Permalänk
Medlem

Snedvriden syn...

på fildelning...

Jag hade en diskussion med några polare och det vi diskuterade var:

Om endera av oss drar hem en skiva, film eller dylikt kan påföljderna, om vi blir fällda bli böter i xx 000(?) och kanske fängelse beroende på hur lagen utvecklas.

Men om samme person går in i en fysisk butik och snor samma sak som ovan så blir det snatteri och straffet för det är... vad? Dagsbot på några hundra?

Vi snackade även om att det var fler som fildelade än stal saker ur fysisk butik, men ändå, om det är uteblivna intäkter som bolagen oroar sig för så borde stöld av den fysiska skivan ge samma straff som fildelning.

Bara jag/vi som tycker det där är aningen absurd?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
på fildelning...

Jag hade en diskussion med några polare och det vi diskuterade var:

Om endera av oss drar hem en skiva, film eller dylikt kan påföljderna, om vi blir fällda bli böter i xx 000(?) och kanske fängelse beroende på hur lagen utvecklas.

Men om samme person går in i en fysisk butik och snor samma sak som ovan så blir det snatteri och straffet för det är... vad? Dagsbot på några hundra?

Vi snackade även om att det var fler som fildelade än stal saker ur fysisk butik, men ändå, om det är uteblivna intäkter som bolagen oroar sig för så borde stöld av den fysiska skivan ge samma straff som fildelning.

Bara jag/vi som tycker det där är aningen absurd?

Du är inte helt ensam om det faktiskt.

Största problemet är ju fysisk stöld ur butiker och allt annat skit runt oss t.ex reinfeldt

Permalänk

Det är nog större chans att åka fast för snatteri än att åka fast för fildelning. Fast det ska väl inte påverka straffet egentligen?

Men skivbolagen (film-, spel- och bokbolagen också) vet att det är mer som fildelar än vad det är som snattar skivor så domstolarna och regeringarna har nog stor press på sig att sätta strängare straff. Yngre människor ser ju inte heller fildelning som något brott.

Om jag går in i en affär och snattar en skiva så är det ju inte heller musikbolagen som förlorar på det, de har ju redan sålt skivan till affären, därför spelar det ingen roll för dem vad som händer med skivorna.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Du är som sagt långt ifrån ensam om den synen. Själv tycker jag att snatteri är långt värre, eftersom affären direkt förlorar pengarna de köpt in skivan/filmen/spelet för, medan fildelning bara innebär en utebliven försäljning (om ens det).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Snedvriden syn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vi snackade även om att det var fler som fildelade än stal saker ur fysisk butik, men ändå, om det är uteblivna intäkter som bolagen oroar sig för så borde stöld av den fysiska skivan ge samma straff som fildelning.

Om någonting, till exempel snatteri, förekommer i så låg omfattning att det knappast märks behöver man väl egentligen inte lagstifta mot det alls. Och om sannolikheten att fälla alla som till exempel sysslar med piratkopiering är liten är det väl rimligt att höja straffet om man vill uppnå samma avskräckande effekt som om man skulle döma många?

Permalänk
Medlem

Kartellen menar att fildelning är allvarligare då det ska direkt påverka försäljningen negativt, samt att en delad fil sprids så oerhört mycket effektivare än _en_ stulen kopia från hand till hand.
Slutsats; fildelning är som att snatta 1000 fysiska artiklar ur en butik, som ännu ej har betalat för att inneha produkten.

Det är en sned syn, men det är så det är tänkt att jämföras.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om du laddar ner EN ENDA film så kommer du ju knappast får flera tusen i böter (om du nu åker fast).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Om du laddar ner EN ENDA film så kommer du ju knappast får flera tusen i böter (om du nu åker fast).

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_470865.svd
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/article54838.ece

16.000 kr för en film och 24.000 kr för fyra låtar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om någonting, till exempel snatteri, förekommer i så låg omfattning att det knappast märks behöver man väl egentligen inte lagstifta mot det alls. Och om sannolikheten att fälla alla som till exempel sysslar med piratkopiering är liten är det väl rimligt att höja straffet om man vill uppnå samma avskräckande effekt som om man skulle döma många?

Jo det är sant o riktigt, vilket även diskuterades, att mängden/omfattningen spelar in här.

Men det som är störande att det inte finns någon fast gräns, tex 1 låt 500:- eller vad som, utan allt är godtyckligt. Det i sig är något som jag, som förvisso inte är så insatt i juridik, tycker är konstigt det med.

Finns inga maxstrraff eller riktlinjer för straffet man kan få, till skillnad mot andra brott.

Vidare är snatteri (främst från butikspersonal) en rejäl storutgift för större butiker. Vet att Ica Maxi i Växjö hade ett svinn på ~2200:- i timmen, vilket de ville minska till 1500:-/h. Allt det där är inte orsakat av krossade ketchupflaskor och dylikt. Så jag vill inte uttala mig om huruvida snatteri av tex filmer och musik utgör en stor del av detta svinnet eller ej, för jag vet inte det. Men känns som att alla butiker har problem med snatteri, och att snatta bröd tror jag inte är det som löigger högst på listan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Om du laddar ner EN ENDA film så kommer du ju knappast får flera tusen i böter (om du nu åker fast).

Det är just det som är så ovisst, dvs vad som kommer hända om jag åker fast.

Kommer jag få betala 16k som i länken sando klistrade in eller kommer jag få högre/lägre? Ingen som vet...

Så som det ser ut idag så är det defacto bättre för mig om jag snattar skivorna och filmerna jag vill ha då straffet för det, om jag skulle åka dit är så pass litet.

Permalänk
Medlem

Skiv och filmbolagen vet väl att de bara kan fånga en promille av alla som fildelar så de stackare som åker dit får pröjsa för alla andra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_470865.svd
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/article54838.ece

16.000 kr för en film och 24.000 kr för fyra låtar.

Skilj på ladda NER och ladda UPP, tack.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_470865.svd
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/article54838.ece

16.000 kr för en film och 24.000 kr för fyra låtar.

Han har tillgängliggjort filerna för andra att ladda ner och sprida vidare. Han har alltså inte blivit dömd för att han laddat ner dem till sig själv.

Hade en cd-tjuv ställt sig på torget i ett stånd och gett bort kopior av den stulna skivan hade det kanske kunnat jämställas men även där så blir den tänkta mottagaren mycket mer begränsad än om man lägger upp den för nedladdning för vem som helst med internetuppkoppling.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Skilj på ladda NER och ladda UPP, tack.

Jag antar att de flesta här använder bittorrent, så den ena förutsätter ju den andra på sätt och vis.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag antar att de flesta här använder bittorrent, så den ena förutsätter ju den andra på sätt och vis.

Jag har aldrig förstått det här. hur i hela kan man _inte_ ställa in klienten att inte ladda upp?
Default är ju att man nyttjar uppen till att dela med, men det går ju att ta bort.

Så vad menar man när man säger att det förutsätts?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag antar att de flesta här använder bittorrent, så den ena förutsätter ju den andra på sätt och vis.

Ja?

Då har du ju inte bara ladda hem en film, utan laddat upp till X antal personer också.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Personligen så tycker jag att det finns inget tråkigare än en diskussion om just fildelning. Dåliga argument och påståenden kommer hela tiden och man ser bara till sina egna behov och blundar för allt annat.

Detta gäller båda sidorna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Personligen så tycker jag att det finns inget tråkigare än en diskussion om just fildelning. Dåliga argument och påståenden kommer hela tiden och man ser bara till sina egna behov och blundar för allt annat.

Detta gäller båda sidorna.

Det tycker jag också är en bra sammanfattning. Det finns så mycket på båda sidorna som blir så löjligt när inte det bakomliggande motivet framkommer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det tycker jag också är en bra sammanfattning. Det finns så mycket på båda sidorna som blir så löjligt när inte det bakomliggande motivet framkommer.

For sure.

Alla sidor har dåliga argument varvade med bra argument, mendet ska inte hindra en diskussion att äga rum då det idag är ett reellt problem som måste tas itu med, får båda sidor.

Permalänk

Fortfarande - det rör sig inte om hundratals kopior man laddar upp (troligtvis). För random TPB-leech-slusk kanske det blir nånstans mellan 0,5-1,5. Och detta är bara ration av filstorleken. Egentligen kan man ha skickat saker till 150 användare, där filerna var för sig är helt värdelösa.

Att motivera skillnaden mellan lite böter för snatteri och fildelning som ligger på nånstans mellan 15k-150k med att man också laddar upp känns ju inte helt befogat.

Och däri ligger problemet. I Sverige skall vi ha brottsproportionalitet vilket känns bortsopat i just detta sammanhang. För hur tandlös skulle lagen inte bli om straffen var rättmätiga? Målen helgar inte medlen och det borde de flesta hålla med om. Eller ska vi kapa händerna på småtjuvar? Vad vi kommer få är en fildelningsituation där alla håller på som vanligt, med anonymitetstjänster samt nya integritetsbevarande fildelningsprogram men oinsatta tofflar kommer rulla tärningen och om oturen är framme kommer fantasibeloppen att betalas. Sporadisk rättvisa kommer att skipas.

Hur ska detta lösas, tro? Inte en aning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Personligen så tycker jag att det finns inget tråkigare än en diskussion om just fildelning. Dåliga argument och påståenden kommer hela tiden och man ser bara till sina egna behov och blundar för allt annat.

Detta gäller båda sidorna.

Den absolut konstigaste och sämsta åsikten från piratsidan jag stött på är, "gratis är gott." Kan du komma på något bättre exempel på knäpphet från piratsidan? Från antipiratsidan får man dock höra allt från att kasta massvis med folk i fängelset till att stänga ner internet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
For sure.

Alla sidor har dåliga argument varvade med bra argument, mendet ska inte hindra en diskussion att äga rum då det idag är ett reellt problem som måste tas itu med, får båda sidor.

Nej det ska inte hindra. Men jag förstår om folk skiter i det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Den absolut konstigaste och sämsta åsikten från piratsidan jag stött på är, "gratis är gott." Kan du komma på något bättre exempel på knäpphet från piratsidan? Från antipiratsidan får man dock höra allt från att kasta massvis med folk i fängelset till att stänga ner internet.

Min personliga favorit är Det finns MP3-spelare med 20 GB hårddisk. Varför ska dom finnas om man inte får ladda hem?". Tror jag ska använda samma logik när jag får ut min AK5 i lumpen och se vad dom säger.

Ett annat argument är ju "Det finns många artister som har blivit stora tack vare fildelningen" som visserligen är sant, men det har absolut ingenting med piratkopieringsfrågan att göra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Den absolut konstigaste och sämsta åsikten från piratsidan jag stött på är, "gratis är gott." Kan du komma på något bättre exempel på knäpphet från piratsidan? Från antipiratsidan får man dock höra allt från att kasta massvis med folk i fängelset till att stänga ner internet.

Det är ju ett enormt stort argument som genomsyrar mycket. Det är väl klart att man på piratsidan har svårt att vara saklig om man äventyrar sitt "gratis är gott" argument. Vem vill behöva betala för musik/spel/filmer om man kan få sådana för värden som överstiger miljoner och åter miljoner?

Den andra sidan vill givetvis gärna tjäna pengar och det genomsyrar den sidans argumentation.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är ju ett enormt stort argument som genomsyrar mycket. Det är väl klart att man på piratsidan har svårt att vara saklig om man äventyrar sitt "gratis är gott" argument. Vem vill behöva betala för musik/spel/filmer om man kan få sådana för värden som överstiger miljoner och åter miljoner?

Den andra sidan vill givetvis gärna tjäna pengar och det genomsyrar den sidans argumentation.

"Gratis är gott" är på sin höjd ett fånigt argument, men i sig harmlöst. Att vilja släcka ner internet och låsa in tusentals människor för att de har lyssnat på musik har konsekvenser.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
"Gratis är gott" är på sin höjd ett fånigt argument, men i sig harmlöst. Att vilja släcka ner internet och låsa in tusentals människor för att de har lyssnat på musik har konsekvenser.

Men nu var det inte motparten jag menade på. Den ena sidan, på piratsidan finns alla de personer som mer än gärna är sugna på att få saker värda miljoner kr gratis. Det känns som att det borde vara ett antal i alla fall. Det är väl klart man motiverar sina åsikter utifrån den hållningen.

Sen att man inte ska låsa in eller släcka ner internet för tusentals människor är ju också självklart. Menar du att den absoluta majoriteten av piratsidan skulle bestå av osjälviska martyrer som längtar efter frihet, det här med att de vill ha kvar en tillgång till media värt miljoner gratis är inget som påverkar de flesta?

*** EDIT ***

Ska jag tolka ditt inlägg som att sidorna ser ut så här ungefär:

giriga elaka storföretag som vill oss illa och inskränka på vår frihet, fängsla oss och tjäna äckligt med pengar <-------------------------Mot------------------------- >Snälla goda fildelare som bara vill leva i frihet och ifrågasätter att deras frihet blir inskränkt av rent objektiva skäl.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Snattar du en film så får bolagen sina pengar ändå. Laddar du ner den så får de det inte, och eftersom de tydligen får bestämma alla lagar så är då straffet mycket lägre vid snatteri.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Snattar du en film så får bolagen sina pengar ändå. Laddar du ner den så får de det inte, och eftersom de tydligen får bestämma alla lagar så är då straffet mycket lägre vid snatteri.

Men är det verkligen så? Vad ligger straffet på om man laddar hem EN film?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men är det verkligen så? Vad ligger straffet på om man laddar hem EN film?

Givetvis inte, det finns inget straff än i vart fall för att ha laddat ner en film. Så det är bara spekulationer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis inte, det finns inget straff än i vart fall för att ha laddat ner en film. Så det är bara spekulationer.

Tänkte väl det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Dessutom är det väl vid t.ex. snatteri så att skivan är redan köpt av affären som lägger upp den för försäljning. Dvs blir skivan stulen så är det affären som måste ersätta den. Detta sker inte i någon större omfattning från enskilda affärer (snatteri i allmänhet däremot är ju en stor förlust om man räknar ihop allt) jämfört med om skivförsäljningen minskar eller om skivbolaget som ger ut cdn får mindre intäkter. Hade skivbolagen behövt betala skivan för varje enskild snattare i affärerna så hade de givetvis t.ex. anställt egen personal som övervakar varorna i affären.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det finns väl knappt några fall vad jag vet där en person är åtalad för att ha laddat hem media? Det handlar väl nästintill alltid om uppladdning av media?
Vilket har sina förklaringar i att det är lönlöst för företag att dra folk till rätta för att ha laddat ner 1 ex av en film då ersättningen kommer vara nästintill obefintlig, medan man kommer tjäna massor på att dra samma person till rätta för att ha delat ut mediat till 150 andra personer. Det gör det ju "säkert" för den enskilde svensken som sitter å drar hem en film och sedan stänger ner sitt program.
Sen att det är helt bisarrt att företag räknar varje nedladdad kopia som ett förlorat köp.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz