OCZ Solid i bildator

Permalänk
Medlem

OCZ Solid i bildator

Funderar på att ersätta min gamla IBM Travelstar 20 gb med en OCZ Solid SSD disk på 30 gb. Mest för att jag tror IBM'en är vansinnigt slö. Nu har man ju hört att dom gamla SSD diskarna inte är speciellt bra men nog måste den vara bättre än IBM'en? Själva datorn är en Atom dual core 330 mini-ITX och den är ju inte så kvick den heller men kanske matchar SSD'n? Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Den kommer vara perfekt till en bil dator där du mest bara läser ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

bara att tweak lite i ditt OS, med defrag, indexering etc..så kommer det att flyta på bra.
Tony på ocz gjorde detta vilket de som testade hans maskin kunde notera.

som natt och dag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Det finns en drivrutin som heter EWF (Enhanced Write Filter) som "fångar in" alla skrivningar som går till en vald partition och sparar det i RAM istället. Jag använder det själv i Windows XP, men vad jag läst ska det oxå fungera i Vista. Endast 32-bitars. Mer info finns via Google (eller här http://www.mp3car.com/vbulletin/winnt-based/37078-using-ewf-r... ).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det finns en drivrutin som heter EWF (Enhanced Write Filter) som "fångar in" alla skrivningar som går till en vald partition och sparar det i RAM istället. Jag använder det själv i Windows XP, men vad jag läst ska det oxå fungera i Vista. Endast 32-bitars. Mer info finns via Google (eller här http://www.mp3car.com/vbulletin/winnt-based/37078-using-ewf-r... ).

Kan inte testa just nu, men kan EWF potentiellt öka prestandan vid normal användning också ifall man har mycket RAM?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Kan inte testa just nu, men kan EWF potentiellt öka prestandan vid normal användning också ifall man har mycket RAM?

Iom att alla skrivningar går till RAM istället för att gå till SSDn så javisst... hur mycket snabbare det går beror givetvis på vilken SSD du har. Jag har en snabb SLC men använder EWF ändå, då främst för att 1) minska antalet onödiga skrivningar, och 2) jag utvecklar ofta mot COM och skriver ofta mkt till registret som jag bara har användning för samma dag, jag tycker att EWF här är ett utmärkt verktyg för att "rensa" registret (jag kan använda datorn hur jag vill, fylla registret hur jag vill, och när jag startar om är registret "tomt" igjen), och 3) jag behöver inte bekymra mig om att egna/andras program ska förstöra registret/systemfiler, och 4) Windows håller sig "fräscht" (det går inte långsammare med tiden som annars är vanligt). Finns säkert många andra fördelar oxå.

Notera dock att EWF fungerar bäst när det handlar om en partition som man inte vill ändra på så ofta, t.ex. systempartitionen. Om du har systemet (Windows-mappen, Program Files-mappen, Users-mappen) på en partition och alla dina dokument, mejl osv på en separat partition fungerar det alldeles förträffligt att köra EWF på den första partitionen. Det fungerar dock inte lika bra för den andra partitionen. EWF har nämligen en begränsning i hur mycket RAM den kan använda för att hålla alla ändringar som har skett sedan du startade datorn, jag har inte stött på den begränsningen själv IRL annat än när jag råkat skriva större filer till C:, jag har läst ngnstans att den gränsen ligger runt 500MB, om man försöker använda mer än så får man BSOD och man får starta om datorn (och tappar därmed oxå alla ändringar som har skett sen du startade datorn). Hur mycket minne som används beror givetvis på hur mycket du skriver till den partition som du använder EWF på. Om man vill installera något över 500MB kan man tillfälligt deaktivera EWF, installera programmet, för att sedan aktivera EWF igjen.

Om det är så att du vill snabba upp dokument, mejl osv är det möjligt att SteadyState är ett alternativ (fungerar ungefär som EWF men sparar ändringarna sekventiellt i en stor buffert på SSDn istället, de flesta SSDs är snabbare att skriva sekventiellt än att skriva "lite varstans" för varje fil som ändras, du skall här tydligen kunna välja själv hur stor buffert du vill använda, när du bootar om läser Windows tillbaka bufferten och uppdaterar alla ändrade/nya/borttagna filer, dvs tiden det tar för att göra alla dessa små skrivningar flyttas från tiden då du använder datorn till när du bootar om.). Ett annat alternativ är MFT från EasyCo, jag har bara testat lite flyktigt, eftersom jag har en snabb SLC-baserad SSD kände jag inte ngt riktigt behov utav det, finns annars här http://www.easyco.com/mft/pricelist.htm (inte gratis dock, kostar från $40 för att använda på en <= 16GB partition).