Få ut ersättning från hemf. på dator?

Permalänk

Få ut ersättning från hemf. på dator?

Tjena!
Min dator dog för ca 2 veckor sedan. Efter en felsökning hos PC City visade sig att nätagget hade dött och moderkortet. Problemet låg i att moderkortet inte gick att få tag i (socket 939). Det känns lite surt att en dator man betalat 15.229:- går sönder efter 3 år medans jag har en annan gammal stationär dator som rullat utan problem i ca 8 år (inga uppgraderingar).

Till frågan:
Går det att få någon sorts ersättning på hemförsäkringen? Ska ringa de eventuellt på måndag. Men vad tror ni? Minst lilla skulle ju vara glädjande.

Edit: Kanske ska tillägga att vi har aktsam som hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

Re: Få ut ersättning från hemf. på dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HejMittNamnArJen
Tjena!
Min dator dog för ca 2 veckor sedan. Efter en felsökning hos PC City visade sig att nätagget hade dött och moderkortet. Problemet låg i att moderkortet inte gick att få tag i (socket 939). Det känns lite surt att en dator man betalat 15.229:- går sönder efter 3 år medans jag har en annan gammal stationär dator som rullat utan problem i ca 8 år (inga uppgraderingar).

Till frågan:
Går det att få någon sorts ersättning på hemförsäkringen? Ska ringa de eventuellt på måndag. Men vad tror ni? Minst lilla skulle ju vara glädjande.

Edit: Kanske ska tillägga att vi har aktsam som hemförsäkring.

Kolla vad du har för självrisk. Du tjänar nog mer på att köpa ett begagnat moderkort. Sen tror jag inte att det går att lägga det på försäkringsbolaget. Du får nog "tappa" datorn från fönstret i så fall.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Problemet med hemförsäkringen i ditt fall är att vad jag vet så har försäkringsbolagen ett väldigt högt åldersavdrag på datorer.

Troligen är det nog bättre att leta efter begagnat moderkort på t.ex Blocket, Tradera mm sidor.

Men kolla här om du hittar nått passande nytt moderkort http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=416&o=produkt_pris_inkm... ?

Permalänk
Medlem

Ingen idé, lär inte gå på hemförsäkringen samt att självrisken brukar i regel ligga mellan 1200 - 1500 kr.

I stort sett all IT-utrustning har förbannat högt åldersavdrag, iofs inte så konstigt....

- Köp beggat.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

Tack för svaren.

Har problem med att hitta ett Socket 939. Blir att sälja fungerande komponenter och köpa en bärbar istället. Har förövrigt gjort en tråd inom valet av två bärbara. Framför gärna era åsikter.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

Socket 939 är inte alls svårt att hitta på Tradera för en billig peng..

Edit: Länken till en sökning på Tradera färdig och klar på moderkort med kriteriet 939 ville inte fungera men gå själv in på Tradera, Datorkomponenter och underavdelningen Moderkort och sök sedan på 939 som enda sökord så ska du se att du i alla fall får 8 träffar i prisintervallet mellan 1 kr upp till 695:- (den sista nämnda skulle jag nog inte köpa även om det helt nytt).

Edit 2: Såg nu att någon sålde ett ASUS A8N32-SLI Deluxe Dual X16 SLI (Socket-939) - ett sådant sitter jag på sedan många år tillbaka - har bara gott att säga om det kortet.

Permalänk
Medlem

En hemförsäkring brukar som regel aldrig hantera produkter som går sönder, däremot om du hade haft drulle/allrisk och tappat datorn så hade du varit hemma.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Avstängd

Passa på att byta ut hela rubbet,Moderkort cpu minnen och skaffa dig en snabbare dator ;).
men som en del redan nämnt så finns det en del på blocket osv.Har ett ASUS A8N32-SLi socket 939 liggandes på hyllan bakom mig ;).

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

Du bor ju i västerås, Tre G vid Bauhaus har någon 939 moderkort

Dustin = http://www.dustin.se/pd_5010144238.aspx

Eller kolla prisjakt = http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=416

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Tack för hjälpen! Ska kolla in det där på Dustin och får väl ta en sväng förbi Tre G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Du bor ju i västerås, Tre G vid Bauhaus har någon 939 moderkort

Dustin = http://www.dustin.se/pd_5010144238.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010144238.aspx gäller om du inte är ett företag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
http://www.dustinhome.se/pd_5010144238.aspx gäller om du inte är ett företag.

Tack för att du rätta till det, jag missar jämt att skriva dustinHOME... mitt fel.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HejMittNamnArJen
Tack för svaren.

Har problem med att hitta ett Socket 939. Blir att sälja fungerande komponenter och köpa en bärbar istället. Har förövrigt gjort en tråd inom valet av två bärbara. Framför gärna era åsikter.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Har du ens sett mitt inlägg med länk till Prisjakt?

Permalänk

Olirc, jag hade kollat på prisjakt långt innan jag skrev detta inlägg. Problemet är att de visar massor med socket 939 moderkort men där majoriteten av det som är listat inte finns i lager. Så frågan återstår (vill inte låt arrogant), har du kollat?

Permalänk

Ganska givet att 939mobo+300-400W nätagg kostar mindre än din självrisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HejMittNamnArJen
Olirc, jag hade kollat på prisjakt långt innan jag skrev detta inlägg. Problemet är att de visar massor med socket 939 moderkort men där majoriteten av det som är listat inte finns i lager. Så frågan återstår (vill inte låt arrogant), har du kollat?

Finns en del på lager som t.ex denna http://www.dataprince.se/?article=K8T%20NEO2-F%20V2 där det finns 19st inne.

Nä visste också att jag kanske lät lite oförskämd men om denna passar?

Permalänk
Medlem

Okidoki boyz!

Nu börjar vi komma way off topic här när vi börjar länka till höger och vänster till vart man kan hitta socket 939 moderkort att köpa... Börjar mer och mer likna en "köprådstråd" som sagt. Anledningen till att jag lägger in detta brasklapps som en annan messerschmitt är 2:

* Vi vet inte vilket typ av GFK TS har och det senaste MOBO som är länkat till har AGP-port = inte så vanligt.
* Varför köpa nytt MOBO för 700 när man kan få ett nästan nytt för typ 150?

Detta är bara mina 2 cent och jo, jag vet, jag kan skjuta hål på dessa 2 invändningar själv direkt med att TS kanske trots allt har ett AGP-kort samt att man kanske inte vill råka få ett MOBO som någon klant råkat ge en ESD-kyss vilket visar sig efter 3 veckor när det slutar funka och man inte kan kräva sina 150 pix tillbaka.

Dock så anser jag att vi avhandlat och konstaterat att det inte är någon idé att försöka mjölka ut ersättning via sin hemförsäkring då det kommer kosta mer i självrisk än vad komponenterna i sig kommer att kosta att köpa in i ny-pris från butik. Därför rekommenderar jag TS att köpa billiga begagnade prylar att köra med medans han sparar ihop pengar och investerar i en ny dator allt efter som.

Edit: Jag avrundar priser som Fan läser Bibeln till min egen fördel för att få mina argument att framstå bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Okidoki boyz!

Nu börjar vi komma way off topic här när vi börjar länka till höger och vänster till vart man kan hitta socket 939 moderkort att köpa... Börjar mer och mer likna en "köprådstråd" som sagt. Anledningen till att jag lägger in detta brasklapps som en annan messerschmitt är 2:

* Vi vet inte vilket typ av GFK TS har och det senaste MOBO som är länkat till har AGP-port = inte så vanligt.
* Varför köpa nytt MOBO för 700 när man kan få ett nästan nytt för typ 150?

Detta är bara mina 2 cent och jo, jag vet, jag kan skjuta hål på dessa 2 invändningar själv direkt med att TS kanske trots allt har ett AGP-kort samt att man kanske inte vill råka få ett MOBO som någon klant råkat ge en ESD-kyss vilket visar sig efter 3 veckor när det slutar funka och man inte kan kräva sina 150 pix tillbaka.

Dock så anser jag att vi avhandlat och konstaterat att det inte är någon idé att försöka mjölka ut ersättning via sin hemförsäkring då det kommer kosta mer i självrisk än vad komponenterna i sig kommer att kosta att köpa in i ny-pris från butik. Därför rekommenderar jag TS att köpa billiga begagnade prylar att köra med medans han sparar ihop pengar och investerar i en ny dator allt efter som.

Edit: Jag avrundar priser som Fan läser Bibeln till min egen fördel för att få mina argument att framstå bättre

Nej jag vet inte det heller vilket grafikkort TS har men eftersom det ingår i dennes intresse så bryr jag mig icke om det utan postar efter vad jag vet = bättre input = bättre råd, Sämre input = Sämre råd.

Sen kan man iofs få tag på grafikkort för 300:- även till PCI-Express.

Permalänk

Tack för eran hjälp iallafall!

Off topic: Slutade med att jag köpte 5930G. Fråga mig inte varför, men kändes lättare att köpa helt nytt än att hålla på och leta efter rätt mobo och nätagg (då jag inte vet hur jag ska kolla om mobot jag köper är likvärdigt mitt MSI K8N Neo4 är också okunnig när det gäller att installera datorer, så PC City hade tagit ca 1300:- för installation).

Nästa år börjar jag att studera på universitetet och en laptop kommer väl komma väl till hands. Dock så blir jag så jävla förbannad på att en dator som jag pröjsade för 19.000 (kollade faktura igår) gick sönder efter 3år medans jag har en gammal sketen IBM dator som rullat utan problem i 9år. Helt surfduglig. (Hade strul med MB tidigare och jag lämnade in den 2ggr. Fick error meddelande vid uppstart och datorn ville ej boota. Första gången sa de att de inte 'hittade' problemet, andra gången körde de en ful-lösning genom att flasha och uppdatera bios. Detta var i början av 2008. Garantin gick ut 20 Dec 2008 och 2 månader senare pajjar skiten)

Summan av kardemumman - aldrig mer topnotch dator. Man ska hålla sig under 10.000:- klassen.

On topic: Kontaktade hemförsäkringen. De ville höra PC Citys utlåtande (efter felsökningen) och ha en kopia av fakturan. Imorgon återkommer jag med hur mycket jag får i ersättning (om jag ens får något).

Säger det ännu en gång - uppskattar er hjälp.

Permalänk

Resultat:
Efter att ha kontaktat hemförsäkringen så kommer jag få ut 5500:-. Minus 1000:- i självrisk så blir det 4500:- kvar. För detta kommer ca 1500:- gå till nytt moderkort och nätaggregat. Övriga 3000:- kan man säga gick till laptopen som jag köpte när stationära pajjade. Så man kan säga att jag betalade 5000:- istället för 8000 (som den kostar, Acer 5930G).

Permalänk
Medlem

WOW!

Jag är imponerad!

Vad fick du för deal då? Exakt vilka komponenter är den summan tänkt att ersätta? Fick du behålla alla komponenterna (inkl. de trasiga) hemma eller behövde du skicka in/lämna i från dig några delar?

Nu är iofs 5000 inte mycket i förhållande till 15.229:- men om du nu har kvar alla delar hemma (så som cpu, chassi etc) och bara behöver köpa in nytt MOBO och PSU så har du ju fått mer än bra ersättning från ditt försäkringsbolag måste jag gå skriva.

Grattis! Både till den räddade datorn och till den nya laptopen.

Permalänk

Det var ju en bra lösning. Skulle man kanske själv ha gjort när min gamla fujitsu siemens dator som jag köpte för lite mer än tre år sen brände moderkortet lagom tills efter att man gjort slutbetalningen och garantin gått ut.
Hade ju pröjsat uppgraderingen jag gjorde själv. (Byte av moderkort, CPU och minne.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag vet faktiskt inte hur de tänkte. Jag skickade in fakturan med alla komponenter. Tydligen ville de ha med allt (dokument på allt det vill säga), hela rubbet. Totalt gick ju allt på strax över 19.000:- med skärm.

Vet inte riktigt hur de tänkte.

Angående komponenterna så har jag datorn hemma. Moderkort och nätagg ska jag beställa under veckan.

De betalade även kostnaden för felsökningen som PC City gjorde.

Blev mycket överraskad må jag säga. När jag gjorde en skadeanmälan ville jag bara se om jag kunde få lite pengar.. några hundralappar.

Blev överlycklig när jag fick reda på att jag skulle få 4000:- (5000:- minus 1000:- självrisk) och så att de skulle betala för felsökningskostnaden som hade kostat mig 500:-

Förövrigt är det aktsam jag har.

Permalänk

Sjukt. Min dator kostade 24 000 med allt.
Ska tänka på det nästa gång något går sönder här hemma.
Sålänge det är över självrisken så kan man ju ändå beta av en del av priset på en ny.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Återigen grattis till bra val och försäkringsbolag och för att du vart så grundlig i din felsökning som till och med lämnat in din dator för delsökning och sparat dokumentationen samt sist men inte minst till ersättningen också.

Själv hade jag (iaf innan jag läste denna tråd) felsökt på egen hand och bara köpt ny begagna prylar (då man "insatt som man är vet att dom är "billiga") och nöjt sig med det. Fan, efter detta så nästan ber jag jag till högre makter att mitt moderkort eller liknande ska gå sönder! Har juh hel hemförsäkring med drulle och "you name it" (pga av övernitisk feg sambo) så enligt devisen: "Fick du den ersättningen så borde väl jag oxå få det?!" så ska jag från och med i natt be en ny kvällsbön.

En sista tanke bara, när det kommer just till inköp av nätaggregat så brukar det löna sig att köpa ett kvalitetsmärke på det för någon hundralapp extra för att säkra livslängden på datorn i övrigt. I alla fall enligt mina erfarenheter. Undvik i alla fall helt okända märken så gör du dig en tjänst.

Permalänk

Själv kör jag bara på hemförsäkring. Körde med någon/några tilläggsförsäkringar förr men de suger bara mer pengar ur plånboken på det sättet. I slutändan måste man ändå betala självrisk på alla sorters försäkringar och det var även därför jag återgick till enbart hemförsäkring.

Lite offtopic: Ang. nätaggregatet så tror jag att när nätagget dog så strök moderkortet med. Iofs hade jag skickat in datorn till komplett under garantitiden med anledning av att moderkortet strulade (fick blåskärmar, no keyboard present etc). De körde ful-lösning med att flasha mb och uppdatera bios. Det var väl ändå en bara tidsfråga innan mb också skulle dö.

Nätagget jag hade tidigare var ett NorthQ:
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311593

Du har PM