Permalänk
Avstängd

Kokt levande?

Vad tror ni? Vad tror ni man dör av? Få kokande vatten i lungorna eller på huden? Eller vad händer? Känner man något alls?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1500755/scan-kokade-levande...

Permalänk
Medlem

Klart som fan att du hinner känna smärta av av få kokhett vatten över dig - att du sedan dör ganska fort efteråt är ju förstås givet men vägen dit är nog inte toppengrejt.

Förstår dock inte riktigt storyn i sig, så här har det ju varit i många år.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Varför inte friterad levande?

Chinese fast food.
http://www.youtube.com/watch?v=FTsxEAveWWo

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Varför inte friterad levande?

Chinese fast food.
http://www.youtube.com/watch?v=FTsxEAveWWo

Det där hade jag lätt testat på! Ormen i början verka rätt intressant.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

fasen va man hatar dessa nyheter. nu kommer det sitta några st och och skrika om hur jäkla hemskt det är.
för att sedan gå hem och mummsa på en scan skinkmacka.
kött industrin är smuttsig och hemsk,vi vet det redan

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Jag förväntar mig inte att min mat ska ha ett underbart liv, jag vill bara att djuren slipper lida i onödan. Gör om gör rätt typ...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd

Det var väl en olyckshändelse?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det var väl en olyckshändelse?

Verkar så ja.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ingen som klagar när man slänger en levande hummer i kokande vatten, men när kineserna friterar en levande fisk så är dom sjuka i huvet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det rör sig om olyckshändelser. Om grisen inte är stucken är det enligt mig väldigt allvarligt, och i vissa av fallen var det tydligen ostuckna grisar. Mycket illa.

Permalänk

Vad i helvete, vad är det där för svarsalternativ?
" Tänker du på hur djuren behandlas när du köper mat?
Nej
Ja, köper bara ekologiskt kött
Jag äter inte kött "

Vart finns "Ja"-alternativet? Att likställa ekologiskt kött med att djur har det bra är oerhört löjligt. Ofta så finns det dessutom jättekonstiga krav på "ekologiska" produkter (exempelvis att de inte får vara genmodifierade - vilket innebär att vi får sämre kött).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Verkar så ja.

Stod det väldigt otydligt. Visst är det hemskt, men som sagt var så var det ju en olyckshändelse.

Random-person: Ja, vad ska man säga. Expressen gör det igen....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har tänkt på det där själv och det är svårt att få ett svar på den frågan om vad som händer när man kokas levande.

Det jag kan tänka mig är att temperaturen får alla enzymer, proteiner etc att förstöras. Celler dör.

I huden leder brännskadan till att vätska från blodbanan läcker ut och man får en hypovolemisk chock. Detta kan man dö av.

Vidare kan jag tänka mig att det temperaturen ganska direkt förångar vätskan i blodet och på så vis gör att lungorna och hjärtat slutar fungera.

För att inte nämna hjärnan som sakta kokas i cerebrospinalvätskan...

Tiden som verkar rimligt för detta är för mig sekunder till en till två minuter (max). Själva chocken av att hamna i kokande vatten tror jag tar kål på en bara det...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vidare kan jag tänka mig att det temperaturen ganska direkt förångar vätskan i blodet och på så vis gör att lungorna och hjärtat slutar fungera

Blir den grön då? Det blev den på CSI.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
För att inte nämna hjärnan som sakta kokas i cerebrospinalvätskan.

Aj.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Re: Kokt levande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Vad tror ni? Vad tror ni man dör av? Få kokande vatten i lungorna eller på huden? Eller vad händer? Känner man något alls?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1500755/scan-kokade-levande...

Nu rör det sig inte om kokande vatten, utan om skållvatten som ligger mellan 60 och 64 grader. Vilket är nog så varmt.
Det som händer är att man drunknar inom kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Blir den grön då? Det blev den på CSI.

Inte en susning, aldrig provat det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Aj.

Glöm inte bort blodet som kokar i blodkärlen också...

Permalänk
Medlem

Det här händer varje dag i svenska slakterier för att det är så grymma och slarviga människor som jobbar med slakt. Och för att allmänheten inte bryr sig tillräckligt.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ingen som klagar när man slänger en levande hummer i kokande vatten, men när kineserna friterar en levande fisk så är dom sjuka i huvet.

Saken är väl den att om man kokar hummer eller kräftor korrekt så dör dom jäkligt fort. Jag vet inte hur länge fisken levde men det såg inte så trevligt ut.

Jag kikade på youtube lite och det verkar ju vara vanligt att folk gör fel när dom kokar hummer, iallfall ur perspektivet att dom skall dö snabbt. Bland annat var det några som kokade många hummrar sammtidigt och även om vattnet är hett i början så svalnar det när man fyller på med relativ kalla hummrar, så dom sista att bada dör långt ifrån lika snabbt som den första.

Man kan ju inte komma ifrån att det innebär ett visst lidande för djuren, men jag anser att man bör anstränga sig för att göra det så smärtfritt som rimligt är möjligt.

Jag såg ett gäng lejon som tillsammans jagade en elefant, och det kan nog fan inte vara en hit. Små djur kan lejon döda nästan direkt men stora djur blir nog ofta rivna under en lång tid för att sedan bli utmattade och få magen uppsprättad medans dom lever. Naturen är grym.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Off.t:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article223175.ab

En f.d. "låtsas-släkting" har själv varit på en sådan restaurang.

Se också det här: http://sverigessamstasida.se/sjukmat.html

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Off.t:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article223175.ab

En f.d. "låtsas-släkting" har själv varit på en sådan restaurang.

Se också det här: http://sverigessamstasida.se/sjukmat.html

Skulle inte rynka på näsan om jag såg någon äta det där, förutom den levande apan, fy fan! Man kan väl inte klandra landet Kina? Äta aphjärnor/exotiska djur gör ju bara vissa barbariska individer i smyg?

Lite härlig japansk sushi:

http://www.youtube.com/watch?v=ydMAOwcdZxw

http://www.youtube.com/watch?v=9f2BstBvaGE

http://www.youtube.com/watch?v=XC0xogihXIY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=2YC7EoPO1wg&feature=related

Permalänk
Avstängd

Undrar hur det funkar att få hjärnan uppäten medan man lever? CSM101, vad tror du? Du verkar ju kunna en del medicin.

Angående Kina. Min kompis berättade att när han blev bjuden på affärsmiddag så gick de för att äta delikatesser. På restaurangen valde kinesen mellan olika paddor och sen tillagades dem. Han berättade även om kyckling, då hackades den i bitar och serverades i soppa.

En annan berättade om fin affärsmiddag, levande hummer som fått köttet skuret i bitar. Antennerna rörde på sig frenetiskt. Poängen var att visa att maten är färsk. Det verkar som kineserna är jättenojiga med att maten ska vara färsk.

Och de flår katterna och hundarna levande. Och äter dem. Nästan all skinn (skinndetaljer i jackor, skinnhandskar, etc) kommer från hund eller katt från asien. Men det kallas annat, typ varg och sånt. Man kanske borde kräva innan man köper något med skinn, att de garanterar att det inte kommer från hund eller katt.

Hur som helst, jag rekommenderar alla att bara äta vegetariskt om de åker till Kina på besök. Det anses väldigt illa att vägra äta maten när den ligger på tallriken. Då förlorar man affärskontakten. Jag kommer säga att jag är vegetarian, det första jag säger. Så slipper värden "tappa ansiktet" på en fin restaurang och bli utskämd. Det är väldigt viktigt i asien, att inte tappa ansiktet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Saken är väl den att om man kokar hummer eller kräftor korrekt så dör dom jäkligt fort. Jag vet inte hur länge fisken levde men det såg inte så trevligt ut.

Men om det ligger i kinesernas kultur att fritera fisken levande, borde inte vi respektera den? Vad har vi att göra med deras kultur? På vilket sätt skadar det oss att dom friterar sina fiskar levande?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Men om det ligger i kinesernas kultur att fritera fisken levande, borde inte vi respektera den? Vad har vi att göra med deras kultur? På vilket sätt skadar det oss att dom friterar sina fiskar levande?

Om i Sydafrika man har apartheid lagar för att skilja svarta från vita, borde vi inte respektera ett lands lagar? På vilket sätt skadar det oss om de har lagar för att skilja olika folkslag åt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Om i Sydafrika man har apartheid lagar för att skilja svarta från vita, borde vi inte respektera ett lands lagar? På vilket sätt skadar det oss om de har lagar för att skilja olika folkslag åt?

Du kan inte jämföra fiskar med människor. Ställer samma fråga till dig; om det ligger i kinesernas kultur att fritera fisken levande, borde inte vi respektera den? Vad har vi att göra med deras kultur? På vilket sätt skadar det oss att dom friterar sina fiskar levande?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Men om det ligger i kinesernas kultur att fritera fisken levande, borde inte vi respektera den? Vad har vi att göra med deras kultur? På vilket sätt skadar det oss att dom friterar sina fiskar levande?

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_tradition

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_tradition

Jag har aldrig ansett att kinserna gör rätt enbart för att dom har gjort det till sin tradition. Men ansvaret att få dom att förändra sig ligger hos dom, inte hos västvärlden.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

En olyckshändelse som har inträffat fler än en gång och det borde vara mer kontroller.
Sedan angående levande djur, så behöver de inte leva bara för att de rör sig. Vilket man ofta kan se på ormar/ålar och nackade hönor.

Annars så skall djurskötsel se med så liten djurplågeri som möjligt, likaså skall avlivningsmetoden ske på bästa lämpliga sätt. Tyvärr måste ekonomisk hänsyn och köttproduktenskvalite också vägas in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Du kan inte jämföra fiskar med människor. Ställer samma fråga till dig; om det ligger i kinesernas kultur att fritera fisken levande, borde inte vi respektera den? Vad har vi att göra med deras kultur? På vilket sätt skadar det oss att dom friterar sina fiskar levande?

Varför kan man inte jämföra dem?
Om jag såg en som för skojs skull slängde i och skollade levande grisar, så skulle jag personligen slänga i honom med.
Människor såsom djur har vi hittat på ett visst värde för, om man plågar ett oskyldigt djur så bryr sig människor, precis samma som när någon plågar en oskyldig människa. Nu anser de flesta människor vara mer värda, men inte alltid oberoende på vad de gör.

Sedan vad kan vi göra mot länder som har som kultur att plåga djur? Inte mycket mer än att vissa våran avsky över deras beteende. Det finns t.ex. gott om personer i sverige som sitter och göskrattar när plågade tjurar hoppar upp på läktaren och ger igen i tjurfäktningsarenor.

*edit* Jag tycker dock larvigt att göra skillnad på söta djur, det är inget fel med att äta hund. Bara de föder upp hundarna och avlivar dem på ett så bra sätt som möjligt. Dvs inte flår dem levande. Hundar är dessutom en art som trivs skapligt bra i fångenskap, värre hade det varit att fånga in vilda rävar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Varför kan man inte jämföra dem?
Om jag såg en som för skojs skull slängde i och skollade grisar, så skulle jag personligen slänga i honom med.
Människor såsom djur har vi hittat på ett visst värde för, om man plågar ett oskyldigt djur så bryr sig människor, precis samma som när någon plågar en oskyldig människa.

Sedan vad kan vi göra mot länder som har som kultur att plåga djur? Inte mycket mer än att vissa våran avsky över deras beteende. Det finns gott om personer i sverige som sitter och göskrattar när plågade djurar hoppar upp på läktaren och ger igen i tjurfäkrningsarenor.

Man kan inte jämföra en fisk med en människa för att vi talar om helt sjuka skillnader i intelligensnivå. Med samma resonemang tycker jag det är väldigt fel av japanerna att jaga delfiner eftersom dom är så pass intelligenta djur, och känner rädsla och vet vad som kommer hända dom. Det är lidande. Det är även fel att jaga valar eftersom dom är utrotningshotade.

Men en fisk som friteras i olja har varken nån form av intelligens eller är utrotningshotad. Den friteras också för att ätas, inte för nöjes skull.

Jag tycker bara det är absurt av västvärlden att tvinga sina värderingar om djur på ett annat land. Ansvaret att skärpa sina traditioner och införa rättigheter på djuren ligger hos dom. Det är bara så många som visar avsky för kineser och deras livsstil för att dom är annorlunda. För dom är det liv och så som dom lever.

Pågår alltid nån slags anti-Kina propaganda på TV och media. Dom människorna lever bara sina liv som dom gjort förr så sticker en vit journalist en kamera i ansiktet på dom och säger att hela deras livsstil är fel och att dom är sjuka i huvet. Inte förstår en kines varför man inte borde fritera sin fisk levande liksom och det är inte västvärldens ansvar att lära honom.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Saken är väl den att om man kokar hummer eller kräftor korrekt så dör dom jäkligt fort. Jag vet inte hur länge fisken levde men det såg inte så trevligt ut.

läste för nått tag sen att forskare hade komit fram till att hummrarna inte alls dör direkt utan plågas.
ska prova leta fram det.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."