Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden för spel

Först och främst vill jag bara påpeka att jag inte är motståndare till begagnade spel, inte heller säker på hur varje enskild affär som handlar med begagnade spel fungerar intern.

Som vi alla vet så är ju piratkopiering ett väldigt hett ämne; hur det försämrar intäkterna för distributörer, investorer och spelutvecklare. Detta håller jag med om: Naturligtvis är det rätt att jaga de organiserade piraterna i Thailand, Kina, Ryssland m.fl, men dock inte gemene man som inte går med vinst p.g.a sitt handlande

Den gemensamma nämnaren för piratkopiering är utebliven vinst för alla inblandade, vilket även begagnatmarknaden orsakar.

Hur menar jag
Detta var något jag lade märke till när jag var på Game i centrala Norrköping och såg deras hutlösa begagnad-priser; oftast dyrare än samma spel, fast nytt, på Elgiganten eller Mediamarkt. Jag gick och klurade på detta ett tag och insåg att varje gång Game säljer ett "nytt" spel begagnat för 100kr under nypris, tjänar butiken pengar på en vara de redan betalt, istället för att köparen lägger på 100kr och stödjer spelutvecklarna. Att tillhandahålla begagnade spel borde väl räknas som indirekt uppmaning till brott? Spelaren köper ett spel utan att spelutvecklaren får betalt? Det är ju nästan detsamma som att köpa ett spel från en organiserad piratliga.

Låt mig exemplifiera
Metal Gear Solid 4 kostar 699kr nytt på Game, och 599kr begagnat på samma affär. Vilket spel väljer då 90% av svenska befolkningen? Jo det som är 100:- billigare naturligtvis. Hur många av dessa 599kr tror ni då går tillbakan till produktionsledet? Antagligen inga.

Låt oss säga att Game köper in ett begagnat MGS4 för 250kr, säljer det för 599kr och går med (599-250 = 349) kronor i ren vinst. Borde inte detta vara allvarligare än Anders Andersson i Andersberg som laddar hem Far Cry? Anders Andersson gör ingen vinst på sitt agerande, medans stora butikskedjor tjänar grova pengar på begagnatmarknaden?

Jag vet att när jag var mindre, var man tvungen att få en licens från Nintendo för att få handla med begagnade Nintendospel, men jag har svårt att tro att ett sådant system finns för alla plattformar.

Slutplädering
Det är absolut inte min mening att hänga ut Game som en dålig spelaffär, men det är det enda konkreta exemplet jag har, dessutom är jag ju inte riktigt söker om Game blir tvungen att betala någon form av avgift för att få bedriva handel med begagnade spel.

Vad tycker ni om detta? Någon som vet mer om mig och har lust att dela med sig av sina kunskaper?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Jag vet mer. URL 19 § 1 st:

Citat:

När ett exemplar av ett verk med upphovsmannens samtycke har överlåtits inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, får exemplaret spridas vidare.

Det är en av inskränkningarna i upphovsmannens ensamrätt.

Permalänk
Medlem

jag förstår tänket tror jag, första gången ett spel säljs får upphovsmannen pengar, nästa gång då det går som begagnat får han ingetting utan butiken tar hela vinsten för sig själv

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Du är alltså emot all typ av försäljning av föremål som inte är nya? Att saker har ett andrahandsvärde gör att föremål värderas högre och därför säljs dyrare. Hade en bil inte kunnat säljas i andra hand hade den inte varit lika dyr, samma gäller de flesta andra produkter som ofta säljs vidare.

Permalänk
Medlem

Glömmer du inte att någon måste ha köpt spelet från början? Summan av inkomsterna från alla spel som finns i omlopp har kommit tillverkarna till godo, så jag tycker liknelsen haltar lite.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
...

Som jag sade så hade jag ingen större koll på regelverk kring detta, därav tråden.

Då fick man lära sig något nytt idag. Tack och bock.

Edit

Plockade bort lite onödig eld.

Zartax:
Hah, tänkte naturligtvis inte på det
Nåja, vi kan ju alla inte vara skärpta dygnet runt

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Nåja, vi kan ju alla inte vara skärpta dygnet runt

Samma tankebanor finns hos lagstiftaren, fast vad gäller objekt som är mer ändliga. Det finns något som kallas droit de suite (oh-la-la) som betyder att om någon vidaresäljer ett konstverk, får upphovsmannen till konstverket (eller dennes dödsbo) en fordran på säljaren på en viss summa av försäljningspriset, förutsatt att upphovsrätten inte löpt ut.

Edit: 26 n - 26 p §§ URL, för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att detta är mycket intressant, och det du säger om ändliga objekt låter faktiskt ganska rimligt.

Det går dock inte att komma ifrån att spelbutiken i fråga hämmar nykonsumptionen, och därmed med spelutvecklarnas vinst, med att lägga sina begagnade spel så pass nära nyspelspriserna. Det borde vara en lag / riktlinje på att man måste lägga sig under 50-60-70% av det aktuella nypriset när man handlar med begagnade spel.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Jag måste säga att detta är mycket intressant, och det du säger om ändliga objekt låter faktiskt ganska rimligt.

Det går dock inte att komma ifrån att spelbutiken i fråga hämmar nykonsumptionen, och därmed med spelutvecklarnas vinst, med att lägga sina begagnade spel så pass nära nyspelspriserna. Det borde vara en lag / riktlinje på att man måste lägga sig under 50-60-70% av det aktuella nypriset när man handlar med begagnade spel.

Haha. Varför?

Låter ju urbota korkat att sätta sådana lagar. Ska det även gälla andra produkter? Om inte, varför?

Äger man något bör man få sätta vilket pris man vill på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha. Varför?

Låter ju urbota korkat att sätta sådana lagar.

För att spelbutiken aktivt hämmar nykonsumptionen av spel med sina hutlöst höga, näst intill nypris, begagnatpriser?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
För att spelbutiken aktivt hämmar nykonsumptionen av spel med sina hutlöst höga, näst intill nypris, begagnatpriser?

Och du menar att det är ett skäl? Du hämmar aktivt mina inkomster genom att inte ge mig dina pengar. Vad har du för rätt att bestämma om något som du inte äger. Om jag äger ett spel borde jag få sälja det för nypris om jag så vill. Varför är nykonsumtion av spel så positivt? Det är ju alldeles utmärkt att det finns en marknad för begagnade spel som också är marknadsstyrd. Varför vill du främja just nykonsumtion av spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Det går dock inte att komma ifrån att spelbutiken i fråga hämmar nykonsumptionen, och därmed med spelutvecklarnas vinst, med att lägga sina begagnade spel så pass nära nyspelspriserna. Det borde vara en lag / riktlinje på att man måste lägga sig under 50-60-70% av det aktuella nypriset när man handlar med begagnade spel.

Hur motiverar du det? Att det hämmar konsumtionen av fabriksnya spel är säkert rätt och riktigt, men varför är det så pass skyddsvärt att vi ska börja fingra på butikernas rätt att fritt prissätta sina varor?

Permalänk
Medlem

Re: Begagnatmarknaden för spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Först och främst vill jag bara påpeka att jag inte är motståndare till begagnade spel, inte heller säker på hur varje enskild affär som handlar med begagnade spel fungerar intern.

Som vi alla vet så är ju piratkopiering ett väldigt hett ämne; hur det försämrar intäkterna för distributörer, investorer och spelutvecklare. Detta håller jag med om: Naturligtvis är det rätt att jaga de organiserade piraterna i Thailand, Kina, Ryssland m.fl, men dock inte gemene man som inte går med vinst p.g.a sitt handlande

Den gemensamma nämnaren för piratkopiering är utebliven vinst för alla inblandade, vilket även begagnatmarknaden orsakar.

Hur menar jag
Detta var något jag lade märke till när jag var på Game i centrala Norrköping och såg deras hutlösa begagnad-priser; oftast dyrare än samma spel, fast nytt, på Elgiganten eller Mediamarkt. Jag gick och klurade på detta ett tag och insåg att varje gång Game säljer ett "nytt" spel begagnat för 100kr under nypris, tjänar butiken pengar på en vara de redan betalt, istället för att köparen lägger på 100kr och stödjer spelutvecklarna. Att tillhandahålla begagnade spel borde väl räknas som indirekt uppmaning till brott? Spelaren köper ett spel utan att spelutvecklaren får betalt? Det är ju nästan detsamma som att köpa ett spel från en organiserad piratliga.

Låt mig exemplifiera
Metal Gear Solid 4 kostar 699kr nytt på Game, och 599kr begagnat på samma affär. Vilket spel väljer då 90% av svenska befolkningen? Jo det som är 100:- billigare naturligtvis. Hur många av dessa 599kr tror ni då går tillbakan till produktionsledet? Antagligen inga.

Låt oss säga att Game köper in ett begagnat MGS4 för 250kr, säljer det för 599kr och går med (599-250 = 349) kronor i ren vinst. Borde inte detta vara allvarligare än Anders Andersson i Andersberg som laddar hem Far Cry? Anders Andersson gör ingen vinst på sitt agerande, medans stora butikskedjor tjänar grova pengar på begagnatmarknaden?

Jag vet att när jag var mindre, var man tvungen att få en licens från Nintendo för att få handla med begagnade Nintendospel, men jag har svårt att tro att ett sådant system finns för alla plattformar.

Slutplädering
Det är absolut inte min mening att hänga ut Game som en dålig spelaffär, men det är det enda konkreta exemplet jag har, dessutom är jag ju inte riktigt söker om Game blir tvungen att betala någon form av avgift för att få bedriva handel med begagnade spel.

Vad tycker ni om detta? Någon som vet mer om mig och har lust att dela med sig av sina kunskaper?

Så jag hade rätt; mänskligheten blir dummare för varje timme som går!

Vänligen föröka dig inte.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Det går dock inte att komma ifrån att spelbutiken i fråga hämmar nykonsumptionen, och därmed med spelutvecklarnas vinst, med att lägga sina begagnade spel så pass nära nyspelspriserna. Det borde vara en lag / riktlinje på att man måste lägga sig under 50-60-70% av det aktuella nypriset när man handlar med begagnade spel.

Så du menar att om butiken sålde de begagnade spelen BILLIGARE så skulle det hämma nyproduktionen MINDRE? Det är väl snarare bra att man återanvänder och slipper nyproducera. Tänk om vi förbjöd begagnatmarknaden på bilar, vilket kaos det skulle bli.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
För att spelbutiken aktivt hämmar nykonsumptionen av spel med sina hutlöst höga, näst intill nypris, begagnatpriser?

De hämmar inte bara nyproduktionen, de ökar också konsumtionen genom att ge originalköparen mer kapital att konsumera för.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Att man kan sälja vidare ett spel ökar spelets värde vid nyköp, köper man ett spel för 699kr och det visar sig suga apa, så behöver det inte innebära 699kr bortkastade. Utan man kanske får halva priset eller något i en butik, om man inte väljer att sälja själv till slutkonsumenten.
Sedan tror jag inte så många väljer ett beg spel för 599kr när det nytt och repfritt kostar 699kr.

Så jag tror att förbjuda begagnad-marknaden skulle få en härmande effekt, folk skulle då gå över till andra alternativ.

Förövrigt finns det mängder med saker som man inte får sälja vidare, t.ex. månadsbiljetter, windows oem? etc. Vad jag kan minnas har det stått något liknande i EUALAn på vissa spel, nå den gäller ändå inte i sverige.
För retrospel skulle detta vara idiotisk, jag tror knappast någon tillverkare skulle vilja att deras runt 20år gamla spel inte fick byta ägare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju fråga sig hur de kan sätta ett så högt pris på begagnatmarknaden. Det är ju inte så att ingen köper spelen precis. Vill man ha lägre pris får man dra sitt strå till stacken och inte köpa spel till ett pris man anser att det inte är värt. Om marknaden är överrens så går priset ner.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"