Permalänk

BIOS-lösenord Dell latitude

Hej jag behöver hjälp att ta bort BIOS lösenordet på en dator jag köpt via blocket. Jag har inte kontaktuppgifter till förra ägaren och kan därför ej kontakta dell.

Det är en Dell Latitude D600 med service tag som slutar på -595B. Jag har försökt googla men bara hittat folk som tar betalt för sånt. Skulle någon kunna hjälpa mig att ta bort lösenordet? Väldigt tacksam om någon kan göra det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finns väl inget default bioslösenord?...

Uve been buttfucked:p

Serious, ta ur batteriet, plocka isär laptopen och leta rätt på klockbatteriet en stund å pröva igen

Permalänk

Jo de nya laptopsen brukar ha bioslösenord, oftast företagsdatorer osv.

På de nya går det heller inte bara att ta ut CMOS utan man måste generera eller göra något annat för att komma åt lösenordet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Bärbara har oftast en dedikerad minneskrets (seriellt EEPROM) så tricket med att ta ut batteriet kommer inte att fungera. Däremot så brukar det ibland finnas standardlösenord eller lösenord som kan räknas fram från datorns id-kod, jag har för mig att Dell har haft det senare.
Om du kan löda brukar det gå att köpa färdigprogrammerade minneskretsar utan lösenord på t.ex. ebay, alternativt kanske man kan få tag i program för att räkna ut defaultlösenordet på nätet eller ebay.

Permalänk
Medlem

mig veterligen var det inga bios lösenord på våra Dell D610. D600 är samma/äldre generation.

Förövrigt har jag för mig att om du tar bort batteriet i din bärbara så sitter CMOS batteriet där under (grönt med ett antal knappceller). kan vara värt ett test.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Dells datorer har ett backdoor lösenord som ska fungera på alla (flesta) dell datorer.

Lösenordet ska vara dell, prova med stort och litet D.

Permalänk

Testat ta ut CMOS, testat Dell och dell som lösenord och inget funkar.

Meka med eeprom verkar lite för avancerat för min del. Försöker hitta sådant program men det kostar och inte 100 på att det funkar.

Undrar om det finns någon i Sverige, stockholm som kan fixa min dator? jag kan betala några 100 lappar för det.

Permalänk
Medlem

Har du någon speciell anledning att bli av med bios passet?

Finns vägar runt de mesta som man måsta gå via bios.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

jag vill formatera datorn via usbminne och vill ändra bootsekvensen så att den bootar från usb först.

Den bootar ju från usb om man tar ut hårddisken, men den vill jag ju ha kvar då den skall formateras. Kom o tänka på kan jag ta ut den boota usb o sätta in den igen precis när det har bootat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av direktoren
jag vill formatera datorn via usbminne och vill ändra bootsekvensen så att den bootar från usb först.

Den bootar ju från usb om man tar ut hårddisken, men den vill jag ju ha kvar då den skall formateras. Kom o tänka på kan jag ta ut den boota usb o sätta in den igen precis när det har bootat?

Det finns inget annat trix typ F8 el. F12 för att välja vad du vill boota från?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Jag har haft detta problem förr när jag jobbade i butik. Det var ett tag sen så jag minns inte sidan med lösningen.

Men hur som helst finns det på nätet en fil som du kör i dos läge där du skriver in din service tag på datorn så genereras ett lösen som fungerar.

I trådar med samma problem finns även en lösning som går ut på att kortsluta något på moderkortet för att sedan kunna resetta bios (det är låst annars).
Jag vågade mig aldrig på denna lösning men flera lyckade försök rapporterades.

Så det e bara att googla på! svaret finns där någon stans, minns bara inte var

Permalänk

Gulligt att du har snott en dator och sen vill ha hjälp med att starta den.

Jag förmodar att ingen är så dum att han köper en dator via blocket och sen inte ens kollar med ägaren om den går att starta. Snacka om att köpa grisen i säcken isåfall.

Tjuvar får ingen hjälp här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Gulligt att du har snott en dator och sen vill ha hjälp med att starta den.

Jag förmodar att ingen är så dum att han köper en dator via blocket och sen inte ens kollar med ägaren om den går att starta. Snacka om att köpa grisen i säcken isåfall.

Tjuvar får ingen hjälp här.

Moget..
Drar du slutsatsen att han e tjuv bara för att han vill få bort ett bios lösenord?
har du inget vettigt att tillföra tråden så behöver du inte leka detektiv.

OT:
På mitt förra jobb fick jag ett likadant problem. Löste det genom att dra ur en liten plugg som heter PSWD och då resettades lösenordet.
Plocka bort batteriet också innan du gör det.

Detta va cirka 4 år sen så jag vet inte om det fungerar på dagens datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spurman
Jag har haft detta problem förr när jag jobbade i butik. Det var ett tag sen så jag minns inte sidan med lösningen.

Men hur som helst finns det på nätet en fil som du kör i dos läge där du skriver in din service tag på datorn så genereras ett lösen som fungerar.

kan det vara det här programmet du om?
http://www.techspot.com/vb/topic18780.html
Post 4 och 9 för nerladdning av programmet och instruktion hur man använder den. den generade någon slags 8 siffrig kod i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
kan det vara det här programmet du om?
http://www.techspot.com/vb/topic18780.html
Post 4 och 9 för nerladdning av programmet och instruktion hur man använder den. den generade någon slags 8 siffrig kod i alla fall.

Ja precis! dock vet jag att det fanns flera versioner av programmet & jag testade 2-3 st innan jag fick det att fungera.

Hittade länken med min lösning (dock finns ej programmet länkat i denna tråd) http://www.techspot.com/vb/topic50281.html

Paragon33 heter snubben som skriver vettiga svar, ganska lång tråd så det e bara att börja leta!