom eventuellt kan gå med på en återbetalning minus någon procent i avdrag så att dom kan sälja denna vidare som en, typ, Demo-enhet. (Vilket alltså båda partnerna tjänar på, nöjd kund och att dom inte förlorar någonting på det)

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Ångerrätten beskrivs alltså med följande mening, "Returnera i väsentligen oförändrat skick" vilket medför att man får testa/använda varan sålänge man kan returnera detta utan att någon förändring i innehållet eller på original-kartongen syns.
Exempelvis svetsplomberad kartong som man är tvungen att klippa upp får man alltså inte returnera.

Som jag kan tolka ditt ärende så gäller detta ett moderkort vars är returnerad KIK. (komplett i kartong) Den enda anledningen jag skulle kunna tänka mig att dom skulle kunna neka din retur är att dom alltså inte kan sälja den i det skick den levererades i, dvs nyskick.

Om det är det sistnämnda som är boven i dramat så skulle du kunna kontakta företaget och fråga om dom eventuellt kan gå med på en återbetalning minus någon procent i avdrag så att dom kan sälja denna vidare som en, typ, Demo-enhet. (Vilket alltså båda partnerna tjänar på, nöjd kund och att dom inte förlorar någonting på det)

Även om kartongen är plomberad så får kunden undersöka varan citat taget från http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2005:...

"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Sen skall kunden citat "14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren." Dvs allt som kunden erlagt för varan även fraktkostnaden till kunden egentligen men där syndas det friskt hos näringsidkaren och jag klandrar dom inte direkt heller för det kan bli kännbart för näringsidkaren om även frakten ska betalas tillbaks men ordalydelsen är iofs "vad konsumenten har betalat till näringsidkaren".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Även om kartongen är plomberad så får kunden undersöka varan citat taget från http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2005:...

"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Sen skall kunden citat "14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren." Dvs allt som kunden erlagt för varan även fraktkostnaden till kunden egentligen men där syndas det friskt hos näringsidkaren och jag klandrar dom inte direkt heller för det kan bli kännbart för näringsidkaren om även frakten ska betalas tillbaks men ordalydelsen är iofs "vad konsumenten har betalat till näringsidkaren".

Utgångspunkten är densamma, så jag förutsätter att vi menar samma sak, dvs att vanlig plombering (sålänge inte varan har förstörts) inte är några problem att returnera, men som jag även nämnde i min tidigare post så gäller det kanske inte just svetsplomberingar (bortse från detta specifika ärende) där varan alltså förstörs så att företaget inte kan sälja detta som nytt. Exempel

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Utgångspunkten är densamma, så jag förutsätter att vi menar samma sak, dvs att vanlig plombering (sålänge inte varan har förstörts) inte är några problem att returnera, men som jag även nämnde i min tidigare post så gäller det kanske inte just svetsplomberingar (bortse från detta specifika ärende) där varan alltså förstörs så att företaget inte kan sälja detta som nytt. Exempel

Sådana får du öppna med Det behöver inte kunna säljas som nytt. Faktum är att de inte ska sälja returnerade varor som nya.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sådana får du öppna med Det behöver inte kunna säljas som nytt. Faktum är att de inte ska sälja returnerade varor som nya.

Nu har du nog missförstått det hela med ångerrätten, där det alltså ska vara möjligt för företaget att kunna sälja åter till kunder - i nyskick.
Du hänvisar förmodligen till reklamerade/trasiga varor som givetvis inte skall säljas vidare efter retur.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Utgångspunkten är densamma, så jag förutsätter att vi menar samma sak, dvs att vanlig plombering (sålänge inte varan har förstörts) inte är några problem att returnera, men som jag även nämnde i min tidigare post så gäller det kanske inte just svetsplomberingar (bortse från detta specifika ärende) där varan alltså förstörs så att företaget inte kan sälja detta som nytt. Exempel

Även i ditt exempel får kund undersöka varan och måste förpackningen förstöras för detta så är det i sig inget lagligt hinder för säljare att vägra ångerrätt.

Kund har m a o rätt långtgående rättigheter att undersöka varan då man säger rent ut i lagstiftning citat "Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Varan brukar normalt vara förpackad i ett skyddande emballage och hur dwet emballaget är utformat är i sig inget hinder för att kunden ska kunna undersöka varan då kund t o m får förstöra emballaget.

Nu ska man ju så långt det går försiktigt undersöka varan som det nämns i lagstiftningen men som sagt kan man inte undersöka varan utan att emballaget eller t o m varan förändras t.ex skruvmärken efter att den varit iskruvad men ej är förstörd eller att den förstörs pga idiotiskt emballage som ej är återförslutningsbart så får inte säljaren neka en en ångrad vara som är köpt på distans.

Nu gör många säljare detta ändå medvetna eller ej om att dom inte har lagstiftningen på sin sida men skulle gissa på att dom oftast inte vet om innebörden i distansavtalslagen och hur vidsträckt rätt en kund har att ånga en köpt vara på distans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Nu har du nog missförstått det hela med ångerrätten, där det alltså ska vara möjligt för företaget att kunna sälja åter till kunder - i nyskick.
Du hänvisar förmodligen till reklamerade/trasiga varor som givetvis inte skall säljas vidare efter retur.

Ne, tror det är du som missförstått. Ett företag som fått tillbaka en vara får inte hävda att den är ny om den varit använd av en tidigare kund. Då är den inte ny och således säljer företaget varor som inte uppfyller informationen de ger. Ångerrätten existerar för att kunder skall vara skyddade när de köper saker online. Detta slår mot företagen eftersom de inte bara kan sälja dessa saker ingen.

Även sådana förpackningar du visade får man öppna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Även i ditt exempel får kund undersöka varan och måste förpackningen förstöras för detta så är det i sig inget lagligt hinder för säljare att vägra ångerrätt.

Jag skulle nog säga att ångerrätten är en gråzon gällande ja och nej direktiv, att det alltså är från fall till fall, men jag förstår din syn på det hela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, tror det är du som missförstått. Ett företag som fått tillbaka en vara får inte hävda att den är ny om den varit använd av en tidigare kund. Då är den inte ny och således säljer företaget varor som inte uppfyller informationen de ger.

Så du menar att all slags ångerrätt (och kanske eventuellt även öppetköp/bytesrätt, etc) inte ska säljas som en ny vara, det verkar enligt min mening väldigt udda, kanske fungerar rent teoretiskt men praktiskt sätt tror jag inte att företagen sysslar med sådant, det skulle bli ohållbart i längden, samt ofantlig mängd demo-enheter till salu.

Har trådskaparen f.ö fått någon uppdatering gällande detta ärende?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84

Så du menar att all slags ångerrätt (och kanske eventuellt även öppetköp/bytesrätt, etc) inte ska säljas som en ny vara, det verkar enligt min mening väldigt udda, kanske fungerar rent teoretiskt men praktiskt sätt tror jag inte att företagen sysslar med sådant, det skulle bli ohållbart i längden, samt ofantlig mängd demo-enheter till salu.

Har trådskaparen f.ö fått någon uppdatering gällande detta ärende?

Ja. Det är ingen ny vara, således skulle de sälja produkter med felaktig information om de sålde den som ny.

Sen att många företag skiter i detta gör det ju inte till rätt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

apophis_84: Ångerrätten kom till just eftersom kunder inte har samma möjlighet att "klämma" på en vara som i en fysisk butik. Genom att de har möjlighet att "försiktigt" prova varan hemma så ska de ha samma möjlighet att bedömma om varan är något som passar dem som om de köpte i en fysisk butik.

Som det nämnts här så ger lagen konsumenten rätt att testa varan. Det finns t ex beslut från ARN där både en TV och en dammsugare godkändes för retur även om de var använda och i fallet dammsugaren det t om fanns några repor.

Säljaren förlorar visserligen på att de inte kan sälja om varan som ny men man kan också vända på det att de tjänar på att fler vågar att köpa eftersom de vet att om det mot förmodan visar sig att varan är helt fel för dem/inte uppfyller deras krav så har de möjlighet att ångra sig.

Sen har ju butikerna möjlighet att sälja dessa varor som "demo/rea" varor med ett mindre avdrag.

Många större butiker som Media Marks, Elgiganten, SIBA etc. erbjuder liknande möjligheter då de har upp till 30 dagars öppet köp där du, utan att behöva säga varför, kan lämna tillbaka en vara du testat. Dessa säljs normalt ut något billigare.

Det finns tyvärr fortfarande butiker som inte låtsas om att lagen finns eller tolkar den väldigt snävt men om man lyssnar på ARN så har man ganska stora möjligheter att testa.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Med ångerrätten är det så här: Du har rätt att returnera varan inom 14 dagar om du inte på något vis sänkt värdet på den. D.v.s kan du packa den i sin originalförpackning på ett sånt sätt att ingen skulle reagera över att varan är använd så har du rätten på din sida.
Företaget tolkar dock lagen annnorlunda men det spelar egentligen ingen roll. Oavsett vad de skriver under sina avtal så är det LAGEN som gäller.

En del företag är dock rejält tjuriga med såna här saker.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Många större butiker som Media Marks, Elgiganten, SIBA etc. erbjuder liknande möjligheter då de har upp till 30 dagars öppet köp där du, utan att behöva säga varför, kan lämna tillbaka en vara du testat. Dessa säljs normalt ut något billigare.

Personligen försöker jag undvika att handla av de seriösa (i min mening, oseriösa) företagen som erbjuder öppetköp i bruten förpackning, där man aldrig kan vara säker att få en ny produkt, vill inte ha en produkt som någon okänd klåpare har fingrat på!

Det skulle vara förträffligt med en uppskattad statistik på hur många procent som kommer tillbaka mot det som säljs pga ångerätt och öppetköp, men att dom flesta returer på öppetköp säljs för ett rabatterat pris har jag dock svårt att se - Skulle kunna tänka mig att en obetydlig del av dom returer som inkommer noteras med ett billigare pris eller ö.h.t med en notering att den har varit använd.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Har trådskaparen f.ö fått någon uppdatering gällande detta ärende?

Njae, jag gav upp helt enkelt.

Skämt o sido, när jag skrev att jag enligt lagen skulle kunna skicka tillbaka kortet fick jag inget svar från den jag pratat med förut, utan jag fick svar från någon tekniker som gav mig tips om hur jag skulle kunna lösa problemet istället.

Nu lyckades jag ju inte få kortet att boota ordentligt med hårddisken, så jag bytte helt enkelt hårddisk. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad som var fel, eftersom disken fungerar klockrent i två andra datorer. Men men, problem solved. Då jag är nöjd med kortet i övrigt ser jag ingen anledning att hålla på och tjata med Misco.

Men tack så mycket för alla svar, nu känner jag mig mycket säkrare på vad lagen säger.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Hedersmedlem

Vad bra! Eftersom du ville ha varan som du köpte var det ju bättre att få hjälp att få den fixad istället för att returnera den på. Det sparade både du och säljaren en massa tid och pengar på!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!