Ateistbussarna kommer till Finland!

Permalänk
Medlem

Ateistbussarna kommer till Finland!

Ni har kanske hört om ateistbussarna i London. Nu har de kommit till Finland!

http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=37914

Ännu ett steg mot en tänkande värld! Vad tycker ni om det här? Är det ett bra media för budskap likt det här? Är det positiv reklam, eller finns det bättre sätt? Är det något du gladeligen skulle se på dina lokalbussar?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Dom skulle göra större nytta i länder med religiös fanatism.

Så snart bevisen att Gud finns dyker upp skall jag överväga att tro på Gud, dock utan att bli religiös.

Så mycket religionerna förstört och förtryckt mänskligheten är det en skam att vi inte utrotat skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Så snart bevisen att Gud finns dyker upp skall jag överväga att tro på Gud, dock utan att bli religiös.

Då behöver du inte tro, då vet du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Då behöver du inte tro, då vet du

Precis - kanske inte lika spännande då?!

Som med UFO'n - där tror jag inte utan VET åtminstonde på det jag såg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är väldigt bra och definitivt viktigt att kritisera religion och gud. Om inte annat för friheten att uttrycka sin åsikt!

Dock vill jag påpeka att det var väldigt fult med rosa, rött och orange.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Dom skulle göra större nytta i länder med religiös fanatism.

Så snart bevisen att Gud finns dyker upp skall jag överväga att tro på Gud, dock utan att bli religiös.

Så mycket religionerna förstört och förtryckt mänskligheten är det en skam att vi inte utrotat skiten.

Jag håller med, men nu är det här ingen centralstyrd kampanj utan något som startats på egen hand av olika fritänkarorganisationer runt om i världen efter originalkampanjen i London. Att ett land får sin egen kampanj betyder inte att något annat land blir utan, om det nu var det du tänkte.

Dock finns det nog riktiga nötter här också. Jag bor i en riktig glesort, men behöver ändå inte köra många minuter för att kunna visa upp ett dussin hushåll som saknar verklighetsuppfattning. Området där jag bor är dock för att vara starkt frikyrkligt... vilket innebär att det inte går många dagar utan att någon anser det viktigt att skriva en insändare till lokaltidningen om hur syndigt det är att... ja, göra mest något alls.

Edit: Något som gör att frågan känns ännu viktigare är att kampanjen kanske förbjuds i Tammerfors. Tammerfors trafikverks ordförande Pekka Pirhonen ska enligt en intervju för YLE (finska motsvarigheten till SVT) ta upp ett möjligt förbud till diskussion, eftersom reklamen enligt honom är kränkande mot evangelisk-lutherskt troende. Censur eftersom budskapet inte passar? Inte bra...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jag tycker att det är väldigt bra och definitivt viktigt att kritisera religion och gud. Om inte annat för friheten att uttrycka sin åsikt!

Dock vill jag påpeka att det var väldigt fult med rosa, rött och orange.
//pscs3

Haha, jag håller med... men jag antar att det är för att texten ska synas så mycket som möjlig. I en grådaskig stadsmiljö borde rosa, rött och orange rent ut sagt lysa.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Jag är lite ambivalent till detta. Jag tycker inte att man ska missionera ateism, precis som man inte ska missionera religion. Och man måste ha klart för sig att de stora flertalet av människor inte blir mer rationella bara för att de ger upp religion; fundamentalisterna och kreationisterna kommer man inte åt. Den slentriantroende kanske, men denna blir nog inte mer rationell i saker där det behövs, det vill säga icke-religiösa spörsmål. De allra flesta troende, vågar jag påstå, är ju ändå rationella kring rationella frågor och vet att det är vetenskapen som svara på vetenskapliga frågor.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Mer pengar till utbildning istället och lagar som skiljer den politiska makten från den religösa. Där har vi en fungerande metod.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Mer pengar till utbildning istället och lagar som skiljer den politiska makten från den religösa. Där har vi en fungerande metod.

Jepp, det tror jag att de flesta, inklusive flertalet religiösa, kan gå med på!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Mer pengar till utbildning istället och lagar som skiljer den politiska makten från den religösa. Där har vi en fungerande metod.

Det håller jag med om, men eftersom ateistbussarna finansieras med hjälp av donationer och utbildning finansieras med skattepengar så är det ju inte frågan om den ena eller andra. Utbildning är knappast heller något som saknas eller akut behöver förbättras i Finland, men ändå finns det problem (t.ex. det möjliga förbudet mot bussarna i Tammerfors). Att den politiska makten måste skiljas från den religiösa är något jag håller med om till hundra procent, och det viktigaste steget är ännu inte taget eftersom de finska statskyrkorna är de enda som får beskatta sina medlemmar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag tror de flesta i finland skiter i bussen, men kommer Richard Dawkins vara där? Isåfall skulle jag vilja ställa honom den klassiska frågan. - What if you're wrong? http://www.youtube.com/watch?v=6mmskXXetcg hehe

Annars tycker jag de är onödigt med bussen i finland, i usa kan den däremot väcka lite debatt och funderingar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Håller med MBY och om jag förstår det rätt så är detta som svar på en religiös kampanj (iaf i England). Lika olämplig som jag som icke troende tycker en sådan är tror jag de religiösa tycker denna är. Man borde jobba för att ta bort den ursprungliga kampanjen istället för att göra en egen. Tro eller icke tro tycker jag gör sig bäst på en personlig nivå.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att ateist-aktivism av den här typen behövs i länder som t ex USA där ateism fortfarande ofta ses som något konstigt och fult - ungefär samma problem som homosexuella brottats med i Sverige. Där handlar det om att:

1) Vara ett stöd för ateister och göra så att de vågar "komma ut".
2) Främja tolerans för ateism på arbetsplatser, i skolor och i offentliga sammanhang.
3) Kämpa emot diskriminering och uppmärksamma fall där så har skett.

Att missionera tror jag däremot inte på. Man lär få svårt att få folk att ändra åsikt, och man riskerar att ge ateister ett rykte som otrevliga besserwissrar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

rolig grej:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag är lite ambivalent till detta. Jag tycker inte att man ska missionera ateism, precis som man inte ska missionera religion. Och man måste ha klart för sig att de stora flertalet av människor inte blir mer rationella bara för att de ger upp religion; fundamentalisterna och kreationisterna kommer man inte åt. Den slentriantroende kanske, men denna blir nog inte mer rationell i saker där det behövs, det vill säga icke-religiösa spörsmål. De allra flesta troende, vågar jag påstå, är ju ändå rationella kring rationella frågor och vet att det är vetenskapen som svara på vetenskapliga frågor.

Håller med. Man kan däremot se det som ett form av politiskt budskap, alltså rekrytering till humanistiska organisationer. Nackdelen är att trosfrågor åter igen kommer upp, vilket är snarare en nackdel ifall man ska bekämpa vidskepelse. Dessutom tror väl de flesta i norden inte på gud, utan på "någonting" (andar och dylikt) - kampanjen skulle alltså inte ha samma effekt som i Storbritannien.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Klistermärke ( finns ingen gud ) -> muslimer och andra religiösa blir arga ! -> de spränger alla bussar med sånt på så de får som dom vill ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
Klistermärke ( finns ingen gud ) -> muslimer och andra religiösa blir arga ! -> de spränger alla bussar med sånt på så de får som dom vill ?

börjar det ske så kmr nog vanliga människor spränga tillbaka lite smått;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

De har dock rätt roliga t-shirts till salu Jag funderar faktiskt på att köpa en... eller kanske en mugg.

"Väx upp (alt. Bli vuxen)"

Ung. "Bön - Konsten att göra ingenting men ändå föreställa sig att man hjälper"

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
De har dock rätt roliga t-shirts till salu Jag funderar faktiskt på att köpa en... eller kanske en mugg.

http://image.spreadshirt.net/image-server/image/product/96971...

"Väx upp (alt. Bli vuxen)"

http://image.spreadshirt.net/image-server/image/product/97154...

Ung. "Bön - Konsten att göra ingenting men ändå föreställa sig att man hjälper"

hahaha:D

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Längtar tills de kommer till Sverige!