Ubuntu boot försvann efter win7 installtion.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ubuntu boot försvann efter win7 installtion.

Tjena!

Installerade Win7 medans ja redan hade ubuntu installerat, nu har Win7 raderad ubuntus bootsystem, jag undrar nu hur jag smidigast kan få upp en bootmeny som kan boota både ubuntu och windows.

Drog en google förut som pekade mot att jag ska använda mig av ett program som heter Easy BCD, testade med detta utan resultat.
Programmet hittar min HDD med linux installerad, men då jag även har en NTFS partition på den disken så verkar inte programmet vilja få det att fungera.

Tacksam för hjälp!

Mvh,

Permalänk
Medlem

installera ubuntu efter windows, så brukar grub fixa biffen automatiskt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Starta upp med en live-cd och reparera grub.
URL

Permalänk
Medlem

Den länk som Applet skrev löser ditt problem smärtfritt, utan att installera om, varför man nu skulle välja den utvägen

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma klantskap själv en gång, ladda hem en Grub live cd som installerade om Grub. Funkade fint efter det.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk

Vet inte om den är bra men finns en länk här.

Permalänk
Medlem

Gör som Apple och Space age länkade. Installera grub igen bara!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Starta upp med en live-cd och reparera grub.
URL

Ska testa detta när jag kommer hem från jobbet, tack så mycket för hjälpen!

Kan ju även passa på att informera att jag är rätt grön inom linux (kört ubuntu i drygt en vecka) och har fått det mesta att fungera, dock får jag inte ljudet i Ventrilo att fungera när jag kör programmet via Wine, Ventrilo vill åt någon ljudfil i windows systemmapp som av självklara skäl inte finns just nu.

Finns det någon guide någonstans där man kan läsa hur man fixar en virituell windows system mapp, eller finns det någon som rakt av kan berätta hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

Du behöver nog skriva vilken fil det är du behöver. Jag skulle tro att Ventrilo saknar ett dynamisk bilbliotek (windows-katalogen är nog bara med i sökvägen).

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Ska testa detta när jag kommer hem från jobbet, tack så mycket för hjälpen!

Kan ju även passa på att informera att jag är rätt grön inom linux (kört ubuntu i drygt en vecka) och har fått det mesta att fungera, dock får jag inte ljudet i Ventrilo att fungera när jag kör programmet via Wine, Ventrilo vill åt någon ljudfil i windows systemmapp som av självklara skäl inte finns just nu.

Finns det någon guide någonstans där man kan läsa hur man fixar en virituell windows system mapp, eller finns det någon som rakt av kan berätta hur man löser detta?

Alla är vi "gröna" någon gång.
Kollat t.ex. denna?

Permalänk
Medlem

En superGrub skiva är praktiskt att ha, den kan återställa grub automatiskt. EasyBCD har dock funkat för mig varje gång, om du har 2 hårdiskar, testa att ställa om i bios så den bootar från den andra. Jag har 3-4 Operativ system på datorn konstant och har hafft väldigt lite problem med boot.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Alla är vi "gröna" någon gång.
Kollat t.ex. denna?

Säg till om du får vent att funka, har aldrig funkat för mig med diverse guider.

Edit: Fick det faktiskt att funka. Funkade inte i CrossOver Office men i Wine i repos funka det

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har nu testat med diverse saker för att få igång mitt ljud i coaxutgången, installerade drivrutinerna som hör till mitt moderkort (linux varianten då) och nu fungerar inte ljudet alls. Ljudkontrollern säger följande:
"No volume control GStreamer plugin and/or no device found" så nu har jag inget ljud alls.

Har försökt hitta kommando för att avinstallera drivrutinerna jag installerade utan resultat.
Någon som vet var jag kan hitta information om hur jag ska lösa detta problem?
Sen skulle de va gött om någon med Asus P5Q Pro vet hur man får igång ljudet digitalt och inte bara analogt.

Tack på förhand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Säg till om du får vent att funka, har aldrig funkat för mig med diverse guider.

Edit: Fick det faktiskt att funka. Funkade inte i CrossOver Office men i Wine i repos funka det

Ska se hur det går för mig sen när jag fått igång ljudet igen..