"Mediamarkt" byte av Belkin n1 vision till annat.

Permalänk
Medlem

"Mediamarkt" byte av Belkin n1 vision till annat.

Hejsan, köpte hastigt en Belkin n1 vision router av mediamarkt under helgen,
nu under veckan efter jag har installerat/konfigureat klart allting och drog iväg en tptest så märkte jag att min download ej var högre ~50Mbit/s, och det är menningslös eftersom jag har 100/10Mbit/s (fiber) i lägenheten.
och efter lite sökning i goggle så visade sig att routern är medelmåttig på WAN porten.

Så nu är min fråga, kan jag gå tillbaka till mediamart och byta ut den mot en d-link655 eller nåt som klara av mina 100/10Mbit/s? jag har kvar kartongerna och det var noggrann uppackad, eller vad säger ångerätten lagen om det?

Permalänk
Medlem

Den säger inte ett skit om det för det är i en fysisk butik.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Du har ingen lagstadgad ångerrätt på produkter köpta i fysisk butik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Bara o knalla in och fråga, har 30dagar enligt kvitto jag fick sist jag handla på MM

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ringde till belkin och frågade om den dåliga WAN porten, och dom bekräfta att den ska klara MAX ~48Mbit/s throughput, så man blir lite vilseledande av all reklam på kartongen, samt den tjejen som jobbade på MM säger "står det så, så borde den klara det"

Nåjaa, får ta en sväng till MM på fredag, så hoppas det löser sig så jag inte behöver köpa en Router till.

Permalänk

Håller med om att tillverkarnas noteringar angående hastigheterna är vilseledande, det borde dom förbättra avsevärt.

Saxxat från deras köpinformation:

Hur lång bytesrätt eller öppet köp har jag på en vara?
30 dagar under förutsättning att produkten återlämnas i obruten förpackning och mot uppvisande av kvitto.

Med detta i hand har du en tämligen liten chans till återköp men försöka går givetvis!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Om nu "tjejen som jobbade på MM" just sa att det skulle stämma att den klarade hastigheten så ska du väl ha rätt att lämna tillbaks den, då det inte stämde?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag var inne i MM idag och förklarade allt i service disken, och det tog inte mer än 5sek att han började skriva ut en tillgodo kvitto till mig, och bad mig gå in i affären o kolla om jag hittar nåt jag vill ha istället, med dom hade inga d-link655, så jag fick tillbaka pengarna.

Tummen upp för Media markt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
Vill bara säga att jag var inne i MM idag och förklarade allt i service disken, och det tog inte mer än 5sek att han började skriva ut en tillgodo kvitto till mig, och bad mig gå in i affären o kolla om jag hittar nåt jag vill ha istället, med dom hade inga d-link655, så jag fick tillbaka pengarna.

Tummen upp för Media markt.

Sådant förvånar mig när det gäller sådana elektronikkedjor. Men fan vad bra gjort av dem iallafall.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om att dom vill vara seriösa. En nöjd kund är ju så mycket mer värt än en missnöjd

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Det handlar ju om att dom vill vara seriösa. En nöjd kund är ju så mycket mer värt än en missnöjd

Ja det är ju så ett företag ska jobba, för då kan man ju tänka sig att gå tillbaks till butiken. En affär med dålig service o dålig personal går man aldrig tillbaks till.

Permalänk
Hedersmedlem

en missnöjd kund sprider detta till igenomsnitt 10 pers... så kortsiktig vinning vs långsiktig förlust...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Sådant förvånar mig när det gäller sådana elektronikkedjor. Men fan vad bra gjort av dem iallafall.

Så krossar Media Markt den äckliga trojkan (Siba ELG OnOff) på alla plan också.

Permalänk
Hedersmedlem

Foggy: På vilket sätt? Jag har gjort samma sak hos SIBA med en trådlös 3com router som visade sig inte fungera som jag ville (det gick inte att öppna portar i den, var ett tag sedan). Min erfarenhet är tvärtom att just SIBA, Elgiganten och MM har väldigt bra returpolicy.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Så krossar Media Markt den äckliga trojkan (Siba ELG OnOff) på alla plan också.

Sen tjänar också MM minst pengar av alla, men det skiter ju du i eller hur, så länge du kan handla billigt.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Sen tjänar också MM minst pengar av alla, men det skiter ju du i eller hur, så länge du kan handla billigt.

Ja? Eller brukar du välja den butiken som tjänar mest på dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Sen tjänar också MM minst pengar av alla, men det skiter ju du i eller hur, så länge du kan handla billigt.

Ja men dem har nog oxå flest kunder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Sen tjänar också MM minst pengar av alla, men det skiter ju du i eller hur, så länge du kan handla billigt.

Fan jobbar du hos nån av dom andra eller är du bara full??
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Sen tjänar också MM minst pengar av alla, men det skiter ju du i eller hur, så länge du kan handla billigt.

Vad har det med saken att göra? Så länge ett företag går plus efter att alla utgifter är dragna så är ju läget bra för både kund och företag. Företaget tjänar så mycket som de behöver, annars skulle de gå omkull. Anställda får sina löner, annars skulle de sluta och kunderna är nöjda, annars skulle de handla hos någon annan...

Vad mer tycker du är rimligt? Att företag SKA karva pengar ur sina kunder med kniv bara för att de kan men inte behöver det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ok vad var det av det jag skrev som inte stämde?

MM tjänar mindre pengar än övriga kedjor(de räknar till och med in förluster första året när de öppnar nytt).

Klart att DU skiter i det för du vill ju handla billigt eller hur.

Var det nått som inte stämde eller?

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vad har det med saken att göra? Så länge ett företag går plus efter att alla utgifter är dragna så är ju läget bra för både kund och företag. Företaget tjänar så mycket som de behöver, annars skulle de gå omkull. Anställda får sina löner, annars skulle de sluta och kunderna är nöjda, annars skulle de handla hos någon annan...

Vad mer tycker du är rimligt? Att företag SKA karva pengar ur sina kunder med kniv bara för att de kan men inte behöver det?

Grejen är ju att ägarna ska ha sin andel med, det är väl ingen som vill satsa kapital i ett företag som inte ger dem fullgod avkastning? De måste ju åtminstone garantera investerare en avkastning högre än t.ex. vad ett bankkonto skulle ge dem.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Ok vad var det av det jag skrev som inte stämde?

MM tjänar mindre pengar än övriga kedjor(de räknar till och med in förluster första året när de öppnar nytt).

Klart att DU skiter i det för du vill ju handla billigt eller hur.

Var det nått som inte stämde eller?

Men din kommentar var ju helt irrelevant. Vad jag menar när media markt krossar resten så menar jag sortiment (större än resten tillsammans), och att man får testa alla produkter. När man åker till dom andra kan man vara säker på att dom inte kommer ha produkten man söker. Att gå in e en media markt-butik är en fantastiskt upplevelse när man är van vid de gamla svenska skitbutikerna.

Hur Media Markt-koncernen går ekonomiskt vet jag inte men att förlora pengar i en etablerigsfas på svenska marknaden känns inte så märkligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Foggy: På vilket sätt? Jag har gjort samma sak hos SIBA med en trådlös 3com router som visade sig inte fungera som jag ville (det gick inte att öppna portar i den, var ett tag sedan). Min erfarenhet är tvärtom att just SIBA, Elgiganten och MM har väldigt bra returpolicy.

Håller med till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bara o knalla in och fråga, har 30dagar enligt kvitto jag fick sist jag handla på MM

JO det stämmer, men det är vid obruten förpackning. Inte lätt att sälja något som är begagnat.

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Grejen är ju att ägarna ska ha sin andel med, det är väl ingen som vill satsa kapital i ett företag som inte ger dem fullgod avkastning? De måste ju åtminstone garantera investerare en avkastning högre än t.ex. vad ett bankkonto skulle ge dem.

Skrev jag på kinesiska?
"ett företag går plus efter att alla utgifter är dragna", för själva företaget är givetvis de pengarna ägarna skall ha en utgift och den är givetvis så stor att ägarna inom rimliga gränser kan känna att de får ett värde de kan nöja sig med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Skrev jag på kinesiska?
"ett företag går plus efter att alla utgifter är dragna", för själva företaget är givetvis de pengarna ägarna skall ha en utgift och den är givetvis så stor att ägarna inom rimliga gränser kan känna att de får ett värde de kan nöja sig med.

Men NEJ, det är inte en utgift. Det är UTDELNING.
Lön = Utgift.
Utdelning = "Ränta" på ditt insatta kapital.

Om du är kines eller inte har jag ingen koll på.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Men NEJ, det är inte en utgift. Det är UTDELNING.
Lön = Utgift.
Utdelning = "Ränta" på ditt insatta kapital.

Om du är kines eller inte har jag ingen koll på.

Jaha, men då får du ursäkta mig...
Här trodde jag att pengar som tas ut faktiskt är pengar som tas ut... Vad dum jag är som inte insåg att det är skillnad på minustecken och minustecken beroende på om man kallar det för utgift eller utdelning

Det är skit samma vilket ord man använder för det, det är pengar som föetaget har ansvaret och skyldigheten att först generera och sedan inte få behålla. Eller tror du på fullaste allvar att om jag kallar räntan på mina lån för "bankens utdelning" så är det inte längre än utgift för mig att betala den?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är så att det som blir över efter att arbetare osv är betalt är ersättning till kapital, den måste vara lika som andra räntor vid samma risk annars anpassas aktivärdet efter detta (upp eller ner) så att det blir samma avkastning|risk. Men kanske finns någon finansnisse här som kan förklara det bättre (själv håller jag på mer med den reala sidan av ekonomin).
I kort så behöver ägarna på sikt se att det går att få en "marknadsmässig" avkastning på sin investering för att investera i företaget.

Om företaget kunde "karva ut mer med kniv" så skulle de göra det, det är inga välgörenhetsorganisationer, men bla. konkurrens hindrar dem (jmf monopol).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är skit samma vilket ord man använder för det

Där summerade du din ståndpunkt ganska bra. Du har fel men det skiter du i.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nej, det är så att det som blir över efter att arbetare osv är betalt är ersättning till kapital, den måste vara lika som andra räntor vid samma risk annars anpassas aktivärdet efter detta (upp eller ner) så att det blir samma avkastning|risk. Men kanske finns någon finansnisse här som kan förklara det bättre (själv håller jag på mer med den reala sidan av ekonomin).
I kort så behöver ägarna på sikt se att det går att få en "marknadsmässig" avkastning på sin investering för att investera i företaget.

Om företaget kunde "karva ut mer med kniv" så skulle de göra det, det är inga välgörenhetsorganisationer, men bla. konkurrens hindrar dem (jmf monopol).

Jo jag vet hur det fungerar, jag är bara trött på att dansa runt poänger och samma sak vid olika namn för att få någonting sagt.

Som du säger, det är inga välgörenhetsorganisationer. Detta sätter dock inte ett likamedtecken till att företag strikt måste försöka krama ur så mycket pengar som det bara går ur kunderna. Så länge företaget får in tillräckligt för att täcka allting som de behöver täcka upp så är det ju sen upp till företaget vad de gör med resten. Då kan företaget välja om det då hellre satsas på att upprätthålla en viss image, en viss kundbas eller att behandla sina kunder väl istället för att håva in mer pengar och lägga på hög.

Kundvård i vilken form man nu ser på det är ju dock i sig ett sätt att tjäna pengar, då nöjda kunder är mer troliga att komma tillbaka och även mer troliga att vara en källa för positiv PR. Så visst handlar det ändå om att tjäna pengar, men detta betyder som sagt inte att företagen strikt måste göra det genom att försöka tvinga av varje kund så mycket som möjligt. Det går lika bra att försöka tvinga av dem lite mindre och få nöjdare men fler kunder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Där summerade du din ståndpunkt ganska bra. Du har fel men det skiter du i.

Det står även med i min signatur och har så gjort rätt länge. Tills du för mig visar varför två minustecken i bokföringen skulle vara olika så håller jag fast vid att det inte spelar någon roll vad man kallar dem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.