Garanti på mitt kort gäller inte ?

Permalänk
Medlem

Garanti på mitt kort gäller inte ?

Hej!

Köpte en dator från datorbutiken för 1,5 år sen.

Mitt grafikkort har 2 år garanti enligt sapphire, jag vet att datorbutiken gått i kk.
Mitt sapphire 1950 pro har grafikbuggar, hade de sen dag ett men väldigt lite i början, bara om ja spela flera timmar dök de upp små på vapnet i bf2.
Var för lat för att reklamera .. trodde inte de skulle bli värre.

Men idag kan ja inte spela halv nya spel grafikbuggar överallt .. kortet har bara blivit värre och värre, aldrig klockat.
Men ja maila datorbutiken och dem säger att dom bara har 1 år garanti ?

Kan ja göra något eller måste ja köpa ett nytt själv ? =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ta kontakt med sapphire direkt?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diesel08
Hej!

Köpte en dator från datorbutiken för 1,5 år sen.

Mitt grafikkort har 2 år garanti enligt sapphire, jag vet att datorbutiken gått i kk.
Mitt sapphire 1950 pro har grafikbuggar, hade de sen dag ett men väldigt lite i början, bara om ja spela flera timmar dök de upp små på vapnet i bf2.
Var för lat för att reklamera .. trodde inte de skulle bli värre.

Men idag kan ja inte spela halv nya spel grafikbuggar överallt .. kortet har bara blivit värre och värre, aldrig klockat.
Men ja maila datorbutiken och dem säger att dom bara har 1 år garanti ?

Kan ja göra något eller måste ja köpa ett nytt själv ? =/

----------------------------------
Du ska inte kontakta datorbutiken, det är sapphire och kontakta deras support/rma för att få ditt kort utbytt, det skall finnas grundliga anvisningar där hur du går tillväga, men är ofc på engelska.
http://www.sapphiretech.com/us/support/warranty.php

Så får du skicka kortet till dem, sen får du ett nytt om de konstaterar fel på det vilket det klart verkar vara.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Varför tar du inte bara kontakt med tillverkaren av grafikkortet?

Permalänk
Medlem

För på sapphires sida står de att ja ska ta kontakt med återförsäljaren datorbutiken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter ju som ett värmeproblem, du skulle ju kunna prova att montera bort kylaren, sätta på ny pasta och montera dit den igen.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Please note:
For any overseas return on RMA outside their normal warranty with their local supplier, the local RMA centre will apply a basic administration fee to cover the logistics return of the RMA items back and forth from Hong Kong

Hur mycket är de ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Låter ju som ett värmeproblem, du skulle ju kunna prova att montera bort kylaren, sätta på ny pasta och montera dit den igen.

De ska ja testa men gäller garantin ändå ? för de står om man tar bort fläkten så gäller den inte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Diesel 08 innan du pillar kolla tempratuen med tex gpu z

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Diesel 08 innan du pillar kolla tempratuen med tex gpu z

Den idlar på 51c mycket ?

Jag kan spela bf 42, dod source om ja sätter fläkten på 100% men om ja spelar typ något nyare spel så blir de massa spjut liknande grafikbyggar.

Till och med i WOW om ja sätter allt på högsta inställningar så blir de efter ett tag så ja knappt ser vart ja går och sen stänger datorn av sig, men när ja precis startat spelet är de inga fel alls.

Visa signatur
Permalänk

låter onekligen som värmeproblem.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakta Sapphire och fråga hur du ska göra. Säg att säljaren har gått i konkurs. Vill de ha en avgift så frågar du hur stor den kommer att vara.

Sedan, när det gäller reklamation så ska den göras så fort som möjligt. Väntar man i 1½ år så gäller inte reklamationsrätten längre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Spjuten du beskriver brukar kallas artefakter och uppstår när kortet blir för varmt. När man t.ex. överklockar ett grafikkort hårt så vet man att det är dags att sluta eller fixa bättre kylning när det händer.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem

Låter ju onekligen som värmeproblem och antagligen en dammhög som samlats på grafikkortet.

Är du någorlunda händig, så skulle jag nog rekommendera att du rengör kortet från damm. Applicerar ny kylpasta. Tillomed byter ut kylaren om du har någon liggande eller kan få tag i nått jättebilligt.

Är du osäker får du ta det med tillverkaren eller någon entusiast i din bekantskap.
Låter ju sådär icke prisvärt och miljövänligt om det skall kosta flera hundra i frakt (vilket det troligen kostar). Om dom bara skall rengöra ditt kort.

Nu vet vi ju inte exakt vilka inställningar du använder, så det kan ju även vara för klent grafikkort för dig.

Att köpa ett nyare är ju också ett alternativ. Hur du gör bestämmer bara du :).

Permalänk
Medlem

Jag har mailat dom och berättat men nu vill dem att jag :

Sir, Could you try test with other power supply and see ? For this model that we required is 550W on your power supply. I will suggest you test your power supply first and test your card on other motherboard as well. Thank you.

Jag har inget annat nätagg eller moderkort att testa med.. sånt fall hade jag redan gjort de. Och ska de verkligen behövas 550w ??

Jag har ett:
Antec true power 430w
Gigabite 965P-DS3

Jag har blåst rent kortet från damm, har tagit bort fläkten för att kolla om kylpastan såg okej ut, inte för att ja vet när de ser okej ut men aldrig bytt kylpasta förut men jag försökta lägga den mer mot mitten, men de blev ingen skillnad.
Ska åka och köpa kylpasta idag tror ja.

Jag testa nyss wow och temp, när den går över 70 grader det är då grafikbuggarna kommer sen när de stiger upp mot 80 grader är de helt fullt.

Ska inte ett kort klara 70c?

Visa signatur
Permalänk
Nyregistrerad

Nej det ska verkligen inte behövas 550W. 430W räcker mer än tillräckligt.

Jo det brukar de flesta kort klara, men du kanske har haft otur med ditt.

Permalänk
Hedersmedlem

Var medveten om att Antecs Smartpower och Truepower-serie hade bedrövligt låg kvalité på kondensatorerna. Efter ngt eller några år slutar sekundärsidans filterkondensatorer att göra sitt job och agget fullkomligen vräker ut skitig ström (rippel) som hettar upp och skadar/förstör datorns delar.

Ditt agg (och många andras av usel kvalité också givetvis) är en fullt tänkbar förklaring till att dina problem uppstått. Tyvärr tar delarna permanent skada om man kör för länge.

Gör vad du kan för att rensa från damm och annat som kan hindra kylningen, men är agget mer än 2 år är det bara att byta till Corsair, Seasonic eller något annat av utmärkt kvalité, så kanske ditt moderkort, HDs och annat håller lite längre också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fan måste ja köpa nytt nätagg me nätagget är 5 år tror, har kört de i nästan 2 år på denna burk.
Får bli ett corsair då.

Är de värt att skicka det på rma eller ska ja köpa nytt ? tänkte mig ett radeon 4830.
För de står Sapphire warranty covers free parts and labor only

Vad är labor ? reparerar dom bara? för mitt kort verkar vara helt kört om ja fattar rätt ?

Om de är som du säger att antecs nätagg pajar andra delar ska dem fan betala för de tycker ja !

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Är nätagget fem år så är det i allra högsta grad dags för ett nytt. Det ska till ett nätagg av mycket god kvalitet för att det ska hålla så länge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!