Permalänk
Medlem

Rekommenderat nybörjarprogram

Hejsan
Har alltid vart lite intesserad i bildbehandling och är trött på Paint.
Vilket program är bra för just en nybörjare?
Ett bra allroundprogram som det finns bra guider till alltså.
Motivera!
Ty
Mathias

Permalänk
Medlem

Photoshop är väl den som det finns överflöd av guider till.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett så verkar det finnas ett mindre överflöd av olika versioner också. Någon specefik du har i åtanke kanske?

Permalänk
Medlem

Finns en gratis lite mer avancerad version av paint med kallad Paint .net
http://www.getpaint.net/

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Eftersom du kommer sitta framför photoshop i slutändan ändå så är det ingen idé att dra ut på det. Finngs egentligen ingen anledning till att välja något program, skulle inte vilja påstå att det är ett svårt program, men möjligheterna är oändliga och man lär sig något nytt varje dag.

Så skaffa senaste versionen och lek loss.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Eftersom du kommer sitta framför photoshop i slutändan ändå så är det ingen idé att dra ut på det. Finngs egentligen ingen anledning till att välja något program, skulle inte vilja påstå att det är ett svårt program, men möjligheterna är oändliga och man lär sig något nytt varje dag.

Så skaffa senaste versionen och lek loss.

En anledning att välja något annat, om man vill vara laglig, är att det är ganska dyrt för en privatperson.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Ja för det enda alternativet om man vill få tag i Photoshop lite billigare är att köpa en CS3 på Tradera men då blir det engelsk version.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja påstå att det är positivt att ha den engelska versionen, då merparten av alla guider är skrivna just efter den engelska.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Annars finns ju googles Picasa 3, det är dessutom gratis.

Man kan inte göra några mirakelgrejer, men om man bara ska lägga på filter och redigera bort något mindre så duger det finfint.

Jag använder det när jag ska göra några små enkla förändringar, samt att efter att ha installerat det så kan man titta på sina .raw (NEF i mitt fall) bilder direkt i windows, istället för bildvisaren.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Photoshop Elements med Premiere Elements, kostar 1200:- lagligt i sverige.

Jag har kört en xxxad version av CS4 - men övergick till en finkopia. Alla funktioner en normal privatpersopn använder finns i Elements.

Se Premiere som en bonus, där kan du göra film från vad som helst till vad som helst(mer eller mindre)

// Lazze

ps. Jag handlade Online på Adobes svenska sajt, googlade just DEN sajten o hittade då typ 20% rabatt när jag handlade ds.

Permalänk
Medlem

Personligen klarar jag inte av layouten i Elements. Tycker den är hemsk. Hittar ingenting. Kanske inte så stor skillnad egentligen, men jag avskyr Elements.

Vad har det blivit av Paintshop Pro?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag kör Photoshop Elements och är nöjd med det. Kostar runt 900:- överkomligt pris om man inte vill lägga ut de dyra pengar CS kostar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Personligen klarar jag inte av layouten i Elements. Tycker den är hemsk. Hittar ingenting. Kanske inte så stor skillnad egentligen, men jag avskyr Elements.

Vad har det blivit av Paintshop Pro?

Paint Shop Pro Photo X2 Ultimate.
http://www.corel.com/servlet/Satellite/gb/en/Product/11849515...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vill du lära dig photoshop och lite bildbehandlig i allmänhet så kan jag rekommendera distanskursen Digital bildbehandling.
Dock går ju inte kursen för än nästa termin, men jag tycker definitivt den är värd att gå.

Är man student får man även chansen till att köpa photoshop cs4 till ganska trevligt pris.
http://www.moderskeppet.se/omstudentpris.php

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk

Vad kan man göra i photoshop som inte går att göra i Elements?

Permalänk
Medlem

Om du är duktig på engelska och vill lära dig Photoshop CS3 så sök på "You suck at photoshop" på youtube.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk

Elements är kanske 90% av det som vanligt folk utan intresset behöver och vill ha (inkl sortera, hitta, tagga osv) medan i PS kan du (om du är duktig eller vill bli) i princip göra "allt". Finns säkert nån bra jämförande tabell där ute men jag skulle vilja fråga TS om det verkligen är PS han ska ha..

Är det egna bilder som ska fixas fotografiskt kan Lightroom 2 (ca 1100kr studentpris) vara startprogrammet, jag har kört PS sedan version 5-6 (1998?) men tillbringar numera 90% av min bildediteringstid i Lightroom... köpte CS4 för studentpris innan man slutar studera men men.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304