Försöka överleva utan jobb

Permalänk
Medlem

Försöka överleva utan jobb

Springer som många andra arbetslös idag.
Har haft en hel del besparingar att leva på samt att alfakassan förhoppningsvis ska betala ut lite snart.

Dock så tyckte skatteverkat att det var alldeles för mycket pengar jag hade och bra mer än hälften på kontot måste nu betalas till dom, lagom när det börjar bli mer kris än någonsin.

Hur ska man då kunna komma runt?
Hyra måste betalas, mat måste finnas.
Socialbidrag orkar jag nog inte söka, det är beräknat till 600 i månaden och bra över 20 olika papper som ska in, så nej tack.

Edit: Hört med alfakassan..
"Nee, vi är lite slöa så vi ligger back med besluten, så runt september kan vi kanske släppa kaffekoppen och göra något.."

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har du bostad, lån etc så sitter du ju i skiten så fort du inte har ett jobb, så enkelt är det.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Börja samla burkar. Eller råna gamla tanter.

Skämt åsido, när jag var arbetslös överlevde jag genom att sälja en massa prylar mest hela tiden. Samt att inte äta något. Funkade bra.
Det värsta är att man får lägga räkningar på hög hela tiden som man inte har råd att betala. Och högen blir bara högre och högre tills en räkning går till fogden, då kan man slänga alla.

När jag fick jobb för tre år sen hade jag 35.000 i skulder som jag samlat på mig under 2,5 års arbetslöshet. Inte så kul. Men det tog bara 1,5 år så var de väck. Betalningsanmärkningen ligger kvar dock.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om du inte är motiverad att skicka in lite papper för att få 600 spänn extra i månaden är du inte tillräckligt mycket i skiten, så mycket kan jag ju säga.

EDIT: Själv går jag på något som kallas "Jobbgaranti för ungdomar" vilket jag får ut runt 2500 i månaden på, hur jag halkade in på det vettifan för att vara ärlig, jag gick till AF i ett halvår, fick det där programmet och har gått på det runt ett halvår efter det.
Jag kombinerar det med en 75%ig tjänst så jag klarar mig, men när det tar slut vet jag inte hur det kommer gå.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

"Lite" papper är över 20, papper från samtliga arbetsgivare, exakta utgifter på kronan med mera..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Man ska ta med sig:
* Legitimation
* Inkomstbesked och specifikationer för samtliga inkomster de tre senaste månaderna.
* Komplett hyresavi och hyreskontrakt. Kvitto på betald hyra.
* Kvitton på betalda räkningar, till exempel el, hemförsäkring, fackföreningsavgift, läkarbesök m.m.
* Handlingar som visar tillgångar och skulder.
* Besökskort från arbetsförmedlingen vid arbetslöshet alternativt upprättad handlingsplan.
* Läkarintyg vid sjukskrivning.
* Senaste deklarationsunderlag och slutskattsedel.

http://www.fagersta.se/social/ind_socialbidrag.htm

Borde inte vara alltför svårt, speciellt inte när man har gott om tid och 600kr/extra i månaden att tjäna. Visst har man arbetat på en väldigt massa platser kan det bli krångel, men boka en tid och fråga "socialsekriteraren" om hur du skall göra. Det viktiga är att du inte ljuger och utlämna något.

Sedan är det att leva snålt och söka arbeten. Visst det finns såklart personer som av diverse orsaker inte får socialbidrag fast de egentligen skulle ha det, men man ska inte ge upp utan att ens ha försökt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Man ska ta med sig:
* Legitimation
* Inkomstbesked och specifikationer för samtliga inkomster de tre senaste månaderna.
* Komplett hyresavi och hyreskontrakt. Kvitto på betald hyra.
* Kvitton på betalda räkningar, till exempel el, hemförsäkring, fackföreningsavgift, läkarbesök m.m.
* Handlingar som visar tillgångar och skulder.
* Besökskort från arbetsförmedlingen vid arbetslöshet alternativt upprättad handlingsplan.
* Läkarintyg vid sjukskrivning.
* Senaste deklarationsunderlag och slutskattsedel.

http://www.fagersta.se/social/ind_socialbidrag.htm

Borde inte vara alltför svårt, speciellt inte när man har gott om tid och 600kr/extra i månaden att tjäna. Visst har man arbetat på en väldigt massa platser kan det bli krångel, men boka en tid och fråga "socialsekriteraren" om hur du skall göra. Det viktiga är att du inte ljuger och utlämna något.

Sedan är det att leva snålt och söka arbeten. Visst det finns såklart personer som av diverse orsaker inte får socialbidrag fast de egentligen skulle ha det, men man ska inte ge upp utan att ens ha försökt.

Tyvärr är det faktiskt ganska svårt och även om man lyckas hitta alla papper/kvitton så är det högst osäkert om ansökan går igenom. Försörjningsstöd är svårt att få och alla kommuner har olika riktlinjer, och kraven är höga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Springer som många andra arbetslös idag.
Har haft en hel del besparingar att leva på samt att alfakassan förhoppningsvis ska betala ut lite snart.

Dock så tyckte skatteverkat att det var alldeles för mycket pengar jag hade och bra mer än hälften på kontot måste nu betalas till dom, lagom när det börjar bli mer kris än någonsin.

Hur ska man då kunna komma runt?
Hyra måste betalas, mat måste finnas.
Socialbidrag orkar jag nog inte söka, det är beräknat till 600 i månaden och bra över 20 olika papper som ska in, så nej tack.

Edit: Hört med alfakassan..
"Nee, vi är lite slöa så vi ligger back med besluten, så runt september kan vi kanske släppa kaffekoppen och göra något.."

Det går att få uppskov på skatten och vem vet, du kanske kan kvitta vinst mot förlust? Har du bostadsbidrag?
Sen som bud_bundy skriver , boka en tid hos socialtjänsten. De kan hjälpa på fler sätt än bara betala ut pengar, förutsatt att du lyckas ta dig förbi mottagningsenheten som bedömmer alla inkommande ansökningar via telefon...

Permalänk
Musikälskare

Fick beviljat bostadsbidrag på 1000 kr

Äter iaf en del av hyran nu när man e student

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

ja just det bostadsbidrag måste jag ju söka! Speciellt nu när man är 40% arbetslös också.

edit.'

Jaha.. Har man en inkomst på över 6417 kronor i månaden så kan man inte få bostadsbidrag. jävligt konstigt system det där. När räntan är så här låg så kan man inte räkna med den heller^^ Antar att arbetlöshetsersättning räknas in som lön också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Börja med att sälja bilen om du har en sådan. Sedan kapar du alla löpande kostnader - TV, mobil, bredband, tidningsprenumerationer, osv. Har du saker på avbetalning så sälj dem genast och betala av skulderna. Sälj så mycket som möjligt för att bli skuldfri.

Nu är det enkelt att räkna ut vad det kostar att leva varje månad. Boende, mat och kläder är lätt att budgetera jämfört med en bil t.ex. Går du fortfarande back måste du troligtvis byta till ett billigare boende.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

låna -> lev livet -> skuldsannering

Detta är dock inget jag rekommenderar..
Skuldsannering verkar vara ett helvette

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jebb
låna -> lev livet -> skuldsannering

Detta är dock inget jag rekommenderar..
Skuldsannering verkar vara ett helvette

"Oftast" så är det dem som inte borde få skuldsannering som får det.
Har sett många sådana exempel..

Så det är verkligen inget att rekommendera.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife

Skämt åsido, när jag var arbetslös överlevde jag genom att sälja en massa prylar mest hela tiden. Samt att inte äta något. Funkade bra.

Haha! Kul sagt.

Visa signatur

Memento mori...