Bilolycka: Bilen är skrot. Vad händer nu?

Permalänk
Avstängd

Bilolycka: Bilen är skrot. Vad händer nu?

Hejsan

Gjorde mos av min älskade i söndags, en fullutrustad Volvo S40 T5 anno 2005 som gått som demobil för Volvo. Köpte bilen i augusti 2008 för 150 000kr, nu går den tyvärr inte att reparera. Någon här som har erfarenheter från liknande fall? Vad kan jag förvänta mig från TryggHansa (de är lite flytande än så länge i sina svar eftersom de själva inte har tagit ett beslut)? Vilket tidsomfång pratar vi om?

Tack för all info
Mvh

Permalänk
Medlem

Grattis! Skadeglädjen flödar^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra, men om du har den försäkrad för olyckan som inträffade så ska det inte vara några problem.

Hur lång tid det kommer ta är omöjligt att säga, det är försäkringsbolag vi talar om

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Avstängd

Äh det är sånt som händer. En kollega på jobbet gjorde något liknande och fick ut marknadsvärdet plus 20% och med tanke på hur marknaden har rört sig det senaste året så kanske det var lika så bra att kvadda den nu ska ta och höra med honom lite mer noggrant tror jag.

Permalänk
Medlem

Kvaddade min Peugeot 206, köpte den ett år tidigare för 76.000:- Fick ut 77.000:- från TryggHansa. Det var deras första bud och det tog jag. Tog väl en vecka eller så.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svalle
Kvaddade min Peugeot 206, köpte den ett år tidigare för 76.000:- Fick ut 77.000:- från TryggHansa. Det var deras första bud och det tog jag. Tog väl en vecka eller så.

Hmm, det var faktiskt ett otroligt bra erbjudande. När var detta? Det går nog inte att få samma deal idag men kan jag få i närheten av 120 000kr, så är jag nöjd tror jag. Fick du det i reda kontanter eller i en motsvarande bil? En annan fråga när jag ändå tänker på det, har du varit nöjd med din Peugeot? Funderar på ett annan bilmärke till kommande bil men är lite osäker på hur de franska märkena hanterar det varierande klimatet vi har.

Permalänk
Medlem

Ersättningen beror givetvis på vad du har för slags försäkring. Antar att du har åtminstone helförsäkring på en 05. Vidare beror ersättningen även på situationen som demoleringen skedde under.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ersättningen beror givetvis på vad du har för slags försäkring. Antar att du har åtminstone helförsäkring på en 05. Vidare beror ersättningen även på situationen som demoleringen skedde under.

Situationen? Nu får du förklara dig.

När jag kvaddade farsans bil hade försäkringssnubben som senare ringde honom kollat på skicket vår bil var i (innan kraschen) och sen kollat på blocket och med handlare och skapat sig en uppfattning på vad en likvärdig bil idag hade kostat. Sen var det givetvis lite give or take t båda hållen men så gjorde de iaf.

Gick rätt fort med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Situationen? Nu får du förklara dig.

När jag kvaddade farsans bil hade försäkringssnubben som senare ringde honom kollat på skicket vår bil var i (innan kraschen) och sen kollat på blocket och med handlare och skapat sig en uppfattning på vad en likvärdig bil idag hade kostat. Sen var det givetvis lite give or take t båda hållen men så gjorde de iaf.

Gick rätt fort med...

Ja ersättningen brukar väl ändå kunna sänkas om föraren själv vållat situationen eller om föraren olagligt framfört fordonet o.s.v. Ägarförhållandet är givetvis också viktigt. I ditt exempel så är det ju inte ägaren som orsakat olyckan och därmed är situationen inte lika viktig då det inte är hans fel om inte hans försäkring stipulerat att den gäller enbart under vissa omständigheter t.ex. att enbart han får framföra fordonet o.s.v.

Kör du t.ex. sönder motorn under något som polisen bedömer som ett olagligt bilrace så kan ersättningen både sänkas och försvinna helt. Samma sak om du blir åtalad för vårdslöshet i trafik när polisen bedömt att du hållit alltför hög hastighet och därmed orsakat olyckan själv.

*** EDIT ***

En mycket vanlig slags variant av försäkringsbedrägeri är att skriva sin bil på en förälder t.ex. Om försäkringsbolaget anser att den huvudsakliga brukaren av bilen är en annan än den som tecknat försäkringen gäller inte försäkringen. Därför kommer det ofta som en obehaglig överaskning för vissa när så försäkringsbolaget undrar över om brukaren verkligen är den som stått på försäkringen. Kan man då visa på att så icke är fallet så utgår givetvis eventuell ersättning då försäkringen är tecknad på någon annan än den huvudsakliga. Därför gäller det att vara extra försiktig i uttalanden till försäkringsbolaget om vem som är den huvudsakliga brukaren om man utnyttjar detta faktum.

Detta kan ju i vissa fall bli helt omöjligt t.ex. om bilens ägare är bosatt i stockholm och bilen framförs i malmö. Då kommer försäkringsbolaget anta att den som framför bilen i malmö är den huvudsakliga brukaren.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Får man, av ren nyfikenhet, fråga vad som hände?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sant, glömde det där.

Men det behöver inte påverka försäkringsbeloppet i sig, utan tex (som det skedde för mig) så kan självrisken vara annan än om ägaren hade klrt fordonet själv när den krockade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sant, glömde det där.

Men det behöver inte påverka försäkringsbeloppet i sig, utan tex (som det skedde för mig) så kan självrisken vara annan än om ägaren hade klrt fordonet själv när den krockade.

Men det kan påverka. Särskilt när han säger att deras svar är lite flytande. Hade det varit ett helt självklart fall så är det bara att läsa i tabellen. Jag får intrycket att om de låter flytande att de håller på med en undersökning. Detta kombinerat med helt nyköpt fullt utrustad lite sportigare bil. Kanske ung förare, totaldemolerad bil. Jag får lite negativa konnotationer av det hela.

Jag säger inte att det är så utan det är därför jag undrar om situationen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men det kan påverka. Särskilt när han säger att deras svar är lite flytande. Hade det varit ett helt självklart fall så är det bara att läsa i tabellen. Jag får intrycket att om de låter flytande att de håller på med en undersökning. Detta kombinerat med helt nyköpt fullt utrustad lite sportigare bil. Kanske ung förare, totaldemolerad bil. Jag får lite negativa konnotationer av det hela.

Självklart.

Så länge vi inte vet omständigheterna kring olyckan så blir det a shot in the dark att försöka komma fram med eventuella saker som kan påverka/hända här, så jag vill också veta vad som hänt om det går.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Får man, av ren nyfikenhet, fråga vad som hände?

Självklart
Var och såg Metallica i helgen, som en del vet så ställde de in söndagens spelning. Valde därför att köra hem istället för att vara kvar i Stockholm en natt till, skulle ändå jobba nattskift på måndagsnatten så lika bra att börja ställa om. Väglaget är inte det bästa så tar det rätt lugnt på E4an. Någonstans mellan Gränna och Jönköping så blir jag omkörd av en annan bil. När föraren ska svänga tillbaka in i min fil så får han sladd och börjar snurra runt. Det är helt fel att göra när underlaget är fläckvis halt, speciellt så nära Vättern med dess fuktighet, men jag bromsade hårt och fick förstås också sladd. Medan föraren framför åkte ned i diket hamnade jag på räcket för att sedan åka över räcket och krascha på räcket på motsvarande sida för att till slut bli hängande över räcket. Bilens yttre klarade sig rätt bra men motor och underrede var helt trasigt, hängde i flera delar.

Ni bilkunniga kanske vet sånt här bättre, men vi (förare och passagerare i den andra bilen och jag) spekulerar i om något låg på vägen för vi noterade att hans bil hade två punkteringar och jag tre. Förståeligt om ett däck går sönder mot en vajer eller ett räcke men några piruetter på asfalten ska de väl klara?

Anledningen till att de gav lite flytande svar är för att de ännu inte tittat på rapporten som bilfirman skickade in (skickades i onsdags), alternativt inte tagit något beslut över det hela. Jag fick bara svar på hur det "brukar" vara, marknadsvärde idag säger inte mig någonting med tanke på hur marknaden ser ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Självklart
Var och såg Metallica i helgen, som en del vet så ställde de in söndagens spelning. Valde därför att köra hem istället för att vara kvar i Stockholm en natt till, skulle ändå jobba nattskift på måndagsnatten så lika bra att börja ställa om. Väglaget är inte det bästa så tar det rätt lugnt på E4an. Någonstans mellan Gränna och Jönköping så blir jag omkörd av en annan bil. När föraren ska svänga tillbaka in i min fil så får han sladd och börjar snurra runt. Det är helt fel att göra när underlaget är fläckvis halt, speciellt så nära Vättern med dess fuktighet, men jag bromsade hårt och fick förstås också sladd. Medan föraren framför åkte ned i diket hamnade jag på räcket för att sedan åka över räcket och krascha på räcket på motsvarande sida för att till slut bli hängande över räcket. Bilens yttre klarade sig rätt bra men motor och underrede var helt trasigt, hängde i flera delar.

Ni bilkunniga kanske vet sånt här bättre, men vi (förare och passagerare i den andra bilen och jag) spekulerar i om något låg på vägen för vi noterade att hans bil hade två punkteringar och jag tre. Förståeligt om ett däck går sönder mot en vajer eller ett räcke men några piruetter på asfalten ska de väl klara?

Anledningen till att de gav lite flytande svar är för att de ännu inte tittat på rapporten som bilfirman skickade in (skickades i onsdags), alternativt inte tagit något beslut över det hela. Jag fick bara svar på hur det "brukar" vara, marknadsvärde idag säger inte mig någonting med tanke på hur marknaden ser ut

Låter som ett ypperligt tillfälle att säga att det förmodligen låg något på vägen om ni tror det. Det förbättrar eran sak något. Samtidigt så hoppas jag ni båda körde någorlunda lagligt och att det inte är enormt långa bromsspår i området. Spontant verkar du garanterat ha det på det torra för att han är ju någorlunda vållande med sitt körsätt. Men var ändå på din vakt om försäkringsbolaget ställer följdfrågor. Frågorna behöver inte vara så oskyldiga som du tror.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Will be
Vi får se vad som sägs efter helgen helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Om det gått till på det viset ser jag inga hinder för att få ut en bra försäkringssumma för din bil (samt hyrbil etc).

Vad beträffar bromsspåren så tror jag det är svårare för någon att göa en uträkning nu med tanke på väglaget, däck etc. Däremot är det helt klart att något är fel när fem däck av åtta punkteras.

Det viktiga för din och den andres försäkringsbolag är vem som tar på sig ansvaret för att ha vållat olyckan. Vi, med det vi har, asner att det var den andra bilföraren som orsakat olyckan. Således ska det vara hans bolag som ska ersätta dig för din bil och dina kostnader och du ska inte behöva komma ur detta med en eller två hundra spänn fattigare (om du väljer att hyra en hyrbil tex). Har någon av er tagit ansvar för olyckan? Om inte så måste era försäkringsbolag fastställa vem som orsakat den först, för att sen kunna gå vidare med utbetalningar etc.

Permalänk
Avstängd

Man slog tydligen fast, redan på plats, att det skulle hanteras som två singelolyckor - alltså att båda får stå för respektive självrisk. Är det helt fel alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Man slog tydligen fast, redan på plats, att det skulle hanteras som två singelolyckor - alltså att båda får stå för respektive självrisk. Är det helt fel alltså?

Hehe, de lär ju ha lite mer fakta än vi så man får väl anta att de har rätt i sin bedömning. Den andre killen om han nu skulle varit vållande kommer ju undan lindrigare. Så länge de inte börjar snacka om vårdslöshet i trafik så är det väl bara att tuta och köra.

Skulle de börja prata om sådant för t.ex. dig så skulle ju jag hänvisa till den andra personens körning men det verkar väl grönt antar jag. Du borde ju ha hört något om det vid det här laget. Samt så länge det inte blev personsskador så är väl risken minimal.

Om det skulle visa sig att det är den andra killens fel så blir det ju hans försäkring som står för din självrisk.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Tja, hade han inte agerat isprinsessa i det läget så hade inte jag heller gått av vägen - kan vi väl utgå från. Samtidigt så, olyckor händer och 3000kr i självrisk är egentligen sak samma när alla kan gå därifrån utan skador.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte påstå att jag tycker att han är direkt vållande... det var ju säkerligen inte hans FEL direkt... jag menar om jag snubblar på gatan och någon råkar snubbla över mig... tja... tolkningsfråga såklart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Kan ju inte påstå att jag tycker att han är direkt vållande... det var ju säkerligen inte hans FEL direkt... jag menar om jag snubblar på gatan och någon råkar snubbla över mig... tja... tolkningsfråga såklart...

Joo fast de har lite krångligare regler för biltrafikanter än gångtrafikanter. Om han svängt in för tidigt framför honom och om man i förhållande till skador på bilen osv kan bedöma att hastigheten varit för hög samt icke att förglömma den högst luddiga tesen att man ska anpassa hastigheten till underlaget och hålla avstånd så kan det mycket väl bli att man kan hitta en vållande.

Skulle det varit tvärtom istället så hade det kunnat sluta annorlunda. Då den bakomvarande bilen ska vara beredd att stanna om något oförutsett händer. Men nu var det ju han som körde om.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Man slog tydligen fast, redan på plats, att det skulle hanteras som två singelolyckor - alltså att båda får stå för respektive självrisk. Är det helt fel alltså?

Den är inte skenförsäkrad?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Skenförsäkrad? Hehe vad är det? Jag har trygghansas helförsäkring med alla tillägg som går att få. Om du menar att den är försäkrad på någon annan? Nej på mig, däremot så kan det kanske bli jobbigt för de andra två då de hade lånat någon förälders bil.

Permalänk
Medlem

Ok, jag själv har mycket goda erfarenheter av T-H dock i andra försäkringssamanhang.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska betala självrisk, det var ju "externa" saker som gjorde att du krockade, inte ditt fel.
När jag kvaddade min bil tog det 2-3 månader innan jag fick en ny. Men det var för att jag fick en fabriksny så kunde leva med det. Slapp självrisk eftersom det var en viltolycka, alltså inte något jag kunde påverka. Tycker det borde va lite samma tänk med ditt fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Tycker inte du ska betala självrisk, det var ju "externa" saker som gjorde att du krockade, inte ditt fel.
När jag kvaddade min bil tog det 2-3 månader innan jag fick en ny. Men det var för att jag fick en fabriksny så kunde leva med det. Slapp självrisk eftersom det var en viltolycka, alltså inte något jag kunde påverka. Tycker det borde va lite samma tänk med ditt fall.

I detta fall så är det, imo, rätt att det ska anses vara två separata singelolyckor ,dock inte helt isär ifrån varandra.

Bilarna rörde aldrig varandre och det kunde lika gärna ha gått till som så att TS kunnat få stopp på bilen utan att köra in i räcket o dyl vilket gör attsamma halka som jävlades med den omkörande bilen slog till mot TS också.

Permalänk
Avstängd

Nu händer det lite grejer! Nybergs Bil i Jönköping skickade in sin rapport av det hela, de erbjöd sig att reparera bilen för 138 000kr och värderade bilen till samma summa eller lite mer (den är nog värd 140-150, rätt ordagrant). Trygg Hansa har gått med på att betala motsvarande summa. Så det här blir nog bra, tittar på storebrodern S80 då jag har känt att S40 är lite i minsta laget. Skulle egentligen vilja titta mot Audi A4 eller A5/S5 eller BWMs femserie men de är tyvärr lite för dyra.

Permalänk
Medlem

Bra att det ser ut att lösa sig!

Usch vilken usel helg! Först missa Metallica och sen kvadda bilen på vägen hem!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?