Permalänk

Moderkort + Raid1 + SATA

Min Xp maskin har nu rasat samman och det är partion C: som har gått åt pipan, såklart.

Funderar nu på om man skulle slänga in Ubuntu istället på befintliga hårdvarugrejer. Dock vill jag nu säkra upp mig på när det gäller backup eller just informationen som hela tiden ska läggas på disken.

Jag vill sätta 2 st SATA diskar då dessa tydligen även är billigare än sedvanliga IDE diskar. Dessa Sata diskar ska köras i Raid1 (Spegla varandra)

Moderkort som jag har är ett ASRock 775V88 som även på förpackningen står att den stödjer SATA HDD_Hotplug, Raid 0, 1, JBOD.

Det skulle innebära att jag ej behöver skaffa något externt PCI-raidkort för att få till Raid1.

Inga problem, eller?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare

Permalänk

Bara o köra på

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

inte lönt att köra raid sata porten flaskar redan när du kör på en sata hårdisk för du har bara sata 2.0

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Men nu ville han ju spegla, inte öka prestandan.

Permalänk

Bara Sata 2.0? Detta är då alltså på moderkortet som det kommer att spöka.
Men ej lönt? Men det blir med samma kapacitet som typ vid IDE?

Skulle jag få för mig att trycka i 2 st 320Gb Sata så kostar det mig ca 1200:-

Skulle jag få för mig att trycka i 2 st 320Gb IDE så kostar det mig ca 1800:-

Kontentan av att sätta ett kontrollerkort för Raid1 och SATA. Skulle det bli bättre?

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare

Permalänk

om du skulle sätta in ett kontroll kort och sen har raid genom den så skulle du får mycket bättre prestanda fast kanske inte lönt än då för på ditt moderkort så har du bara pci 1.1 inga pci x1 så det är kanske bättre att köpa en billigare hårdisk och ett moderkort

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asrock-4coredu...

den har agp och ddr1och ddr2

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Det är helt onödigt att köpa nytt kort! Särskilt ett gammalt billigt ASRock mot ett annat gammalt billigt ASRock.

Köp två SATA-diskar, koppla in båda och kör. Det är inget problem och inget som "flaskar" heller.

Sen om RAIDen fungerar i Linux vet jag inte, men det är ett annat problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jaja, två diskar är införskaffade i SATA så vi får se vad som kan ske...
Tackar för svar!

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare

Permalänk

Då sitter man här och provar få något liv i det.
Provar likväl en runda med XP på det tänkta systemet.

Dock verkar det vara problem att få någon aktivitet i SATA portarna.

ASROCK tillverkaren för kortet 775V88 skickar med en support-cd som ska hjälpa till att skapa en diskett som det ska hänvisas till i XP-installationsprocess. Följer anvisningarna men det är inget som uppdagas alls då man tittar i SATA RAID Bios som skapas.
Kan ej heller här ange något om att det ska Create Array.

Erfarenhet någon eller med vettig handledning på?

I själva moderkortsBiosen finns ju heller ingen hänvisning på hur t.ex BOOT-systemet ska agera gentemot SATA portarna. Bara förval för CD, IDE Hårddisk och Floppy, Möjligaste mån Ethernet med men vad hjälper det?

/Frustrerad

Visa signatur

Pontus Leafvalley
fd leg kabeltattare