Permalänk
Medlem

Flytta till Irland

Tja,

Jag gar planer på att säg upp mig från nuvarande jobb och flytta till ireland(dublin).
Har fått jobberbjudande på 2nd line support på IBM.
Någon som har erfarenheter?
Någon som sitter i samma sits?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

hej

jag flyttade till Dublin för ca 3 månader sen med min flickvänn.
En vecka senare hade jag ett jobb på HP som Tech support och en jättefin lägenhet mitt i Dublin city centre. Har sedan dess blivit erbuden flera st it-support jobb, bland annat på IBM. Det finns gott om jobb i IT sektorn här även om det minskar nu.

IBM kommer säkert att hjälpa dig med en del vad det gäller bankkonto, PPS nr och liknande.

Dublin är en väldigt trevlig stad och det är väldigt lätt att bara packa ihop och flytta, mitt råd är defenitivt att göra det

Fråga bara om det är något du vill veta

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

Retroid: Vad betalar du för en OK (enligt svensk standard) lägenhet i Dublins centrum?

Dublin är inte Cork(där jag arbetat) men jag gissar på att det inte finns så mycket annan sorts ost än cheddar däruppe heller. Vädret lär också vara rätt regnigt och blåsigt, generellt. Trafiken i Dublin kan vara lite marig.

Och hoppas du gillar att klampa omkring med ytterskor på heltäckningsmatta ("But it's so easy to clean!"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag betalar 900 euro i månaden för en stor 1:a, väldigt fin. Väldigt trevligt inredd, helt nyinredd när vi flyttade in. Ingen jävla heltäkningsmatta här inte :P. Allt ingår dessutom värme, tv, tvätt

Men standarden här är allmänt lägre än i sverige

Och ja jag vet, det låter helt sjukt i svenska mått med det är faktiskt inte alls dyrt här.

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Heltäckningsmatta är väl en sak, men att alla j-la toaletter har två kranar, en för iskallt och en för kokhett vatten, har jag aldrig fattat...

Permalänk
Medlem

Hehe okey men det är it sektorn jag håller mig till har lite erfarenhet och utbildning sen tidigare så

Hur funkar det med matpriser och matkultur?

Verkar ju jäklit smidigt o bli ireländare faktiskt

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Irland, Irländare...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Inget är billigt här! men samtidigt får man bättre betalt + att man bara betalar 20% skatt, som man dessutom får tillbaka när man lämnar landet/vid årskiftet. Inte säker på hur återbetalningen går till eftersom jag inte vart här så länge ännu.

Men matprisera: Kött är galet dyrt. Skulle senast igår köpa lax, dem ville ha 5,99 euro för 225 g frysdisklax. Går man till en slaktare får man det lite billigare och slaktare finns det överallt

Övrig mat ligger lite över sverige i prisnivå

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag inte kommer med mycket nu men... vill man verkligen flytta till Irland? Okej du har fått ett jobberbjudande... men ändå. :/

Som om det inte vore jobbigt med all regn här i Sverige! Irland har regn 24/7 plus att stället ser ut som en enda stor bondehåla med bara grön färg överallt.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Hellre Irland än England och bästa av allt hatar Irländare engelsmän

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Hehe o shit det närmar sig skrämmande fort.
Tror fortfarande jag ska dra, hehe regn är ju sak samma om man bor i dublin eller göteborg :P... Malmö kanske det aldrig regnar i?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Jo klart det regnar här i Malmö men... det regnar överdrivet mycket i Irland har jag hört. Man blir deprimerad när man bara tänker på regn, i alla fall jag. Jag vet inte... kanske du gillar regn. :/

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Vad tycker fö irländare om oss svenskar?

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag vet att jag inte kommer med mycket nu men... vill man verkligen flytta till Irland? Okej du har fått ett jobberbjudande... men ändå. :/

Som om det inte vore jobbigt med all regn här i Sverige! Irland har regn 24/7 plus att stället ser ut som en enda stor bondehåla med bara grön färg överallt.

Och hur är det skillnad från sverige
samma med regnet, i göteborg regnar det var och varannan dag. Samma här.

Irländare tycker nog rätt bra om svenskar allmänt, iaf arbetsgivare
Dublin är i stort sett invaderat av olika nationaliteter

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

Vad bör man ha för utbildning för att jobba på en it-support?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Vad bör man ha för utbildning för att jobba på en it-support?

Jadu, first line behöver du nog ingen utbildning als på
Och om du är sugen så vet jag att det är brist på folk på IBM i dublin.
bara söka!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Jadu, first line behöver du nog ingen utbildning als på
Och om du är sugen så vet jag att det är brist på folk på IBM i dublin.
bara söka!

Det låter ju bra! Det enda jag är lite tveksam till är min engelska, skrift är inga problem men talet är inte det vassaste direkt :/ Det gäller ju att kunna göra sig förstådd på supporten också

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tro mig, din engelska kommer inte bli något problem!
Svenskar är långt före större delen av Europa när det gäller engelskan

Dessutom blir du med största sannolikhet anställd pga av att du kan svenska

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Irland, Irländare...

Tack!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Det låter ju bra! Det enda jag är lite tveksam till är min engelska, skrift är inga problem men talet är inte det vassaste direkt :/ Det gäller ju att kunna göra sig förstådd på supporten också

Supporten är mot svenskar, och min teamchef ska tydligen prata svenska också.
Annars är det väll inte så mkt, jag är inte heller grym på engelska men tror man klarar sig

Sen jobbar man ju ihop med några svenskar med antar att vi alla har varit eller är i samma sits ungefär.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

vad tycker irländare om oss svenskar?

Permalänk
Medlem

Om man vill söka jobb i Dublin var ska man söka?

Visa signatur

Dator 1: Antec Mini P180 Intel Core2Duo E8300 4GB RAM Gigabyte S-Series Seagate 750 GB 2 X 500 Seagate 500 GB 8800GT
Dator 2:Antec 1200 Intel Core2Duo E660 Kingston 4GB Ram Gigabyte P35 DS3 Seagate 250 GB Western Digital 300 GB Raptor, 8600 GT
Mobila prylar: Acer Aspire One, HP IPAQ 910, HP IPAQ 614, HTC XV7500, Microsoft Zune 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micaels
Om man vill söka jobb i Dublin var ska man söka?

Google är din vänn!

Men jobs.ie är den största siten, många av min arbetskamrater här sökte jobbet från sitt hemland och då fick dem "bidrag" för att börja på företaget.
Kan ju bara vara HP som gör så men jag tror även IBM har det
Företaget bokade och betalade då flygbiljetten och första veckan på ett gästhus.

Men min erfarenhet säger mig att man inte behöver söka från sverige, arbetsmarknade här rör sig mkt snabbare än i sverige. Är man lite flitigt i sitt arbetssökande får man ett jobb på 1-2 veckor!

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

Tja igen kära Swecare

Vad jag har hört:

Jag vet att IBM rekryterar via manpower.ie på ireland.
Normalt är att man får ersättning upp till 800€ för sånt som har med flytten o göra tåg, taxi, flyg, buss you name it. Första månads hyran är också möjlig och sa dem till mig.
Saker som irländskt sim kort till mobilen, cykel om man planerar cykla till jobbet, lakan till sängen och sånt går också dra av.

Normalt är lägenheter inredda med allting i ireland och man bor flera stycken tillsammans som i ett kollektiv. Är lämpligt och åka och tittat på vart man ska bo med egna ögon.
daft.ie - kan man leta bostäder på

Är det någon här som jobbar på Irland?

UPPDATE:
Sagt upp mig från jobbet och tackat ja till tjänsten på IBM

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Tänkte göra en update på min post
Jag bor just nu på irland bott här i 2½ månad ungefär.
Lönerna är rätt okej här, sen om man gillar o festa finns det oändliga möjligheter.

Jag kan säga det man saknar är svensk mat, svenska tjejjer, och att allting går sköta via internet.
Kallt inomhus

Saker som är trevligt:
Varmare här än i sverige
Mycket ungdommar och jobbar i princip bara med folk som är under 30

Någon som har några frågor?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Hej gott folk!

Tänkte göra en update på min post
Jag bor just nu på irland bott här i 2½ månad ungefär.
Lönerna är rätt okej här, sen om man gillar o festa finns det oändliga möjligheter.

Jag kan säga det man saknar är svensk mat, svenska tjejjer, och att allting går sköta via internet.
Kallt inomhus

Saker som är trevligt:
Varmare här än i sverige
Mycket ungdommar och jobbar i princip bara med folk som är under 30

Någon som har några frågor?

På tal om svenska tjejer... jag var i Dublin för två veckor sen. När vi var ute på kvällen (var bara där två dygn) på nåt ställe som hete typ Citi Club fanns där bara en enda snygg tjej. Jag började såklart dansa med henne, och gissa då inte om hon var svensk Så typiskt att åka till andra ändan europa och första bruden man raggar på är svensk... dock ser ju alla irländskor ut som krattor, så det var kanske inte så konstigt ändå.

Något som slog mig var också det att det fanns sjukt mycket ungt folk i staden. Så gott som alla man såg på gatorna var under 30. Rätt så konstigt, faktiskt. Dessutom fanns det nästan lika många icke-irländare som irländare, i alla fall enligt mina bedömningar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_elk
vad tycker irländare om oss svenskar?

Hela världen älskar oss.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Hela världen älskar oss.

Inte om vi snackar hockey

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
På tal om svenska tjejer... jag var i Dublin för två veckor sen. När vi var ute på kvällen (var bara där två dygn) på nåt ställe som hete typ Citi Club fanns där bara en enda snygg tjej. Jag började såklart dansa med henne, och gissa då inte om hon var svensk Så typiskt att åka till andra ändan europa och första bruden man raggar på är svensk... dock ser ju alla irländskor ut som krattor, så det var kanske inte så konstigt ändå.

Något som slog mig var också det att det fanns sjukt mycket ungt folk i staden. Så gott som alla man såg på gatorna var under 30. Rätt så konstigt, faktiskt. Dessutom fanns det nästan lika många icke-irländare som irländare, i alla fall enligt mina bedömningar.

Hahaha, ja men utelivet är okej om man bortser från att man blev spyfärdig första månaderna när man gick ut!
Men standarden sjunker sakta men säkert, vilka alla som bor här kan intyga!
Träffar i stort sett inga svenskar utanför jobbet.

Kan dock inte rekomondera gunnies stout house, dyrt o gå in o det enda roliga var o gå längst upp o ta en öl, utsikt över hela dublin typ.

Om ni ska åka hit kan jag faktiskt rekomondera Q-bar det ligger precis söder om liffy, vid heniken skylten precis!

Vad irländare tycker om oss svenskar vet jag inte riktigt men tror faktiskt inte dem gillar oss så mkt.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

inga vimmelbilder tillgängliga så man kan se de beryktade krattorna med "egna ögon"?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP