Civil. datateknik, elektronikdesign LiU

Permalänk
Hedersmedlem

Civil. datateknik, elektronikdesign LiU

Tja!

Från och med idag kl 13.00 kan man börja skicka anmälan för HT09 och jag kände mig helt redo att skicka in. Men jag hade bara tänkt ut en enda utbildning jag ville gå. Såklart tänkte jag att jag måste ha något annat ifall jag inte skulle komma in på första valet så jag har två andra utbildningar som ser intressanta ut men stötte på ett dilemma. Mitt första val tänkte jag skulle vara civil. datateknik men sen läste jag om civil. elektronikdesign och hoppades att någon kunde förklara vad som skiljer dem åt? Datateknik verkar var lite mer mjukvara och programmering, men det borde väl ändå finnas med i elektronikdesign. Kanske inte lika hög nivå?

Mitt tredje val är civil. robotik som jag kan tänka mig men det fångade mig inte lika mycket som de andra. Det är på MDH som ligger närmare "hem".

Tackar!

Permalänk
Glömsk

Låt mig svara på ditt inlägg med en historia.

För ett par år sedan spelade jag Dungeons & Dragons, ett penna-och-papper-rollspel. För den som inte är bekant med detta innebär det att man konstruerar en karaktär som har en ras och ett yrke, och sedan rollspelar man den igenom olika situationer som spelledaren (dungeon mastern) bestämmer. Det är ungefär som World of Warcraft fast mer old-school och ingen dator inblandad.

Jag funderade väldigt länge vad jag skulle skapa för karaktär första gången vi började med ett nytt spel, men kom ingen vart. Till slut tog jag en race och en class (yrke) som verkade bra och spelade med den. Det var då jag insåg följande: Yrket spelar ingen roll, utan vilka special abilities man har. En fighter och en paladin kan ofta välja samma förmågor och prestige classes, och det är där man profilerar sig.

Edit: Kanske lite för mycket "WTF" i inlägget ovan. Det jag vill säga är: jämför programmens kurser, vilka kurser du kan välja och vilka masterprogram du får tillgång till.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

För att se vilka kurser man skall läsa tittar man lämpligen här (för ED) eller här (för D).
För övrigt vill jag minnas att elektronikdesign också försökte fokusera mera på ekonomi och produktutvekling; i alla fall för 10 år sedan när de försökte värva mig. Dock får man som vanligt välja mycket själv; den största praktiska skillnaden är kanske att man studerar i Norrköping istället för i Linköping.

Om du tröttnar på att vela kan du alltd välja Y istället: http://www.liu.se/utbildning/program/tekniskfysik/Civilingenj...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Låt mig svara på ditt inlägg med en historia.

För ett par år sedan spelade jag Dungeons & Dragons, ett penna-och-papper-rollspel. För den som inte är bekant med detta innebär det att man konstruerar en karaktär som har en ras och ett yrke, och sedan rollspelar man den igenom olika situationer som spelledaren (dungeon mastern) bestämmer. Det är ungefär som World of Warcraft fast mer old-school och ingen dator inblandad.

Jag funderade väldigt länge vad jag skulle skapa för karaktär första gången vi började med ett nytt spel, men kom ingen vart. Till slut tog jag en race och en class (yrke) som verkade bra och spelade med den. Det var då jag insåg följande: Yrket spelar ingen roll, utan vilka special abilities man har. En fighter och en paladin kan ofta välja samma förmågor och prestige classes, och det är där man profilerar sig.

Edit: Kanske lite för mycket "WTF" i inlägget ovan. Det jag vill säga är: jämför programmens kurser, vilka kurser du kan välja och vilka masterprogram du får tillgång till.

Offtopic, men det är stor skillnad på en fighter och en paladin, att helt ignorera de förmågor man får är bara jättelarvigt då de, även om man byter till en prestigeklass väldigt tidigt, kommer att göra en mycket större skillnad än vilka feats du väljer.

även om den diskussionen är helt oviktig i sammanhanget :P.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för hjälpen.. det blev datateknik, elektronikdesign och robotik... i den ordningen

Exciting

Permalänk
Medlem

Jag också ansökt till högskoleutbildning nu, väldigt spännande må jag säga!

Blev dock Civ. Elektroteknik, Civ. Maskinteknik och Civ. Teknisk Fysik på LTH för mig ^^ Vill helst gå elektroteknik.

Permalänk
Medlem

Tjenare, pluggar elektronikdesign på liu, år 4.

Det Elgot säger stämmer till viss del, jag själv har valt att läsa en liknande inriktning. Efter att man läst grunderna kan man välja ganska fritt, mina "elektronikkunskaper" kommer från ett begränsat antal kurser, sånna som varit obligatoriska, när jag fått välja fritt har jag inriktat mig mer mot produktions-planering, -ekonomi, -miljö och dyl.

Men sen finns det dom enbart läser kontruktionskurser, så det finns en ganska stor bredd. Om du väljer att läsa med inriktning mot konstruktion så har man ivf nu ganska enkelt på arbetsmarknaden, många som söker efter personal med sån kunskap.
EDIT:
Angående programering, dessa kurser har jag läst: Programvaruprojekt(java),Programvaruteknik(java), Programmering i C++,Mikrodatorer(assembly), Datastrukturer och algoritmer (java)
Inga av kurserna har väl eg varit så djupa, kan inte riktigt kalla mig för programerare. Mest avancerade som vi gjorde var ett projekt där vi gjorde en chatserver + grafisk klient i javan.
Dock så har man nu slutat med javan och bytt ut den mot c++ kurser har jag för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag är mest rädd för är väl matten, inte för att jag inte tycker om matte utan för att jag kanske har lite svårt att lära mig under press. Så var det iaf under gymnasiet när man hela tiden skulle framåt och det verkade som alla bara bläddra igenom boken medan man själv fastnade. Läser självständigt nu och det går framåt och jag lär mig men jag sätter ju farten. Nu har jag ju en egen motivation som jag inte hade i gymnasiet. Så hoppas det går bra på i framtiden också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Det jag är mest rädd för är väl matten, inte för att jag inte tycker om matte utan för att jag kanske har lite svårt att lära mig under press. Så var det iaf under gymnasiet när man hela tiden skulle framåt och det verkade som alla bara bläddra igenom boken medan man själv fastnade. Läser självständigt nu och det går framåt och jag lär mig men jag sätter ju farten. Nu har jag ju en egen motivation som jag inte hade i gymnasiet. Så hoppas det går bra på i framtiden också.

Man skall inte heller överskatta kvalitéten på gymnasiets matematikundervisning; ofta blir det mer mekaniskt räknande än tänkande. Tempot kommer med högsta sannolikhet vara högre på universitetet, men samtidigt är det meningen att man faktiskt skall förstå; man hoppar till exempel inte (så ofta) över grunder, bevis och liknande. Angående motivationen skulle nog de flesta också säga att det är betydligt lättare att finna sådan på universitetet, och missa inte heller att studera i grupp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Det jag är mest rädd för är väl matten, inte för att jag inte tycker om matte utan för att jag kanske har lite svårt att lära mig under press. Så var det iaf under gymnasiet när man hela tiden skulle framåt och det verkade som alla bara bläddra igenom boken medan man själv fastnade. Läser självständigt nu och det går framåt och jag lär mig men jag sätter ju farten. Nu har jag ju en egen motivation som jag inte hade i gymnasiet. Så hoppas det går bra på i framtiden också.

Klarar du det i den egen takt, så se bara till att läsa i din egen takt lite oftare ^^ Har du motivationen är jag säker på att du klarar det vilken fart du än läser i Jag tyckte alltid allt gick för långsamt på gymnasiet :/ Läste dock media.

GL!