Permalänk
Medlem

Memtest fail efter många körningar

Jag har lite minnesproblem.

Jag har en dator här som jag misstänker har trasiga minnen så jag körde memtest på den. Problemet är bara att minnet rapporterades som ok de första två körningarna men den tredje gången memtest körde alla test så hittade den ett fel.
Har varit med om detta en gång tidigare, då hittade memtest fel en gång på 150 genomkörningar (glömde stänga av datorn över natten).

Har någon varit med om detta innan? Är det fel på mina minnen eller brukar det helt enkelt bli lite fel ibland och operativsystemet har metoder för att rätt till detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör/skall inte finnas fel på minnet.
Det du kan göra, är att se till att minnet körs i rätt spänning (Volt), innan du testar det, är det sedan fel igen skall du byta detsamma

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det finns ju rimligtvis alltid en chans för att det blir fel vid ett test, speciellt om chansen är pytteliten säg 1/1000.000 så är det svårt att avgöra om det rä fel, man kan ju få fel på första försöket eller så kan man köra testet 10.000.000 utan att få fel.

Är felet tillräckligt ovanligt så kanske det ger en BSOD 1 gång om året och då kan man ju leva med det, men man kan ju aldrig riktigt veta

Om du misstänker att det är fel på minnet, du ofta får BSOD eller likande så är det ju troligt att det är fel på minnet, men det kan ju varit ren tur/otur.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

att man kör flera rundor är just för att testa hur minnerna beter sig vid värme, jag sist jag körde körde mina minnen i 24 timmar (dock utan fel då ansåg jag att dom va felfria)

krashar dom efter 1a rundan då är det helt klart bara tidsfråga innan dina minnen ger upp helt lika så 2 o 3 samt ända upp till 4 rundor

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Ett fel räcker för att det ska bli instabilt - det ska helt enkelt inte bli fel. Memtest är iofs inte särskilt bra på att hitta fel. Ibland kan datorn klara memtest galant men inte klara hårdare tester som t ex spel (battlefield2 är mycket känsligt för speciellt minnesfel), prime95, 3dmark eller linpack.

Är du säker på att det är minnet som felar och inte t ex CPU, minneskontrollern, eller nåt annat? Kolla BIOS-inställningar och spänningar också. Minnet eller nåt annat kanske går varmt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är en laptop som en icke datorkunnig person använder. Används sparsamt, inga volt-moddar eller liknande.

Ska ta och köra testet några gånger till. Klarar det sig igenom 10 test så skiter jag i att byta minnet

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
Det är en laptop som en icke datorkunnig person använder. Används sparsamt, inga volt-moddar eller liknande.

Ska ta och köra testet några gånger till. Klarar det sig igenom 10 test så skiter jag i att byta minnet

laptops har en benägenhet att bli väldigt varma , det kan göra att minnerna tar skada och går sönder , Min bärbara dog pga det

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen