Permalänk

ATI Radeon X1950

Har lite problem med mitt ATI Radeon X1950. Tror det är en massa damm i den som gör den väldigt varm.

Temperaturen ligger på runt 75-79 i idle och går upp till 80-90 i load, lär nog gå ännu högre i absolut 100% load. Men för dom spel jag lirar så är det 80-90 (PES, EU3).
Jag antar att det är på tok för varmt?

Fläkten låter ganska mycket också, men går oftast inte över 36% utav kapacitet. Ibland drar den upp på 50% och jobbar men jag har inte sett den gå högre. Tycker att det är lite konstigt, den bör vilja kyla mer, eller?

I vilket fall som helst så antar jag att det är bäst att försöka rensa den på damm. Problemet är att jag inte vet hur jag ska komma åt själva fläkten till kortet. Såhär ser det ut. Måste jag skruva av den där kåpan på något sätt eller finns det något enklare sätt att städa kortet?

Jag känner mig inte så säker när jag jobbar i datorn. Att öppna upp och spraya med tryckluft på de synliga fläktarna utan att röra är okej men undviker gärna att hålla på och skruva.

Fick för några dagar sedan "grön-skärm". Lämnade datorn i några minuter och när jag kom tillbaka så var hela skärmen grön-randig och det gick inte att göra något mer än att stänga av och börja om. Med grön-randig så var den inte transparent grön utan helt tvärgrön, såg ingenting annat än det gröna.

Permalänk
Vila i frid

Om du inte kan blåsa ur den själv och tycker det är dags för ett nytt grafikkort kan jag rekommendera ett HD4670. Tryckluft finns hos din lokala bensinstation/bilmeck. Håll blåsmunstycket ca 10 cm från komponenterna och HÅLL ANDAN för maken till dammoln har du nog aldrig sett tidigare. Se bara till att fläktarna inte snurrar ihjäl sig när du blåser.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70088 En sådan skulle sitta fint

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Jag har tryckluft, så det är inga problem.
Men jag har ingen aning om vart/hur jag ska använda den i och med att kortet är "skyddat" utav en slags kåpa.

http://www.techzine.nl/uploaded/31617_d75c14ec.jpg

Nytt grafikkort undviker jag gärna. I så fall är det lika bra att en ny dator då hela datorn är i halvdåligt skick. Men vill försöka vänta ett år till innan jag byter dator.

Permalänk
Medlem

rensa på damm. tryckluft borde funka. ingen anledning att byta graffe bara för att det dammat igen.

"spraya" in flänsen. lite tryckluft kommer inte pajja kortet, var lugn.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Flänsen på detta kort, är det hålen i bak eller?
Annars så är ju kortet helt täckt utav plast.

Är som sagt ingen expert på dessa saker.

EDIT: Har hittat en annan bild på kortet. Här. Är det bara att blåsa med tryckluft in i detta utrymme så ska det fungera bättre sen?

Permalänk
Medlem

Blås in i alla öppningar så ska du se att tempsen blir bättre.

Permalänk

Tack!
Blåste i hålrummet i bak samt blåste bort allt damm som låg ovanpå grafikkortet och nu är GPU temperaturen nere på 58C.

Har dock en till fråga nu. Vad är GPU VRM för något? Den låg på 70 grader förut och ligger fortfarande på samma. Den rörde sig å andra sidan inte särkilt mycket tidigare trots att datorn pressades endel. Är 70 grader en okej temperatur för den? Vad det nu är.

Permalänk
Vila i frid

70 grader är okej. VRM'en är en s.k. Voltage Regulator Module och en blank krets som sitter i bakkanten på kortet och täcks förmodligen av din nuvarande kylare. En vrm för GPU'n och en för minnet.

Sidonot, Sapphire hade problem med sina gamla x1950pro där vrm'en inte nådde upp till kylaren och således inte kyldes av kylelementet utan gick för het och kortet buggade ur vid belastning. Var iofs lätt att fixa med ett metallbleck med kylpasta på men något sådant pysslade inte Sapphires tekniker med utan "reparerade" kortet och skickade tillbaks det till kunden utan åtgärd. Jag var en av de drabbade. Fick tillbaks pengarna från Dustin och köpte mig ett 8800gtx istället.

Permalänk
Medlem

fast x1950pro har haft många revisioner. Mitt sapphire x1950pro från oktober 2007 strulade aldrig

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Gick in och kollade exakt vilken version det var jag köpte nu.
Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3

Det var enbart x1950pro som problemet var på eller?

Själv är jag nöjd bara jag slipper att det krashar p.g.a värmen eller att det brinner.
Datorn har några år på nacken så det är väl dags att byta den men i och med att jag inte lirar de mest krävande spelen så är det ju bra om man kan pressa ur så mycket som möjligt så länge som möjligt med denna burk.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

vad jag minns så var det bara pro som berördes. Felet var otillräcklig kylning av voltregulatorerna.

Tror inte det är det som spökar för dig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

BUMP

Någon som kan förklara för en sopa hur man fixar kylning till voltregulatorerna på ett billigt sätt?

Visa signatur

And so it begins.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banditoz
BUMP

Någon som kan förklara för en sopa hur man fixar kylning till voltregulatorerna på ett billigt sätt?

såga av 1cm av en AMD athlon 64 3500+(939) Cpu kylare och klistra på volt regulatorerna med sånt vämeledande lim

går ju givetvis med nån annan liknande men vet att den är lagom lång för att precis täcka alla voltreggarna

går att såga aluminium i vanlig bandsåg för trä

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows