Permalänk

4870x2 70c idle 100%fan

tja!! asså de e helt sjukt..har alti haft min fan speed på typ 30 % i idle då har ja hafft ungefär 45-50 grader..men nu senaste tiden har 9.3 drivers..så kan ja inte spela spel den e inte överclockad alls..

och ja måste ha 100% fan speed annars blir kortet nära 90c på idle och den går upp till 100% och går ner hela tiden för att hålla den kyld vilket e jävligt störande..så nu har ja 100% idle och får 70c ..de juh sjukt..och den e på sin idle clock.dvs 507mhz 500mhz båda coren..spela lite spel så drar fläckten till 100% och sen får ja artifakts och spelet laggar till varje 2 sec typ efter ett tag av spelandet..den blir aldeles för varm...når upp till 114c tillochmed mer !!..

men fan kommer juh paja snart om ja spelar längre stunder..vågar inte..sen gåre endå inte för de laggar som fan.så här har de aldri varit..funderar på om de e damm som sitter i fläckten.

men de borde juh blåsas bort när den e på 100% tycker man."ska kolla".annars tror ja att ja läste att de nå drivrutins Bugg som orsakar värmen..som inte fanns i 8.11 eller 8.12 driversarna eller tidigare minns inte..men vill inte tillbaka till dom.för nya driv ger juh mycke mer prestanda än tidigare driv..äre fler som har samma problem??!! tack för svar

Permalänk
Medlem

Byt tillbaka till drivrutinen du hade innan då?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Byt tillbaka till drivrutinen du hade innan då?

jo men som ja sa..vill inte det.eftersom att dom nya från 9 driv funkar mycke bättre me GTA4 och andra spel.fått stor presstanda boost!vilket ja vill ha.. =/ men de borde juh va fler som ja ifall de e 9.3 driv som e knäpp.annars äre juh nå fel på just mitt kort..

Permalänk

mitt kort ligger på ca 75grader i idle med 27% fanspeed. spelar ingen roll vilken drivrutin ja har heller..verkar vara nåt fel på ditt kort

Permalänk
Medlem

Låter som kortet är igen dammat.
Hade samma fel på mitt gamla grafik kort som hade liknade kylnig som 4870x2.
Då var det bara att göra rent från damm så funka det!

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrOzZ
Låter som kortet är igen dammat.
Hade samma fel på mitt gamla grafik kort som hade liknade kylnig som 4870x2.
Då var det bara att göra rent från damm så funka det!

första grejen ja skulle kollat endå ska kolla det nu.hoppas de e de!! återkommer

Permalänk

har kollat den och damsugit den ..såg inte ut som att de va nå damm alls..och den e lika varm.. asså de juh sjukt.ja e på 8.9 driv nu..samma sak endå..undra om de kortet som e paj typ.

Permalänk
Medlem

Maila/ring tillverkarna och snacka med dom.

Permalänk
Medlem

Mitt kort idlar på 75C på 820/1000, då har jag 2*80mm fläktsystemet på. Detta verkar vara ca 10-15C varmare än med 8.12 om jag inte minns fel :S Dock har jag möblerat om lite i burken, flyttat en överhettad hårddisk, kanske den som tar emot i luftflödet...

Permalänk
Medlem

Har också fått högre temp efter 9,3. 82 C idle på ettan och 72 på tvåan. Hur ser era current values ut på andra kärnan? Klockar era ner som ettan till 507/500? Min andra kärna ligger stadigt i 750/900 även i windows dvs.

Permalänk
Medlem

Du har inte installerat Folding-klienten för ATI oavsiktligt då?

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

kan säga att mitt ligger på 77 grader idle med 27% fanspeed, använder jag kortet går de upp 3 grader....det är gjort för detta, inget att oroa sig för

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Mitt 4870 1GB ligger ca 60 C idle, men i FurMark-load går det upp till runt 110 C

Går upp som mest till ca 86 C i spel (typ L4D och Grid). Vet ej om det är nån fara med dom tempsen men det håller ju än ^^

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
kan säga att mitt ligger på 77 grader idle med 27% fanspeed, använder jag kortet går de upp 3 grader....det är gjort för detta, inget att oroa sig för

så där vare för mig me när den va "normal" men nu när den flyger upp till över 114 grader när ja spelar och börja lagga och visa artifakt så äre nått fel!! ..

annars vet ja att den kan bli upp mot typ 89-100 grader när man spelar. mitt går från 70c idle till över 114c medans ja spelar och som sagt laggar allt och de blir ospelbart.. ricktigt tråkigt!! och du som sa nånting om att din andra core är i 750 900 mhz i idle..de e samma sak för mig.de en buggstarta ett spel sen gå ut så fixar den sig..! enda fixet just nu..de säkert en bugg me de här överhettningen också.läste de nånstans

Permalänk

mitt 4870x2 ligger på 35c 27% fanspeed idle med 9.3. Bara jag som har konstiga linjer i skärmen? typ som någon slags "störning"? blir tokig snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av proxy1334
mitt 4870x2 ligger på 35c 27% fanspeed idle med 9.3. Bara jag som har konstiga linjer i skärmen? typ som någon slags "störning"? blir tokig snart

your not alone.

Permalänk
Medlem

det borde göras en furmark tråd på swec, många verkar sitta med defekta kort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av proxy1334
mitt 4870x2 ligger på 35c 27% fanspeed idle med 9.3. Bara jag som har konstiga linjer i skärmen? typ som någon slags "störning"? blir tokig snart

låter inte kul :/ jag har inte haft några som helst problem med mitt kort, förstår inte att de kan va fel på ditt om de e så svalt som det är

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Det med "störningarna" löste sig med att jag bytte till HDMI kabel istället för vga ^^

Permalänk
Medlem

lite gammal tråd kanske.. finns säkert någon nyare.. men detta ni beskriver i tråden är en "bugg" i alla drivrutiner från 9.2 och uppåt som gör att en core konstant går i fullt ös i 2d-läge..

Det man kan göra men fan inte är en lösning är att starta ett spel och slå av det.. så går det till sig..

Jag är riktigt sne på amd/ati just nu.. hur fan kan man släppa så många drivrutiner och inte fixa problemet

Jag ligger själv just nu på 77c idle @ 34% fanspeed

Verkar dock inte som att alla får detta problem.. problemet verkar bara vara i vista och windows 7

Klicka på listen "GPU to configure" vet inte vad det heter på svenska, så ser ni att gpu2 går i fullt ös..

Permalänk
Medlem

tydligen ska de flesta 2D/3D clock speed problemen vara lösta i 9.5, iaf folk som säger det som använt betan... men verkar dock inte fungera om man typ har 4870x2 + 4870...

Permalänk
Medlem

ooh låter nice.. ska genast testa betan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
ooh låter nice.. ska genast testa betan

bra säg till hur de gick!! om de funka dvs om buggen är borta! Tack

Permalänk

Verkar ju vara kopiöst mycket drivrutinskrockar med vista. Jag vet enligt egen erfarenhet att ljudkort från Realtek på Gigabyte mobo och Vista absolut inte gåt ihop, ibland! - För en del funkar det prima.
Det är allt ifrån SATA(raid) drivers till Nätverks-kort (trådlösa) som orsakar massiva ljudproblem osv - inget definitivt svar finns! - och det är massvis med andra saker som inte kilar stadigt i Vista (X64 för min del) - så det enda som funkade efter månader av felsökning för mig (Går ju inte att göra RMA på hårdvara då Vista är problemet) var att gå tillbaka till XP, och hej-och-hå vad snabbt och fungerande en del saker blev.
Men Vist(a), det är ju smidigt och bra och snyggt när det fungerar. Men när det INTE fungerar... hujujuj...

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...