Permalänk
Medlem

Allt och alla har sitt pris

Satt i skolan igår och snackade om just detta ämne med ett par lärare och en kompis vad man än diskuterar så har fick vi slutsatsen att där fanns ett pris på det också.
Enligt mig så handlar princip allt om pengar i dagens samhälle. Stora oljebolag köper upp mindre bolag, lägger ner deras skit för att fortsätta tjäna sina stora summor pengar m.m.

Nu när jag är hemma och funderar kan jag inte riktigt diskutera med någon så skulle vilja ha reda på vad nu säger om detta.

Har allt och alla sitt pris finns där undantag?
Gärna motivera ditt svar så tydligt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag verkligen inte... skulle du t.ex. tortera och ta livet av din mamma/flickvän/fru/bästa vän för någon som helst summa pengar?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Det hoppas jag verkligen inte... skulle du t.ex. tortera och ta livet av din mamma/flickvän/fru/bästa vän för någon som helst summa pengar?

Just att göra det själv kanske inte går att köpa, men det går ju att få någon att göra det för pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Just att göra det själv kanske inte går att köpa, men det går ju att få någon att göra det för pengar.

Menar du att få någon annan att döda ens egen mamma/osv eller att få någon annan att döda en annan människa, eller?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Allt har ett värde skulle jag säga och vi eftersträvar glädje, men skuldkänslor finns som hindrar oss att göra vissa saker.
Detta beteende är inget unikt svenskt eller nytt. Idag har många inte så stor empati för andra, varvid de inte får så stora skuldkänslor när de gör någon annan riktigt illa. Bara en sådan sak som att få sig ett riktigt gott skratt, tycker vissa är fullt tillräckligt för att riktigt såra någon annan.

Angående pengar så är det ingen större lycka, visst brist på pengar är dock ofta olycka, men lite mer pengar kan inte skapa någon långvarig glädje. Skulle t.ex. jag vinna 100 000kr så visst tusan skulle jag bli glad, men jag skulle sedan må lika dåligt ändå. (10 miljoner eller över, ja då kan mitt liv förändras)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Allt det här bygger på individens moraliska syn och principer. Det finns inga pengar i världen som skulle få mig att göra vissa saker emot min vilja. Jag hade aldrig skadat en person, aldrig skadat mig själv för pengar. Jag hade aldrig gjort något som går emot mina egna principer och värderingar. Så frågan är egentligen vad för människor hade gjort detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Menar du att få någon annan att döda ens egen mamma/osv eller att få någon annan att döda en annan människa, eller?

Menar att om person X vill att person Ys mor skall bli torterad och dödad kan detta fås till med pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Menar att om person X vill att person Ys mor skall bli torterad och dödad kan detta fås till med pengar.

Det innebär inte att alla har sitt pris, bara att allt har det. Frågan som är intressant (imo) är om alla har sitt pris. Nånstans kommer man upp i en summa som är så stor att det inte spelar någon roll längre om man får mer. Det man gör för den summan, det är nog det man kan tänka sig göra öht.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Allt det här bygger på individens moraliska syn och principer. Det finns inga pengar i världen som skulle få mig att göra vissa saker emot min vilja. Jag hade aldrig skadat en person, aldrig skadat mig själv för pengar. Jag hade aldrig gjort något som går emot mina egna principer och värderingar. Så frågan är egentligen vad för människor hade gjort detta.

Jag tror nog att där finns pengar/saker som hade kunnat göra så du kommer göra exakt vad som helst mot din vilja. Så om priset på att du ska göra någon annan illa är dina föräldrars liv eller något dylikt hade du inte gjort det då?

Permalänk
Medlem

Någonstans efter 100 miljoner kronor så kan jag inte riktigt föreställa mig vad jag skulle kunna verkligen använda dem till, så det finns iaf för mig ett tak för hur mycket pengar kan vara värda. Vilket leder till att värdet per krona minskar med ökande summa.

1 miljard kronor är inte värda 10 gånger så mycket som 100 miljoner kronor om jag skulle värdera dem.

Men 10000 kronor är antagligen värda ungefär 10 gånger så mycket som 1000 kronor för mig då de gör en klar praktiskt skillnad för mig.

Däremot finns det inte samma tendens vad gäller handlingar/saker. Alltså finns det (iaf för mig) en gräns där jag inte längre kan "mutas" med pengar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiw
Jag tror nog att där finns pengar/saker som hade kunnat göra så du kommer göra exakt vad som helst mot din vilja. Så om priset på att du ska göra någon annan illa är dina föräldrars liv eller något dylikt hade du inte gjort det då?

Han sa pengar, någons liv är inte pengar.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Allt det här bygger på individens moraliska syn och principer. Det finns inga pengar i världen som skulle få mig att göra vissa saker emot min vilja. Jag hade aldrig skadat en person, aldrig skadat mig själv för pengar. Jag hade aldrig gjort något som går emot mina egna principer och värderingar. Så frågan är egentligen vad för människor hade gjort detta.

Så för 100 Triljoner skulle du inte kunna skada någon annan? Låt säga kapa någons ben. Du skulle ju kunna hjälpa hundratals miljoner människor världen över att få liv i välfärd för de pengarna. Och antagligen rädda oräkneliga liv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du skulle ju kunna hjälpa hundratals miljoner människor världen över att få liv i välfärd för de pengarna. Och antagligen rädda oräkneliga liv.

Det där är ju en variant av den klassiska frågan om det är accepterbart att döda en person för att rädda två. Eller 100, 1000 eller någon annan siffra. Långt ifrån alla tycker att så är fallet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det där är ju en variant av den klassiska frågan om det är accepterbart att döda en person för att rädda två. Eller 100, 1000 eller någon annan siffra. Långt ifrån alla tycker att så är fallet.

Precis, men om man inte tycker det är fallet så kan ju det tolkas som att man helt enkelt bara vill ha sitt eget samvete fritt. Om man inte kan tänka sig döda en för att rädda tusen så är ju det samma sak som att man dödar tusen för att rädda en.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om man inte kan tänka sig döda en för att rädda tusen så är ju det samma sak som att man dödar tusen för att rädda en.

Nja, en vanlig reaktion är att vända ryggen till och tänka på något annat. Då får man förvisso inte rädda någon, men man undviker också att döda någon och kan därför som sagt anse sig ha rent samvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så för 100 Triljoner skulle du inte kunna skada någon annan? Låt säga kapa någons ben. Du skulle ju kunna hjälpa hundratals miljoner människor världen över att få liv i välfärd för de pengarna. Och antagligen rädda oräkneliga liv.

Fast det där är ju inte sant. Om du sprider ut 100 triljoner som tidigare var låsta (inte var i omlopp) så kommer antagligen valutakursen att minska. Det kommer ju inte magiskt bildas mer resurser bara för att någon sprider ut pengar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Allt har ett pris och som tp säjer så handlar det för mycket om pengar i dagens värld...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om vi lämnar disskursionen om ett liv för många och vaultakurser så..

Ja.
Hur mycket ska du ha för ett liv?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om vi lämnar disskursionen om ett liv för många och vaultakurser så..

Ja.
Hur mycket ska du ha för ett liv?

erbjuder du oss tjänster eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiw
erbjuder du oss tjänster eller?

Hushållsnära tjänster?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kunna döda någon annan för 10 mille.....

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

En gammal man jag jobbade med förra sommaren berättade om hans resor i sydamerika han gjorde när han var ung. Han berättade att i staden där han befann sig en gång kostade ett liv 5 kronor. Detta var marknadspriset för ett mord och det fanns gott om män som tog på sig sådana uppdrag eftersom det saknades en fungerande poliskår eller motsvarande. Då gäller det att inte skaffa sig ovänner :-/

Kom på en alternativ frågeställning:

Skulle du döda en annan människa för en viss summa pengar om du skulle komma undan med det och att du genast glömde bort dådet efteråt?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Påminner om "moraltestet" i P3...

Permalänk
Medlem

Re: Allt och alla har sitt pris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiw
Har allt och alla sitt pris finns där undantag?
Gärna motivera ditt svar så tydligt som möjligt.

Generellt sett ja, men det finns undantag. Jag vill i alla fall tro att det finns människor som det inte går att muta med pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight

Kom på en alternativ frågeställning:

Skulle du döda en annan människa för en viss summa pengar om du skulle komma undan med det och att du genast glömde bort dådet efteråt?

Nej. För mig är principen/moralen viktigare än eventuellt ångest som försvinner.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle aldrig kunna mutas till att mörda någon. Ingen mängd pengar skulle få mig att göra det. Även om jag skulle ha gott samvete efteråt.

Hugga av någons ben för att få en drös med pengar(som vi då har bestämt ska användas i gott syfte) skulle vara upp till personen som jag skulle hugga benet av

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
En gammal man jag jobbade med förra sommaren berättade om hans resor i sydamerika han gjorde när han var ung. Han berättade att i staden där han befann sig en gång kostade ett liv 5 kronor. Detta var marknadspriset för ett mord och det fanns gott om män som tog på sig sådana uppdrag eftersom det saknades en fungerande poliskår eller motsvarande. Då gäller det att inte skaffa sig ovänner :-/

Kom på en alternativ frågeställning:

Skulle du döda en annan människa för en viss summa pengar om du skulle komma undan med det och att du genast glömde bort dådet efteråt?

Lätt att jag skulle mörda någon om jag kommer undan med det. Kan inte ens se mig själv önska glömma.
Varför jag tänker så?
Dunno. Jag värdesätter väl inte mänskligt liv så högt som jag värdesätter annat.

Se till att jag aldrig får någon betydande politisk position

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lugnt Alakai, det ser nog google till

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
En gammal man jag jobbade med förra sommaren berättade om hans resor i sydamerika han gjorde när han var ung. Han berättade att i staden där han befann sig en gång kostade ett liv 5 kronor. Detta var marknadspriset för ett mord och det fanns gott om män som tog på sig sådana uppdrag eftersom det saknades en fungerande poliskår eller motsvarande. Då gäller det att inte skaffa sig ovänner :-/

Kom på en alternativ frågeställning:

Skulle du döda en annan människa för en viss summa pengar om du skulle komma undan med det och att du genast glömde bort dådet efteråt?

Hade jag garanterat kommit undan med den och inte ha nåt minne av det efteråt så skulle jag kunna dödat många. Skulle förmodligen må dåligt av det medans jag gjorde det men sen inte minnas nåt av det och komma undan med det och sen ha massa pengar är ju värt det. Hur skulle det inte kunna vara det? Det är ju alltid samvetet som är det jobbiga.

Det är ju lite samma sak med de där psyksjuka jävlarna som tycker det är kul att döda folk på sin skola innan de tar självmord. Det slipper ju samvetet eftersom de vet att de själva ska dö. De hade nog mått sämre om någon lyckats oskadligöra honom utan att döda honom. Typ desarmera grabben.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa tänker på hur andra mår. Bara för att du själv mår bra efteråt så vet du ju att andra kommer gå igenom helvete på grund av vad du gjort. Att döma andra till sån sorg är ju ganska känslokallt. Ganska egoistiskt ju.

Permalänk

Angående döda en annan människa så har det ett pris det med, men pengar är bara ett betalningssätt. Man kan jämföra pengar med glass, glass är gött och man kan göra saker för att få det. T.ex. klippa gräsmattan när man var yngre. Men man kommer till skede då glass eller pengar inte är allt och det finns saker som man värderar mer t.ex. heder, respekt och kärlek.
Det finns många som fullständigt ignorerar vilka ekonomiska konsekvenser deras handlingar kan få för att få tillbaka sin heder, vissa kan t.o.m. förutom pengar offra sitt liv för deras heders skull.

Så pengar är inte allt, men jag skulle vilja säga att allt ändå har ett värde/pris för många, där just pengar eller glass inte är tillräckligt bra betalt för alla.

Sedan de som ger sig på en helt oskyldig människa och hotar den till livet för någon hundralapp, förstår jag mig inte alls på. Jag själv tillhör skaran som oavsett hur eländigt jag skulle ha så skulle jag aldrig kunna ge mig på en oskyldig i stan, speciellt inte när det finns fängelse där man får god mat och allt. (kanske lite si och så med säkerheten, nå råna folk på stan är också farligt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".