Skapar datorspel skolmördare?

Permalänk

Skapar datorspel skolmördare?

Det fanns en, numera låst, tråd här från 2002 om huruvida Counterstrike utlöste massmord i USA, där en prickskytt härjade.

Nu efter skolmassakern i Tyskland skriver media artiklar om att vissa spel hittats i mördarens dator, Far Cry 2, Counterstrike och Tactical Ops. Expressen kallar Far Cry 2 för "dödsspel".

Citat:

Spelade dödsspel på datorn före massakern
Kvällen innan massakern vid Albertville-Realschule utanför Stuttgart, som krävde 17 liv, förberedde sig den 17-årige Tim K sig med att spela dödsspelet Far Cry 2 hemma på sin dator.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1498286/spelade-dodsspel-pa...

Vad tror ni, skapar datorspel mördare, eller är dessa "nyheter" bara till för att skapa reaktioner hos den äldre generationens läsare som inte kan något om spel men älskar dem som syndabockar?

Vad tycker ni om benämningen "dödsspel"? Är det en passande benämning, eller bara ett tidningsord likt "sexpräst", "spritfest" och "nakenchock"?

Permalänk

Andra journalister anklagar skolornas pedagogik istället för spelen, och vad händer då? Skolorna kallas "dödsskolor"!

http://newsmill.se/artikel/2009/03/11/dodsskolorna-i-finland-...

Permalänk

Personer med våldstendenser drar sig ofta till vålds-spel, filmer och musik, varvid det är ganska så naturligt att yngre folk som begår vansinnesdåd ofta har sett/spelat mycket av detta. Så att när det gång på gång visas att gärningsmännen har spelat våldsspel etc, ja vad hade de förväntat sig att personerna skulle spela för spel? -Det bevisar alltså inte något alls om att spel kan göra folk till mördare.

Frågan om det påverkar är dock en mycket svår fråga, där man bör dela in personerna i olika grupper. Likaså finns det olika spel, det finns t.ex. ett verklighetsbaserat spel om columbinemassakern, där man skall gå in på en skola och skjuta ihjäl elever.(lite kontroversiellt spel så jag länkar ej)

Och det skulle kunna göras ännu råare och frågan är, ska spel få vara hur rått som helst till vilken åldersgräns som helst? Detsamma med filmer, det skulle kunnas göras filmer där de som gör vansinnesdåden framstår som riktiga hjältar. Alltså i början får man se hur de mobbas, därefter planering och sist hur mobbarna skjuts o.s.v hela tiden vinklat åt deras sida. (typ Rambo 4, där han mejade ner typ 100personer bara sådär för att rädda en kvinna)
Så jag tror på begränsningar, kalla det för censur den som vill, men precis allt borde inte få tillåtas. Tar vi de vanliga spelen idag som GTA så är de censurerade, får inte innehålla vad som helst plus en hög åldersgräns.

Så mitt svar är vissa personer påverkas negativt av våldsspel, filmer, nöjen etc. Någon enstaka av dessa begår ett vansinnesdåd, så att börja med att censurera för dessa enstaka är fel. Däremot borde inte heller allt vara tillåtet för alla åldrar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ehm...de allra flesta spel är inte alls censurerade, förutom just i Tyskland och Australien, som vill ta varje chans att avgöra vad deras folk ska få göra.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ehm...de allra flesta spel är inte alls censurerade, förutom just i Tyskland och Australien, som vill ta varje chans att avgöra vad deras folk ska få göra.

Och usa, tänker på porrminispelet i gta san andreas. Sedan Manhunt_2 i england. http://sv.wikipedia.org/wiki/Manhunt_2, Postal 2 etc.
Men spel i sverige får inte innehålla vad som helst, t.ex. inte ha för mycket rasistisk budskap, så det finns allt censur. (åldergräns är väl den största)

Jag tycker alltså att precis vad som helst i spel, filmer etc ej skall vara tillåtet, men jag tycker samtidigt att de flesta spel idag inte är så råa och har inte så mycket propaganda. T.ex. spel som går ut på att skjuta skolungdomar i en skola(vilket finns), är inget som bör få säljas i vanliga spelbutiker. Men klaga på ungdomsspel som Gta4 etc tycker jag är larvigt, då den varken är så våldsam eller innehåller dolda budskap.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

men är väll bara titta på statestiken:hur många undommar är det som spelar/spelat "dödspel" springer ut och mördar vilk om kring sig sen kontra dom som inte gör det.
så försvinnande liten % att man kan faställa att det inte är "dödspelen" utan ungen som är tokig fån början.

så nu kanske man borde börja koncentrera oss på tex crack(dödsknarket) istället som får många fler ungar att döda ellr dö.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Mobbing/utfrysning mm.

Gradvis självisolering med inneboende ilska som växer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

trams o pjosk!

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Att man klarar av att spela far cry 2 en längre tid är ju ett tecken på någon form av psykisk störning

Permalänk
Medlem

Det är naturligt att man letar förklaringar när något sånt här händer, gärna en enkel som inte har med de drabbade att göra. Spel är dagens, film och musik var det tidigare.

Man kan ju titta på chatten han hade natten före, det handlade inte om cs eller liknande, utan om hur han upplevde att människor skrattade åt honom. Att de inte såg hans potential och att de nu skulle höra talas om honom.

MCRJ sammanfattar det rätt bra, vilket ju leder tillbaka till skolan, de lärare och elever som är ibland de drabbade. Då är ju spel ett betydligt mer tacksamt mål för medierna.

Permalänk
Avstängd

Kass vapenetik skapar skolmördare.

Sverige har klarat sig bra än så länge, men det är naivt att tro att vi inte kommer bli drabbade så småningom.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Bullshit.

Med tanke på hur många som spelar våldsspel varje dag runtom i världen är det ett faktum att det kommer finnas pedofiler, våldtäktsmän, rånare, mördare, misshandlare, fildelare, snattare, lögnare etc etc etc bland dessa.

Med andra ord precis på samma sätt som för resten av samhället.

Är (lr var) exakt samma haltande resonemang kring kampsport och folk som misshandlar.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om författaren av artiklen (Ulf Mossberg) ens har testat FarCry 2... nog för att man dödar folk.. ute i afrikas slätter och slum... kanske skolmördaren också härmade ett malarianfall?

Permalänk
Medlem

Det är bara trams och sensationsjournalistik. Exakt samma tongångar hördes ju för 25 år sen när VHS började breda ut sig, med sina 'mordglorifierande filmer' som skulle förvränga en hel generation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Personer med våldstendenser drar sig ofta till vålds-spel, filmer och musik, varvid det är ganska så naturligt att yngre folk som begår vansinnesdåd ofta har sett/spelat mycket av detta.

Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Såg på SVTS debatt och där så sa en av personerna att Virgina Tech-massakerns huvudperson aldrig spelat datorspel och att han mest var intresserad av kultur och teater.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Finns ju inga vetenskapliga belägg för det alls.

Massvis människor över hela världen spelar ju spel med våldsinslag. Om nu moraltanternas prediktningar stämmer så skulle ju vi se massvis med massmördare nu och det gör vi ju inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag skulle hellre vilja se statistik på hur många av dom som spelar så kallade "döds-spel" som är med i våldsamma gäng, brukar droger, misshandlar andra etc. I slutändan tror jag att dom som spelar är dom som är bland dom lugnaste.

Tycker dom hellre borde sätta fokus på mobbning relaterat till skolskjutning. Jag kände större behov att plocka upp en hagelbössa när jag var mobbad än när jag spelade Postal 2 och lyssnade på cannibal corpse(samtidigt).

Tror dom flesta som varit mobbade håller med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
Jag skulle hellre vilja se statistik på hur många av dom som spelar så kallade "döds-spel" som är med i våldsamma gäng, brukar droger, misshandlar andra etc. I slutändan tror jag att dom som spelar är dom som är bland dom lugnaste.

Tycker dom hellre borde sätta fokus på mobbning relaterat till skolskjutning. Jag kände större behov att plocka upp en hagelbössa när jag var mobbad än när jag spelade Postal 2 och lyssnade på cannibal corpse(samtidigt).

Tror dom flesta som varit mobbade håller med

bästa poängen i tråden idag?:p

hur många av de som begått skolskjutningar var INTE utstötta/mobbade/konstigt tittade på? tror man kan räkna de med en hand va?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
Jag skulle hellre vilja se statistik på hur många av dom som spelar så kallade "döds-spel" som är med i våldsamma gäng, brukar droger, misshandlar andra etc. I slutändan tror jag att dom som spelar är dom som är bland dom lugnaste.

Tycker dom hellre borde sätta fokus på mobbning relaterat till skolskjutning. Jag kände större behov att plocka upp en hagelbössa när jag var mobbad än när jag spelade Postal 2 och lyssnade på cannibal corpse(samtidigt).

Tror dom flesta som varit mobbade håller med

Ja där har man ju ett problem när man ska uppfostra en unge. Det bästa vore ju att barnet sitter hemma och spelar spel så man har uppsikt på den. Särskilt om det är en tjej. Men socialt och från ett yrkeslivsperspektiv så vill jag hellre att ungen är ute och ränner måttligt i alla fall för att öva på viktiga sociala färdigheter. Men det är klart det är större risk för gäng och våldsamheter i allmänhet då. Alternativt att ungen blir politiskt aktiv och kommer med hammaren och skäran eller hakkorset på någon tröja. Mycket mer risker då.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rent jävla skitsnack om man kan tänka lite och är någorlunda vaken, handlar mer om uppfostran å sånt.

Jag sitter å spelar/har spelat css, red alert 2, spelat HL och HL2 serien okänt antal gånger (minst 5 gånger var) samt andra spel och inte fan har jag mördat nån..

Håller med ni 2 ovan mitt inlägg. Makes sense.

Permalänk
Medlem

Det är inte särskillt konstigt att media skriver på det här viset. De sitter fortfarande fast i den gångna tiden och FPSspel på dator/motsv. är fortfarande nytt för dem, alltså farligt och det förvrider ungarna. Sen att det är så fruktnasvärt mycket enklare att skylla på ett hemskt datorspel än att ta upp det mer eller mindre tabubelagda ämnet mobbning/utfrysning i skolan är ju inte svårt att förstå.

Det är helt enkelt en blandning av oförståelse och ren jävla lathet som ligger bakom påståendet att datorspel skapar mördare.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Varför kan vi inte ha en disskusion om religion som skapar massmördare, utrotare.

Permalänk
Medlem

det finns så mycket som kan påverka en person till att göra såna här saker att det är omöjligt att bestämma exakt vad som är orsaken. med det jurnalisterna håller på med är ju sjukt. jag spelar våldsspel, lyssnar på rätt grov musik och har till och med tränat gevär och pistolskytte så enligt deras teori borde jag redan vara en mördare... guess what?
det är jag inte... jag undrar om det har nåt att göra med att de är helt ute och cyklar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Varför kan vi inte ha en disskusion om religion som skapar massmördare, utrotare.

det blir bara problem om man går in på det, så det är bättre att vi lämnar religion utanför det här...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Rent jävla skitsnack om man kan tänka lite och är någorlunda vaken, handlar mer om uppfostran å sånt.

Jag sitter å spelar/har spelat css, red alert 2, spelat HL och HL2 serien okänt antal gånger (minst 5 gånger var) samt andra spel och inte fan har jag mördat nån..

Än. Det kanske kommer?
Så Virginia tech-killen kollade på teater. Dödsteater?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Än. Det kanske kommer?
Så Virginia tech-killen kollade på teater. Dödsteater?

Nja hoppas verkligen ja inte mördar nångång i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Nej, spel skapar inte dessa skolmördare, det gör media.
De är media som skriver om dessa skolmassaker och hänger ut dessa ungdomar på löpsedlarna och ger troligen inspiration till mobboffer.
Det sprider sig mer och mer, bara frågan om när det händer i Sverige.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart, media skriver till 90% om allt skit som händer med stora rubriker och sina egna versioner!.

Skolmassaker i sverige kommer att hända, jag väntar bara på när!.