Hur kan man få ut kopparkärnan från boxcoolers?

Permalänk

Hur kan man få ut kopparkärnan från boxcoolers?

Hallå, jag skulle vilja få ut kopparkärnan från intels originalkylare. Även benen måste bort, kylaren är från en 65nm cpu så det är inte de små sakerna.

Jag har redan hamrat lite på den i förhoppningen om att någon har tänkt fel och de inte sitter ihop bra. Är de kanske ihop lödda?

Ska testa att värma upp den med varmluft senare i veckan.

Har ni några tips på hur jag kan göra så skriv gärna.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd

Det sitter fastpressat, men kan få det att lossna om du värmer flänsen och kyler av kopparen snabbt samt bankar ur den.

Annars är det borr som gäller.

Kan även tipsa att kylaren kyler bättre om man borrar i "kärnan" så det blir ihåligt, dock inte helt genom.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är redan hål i kopparkärnan på intels 65nm stockkylare:P

Jag tror att det kan vara ganska svårt att få ut kopparkärnan... testa att såga i aluminiummen in mot mitten och bryt sedan upp den.
Får man fråga varför du ska ha isär den?

Permalänk
Medlem

Lägg den i ugnen. Borde funka då volymökningen vid uppvärming för aluminium är större än den för koppar.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Okey tack för tipsen.

loi, jag ska ha den som botten för en NB kylare, tänkte fästa ett rör runt den och sedan köra med torr is i röret.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
Det är redan hål i kopparkärnan på intels 65nm stockkylare:P

Jag tror att det kan vara ganska svårt att få ut kopparkärnan... testa att såga i aluminiummen in mot mitten och bryt sedan upp den.
Får man fråga varför du ska ha isär den?

Ah, då är det en P4 kylare jag har

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Okey tack för tipsen.

loi, jag ska ha den som botten för en NB kylare, tänkte fästa ett rör runt den och sedan köra med torr is i röret.

Fyndigt Bilder sen.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Såga ett snitt igenom från två håll, borde gå lätt i aluminium. (fråga någon med bandsåg så går det ännu fortare ).

Sen tar du huggmejsel och delar på bitarna så släpper det nog

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Problemet är att jag inte vill såga i koppardelen och det måste jag om jag ska kunna dela de med en såg. Har förövrigt testat att värma de till 500C utan resultat. :/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Såga inte igenom hela vägen då utan spräck sista biten genom att banka ner en kil.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Bra idee

Sågade igenom så mycket jag kunde och så använde jag överdrivet mycket våld med en skruvmejsel.

Nu ligger den i ketchup för att få bort det fula innan jag ska börja mäta osv.

Någon som vet hur man billigast fäster två kopparbitar? En liten propansvetts eller? Vet att det finns billiga sådana att köpa.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Vill du foga ihop dem ?

Om du har spis av gamla modellen men stålplattor så testa att värma på snabbplattan (ofta den lilla närmast knapparna till höger) en stund och ta lödtenn, borde kunna gå

Använd tång för o hålla i grejorna bara

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hmm trodde först du skulle sälja kopparna men koppar priset är lågt idag. men du verkar ju ha en annan lösning nämligen att göra egen kylare. får vi lite bilder på det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jo klart det kommer bilder, ska bara lura ut vilket rör jag ska ha och om lödtenn duger för att hålla ihop allt om man fyller röret med aceton + torr is eller flytande kväve.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Så här fick jag loss kärnan.

Sågade lite sedan använde jag en mejsel och en hammare.

Nu har jag lite av ett problem, jag behöver få tag på ett kopparrör med inner diametern 32mm (har inte mätt med skjutmått, ska göras snart). Röret behöver bara var typ 30cm långt.

Sedan om någon kan styrka idéen med att det duger med vanligt lödtenn för att fästa det skulle vara bra, annars gör jag som planerat och köper en liten propansvetts.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Rörmockarna löder ju ihop sina kopparrör, så jag gissar att det är den optimala metoden.
Du hade ju värmt kylaren till 500 grader en gång redan, så uppvärmingen har du kanske redan löst.
Om du inte har mycket erfarenhet av lödning så ska du veta att du inte ska smälta tennet med värmekällan, utan du ska se till att bitarna som ska fogas samman är tillräckligt varma för att smälta tennet.

Permalänk

Okey, vad är det för typ av lod man ska använda?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

ooo. jag har en fråga. Mest nyfiken då. Det är om kylningsvalet.
Torris har inte så bra värmeöverföringsförmåga. Att doppa handen i 0-gradigt vatten kyler denna snabbare än att doppa handen i ett kar med torristärningar (vätska har en stor fördel mot torr materia där). Ja, detta vet du förmodligen redan... Men, hur har du tänkt utnyttja kylan i torrisen? Eller det kanske är hemligt fram tills det kommer bilder på projektet?

EDIT:
Jag kom på att du kanske inte har "vätskekylning" sedan innan men vill ha extra aktiv kylning på NB utan att dra ex vatten över denna. Kan detta vara fallet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag har redan använd torr is på cpun och med lite aceton i botten nådde jag -72C som lägsta temp, duger för mig. Så det är bara för bench någon gång då och då

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

acetonet gör en hel del kan man säga
Självklart har du en vätska som sköter överföringen. Själv kom jag ju inte så långt i tankebanorna. Mycket intressant och lärorikt (och enkelt...)!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kopparrör finns i ytterdim 35mm, e inte helt hundra men vill minnas att de e 1,5mm gods i å således har vi 32inv... Närmaste vvs-firma kan hjälpa dej. Vet inte hur tennlod reagerar på kyla men bör inte va nåt problem å e absolut enklast. Annars löder ja mest me kopparlod. Finns även silverlod som har bättre kapilärförmåga å vill minnas att silver leder värme väldigt effektivt oxå.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

På jobbet kör vi silverlod till AC rör (i stål). Detta är dyrare men har väldigt bra egenskaper i lödningen.
Kan tillägga att vi kör med induktionslödning också.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

borra från vilket håll då? fläns sidan eller ytan som läggs imot processorn? eller från sidorna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det sitter fastpressat, men kan få det att lossna om du värmer flänsen och kyler av kopparen snabbt samt bankar ur den.

Annars är det borr som gäller.

Kan även tipsa att kylaren kyler bättre om man borrar i "kärnan" så det blir ihåligt, dock inte helt genom.

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

ja en propansvetts är nog en smart ide. blir svårt med lödtenn lätt att de blir porer och vatten som rinner igenom.... men hårdlöder du i stället så kan du foga ihop glipor på ett annat sätt. och ska du värma upp den där klumpen till 150-250(tenn lod/bly lod smälter) grader så krävs det lite fräs i löd kolven . så en propansvetts kan nog behövas ändå. du kan pröva ställa det hela på spisen högsta värme i 10 minuter. tänk på att du ska slipa alla ytor som skall lödas med smärjel duk... och sedan tvätta rent med t-röd och absolut inte röra med fingrarna där efter på de ytor som skall lödas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Så här fick jag loss kärnan.

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11930...

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11931...

Sågade lite sedan använde jag en mejsel och en hammare.

Nu har jag lite av ett problem, jag behöver få tag på ett kopparrör med inner diametern 32mm (har inte mätt med skjutmått, ska göras snart). Röret behöver bara var typ 30cm långt.

Sedan om någon kan styrka idéen med att det duger med vanligt lödtenn för att fästa det skulle vara bra, annars gör jag som planerat och köper en liten propansvetts.

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
och sedan tvätta rent med t-röd och absolut inte röra med fingrarna där efter på de ytor som skall lödas.

Man är fetare i huden än vad man kan tro!!
Tvätta valfri metallyta med sprit o talla sen på den, csi behöver inga kolpulver o fina borstar för att få fram dina fingeravtryck

Permalänk

Ska tänka på det, hur hög temp behövs för att kunna smälta lod för koppar?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Vet ej för lodet men kopparn sticker vid 1084c

http://www.engineeringtoolbox.com/melting-temperature-metals-...

Så du har nog marginaler:P

Ring en rörfirma o hör?? Eller fysikavdelningen på nån skola!

Permalänk
Medlem

Har inte tempen i skallen men dom loden ja löder rör me börjar smälta strax innan själva röret blir synligt glödande... Om du inte har nytta av en liten gasbrännare efter detta projekt så skulle ja gå te en rörfirma, se om ett 35-rör passar bra å sen även be dom löda åt dej...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Avstängd

Jag är svetsare, om du vill kan jag säkert lösa det hära åt dig skicka ett pm.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Hela tanken med detta är att kunna kyla nb med torr is utan att behöva betala massor med pengar. Frakten till piteå utan omkostnaders är tyvärr för mycket. Men tack ändå :).

Ska dra till något byggvaruhus och plocka upp någon billig propansvetts, silverlod och lite kopparrör.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06