Fusionskraft, framtidens energi?

Permalänk
Medlem

Fusionskraft, framtidens energi?

Vår värld drivs av fossila bränslen varvid växthuseffekten blir ett större och större problem.

Utvecklingen av solceller och vindkraft är nödvändig men många forskare menar att det inte är tillräckligt för att försörja befolkningstäta städer med energi.

Förutom fossila bränslen finns därmed bara kärnkraften kvar och svenska politiker debbaterar friskt om huruvida nya reaktorer är nödvändiga för Sverige.

Det finns dock en annan typ av kärnkraft som kallas fusionsenergi.
Genom att kopiera solens förmåga att skapa energi kommer man kunna utvinna stora mängder energi utan att behöva långtidslagra radioaktivt avfall eller riskera härdsmälta.

Tyvärr så vet många svenskar väldigt lite om fusionskraft varvid jag hoppas att denna tråd kan ge den information som behövs för att alla skall kunna bilda sin egen uppfattning.

Eftersom det är svårt att sammanfatta all fusionsforskning i en enda tråd hoppas jag att ni som vill veta mer besöker den svenska sidan om fusionsforskning där all information finns sammlad.

www.fusionskraft.se

Henrik

Permalänk
Medlem

BBC hade nyligen en dokumentär om fusion, där de bland annat klättrade runt i Sydkoreas KSTAR-reaktor

http://www.youtube.com/watch?v=M39QJLnzcGM

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Snabbkollade bara lite, men såg ingenting om att risken för "meltdowns" försvinner. Om den infon inte finns med så är det ju ett ganska starkt argument för de som är rädda för fissionskraft.

I kort, för de som vet mindre än mig: om man tappar kontrollen över en fusionsreaktor så... stannar den. Reaktionen kan inte fortsätta okontrollerat. Jämför det med vad som händer om man tappar kontrollen i en vanlig reaktor - det motsatta händer och reaktionen bara ökar och ökar. (Denna risken är dock inte särskilt stor med dagens teknik, men visst finns den kvar.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Tycker det verkar ordentligt häftigt....

Alla har väl sett Spiderman 2?

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Tycker det verkar ordentligt häftigt....

Alla har väl sett Spiderman 2?

Spiderman 2 är en bra film men deras "sol på jorden" är helt omöjlig i verkligheten.

För att fusion skall fungera på jorden krävs temperaturer på över 100 miljoner grader. Detta eftersom man måste överkomma den repillerande kraft som finns mellan atomer.

Som Thomas mycket väl förtydligade innebär detta att en fusionsreaktion som man förlorar kontrollen över genast skulle stanna då kontakten med något annat material skulle kyla av plasmat och därmed omöjliggöra vidare reaktioner. (i en fusionsreaktor hålls plasmat på plats med magnetfält varvid det inte nuddar något)

Permalänk
Medlem

Finns andra alternativ.

Googla på:

zero point energy
vacuum energy
tom bearden

Nikola Tesla (googla) var de här energierna på spåret redan för 100 år sedan

För den som studerat fysik: Kolla in Maxwells ekvationer, ORDENTLIGT

Finns motorer som går på vanligt vatten

De här alternativen har varit kända länge men det finns mycket starka krafter som INTE vill ha alternativ till oljan, gissa varför!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Finns andra alternativ.

Googla på:

zero point energy
vacuum energy
tom bearden

Nikola Tesla (googla) var de här energierna på spåret redan för 100 år sedan

För den som studerat fysik: Kolla in Maxwells ekvationer, ORDENTLIGT

Finns motorer som går på vanligt vatten

De här alternativen har varit kända länge men det finns mycket starka krafter som INTE vill ha alternativ till oljan, gissa varför!

Maxwells ekvationer, ligger även till grund för fusionskraften.

Vad gäller sådant som endast går på vatten så kommer fusionskraften i en andra generation endast behöva deuterium som bränsle vilket utvinns ur vanligt havsvatten.

Permalänk
Medlem

Ta gärna diksussionen om "free energy devices" i en annan tråd. Dom har inget med riktig energi produktion att göra...

Fusion är något som åtmistånne är bevisat att fungera i praktiken, även om det är mycket stora (och dyra) hinder för att få det att fungera storskaligt och under lång tid.
Dom allra mest optimistiska gissngarna säger väl att ITER kanske kan vara igång 2020-2025 som världens första produktionsreaktor. Men jag håller mig väldigt skeptisk till den sortens gissningar. Försök till fusion har pågått i 50 år utan att någon hitils fått ut mer energi än vad man stoppat in...

Men om det politiska och ekonomiska klimatet svänger tillräckligt mycket och fusions forskningen får ~10 ggr mer pengar och fokus på sig, så visst. Kanske 2025 är möjligt, vem vet...

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Ta gärna diksussionen om "free energy devices" i en annan tråd. Dom har inget med riktig energi produktion att göra...

Sätter man sig in i ZPE (zero Point Energy) området, vilket iofs inte är särskilt lättillgängligt, så håller dom inte med om ditt påstående.

Kräver dock att man har ett "open mind" och släpper greppet om dagens paradigm. Jfr Galileo så är du på rätt spår.

Lyssna på Tom Bearden tex.

Om vi nu skall diskutera fusion så varför inte oxå diskutera cold fusion, googla och studera!

Jag tror inte, och andra med mig, att dagens "varma" fusionsexperiment kommer att bli framgångsrikt, bla pga komplicerad och kostbar teknik. Det är möjligt man får en fungerande prototyp men som i all ny teknik är vägen lång därifrån till industrialisering. Men, visst, hoppas kan man alltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Försök till fusion har pågått i 50 år utan att någon hitils fått ut mer energi än vad man stoppat in....

Fel, man har fått ut mer energi än vad man skickat in under en ganska lång period nu. Men man kan bara hålla processen igång under en väldigt kort tid, vilket gör att det absolut inte är ekonomiskt gångbart med fusion än.

Här borde jag ha haft en källa, men du bör kunna hitta en själv utan några större problem.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Sätter man sig in i ZPE (zero Point Energy) området, vilket iofs inte är särskilt lättillgängligt, så håller dom inte med om ditt påstående.

Kräver dock att man har ett "open mind" och släpper greppet om dagens paradigm. Jfr Galileo så är du på rätt spår.

Släpp inte loss för mycket bara, gemensamt för evighetsmaskiner och uppfinningar som verkar lite för bra för att vara sanna är att de sällan är sanna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Om vi nu skall diskutera fusion så varför inte oxå diskutera cold fusion, googla och studera!

För att ingen har lyckats få det att fungera, eller förklara varför det borde fungera?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Försök till fusion har pågått i 50 år utan att någon hitils fått ut mer energi än vad man stoppat in...

Fusion är riktigt intressant måste jag säga. Jag hoppas verkligen att vi kommer längre inom den tekniken i framtiden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Finns andra alternativ.

zero point energy
vacuum energy
tom bearden

Kör de inte på något liknande i Stargate Atlantis?

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
zero point energy

tekniken "finns" ju redan (dåligt stargate relaterat skämt)

skämt åsido, det som ligger närmast tillhand är fussionskraft och det skulle lösa många av mänsklighetens problem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Släpp inte loss för mycket bara, gemensamt för evighetsmaskiner och uppfinningar som verkar lite för bra för att vara sanna är att de sällan är sanna.

För att ingen har lyckats få det att fungera, eller förklara varför det borde fungera?

Finns en del som fått det att fungera i laboratorierna. Problemet är att finansiärerna bakom mainstreamforskningen inte tillåter att släppa fram resultaten. Dogma kallas det för.

Studera Tom Beardens föreläsningar och "papers". Han visar att det borde fungera.

Finns oxå andra fysiker du hittar på google som jobbar med detta.

Dr. Steven Greer är ett annat namn.

Citera mig gärna om några år då detta slagit igenom.

Angående definitionen på evighetsmaskiner så strider denna sk. ZPE eller cold fusion inte mot den, vilket oxå framgår av publicerat material.

Föreslår att du studerar och sätter dig in i den "nya fysiken" och återkommer om några veckor så blir diskussionen mer intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Finns en del som fått det att fungera i laboratorierna. Problemet är att finansiärerna bakom mainstreamforskningen inte tillåter att släppa fram resultaten. Dogma kallas det för.

Inte för att jag vet precis vem du syftar på, men typiskt är att experimenten ej är reproducerbara av andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Citera mig gärna om några år då detta slagit igenom.

Det skall jag göra. Om vi fortfarande lever, det vill säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Föreslår att du studerar och sätter dig in i den "nya fysiken" och återkommer om några veckor så blir diskussionen mer intressant.

Då föreslår jag att du sätter dig in i vad som då borde vara den "gamla fysiken".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tom Beardens föreläsningar och "papers". Han visar att det borde fungera.

Finns oxå andra fysiker du hittar på google som jobbar med detta.

Dr. Steven Greer är ett annat namn.

Jag förstår inte hur du kan agera megafon åt dessa konspirations-teoretiker, har du inte läst på om deras bakgrund över huvud taget, eller väljer du bara att ignorera det?

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Bearden

..He believes that Russia developed a weapon in the 1960s which uses "time-polarized EM waves" to disrupt the normal flow of time, and used this in Afghanistan in the 1980s..

..Bearden has claimed that Russia used various other technologies in the 1980s to cause the destruction of the Challenger space shuttle and induce "several large earthquakes" ..

..Bearden has maintained that electromagnetic waves can be used to influence the weather, and he claims that the Russian KGB, in collaboration with the Japanese Yakuza and Aum Shinrikyo cult, have been secretly influencing the weather since 1990, and explicitly blames the Yakuza for Hurricane Katrina..

..Bearden purchased his PhD from Trinity College and University, which the magazine describes as "a British institution with no building, campus, faculty, or president, and run from a post office box in Sioux Falls, South Dakota"[19]. This institution is not accredited by any recognized accreditation association and is generally regarded as a degree mill..

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Greer

Steven M. Greer (June 28, 1955) is an American physician, ufologist, and conspiracy theorist.

Killen är läkare (physician), inte fysiker (physicist).

Citat:

Greer also teaches the use of meditation techniques claimed to allow attendees to "remote view" locations and times (past and present), and develop "cosmic consciousness" and supernatural abilities such as precognition.

Men det kanske bara är jag som inte har ett tillräckligt "open mind" och lever i en gammal "paradigm"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Sätter man sig in i ZPE (zero Point Energy) området, vilket iofs inte är särskilt lättillgängligt, så håller dom inte med om ditt påstående.

Kräver dock att man har ett "open mind" och släpper greppet om dagens paradigm. Jfr Galileo så är du på rätt spår.

Lyssna på Tom Bearden tex.

Om vi nu skall diskutera fusion så varför inte oxå diskutera cold fusion, googla och studera!

Jag tror inte, och andra med mig, att dagens "varma" fusionsexperiment kommer att bli framgångsrikt, bla pga komplicerad och kostbar teknik. Det är möjligt man får en fungerande prototyp men som i all ny teknik är vägen lång därifrån till industrialisering. Men, visst, hoppas kan man alltid.

Kall fusion betraktas idag mer som modern alkemi än seriös vetenskap.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Trinity College and University, visst är det stället som alla religiösa nötter ala Kent Hovind köper sina "utbildningar" från?

Edit: Nej, det var det visst inte. Stället jag tänkte på var Patriot Bible University...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Ta gärna diksussionen om "free energy devices" i en annan tråd. Dom har inget med riktig energi produktion att göra...

Fusion är något som åtmistånne är bevisat att fungera i praktiken, även om det är mycket stora (och dyra) hinder för att få det att fungera storskaligt och under lång tid.
Dom allra mest optimistiska gissngarna säger väl att ITER kanske kan vara igång 2020-2025 som världens första produktionsreaktor. Men jag håller mig väldigt skeptisk till den sortens gissningar. Försök till fusion har pågått i 50 år utan att någon hitils fått ut mer energi än vad man stoppat in...

Men om det politiska och ekonomiska klimatet svänger tillräckligt mycket och fusions forskningen får ~10 ggr mer pengar och fokus på sig, så visst. Kanske 2025 är möjligt, vem vet...

Tyvärr kommer ITER inte ge något tillskott till Elnätet även om man förhoppningsvis akn uppnå en reaktion som utvinner mer energi än vad man matar in.
DEMO reaktorn som planeras att byggas i japan efter Starten av Iter kommer kunna ge tillskott till elnätet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Sätter man sig in i ZPE (zero Point Energy) området, vilket iofs inte är särskilt lättillgängligt, så håller dom inte med om ditt påstående.

Kräver dock att man har ett "open mind" och släpper greppet om dagens paradigm. Jfr Galileo så är du på rätt spår.

Lyssna på Tom Bearden tex.

Om vi nu skall diskutera fusion så varför inte oxå diskutera cold fusion, googla och studera!

Jag tror inte, och andra med mig, att dagens "varma" fusionsexperiment kommer att bli framgångsrikt, bla pga komplicerad och kostbar teknik. Det är möjligt man får en fungerande prototyp men som i all ny teknik är vägen lång därifrån till industrialisering. Men, visst, hoppas kan man alltid.

Kall fusion har som tidigare påpekats aldrig bevisat i reproducerbara experiment. Detta beroende på att man måste övervinna den repillerande kraften mellan atomerna.
Man skall dock inte förväxla kall fusion med de tekniker som innebär att man tack vare implodering av atomer kan uppnå den temperatur som behövs utan att man har ett plasma på miljontals grader.
Läs mer här:
http://www.fusionskraft.se/index.php?option=com_content&view=...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fel, man har fått ut mer energi än vad man skickat in under en ganska lång period nu. Men man kan bara hålla processen igång under en väldigt kort tid, vilket gör att det absolut inte är ekonomiskt gångbart med fusion än.

Här borde jag ha haft en källa, men du bör kunna hitta en själv utan några större problem.

Skulle vara väldigt intressant med en källa.
Enligt min kännedom så är det JET-reaktorn som hittills har uppnått bäst resultat med ett Q-värde på endast 0.65

Permalänk
Hedersmedlem

Här har ni lite om alternativ energi som inte fungerar: http://www.sciam.com/blog/60-second-science/post.cfm?id=five-...
Inkluderar "zero-point energy" och kall fusion. Den tar visserligen upp all fusionskraft, men "riktig" fusion känns mera som en möjlighet, visserligen i framtiden, men ändå inom våra livstider.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fel, man har fått ut mer energi än vad man skickat in under en ganska lång period nu.

Nej, det stämmer inte. Så vitt jag vet så är det JET som har världsrekordet i Q. Q är måttet för effektivitet inom fusion. 1997 kom dom upp i ett peakvärde på Q=0.7. Eftersom bigger is better för att uppnå högre Q värden och ingen ännu byggt en större reaktor än JET, så har dom, vad jag vet fortfarande världsrekordet.

Saxat från wikipedia:
During a full D-T experimental campaign in 1997 JET achieved a world record peak fusion power of 16 MW which equates to a measured Q of approximately 0.7. Q is the ratio of fusion alpha heating power to input heating power.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_European_Torus

Men samma info finns att hämta på JETs egna hemsida om man orkar plöja igenom mer info.
http://www.jet.efda.org/index.html

Därmed in bevisat att JET fortfarande har världsrekordet, men jag kan inte hitta någon annan som slagit det...
http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_nuclear_fusion

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk

jookeer, du har fullständigt fel. Det är omöjligt att skapa en evighetsmaskin. Det finns inte någon brist på sponsring (tvärtom, människor som påstår sig ha evighetsmaskiner tjänar varje år miljontals kronor på deras påståenden, som de lurar av ovetenskapliga människor). Det är inte någon slags åsiktsfråga det här, du har fel och du måste lära dig att inse det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sätt borde det vara möjligt att skapa en evighetsmaskin. Men fusion är förmodligen det enda sättet att gå till väga för att lyckas uppnå. Om bara man lyckas få ut mer kraft ur fusionen än vad det tar att driva magnetfält och andra saker i en kammare så blir processen självgående då alstrad energi används att driva processen.

Nu har jag inga som helst källor och jag tror nog att stenmark har rätt om Q värdet på 0.7, men har för mig att jag hörde eller läste 2007 att det var en reaktor i USA som hade kommit nära 0.95 gränser. Men det kan ha varit någon "nya rön" artikel i illustrerad vetenskap, och allt är väl inte sant det dom säger där.

Men tänk om det bara kunde varit som i Stargate Atlantis. borra lite i antarktis och hitta en alienanläggning med en ZPM (Zero point Module) som är som ett batteri laddat med all el i världen flera gånger om.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Teoretiskt sätt borde det vara möjligt att skapa en evighetsmaskin.

Utveckla! Inte många håller med dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Utveckla! Inte många håller med dig.

Okej, ska försöka att förklara så gott jag kan. Det är möjligt att jag förstått det här helt fel och fysik var verkligen mitt sämsta ämne på gymnasiet.

Enligt energiprincipen kan varken energi skapas eller förgöras, alltså borde det vara omöjligt att skapa något som alstrar mer energi än vad det går åt att driva processen. Men enligt Stephen Hawkings skapas det energi i form av positiva partiklar runt singulariteten hos svarta hål. Denna energi existerar endast några millisekunder(?) och försvinner sedan igen. Dessa skulle tydligen röra sig ut från svarta hålet, vilket i min syn skulle betyda att deras röresleenenergi tillåter dom att fly singularitetens gravitation. Om man då skulle ha ett magnetfält som uppväger svarta hålets gravitation och lyckas utveckla en mojäng som tillåter en att ta vara på denna rörelseenergi så borde det teoretiskt gå att använda den energin att utjämna gravitationen, eftersom denna rörelseenergi var större än gravitationen så borde det sluta med ett resultat där mer energi bildats än vad det har gått åt.

Jah har förmodligen helt fel i min tes. Men kvantfysiken är än så länge ung och jag tror att om man skulle gå ännu djupare, förbi alltihop, skulle man fina att tid och rum inte existerar på samma sätt, vilket då skulle betyda att energiprincipen inte skulle gälla där, eller?

Men som sagt, jag hatar fysik förutom när det kommer till kvantfysiken och relativitetsteorin. Relativitetsteorin var det enda jag lärde mig från gymnasiet. xD

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Men enligt Stephen Hawkings skapas det energi i form av positiva partiklar runt singulariteten hos svarta hål. Denna energi existerar endast några millisekunder(?) och försvinner sedan igen. Dessa skulle tydligen röra sig ut från svarta hålet, vilket i min syn skulle betyda att deras röresleenenergi tillåter dom att fly singularitetens gravitation. Om man då skulle ha ett magnetfält som uppväger svarta hålets gravitation och lyckas utveckla en mojäng som tillåter en att ta vara på denna rörelseenergi så borde det teoretiskt gå att använda den energin att utjämna gravitationen, eftersom denna rörelseenergi var större än gravitationen så borde det sluta med ett resultat där mer energi bildats än vad det har gått åt.

Jag misstänker att det finns problem med idén; vad kommer till exempel magnetfältet ifrån, och varför faller inte apparaten som tillhandahåller detta in i det svarta hålet? Det största bristen är väl dock att man, om man lyckas utvinna energi, egentligen tar denna från det svarta hålet. Om man tillåter sådant borde även till exempel solceller på jorden räknas som evighetsmaskiner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Teoretiskt sätt borde det vara möjligt att skapa en evighetsmaskin. Men fusion är förmodligen det enda sättet att gå till väga för att lyckas uppnå. Om bara man lyckas få ut mer kraft ur fusionen än vad det tar att driva magnetfält och andra saker i en kammare så blir processen självgående då alstrad energi används att driva processen.

Förr eller senare så tar ju bränslet slut hur som helst, dock. Alltså kan den inte köras för evigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Man skulle väl dock kanske kunna se hela universum som en evighetsmaskin, eller ? Om principen om energins bevarande stämmer så måste väl så vara fallet ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Okej, ska försöka att förklara så gott jag kan. Det är möjligt att jag förstått det här helt fel och fysik var verkligen mitt sämsta ämne på gymnasiet.

Enligt energiprincipen kan varken energi skapas eller förgöras, alltså borde det vara omöjligt att skapa något som alstrar mer energi än vad det går åt att driva processen. Men enligt Stephen Hawkings skapas det energi i form av positiva partiklar runt singulariteten hos svarta hål. Denna energi existerar endast några millisekunder(?) och försvinner sedan igen. Dessa skulle tydligen röra sig ut från svarta hålet, vilket i min syn skulle betyda att deras röresleenenergi tillåter dom att fly singularitetens gravitation. Om man då skulle ha ett magnetfält som uppväger svarta hålets gravitation och lyckas utveckla en mojäng som tillåter en att ta vara på denna rörelseenergi så borde det teoretiskt gå att använda den energin att utjämna gravitationen, eftersom denna rörelseenergi var större än gravitationen så borde det sluta med ett resultat där mer energi bildats än vad det har gått åt.

Jah har förmodligen helt fel i min tes. Men kvantfysiken är än så länge ung och jag tror att om man skulle gå ännu djupare, förbi alltihop, skulle man fina att tid och rum inte existerar på samma sätt, vilket då skulle betyda att energiprincipen inte skulle gälla där, eller?

Men som sagt, jag hatar fysik förutom när det kommer till kvantfysiken och relativitetsteorin. Relativitetsteorin var det enda jag lärde mig från gymnasiet. xD

Jag har aldrig läst om de här grejjerna själv, men det du beskriver för tankarna lite åt liknande processer som i t.ex. alfasönderfall. Där har ju heller inte alfapartikeln egentligen tillräcklig energi för att ta sig ur potentialbarriären, men den gör det ändå. Att detta ändå inte bryter mot energiprincipen beror på Heisenbergs osäkerhetsrelation som säger att man inte kan mäta energin hos en partikel exakt om det sker under en mycket kort tid. Vid alfasönderfallet är osäkerheten i energi i samma storleksordning som den energi som krävs för att ta sig ur potentialbarriären.

På så sätt kan man nästan tänka sig att partikeln fuskar lite och tar sig ur fastän den egentligen inte har energin för det. Om jämförelsen är giltig kan man därmed säga att din mojäng inte skulle generera mer energi än vad som produceras, eftersom partiklarna faktiskt inte har så mycket energi som man skulle tro, utan snarare fuskade

Visa signatur