Strulande grafikkort. XFX 9800GTX+

Permalänk
Medlem

Strulande grafikkort. XFX 9800GTX+

Köpte datordelar från komplett och satte ihop själv för några månader sedan.
Det funkade bra ett tag, sedan så började den låsa sig när jag spelade spel så jag var tvungen att starta om på knappen. Detta hände kanske 1 gång om dagen. PRecis innan jag skulle titta närmare på problemet så kan jag inte komma in i Windows. Den låser sig efter Windows har laddat, och ibland så låser den sig innan.

Jag kollar runt lite i bios etc och ser att min hårddisk är borta. Den finns inte där. Jag har testat med en annan hårddisk men det var samma problem.

Jag installerade om OS och märkte att datorn fungerade bra tills jag försökte installera de nyaste drivrutinerna till grafikkortet. Efter det så började problemen igen. Jag installerade äldre drivisar och den fungerade kanon igen.

Nu, efter kanske en månad så har problemet kommit tillbaka. Den låser sig när jag spelar och jag antar väl att det bara kommer bli värre nu. Någon som har en aning vad det är som kan vara fel?

Det gäller alltså XFX 9800GTX+ som sitter på ett Asus P5N-D moderkort.

MVH Tobbe

Permalänk
Medlem

Först, vad har du för nätagg ? sen har du kopplat in båda kablar till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair 650W. Och båda kablarna är ditsatta.

Permalänk
Medlem

XFX har några BIOSuppdateringar till sina 9800GTX+ kan kanske vara värt att kolla om du har någon till ditt kort (olika rev = olika bios). Kolla upp ditt korts serienummer och logga sen in här http://www.xfxforce.com/en-gb/Help/Support.aspx

MEN att datorn låser sig behöver inte ha något med grafikkortet att göra. Kan lika gärna vara krånglande/trasiga minnen eller för klent/trasigt nätagg mm mm (uppdatera inte bios i/på en ostabil dator, skulle det krascha under flachningen blir det jobbigt...).

Kan även vara drivrutiner av olika version som krockar pga skräpfiler som ligger kvar från den äldre drivrutinen. DriverSweeper eller liknande hjälper kanske.

Permalänk
Medlem

Precis.
Hade samma prob på mitt Gigabyte 9800gtx+
Uppdaterade bios å nu fungerar det fin fint
Även fått kontroll över fläkten i Rivatuner efter uppdateringen.

yogge har rätt i resten han säger med.

Permalänk
Medlem

Finns ingen BIOS uppdatering till mitt kort. Testat både drivrutiner från nvidia och från xfx. Så fort jag installerar dem nya så kommer jag inte in i Windows, så jag installerade de äldre och då kan jag komma in i windows. Dock så låser sig datorn lite då och då när jag spelar.

edit: Efter ett snack med XFX så fanns det visst en bios uppdatering. Ska kolla om det fungerar

Permalänk
Medlem

Har nu testat att installera BIOS uppdateringen. När den hittar rätt enhet så får jag ett felmeddelande som lyder "ERROR: Supported EEPROM not found".

Någon som vet vad detta betyder? Måste jag kanske använda en IDE enhet istället för den SATA som sitter i nu?

/Bruzz

Permalänk
Medlem

För att hjälpa andra som kanske har samma problem.

Jag kunde installera BIOS:et med ett annat moderkort. Dock löste det inte mina problem med låsningarna med de nya drivrutinerna. XFX supporten menar nu på att det måste vara fel på mitt kort och att jag skulle kontakta återförsäljaren för att få det utbytt.

Permalänk
Medlem

Testat dina minnen?

Permalänk

jag har två st xfx 9800+ på ett Asus P6T och jag har också problem med att min data låser sig iblend men det är väldig sällan och det under låg belastning.
så det kan fortfarande vara grafikkortet men jag har dock inte gjort någon bios uppgrade.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att bara köra med ett av minnena i (testat båda), men inget mer. Kanske ska köra ett sådant "memtest" eller vad det nu heter.

Permalänk
Medlem

Har också ett XFX 9800+ kort som strular på samma sätt som ditt, har nu setat o strulat med XFX:s support i 3 månader och de ja kommit fram till är att datorn funkar med nya BIOS:et som dom har på sin sida, så länge du inte använder över 180.xx drivisarna från NVIDIA. Så testa och kör med 178.24 drivisarna o se om de funkar bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Antielefant

En del 9800 GTX+ har bekymmer i nyare drivare än 178.24 eftersom exakt samma kort efter det kallas GTS250.

En BIOS-uppdatering till ett GTS250 löser ofta bekymret.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

går det att mata in en GTS 250 Bios rakt i ett 9800GTX+ utan någon modd på biosfilen? bara trycka in o se glad ut ?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
En del 9800 GTX+ har bekymmer i nyare drivare än 178.24 eftersom exakt samma kort efter det kallas GTS250.

En BIOS-uppdatering till ett GTS250 löser ofta bekymret.

Skumt eftersom enligt Nvidia så kom inte GTS250 stödet förrens i Drivare 182.08. Så då har du fortfarande hela 180.XX som inte funkar även fast de inte finns stöd för GTS250 i de drivisarna, och då borde XFX kommit på de vid de här laget me tanke på hur mkt folk som har problem med deras 9800 kort :/

Kanske ska tillägga att innan den BIOS updaten dom släppte här nyligen så funkade inte ens 178.24 drivisarna. Dock funkar det bara hjälpligt nu efter uppdateringen. d.v.s. att datorn totalfryser inte längre utan att du har nu bara små fryslagg i nån sekund då o då i spel. Men dock så återstår problemet i dom högre veriationerna av drivisar med totalfrysningar. Så dom har fortfarande stora problem med kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Antielefant

OK, jag ska inte svära säkert eftersom jag aldrig ägt ett XFX-kort... känns bekvämt med Gainward som aldrig strulat för mig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att de skulle hjälpa till deras kort med så ja ska väll inte såga idén helt, har dock fått dom nu o byta ut kortet o se om det funkar bättre.. Nej har inte heller haft nått XFX kort innan så är ju lite tråkigt att första kortet man köper av dem strular...

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hej där!

Är det någon som brytt sig om att kolla temperaturen på eländet?
Dvs, temps på allt från diskar till graffekort, min första misstanke var ju inte graffekortet utan en fallerande hårddisk.

Du råkar inte ha en seagatehårddisk som systemdisk, isf kanske du borde kolla om du inte råkar ha en av de berömda diskarna med fallerande firmware på?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Hej där!

Är det någon som brytt sig om att kolla temperaturen på eländet?
Dvs, temps på allt från diskar till graffekort, min första misstanke var ju inte graffekortet utan en fallerande hårddisk.

Du råkar inte ha en seagatehårddisk som systemdisk, isf kanske du borde kolla om du inte råkar ha en av de berömda diskarna med fallerande firmware på?

Har kollat tempsen o dem ligger i normala områden kommer dock inte ihåg exakt nu va de e för temps o sitter i skolan så kan inte kolla..

Nej ja har inga Seagatediskar i burken bara raptordiskar så e inte det heller.. burken funkar fint om ja sätter i mitt gamla 8800 kort men me 9800 kortet skiter sig allt..

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfe86
Har kollat tempsen o dem ligger i normala områden kommer dock inte ihåg exakt nu va de e för temps o sitter i skolan så kan inte kolla..

Nej ja har inga Seagatediskar i burken bara raptordiskar så e inte det heller.. burken funkar fint om ja sätter i mitt gamla 8800 kort men me 9800 kortet skiter sig allt..

---------------------------------------
Okej, kolla biosuppdateringar för moderkortet du har?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har senaste "2101" till mitt Asus M3N-HT Deluxe kort :/ samma issue

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfe86
Har senaste "2101" till mitt Asus M3N-HT Deluxe kort :/ samma issue

---------------------
Illa..antar att det får bli RMA på graffet då:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tyvärr ser de ut som det :(. Men åter till trådskaparen nu, funkade det bättre med 178.24 drivisarna med nya bioset i kortet? eller har du också hunnit köra RMA på ditt kort redan?

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tjabba

Jag har kört med 178.24 nu i några dagar med det uppdaterade BIOS:et. Och hittills har det gått bra. Det har ej låst sig en gång.

Permalänk

Känns ju jobbig att du ska behöva köra på äldre drivrutiner bara för att det ska funka.
Det jag brukar göra när jag startar datan är att stänga ner något innbyggt EPU programm som ska spara strömm åt en, och asus inbyggda "överklocka på skrivbordet" programm och då brukar inte min dator frysa.
Just nu har jag en up time på 17h utan några problem.
Har du någon liknande software skulle du ju kunna testa stänga ner det och se om det hälper nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruzz
Tjabba

Jag har kört med 178.24 nu i några dagar med det uppdaterade BIOS:et. Och hittills har det gått bra. Det har ej låst sig en gång.

Okej då är du i samma sits som en annan är i. Tyvärr så får du nog köra en RMA på kortet eftersom XFX verkar inte ha någon lösning till varför de inte fungerar med dom nyare drivisarna..

Sitter just nu och väntar på svar från XFX angående hur dom skall gå tillväga med min RMA p.g.a. att mitt kort är köpt i USA och har därmed igentligen inget med UK's RMA-ställe o göra enligt dem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens920125
Känns ju jobbig att du ska behöva köra på äldre drivrutiner bara för att det ska funka.
Det jag brukar göra när jag startar datan är att stänga ner något innbyggt EPU programm som ska spara strömm åt en, och asus inbyggda "överklocka på skrivbordet" programm och då brukar inte min dator frysa.
Just nu har jag en up time på 17h utan några problem.
Har du någon liknande software skulle du ju kunna testa stänga ner det och se om det hälper nått.

Alla "EPU" och andra konstiga Asus saker har jag avstängda, så är tyvärr inte det heller..

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nu är skiten tillbaka igen. Blir att skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

hade liknande problem, updaterade moderkorts BIOS o sen GPU BIOS så fungerade det galant !

hur är värmen i ditt kort då ?
är det överklockat ?
för jag har fått samma problem både när jag klockat kort och Pga för dålig kylning och då har kortet bränts, men det fungerar ändå men det kraschar och låter o piper o håller på.

vet inte, du kanske redan testat allt, hade bråttom så läste inte alla inlägg.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruzz
Nu är skiten tillbaka igen. Blir att skicka tillbaka det.

Då är de bara o köra en RMA tyvärr..

Fick själv äntligen svar från XFX att dom godkännt en RMA på mitt kort med, så de åker iväg på måndag o så ere bara o hoppas på att problemet inte kommer åter med de nya kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag skickade mitt kort på felsökning hos komplett och har nu fått svar. Dem hittar inga fel på kortet och dem installerade de nyaste drivrutinerna utan problem.

Frågan då är, vad sjutton är det som inte stämmer i min dator?

Edit: Ska även tilläggas att nu kör jag med ett 9800GT med de nyaste drivrutinerna utan problem. Så varför gillar den inte mitt XFX kort