Läsa upp betyg/läsa till ämnen?

Permalänk

Läsa upp betyg/läsa till ämnen?

Hej.
Det är så att jag är lite smått sugen på att gå en speciell högskola men betygen räcker inte riktigt till.
Jag har
Musik - G
Programmering A -VG
Programmering C -VG
Rörlig Bild B - VG (Helt värdelös lokal kurs på mitt gymnasium)

Dessa skulle behövas ändras till MVG och dessutom behöver jag läsa till Tyska.
Går det att läsa upp dessa ämnen på komvux? Ingen av dessa ämnen är berhörighetsgivande så går det att istället läsa 250 poäng andra ämnen inkl Tyskan och sedan byta ut de gamla ämnena mot nya?

Har även hört att gymnasiebetygen bara räcker i 3år efter att man tar studenten, stämmer det? I sådana fall är det ganska kört för mig för att jag är inne på mitt andra års studieuppehåll.

Grymt tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Det är nya regler så det bästa är att ringa och fråga dom som har hand om intagningarna där du bor.

En sak tror jag mig veta men kolla det är att du inte är någon priostudent. Eftersom du har betyg i dessa kurser. Dom har ju skurit ned på pengar så dom är lite hårdare nu. Prio ett är IG och Samlade betygsdokument. Inte slutbetyg med godkända kurser. Har för mig det är så. Eller kanske bara i stockholm.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet kan du inte läsa upp estetisk verksamhet över huvud taget på komvux.

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv högskoleprovet. Man brukar kunna tenta av en gymnasiekurs, kolla med din skola, brukar kosta en slant dock (500 spänn per ämne tog min skola).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Så vitt jag vet kan du inte läsa upp estetisk verksamhet över huvud taget på komvux.

Gick för 2 år sen när jag gjorde det.
Läste upp från G.

Permalänk

Har kommit fram till att jag är ganska körd om det inte finns någon musiklärare här som kan tänkas ge mig mvg i musik (för kanske 20k ), jag är hyffsat tondöv och inte speciellt bra på något instrument. Utan att kunna få upp musiken till mvg är det omöjligt att nå 20 i snitt och därmed helt lönlöst för mig att ens börja tenta upp ämnen. Lite bittert men tyvärr sanning:(.

Skälet till att jag gick musik var att jag ville byta från träslöjd och musik var den enda kursen som hade lediga platser.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att tenta någon annan kurs och byta bort den mot musikkursen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Det är väl bara att tenta någon annan kurs och byta bort den mot musikkursen?

Trodde det var omöjligt om man har ett slutbetyg. Är det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Trodde det var omöjligt om man har ett slutbetyg. Är det så?

Var ivf möjligt för fyra år sedan, nu vet inte jag.
Prata med din SYO.

Sen går det få MVG i musik även om man inte kan det praktiskt. En dator, musikteori och många timmar ger dig MVG för ett klassiskt stycke skapat i Reason enbart med hjälp av musen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Var ivf möjligt för fyra år sedan, nu vet inte jag.
Prata med din SYO.

Sen går det få MVG i musik även om man inte kan det praktiskt. En dator, musikteori och många timmar ger dig MVG för ett klassiskt stycke skapat i Reason enbart med hjälp av musen.

Vi hade inga sådana möjligheter på mitt gymnasium. Spel av gitarr, trummor och bas bedömdes, sen fick man sjunga upp för läraren. Vi gjorde ett prov men det hade ingen större effekt på betyget, tror jag spikade det eller hade någon poäng från spik.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man kan läsa upp betyg längre. I alla fall är det vad jag har fått veta, satt betyg gäller. Nu kanske din skola kräver programmering, men annars är väl inte rörlig bild och musik några kärnämnen så det borde gå att läsa något annat ämne typ idrott eller liknande ganska enkelt ämne för att få upp betyget.

Men är det 20 i snitt du ska ha så kanske du ska överväga högskoleprovet?

Att gymnasiebetygen bara skulle gälla 3 år låter väldigt långsökt.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jag tror inte att man kan läsa upp betyg längre. I alla fall är det vad jag har fått veta, satt betyg gäller. Nu kanske din skola kräver programmering, men annars är väl inte rörlig bild och musik några kärnämnen så det borde gå att läsa något annat ämne typ idrott eller liknande ganska enkelt ämne för att få upp betyget.

Men är det 20 i snitt du ska ha så kanske du ska överväga högskoleprovet?

Att gymnasiebetygen bara skulle gälla 3 år låter väldigt långsökt.

Högskoleprovet känns som en allt för stor chansning, att ta ett till sabbatsår för att satsa på 1.9+ på högskoleprovet känns som det lätt blir ett bortkastat år. Tror jag lägger ner det helt och hållet, läste att efter 2010 kommer alla som har läst på komvux att hamna i en egen kvot (visst stämmer det?). Jag kommer då förmodligen inte vara garanterad en plats ens med 20.0 :(.