Problemet med RTS - man hinner aldrig njuta av fighterna

Permalänk
Medlem

Problemet med RTS - man hinner aldrig njuta av fighterna

Realtidsstrategispel har länge varit en stor och populär genre. En genre som inte minst jag tycker mycket om. Med åren har spelen i denna genre blivit allt mer spektakulära när det gäller grafik och strider. Samtidigt har spelen blivit alltmer komplexa. Detta medför ett tråkigt dilemma. Emedan det är mycket trevligt att ha ett komplext spel, med mycket djup, att leka med, gör det att jag inte hinner njuta av de spektakulära striderna, eftersom spelandet tar mycket koncentration i anspråk. Jag märkte detta redan när jag spelade det numera klassiska spelet Homeworld. Jag ville titta på striderna där rymdskepp exploderar till höger och vänster, men hann aldrig riktigt med. Lösningen var att titta på när en kompis spelade, men då hade jag ingen kontroll över spelet och var låst till att titta på hans vy. Att efteråt titta på striderna är helt värdelöst. Ungefär som att titta på en inspelad fotbollsmatch som man vet resultatet av. Känner ni också av detta (i-lands)problem? Hur kan man lösa det?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kan man välja att spela coop med en kompis och turas om att sköta ekonomi/uppbyggnad och strider bör det lösa sig?

Permalänk
Medlem

Håller med, det går inte att spela ett rts för att vinna och samtidigt se vad som händer. Även om en strid tar förhållandevis länge så måste man hålla utkik efter nya attacker någon annanstans och fortsätta utveckla sin bas. DOW2 med sin brist på basbygge hade man nog kunnat se på striderna om det inte vore för att typ alla gubbar har special attacker och uppgraderingar.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

Håller med. När jag körde Company Of Heroes 2 vs 2 så var motståndarna så överlägsna att spelet var över på 5 minuter, jag hann inte ens få tillgång till anti-tank vapen :D. Därför är det roligare att spela 2 vs 2 Computers. Jag spelade med en Norrman mot en Expert Comp. och en Normal Comp. (tror jag det var), där svängde spelet fram och tillbaka innan vi lyckades att köra över dom i slutet, skitkul

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Säger som Rankko, Dawn of War 2 har tagit bort fokuset på basbyggandet, så man har mer tid att njuta av själva fighterna...

Permalänk
Hedersmedlem

Har faktiskt svårt att förstå vad ni menar.

Spelar spel om Age of Empiers, C&C 3, Battleforge med mera, lirar nästan bara RTS.

Har absolut inget problem med att "inte uppleva" striderna så som ni beskriver.

Hur kan man spela utan att se/veta/uppfatta vad som händer?

Går väll inte uppleva striderna på ett bättre sätt än när du själv styr enheterna?

Permalänk
Avstängd

Jag har också känt så när jag spelat CoH.
Kanske ifall pengar kom i waves ganska sällan eller ngt, så skulle man ha mer tid till units o så.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Kör Supreme Commander. Bästa strategispelet sedan de första Command & Conquer spelen.
SC har allt helt enkelt, man måste tänka och planera hela tiden och hinna göra 30 saker samtidigt, och samtidigt kan man njuta av fighterna. Det kallar jag äkta strategi. Inte något löjligt C&C 3 där det bara handlar om att rusha fram tanks och vinna efter 3 min. Nackdelen med Supreme Commander är att många ger upp innan dom lärt sig spelet. Jag gav upp första gången jag spelade det. Fatta ingenting.. men sen gav jag mig in i det igen och lärde mig grunderna. Det tar månader innan man blir bra på det, och när man kan allt så är det hur grymt som helst.

CoH gillade jag också, riktigt bra men sedan expansion packet förstördes spelet något enormt

Permalänk
Medlem

Om man är en riktig nörd kan man ju kolla på andras Replays för att lära sig grejer. (skyldig )

Då kollar man ju på striderna mer, man behöver inte gå tillbaka och macro:a i basen utan kollar mer på micro-trix.

www.gamereplays.org t ex för rätt många spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE Har faktiskt svårt att förstå vad ni menar.
Spelar spel om Age of Empiers, C&C 3, Battleforge med mera, lirar nästan bara RTS.
Har absolut inget problem med att "inte uppleva" striderna så som ni beskriver.
Hur kan man spela utan att se/veta/uppfatta vad som händer?
Går väll inte uppleva striderna på ett bättre sätt än när du själv styr enheterna?

Man måste ju vara "överallt". Tex om man ställer sin sniper bakom en mur och det finns lite fiender i närheten och sedan tryckar av "Hold fire" så vet man ju att han kommer att skjuta. Man stannar ju inte kvar och kollar på när han skjuter utan man går ju till sin bas/annan dela av kartan för att göra något annat.

Permalänk
Medlem

Ta och testa Men of War, där hinner man njuta av explosioner hit och dit även när det är ett rts.

Men of War

Underbart spel i multiplayer.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

EE 1 var helt klart det bästa spelet när det gällde att få njuta av spelet och sedan dra igång en fetstrid vid behov. Ville man ta det lugnt byggde man bara en bra mur med rejält försvar så klarade man sig lätt till ålder 15 mot en hyfsad AI, sedan kunde amn attackera och få riktigt stora slag (pop. cap. på 1200 pers) med många olika fronyter och en hel del strategiska beslut

Numera är det bara att bygga en bas, pumpa en enhet/lag och rusha med dem. Värst är Red Alert 3, vilken besvikelse! Bara 3 lag, inga väsentliga skillnader och riktigt tråkiga enheter. Asiaterna får maxa sina rocket angels i massor, Ryssarna kan köra kirov (tål dock väldigt lite) eller sina feta pansarvagnar (för svaga) och amerikanerna kör med Athena canon och kanske en pansarvagn som försvar. Vart tog mängden, skillnaderna, variationen vägen?
Avskyr att rusha med bara en typ av enheter, förstör nöjet och hela strategidelen av spelet.

Permalänk
Medlem

RTS har inte varit bra sen redalert och starcraft, detta verkar ändras nu med Starcraft 2 som jag provspelade på dreamhack. Annars är de kanske bara Supreme commander och coh som fungerar. Sins of a solar empire är också ganska roligt även om det tar flera dagar att köra en mapp =).

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Kör Supreme Commander. Bästa strategispelet sedan de första Command & Conquer spelen.
SC har allt helt enkelt, man måste tänka och planera hela tiden och hinna göra 30 saker samtidigt, och samtidigt kan man njuta av fighterna. Det kallar jag äkta strategi. Inte något löjligt C&C 3 där det bara handlar om att rusha fram tanks och vinna efter 3 min. Nackdelen med Supreme Commander är att många ger upp innan dom lärt sig spelet. Jag gav upp första gången jag spelade det. Fatta ingenting.. men sen gav jag mig in i det igen och lärde mig grunderna. Det tar månader innan man blir bra på det, och när man kan allt så är det hur grymt som helst.

Det supreme inte har är balans mellan enheterna. Dock beror det väl mer på att THQ snålar med att släppa patchar till det. Visst går det att njuta av fighterna men om man kör rankat så har man sällan råd med det. Finns alltid ordrar att ge som förbättrar dina vinstchanser. Hoppas att dem lyckas få bort micrandet i 2an, i supreme så är de åtminstone på väg bort från det.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Det supreme inte har är balans mellan enheterna. Dock beror det väl mer på att THQ snålar med att släppa patchar till det. Visst går det att njuta av fighterna men om man kör rankat så har man sällan råd med det. Finns alltid ordrar att ge som förbättrar dina vinstchanser. Hoppas att dem lyckas få bort micrandet i 2an, i supreme så är de åtminstone på väg bort från det.

Tycker det är roligast att köra 4vs4, rankat är inte lika kul. Kör 4vs4 med kompisar eller bra spelare så är det perfekt som det är nu

Obalanserat tycker jag inte det är.. gäller att man gör rätt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

man spelar inte för att njuta ;O de dumt som fan ;O man spelar för att uppnå något, vara bäst VINNA! ;O njuta phhh... nej men er, "Cossacks" serien har väll mkt långa slag där man hinner ställa upp trupper osv, prova de kanske? (=

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd

Det är väl upp till var och en? ett spel ska man kunna njuta av utan massa stress, för stress finns det tillräckligt av i samhället

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Sötast

Re: Problemet med RTS - man hinner aldrig njuta av fighterna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Realtidsstrategispel har länge varit en stor och populär genre. En genre som inte minst jag tycker mycket om. Med åren har spelen i denna genre blivit allt mer spektakulära när det gäller grafik och strider. Samtidigt har spelen blivit alltmer komplexa. Detta medför ett tråkigt dilemma. Emedan det är mycket trevligt att ha ett komplext spel, med mycket djup, att leka med, gör det att jag inte hinner njuta av de spektakulära striderna, eftersom spelandet tar mycket koncentration i anspråk. Jag märkte detta redan när jag spelade det numera klassiska spelet Homeworld. Jag ville titta på striderna där rymdskepp exploderar till höger och vänster, men hann aldrig riktigt med. Lösningen var att titta på när en kompis spelade, men då hade jag ingen kontroll över spelet och var låst till att titta på hans vy. Att efteråt titta på striderna är helt värdelöst. Ungefär som att titta på en inspelad fotbollsmatch som man vet resultatet av. Känner ni också av detta (i-lands)problem? Hur kan man lösa det?

Har lirat en hel del Warcraft3 med polaren och i det känns det alltid extra tydligt.

Bygga bas ~40min
Skydda mot fiendeattacker ~15min
Förstöra deras bas ~ 5min

Känns som att man spelar i en evig väntan på det som tar slut på 3 minuter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Obalanserat tycker jag inte det är.. gäller att man gör rätt helt enkelt.

Lagen är hyfsat balanserade bara det att vissa enheter är värdelösa medan andra är på tok för bra. Tech 3 AA Gunships med aeon = insta win, dem är typ fusk klassade på rankade matcher.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Har lirat en hel del Warcraft3 med polaren och i det känns det alltid extra tydligt.

Bygga bas ~40min
Skydda mot fiendeattacker ~15min
Förstöra deras bas ~ 5min

Känns som att man spelar i en evig väntan på det som tar slut på 3 minuter...

Detta låter som ett utmärkt exempel av nybörjar warcraft... Ta inte illa upp, men det du beskrev är nybörjar warcraft och inget annat. När man spelar "riktigt" så vet jag inte om man kan njuta av fighterna, men däremot är man koncentrerad på de pga micro/macro.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Lagen är hyfsat balanserade bara det att vissa enheter är värdelösa medan andra är på tok för bra. Tech 3 AA Gunships med aeon = insta win, dem är typ fusk klassade på rankade matcher.

Flak > T3 gunships. Tech 3 superior fighters är alltid bättre än gunships, då det är billigare/ snabbare att få fler. Det finns ALLTID sätt att kontra i Supreme Commander, just det jag gillar mest. Sen om du lyckas få Tech 3 i en rankad 1v1 match så lär man vara j*vligt duktig ;). I en normal rankad match så hinner man bli stormad av tech 1 innan man når så långt. Som sagt, inget är speciellt obalanserat.

Nu vet jag inte om du syftar på Forged Alliance eller vanilla då det är stora skillnader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Flak > T3 gunships. Tech 3 superior fighters är alltid bättre än gunships, då det är billigare/ snabbare att få fler. Det finns ALLTID sätt att kontra i Supreme Commander, just det jag gillar mest. Sen om du lyckas få Tech 3 i en rankad 1v1 match så lär man vara j*vligt duktig ;). I en normal rankad match så hinner man bli stormad av tech 1 innan man når så långt. Som sagt, inget är speciellt obalanserat.

Nu vet jag inte om du syftar på Forged Alliance eller vanilla då det är stora skillnader.

Jo, syftar på forged alliance. T3 AA Gunships är billigare än superiority fighters (räknat i hur många superiority fighters det krävs för ett gunship). Flak behövs det en hel del av för att ta kål på gunshipsen. Dessutom kan dessa endast möta air, så detta är oflexibelt spenderade resurser. Tech 3 kan man nå upp till i rankade matcher ganska enkelt om man satsar på att techa. Skulle dock nästan aldrig vara värt att göra det om inte obalanserade enheter som T3 AA Gunships fanns.

Tror inte T3 AA gunships finns i vanilla. Kanske gått lite off...

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Jo, syftar på forged alliance. T3 AA Gunships är billigare än superiority fighters (räknat i hur många superiority fighters det krävs för ett gunship). Flak behövs det en hel del av för att ta kål på gunshipsen. Dessutom kan dessa endast möta air, så detta är oflexibelt spenderade resurser. Tech 3 kan man nå upp till i rankade matcher ganska enkelt om man satsar på att techa. Skulle dock nästan aldrig vara värt att göra det om inte obalanserade enheter som T3 AA Gunships fanns.

Tror inte T3 AA gunships finns i vanilla. Kanske gått lite off...

Tänker man så så är det dyrare med superiority fighters, men effektiviteten är betydligt högre. Hursomhelst, kan man spelet så är det inga problem att kontra vilka enheter som helst. Om T3 AA gunships är obalanserat så beror det inte på spelet utan på spelarna själva
Lyckas någon att techa upp till T3 gunships och du inte hunnit dödat han (eller techat upp själv), så är det du som helt enkelt inte är tillräkligt bra jämfört med motståndaren.

Ursäktar för off topic, vi kan ta det med pm istället om det behövs.

Permalänk
Medlem

på warcraft kan man även testa att bygga 100 torn

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Adaktusson
Detta låter som ett utmärkt exempel av nybörjar warcraft... Ta inte illa upp, men det du beskrev är nybörjar warcraft och inget annat. När man spelar "riktigt" så vet jag inte om man kan njuta av fighterna, men däremot är man koncentrerad på de pga micro/macro.

Det är absolut möjligt
Inget spel någon av oss spenderar tid på vanligtvis, men nu när vi har försökt lana lite då och då så har vi haft jävligt svårt att hitta något roligt allt lira, givetvis helst COOP, men det verkar världen ha glömt. Så det har blivit en hel del *nybörjar warcraft*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är absolut möjligt
Inget spel någon av oss spenderar tid på vanligtvis, men nu när vi har försökt lana lite då och då så har vi haft jävligt svårt att hitta något roligt allt lira, givetvis helst COOP, men det verkar världen ha glömt. Så det har blivit en hel del *nybörjar warcraft*

Jo, det är sant. SERIOUS SAM!!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Adaktusson
Jo, det är sant. SERIOUS SAM!!

Serious Sam i all ära, men det lanade jag nästan sönder redan när det var nytt, man blir ganska trött på det med åren också

Permalänk
Medlem

Re: Problemet med RTS - man hinner aldrig njuta av fighterna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Realtidsstrategispel har länge varit en stor och populär genre. En genre som inte minst jag tycker mycket om. Med åren har spelen i denna genre blivit allt mer spektakulära när det gäller grafik och strider. Samtidigt har spelen blivit alltmer komplexa. Detta medför ett tråkigt dilemma. Emedan det är mycket trevligt att ha ett komplext spel, med mycket djup, att leka med, gör det att jag inte hinner njuta av de spektakulära striderna, eftersom spelandet tar mycket koncentration i anspråk. Jag märkte detta redan när jag spelade det numera klassiska spelet Homeworld. Jag ville titta på striderna där rymdskepp exploderar till höger och vänster, men hann aldrig riktigt med. Lösningen var att titta på när en kompis spelade, men då hade jag ingen kontroll över spelet och var låst till att titta på hans vy. Att efteråt titta på striderna är helt värdelöst. Ungefär som att titta på en inspelad fotbollsmatch som man vet resultatet av. Känner ni också av detta (i-lands)problem? Hur kan man lösa det?

Håller inte alls med.. DoW2 eller RA3 skulle nog passa dig. *sura minen*

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam