Permalänk
Medlem

Skapa förstoringar som HÅLLER

Hej! Jag ska göra en förstoring på några bilder som är väldigt betydelsefulla för mig. Jag har några frågor.

1. Hur länge håller pappret som används av de olika labben?
2. Finns det något fotolabb som har papper av högra kvalité och som håller längre?

Eftersom det är ett fåtal bilder som ska upp på vägen så spelar det ingen roll om det kostar lite extra. Det viktiga är att de HÅLLER och inte gulnar/etc inom närmsta 50 åren.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

kolla på crimson dom e grymt bra jag skulle aldrig kunna byta labb efter att jag testa crimson

www.crimson.se

Permalänk
Medlem

Att tona ("gulna") bilder gör man väl med flit för att de just SKA hålla länge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Att tona ("gulna") bilder gör man väl med flit för att de just SKA hålla länge?

Trodde inte min fråga gick att missförstå men det gick tydligen. Finns det något sätt att SLIPPA denna gulning och ändå få en lång hållbarhetstid?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andromeda
Trodde inte min fråga gick att missförstå men det gick tydligen. Finns det något sätt att SLIPPA denna gulning och ändå få en lång hållbarhetstid?

...
Fiberpapper vet vi håller ganska länge. Eftersom plastpapper ej funnits lika länge vet vi inte riktigt hur det står sig mot fiberpappret. Men det antas att plastpappret är sämre än fiberpappret. Kom ihåg att fiberpappret kräver annan metod vid kopiering, ex längre belysningstider.

Edit: Tror dock inte riktigt att ett obehandlat fiberpapper skulle hålla i ett solbelyst rum ända upp till 50 år (antod iaf att du tänkt använda det som en tavla?). Men du kanske har tänkt förvara det i en låda? Då är det troligare att det håller en tid.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Helt korrekt, jag har tänkt att använda det som en tavla. Det enda de flesta verkar erbjuda är "vanligt" matt fotografiskt papper. Crimson som någon föreslagit erbjuder något som heter Duratrans och Duraclear... är det bra? Proprint erbjuder även något som kallas för "baryt"...

Vet inte vilket jag ska välja för att ha något som håller så länge som möjligt...

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Crimson lovar 100års hållbarhet

Permalänk
Medlem

Utskrifter med bläckstråle håller längre än med fotopapper. Åtminstone om vi pratar färgbilder. Svartvita bilder på svartvitt fotopapper håller troligen längst.

Hur som helst så spelar pappret inte så jädra stor roll egentligen. Om vi förutsätter att kopian är bra gjord och alla kemikalier blir ordentligt bortsköljda så är det faktiskt vad man gör med bilden efteråt som spelar störst roll.
För det första så ska den inte utsättas för solljus (alla bäst är ju såklart att förvara väl förslutet i ett mörkt och svalt utrymme, men då kan man ju inte beskåda dem på samma sätt...
Därtill ska allt material som används vid monteringen vara syra- och ligninfritt. Det gäller såväl glas som passepartout som bakstycke och tejp.
Dessa saker påverkar hållbarheten avsevärt mer än pappret som sådant.

Ska man ha bilderna själv ser jag dock inget egentligt problem i att de gulnar lite. Det kostar inte särskilt mycket att få gjort en ny kopia på bilden...

Permalänk
Medlem

Är man rik kan man skaffa UV-filtrerande (tror jag) glas framför som gör att den kan hänga i sol också, men har för mig det kostade redigt mycket

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Att försöka hålla lång hållbarhet på en papperskopia av en bild borde vara svårare än att se till att originalbilden finns i digital form och då inte åldras. Om det är en analog film så bör man även se till att negativen förvaras på ett sätt så att åldrandet av de minimeras och kan användas för att ta fram en ny papperskopia om det skulle behövas i framtiden.

Är det viktiga bilder så bör du även se till att backup av de förvaras på flera olika ställen utifall olyckan skulle vara framme. Tex förvara negativen/digitalbilderna i bankfack.

Permalänk

Färgfotopapper gulnar inte, utan bleks. Samma med bläcket på papper för skrivare. Vilken färg bilden får med tiden beror på vilka av färgerna som bleks först.

Gulning: Riktigt gamla (1800-tal - tidigt 1900-tal) papperskopior utan barytlager kan gulna i pappersmassan. Även bildsilvret kan gulna på grund av reaktion med föroreningar i miljön.

Vissa kemiska tonare för svartvita kopior kan användas för att öka hållbarheten till hundratals år. Brun/sepiatoning med svaveltonare, guld- eller selentonare. Men detta går naturligtvis inte att använda på färgkopior eller utskrifter.

Permalänk
Medlem

Jag har en hel del hemgjorda pappersbilder från 50-talet, inga har gulnat. Kanske pappret var bättre då? Tror inte enbart papperskvaliteten är avgörande, dåligt fixerade bilder har tendens till att gulna.

Permalänk
Medlem

Kan skriva under på att utskrifter från bläckstråleskrivare med pigmentbläck håller riktigt, riktigt bra. Har några från bl a en Epson 2100 (A3) på Epsons matta fotopapper som hängt mindre än en meter från ett fönster i 3-4 år. Ingen ram eller glas eller något utan hänger i nypor på en wire utan synbar förändring. Förmodligen skulle man se skillnad om man höll upp en ny utskrift bredvid men inte annars. Nu hänger dom aldrig i direktsol utan persiennen är oftast nere, dock inte helt "stängd". Har ett gäng ramade och glasade också från samma skrivare som hänger i ett annat rum, inte heller där i direktsol men där är nästan aldrig persiennerna nere utom på sommaren. Samma där, ingen synbar påverkan.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Få det gjort på riktigt papper som tex Fuji Chrystal Archive som ska hålla hyffsat i 100+ år. Sedan beror det på hur bilderna lagras också, svalt, mörkt och torrt är att rekommendera

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Crimson kommer på Fuji-papper har några förstoringar hemma som jag kan kika på för mer exakt pappersvariant efter jobbet.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB