Har ni lyckats flasha ert grafikkort & i såfall varför?

Permalänk
Medlem

Har ni lyckats flasha ert grafikkort & i såfall varför?

Blev lite nyfiken nu när jag flashade om mitt XFX 8800GS till ett XFX 9600GSO (dom är identiska för er som inte vet det).

Ni som har flashat om era kort varför gjorde ni det & till vad, ändrat klockfrekvenser eller pga. annat?

Själv ville jag bara prova, sen låter 9600GSO lite coolare än 8800GS fåfängd som man är.

Jag hämtade mitt bios här -> www.techpowerup.com/vgabios/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
SpelClockers

Flashade mitt Leadtek 8800GT till ett Asus med Gen1 istället, hade ett kasst mobo med via styrkrets och de fungerade inte ihop tillsammans om grafikkortet var Gen2.

När jag köpte nytt så bytte jag bara till Gen2 i bios, vet inte riktigt varför jag inte bytte tillbaka till Leadtek bioset.

Permalänk
Avstängd

Flashade om mitt HD4870 (club3d) till Asus Top HD4870. Tänkte jag skulle kunna pressa upp frekvenserna lite eftersom kortet har mer än 800mhz i sig, men icke!

Flashen gick som den skulle, men frekvenserna ändras inte. Har flashat om 3ggr, undra fan vad som är fel

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Entusiast

Det funkade alltså?

Personligen skulle jag vilja flasha om mitt HD4670 för att kunna överklocka det mer men samtidigt kunna ha kvar fungerande powerplay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Flashade om mitt HD4870 (club3d) till Asus Top HD4870. Tänkte jag skulle kunna pressa upp frekvenserna lite eftersom kortet har mer än 800mhz i sig, men icke!

Flashen gick som den skulle, men frekvenserna ändras inte. Har flashat om 3ggr, undra fan vad som är fel

Menar du 800MHz på minnena?
www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architecture=ATI...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Flashade ett gammalt x850pro för att låsa upp pipelines. Riktigt skoj.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Då jag också har en sak som jag vill ta upp med er hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag har ett USB minne som jag formaterat med HP flash så är det är bootbar, sen har jag lagt i nvflash 5.13v filerna i usb:en och så bios filen.

Bios filen i fråga är från XFX och tanken med att flasha mitt kort är för att klocka högre än 635/1020. Ser att många som klockat sina kort har klockat mer än mig med default vcore så mitt kort måste vara lite annorlunda på nåt sätt.

XFX Bios http://www.techpowerup.com/vgabios/2718/XFX.8800GTX.768.07010...

Datorn bootar och jag skriver "nvflash -5 -6 namn.rom" men det står att filen kan inte läsas nån som vet varför och vad är det jag gör för fel?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Jag skrev "nvflash -4 -5 -6 namn.rom" för att tvinga in XFX 9600GSO bioset.

Edit: Kom att tänka på det att jag var tvungen att avinstallera vlc player för annars så sparas bios filen ner som en .bin fil & inte som en .rom fil, det vill man inte.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Har ett 6800 vanilj som fått lov att genomgå ett antal flashningar med nya frekvenser, volt- och pipe-inställningar. Alltid funkat hur bra som helst, fanns en hel del att pressa ur det med.

Ett X800Pro har jag med som fått ta emot lite upplåsta pipes och fläkt-inställningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman

Datorn bootar och jag skriver "nvflash -5 -6 namn.rom" men det står att filen kan inte läsas nån som vet varför och vad är det jag gör för fel?

Den klassiska är ju att namnet är för långt så det blir avkortat, dra en dir och kolla om det skulle vara så.

Visa signatur

=)

Permalänk
Entusiast

Nu har jag flashat mitt HD4670 till 825/1115 med fungerande powerplay. Var tvungen att använda mig av diskett, lyckades inte få usbminnet bootbart med HP flash. Bra att man fick det gjort

Permalänk
Avstängd

Flashade grafikkort redan när TNT2 vart nytt. Mest för att har en fast överklockning då.
När X800 serien kom så flashade jag för att låsa upp Pipelines och voltmodda så att de gick att klocka mer. Har nog aldrig krashat ett grafikkort vi BIOS flashning. Nära en gång, men de vart självförvållet. Ett av mina 8800GT kort vart de sista jag flashade om. Hade redan ett XFX 8800GT XXX. Köpte ett till, men de vart ett standard så jag flashade de till ett XXX. Slippa överklocka i Windows.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Tjena Skruvis.

Jag flashar enbart för benching och idag tänkte jag flasha mitt 3dje Sapphire 4830. Både för högre klock på GPU och minnena. När jag ändå flashar så passar jag på att höja GPU-spänningen också även om jag har hårdvarumod.

Jag gör mina egna bios med RBE.

Permalänk
Medlem

Tjenare blossa.

RBE funkar bara med ATI kort, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Menar du 800MHz på minnena?
www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architecture=ATI...

Core förstås. Mina minnen går i 1100mhz utan problem.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Har ett 6800 vanilj som fått lov att genomgå ett antal flashningar med nya frekvenser, volt- och pipe-inställningar. Alltid funkat hur bra som helst, fanns en hel del att pressa ur det med.

Ett X800Pro har jag med som fått ta emot lite upplåsta pipes och fläkt-inställningar.

Den klassiska är ju att namnet är för långt så det blir avkortat, dra en dir och kolla om det skulle vara så.

Jag ändrade namnet till "xfx.rom" innan jag skulle flasha så jag flashade inte direkt med det långa namnet som bios filen annars hade. Jag kom att filerna sparas som .bin format och inte som rom format men jag avinstallerade VLC så nu ska jag försöka igen och se om det går att flasha nu.

EDIT: Nu går det att läsa filen som .rom format men precis innan kortet flashas så står det "EERPOM support not found" och jag googlade lite snabbt och verkar bara bioschippet som inte har vissa speciella koder som behövs för att kortet ska flashas? Nu förstår jag ingenting. Vet nån om det kan vara så eller om man kan förbigår detta på nåt sätt?

EDIT2: Löste det! Hade gammal version av nvflash. Ladda ner den senaste versionen och det gick

För tillfället med 1.35 vcore:

Tror ni att jag kan klocka Core högre med den spänningen? Jag ska testa så mycket jag kan men vill veta vad ni tycker.

MIN FÖRSTA flash sen jag föddes :D.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

flashade om mitt bios på mitt xfx 9800 gtx+ för fläkten inte varvade ner... funkar kanon

Visa signatur

AMD_matte

AMD Athlon X4 640@ 3.5 Mhz, MSI 990XA-GD55, XFX GeForce 9800GTX+, Corsair Vengeance 4 gb@1600 mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Core förstås. Mina minnen går i 1100mhz utan problem.

Klart det är så, bara att läsa innantill i din sign... arrgghhh mitt dumma nöt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Flashade mitt förra hd 3850 för att catalyst inte tillät högre klockning. Körde sen på 810 core 800 memory :D. Stock var 669/700.

Permalänk
Avstängd

flashade mitt asus hd4870 till ett asus TOP hd4870 för att få bättre fläktinställningar..
Funkade mycket bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Nu har jag flashat mitt HD4670 till 825/1115 med fungerande powerplay. Var tvungen att använda mig av diskett, lyckades inte få usbminnet bootbart med HP flash. Bra att man fick det gjort

vart hittade du den här programvaran ?? jag använder ju rivatuner för att komma upp i min klock... o då fungerar inte den funktionen som drar ner frekvens och strömförbrukning i windows..

kan man flasha in 970mhz ? ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
vart hittade du den här programvaran ?? jag använder ju rivatuner för att komma upp i min klock... o då fungerar inte den funktionen som drar ner frekvens och strömförbrukning i windows..

kan man flasha in 970mhz ? ^^

http://www.techpowerup.com/ - där finns allt för ditt grafikkort...

Titta under Our Software - RBE bios editor.

Om du har fått ditt 4670 helt stabilt i 970 MHz, så visst går det.

zaman: Du ligger rätt bra till med ditt 8800gtx. Kanske går core att få upp ~ 30 MHz till, som dunderhoken har gjort. Du får gärna posta din OC i min databastråd (se sign).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
http://www.techpowerup.com/ - där finns allt för ditt grafikkort...

Titta under Our Software - RBE bios editor.

Om du har fått ditt 4670 helt stabilt i 970 MHz, så visst går det.

zaman: Du ligger rätt bra till med ditt 8800gtx. Kanske går core att få upp ~ 30 MHz till, som dunderhoken har gjort. Du får gärna posta din OC i min databastråd (se sign).

det är vrålstabilt. hade jag bara haft en bättre kylning hade jag kört över 1ghz 24/7, men det krävs lite mer ström för att komma över den gränsen och det börjar bli väl varmt då men jag planerar att skaffa en monsterfläns med typ 120mm fläkt.. sen blir nästa mål 1100mhz

EDIT: jag ligger visst på 990mhz ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
flashade mitt asus hd4870 till ett asus TOP hd4870 för att få bättre fläktinställningar..
Funkade mycket bra.

Fungerade frekvensökningen också?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

jag har flashat mitt kort nu till 990/1150mhz, men det funkar inte?? nån ändring är gjord, för CCC overdrive funkar inte längre.. och GPU-Z läser 990/1150, men de ligger ändå på 750/1100 när man spelar.. vad är felet?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag har flashat mitt kort nu till 990/1150mhz, men det funkar inte?? nån ändring är gjord, för CCC overdrive funkar inte längre.. och GPU-Z läser 990/1150, men de ligger ändå på 750/1100 när man spelar.. vad är felet?

Du har troligtvis ändrat på fel/för få värden. Samma sak hände mig, fick flasha om. Jag var tvungen att ändra frekvenserna för optimal performance på både state 1 och state 3.

Permalänk
Medlem

jag läste "guiden", och man måste stänga av "ccc overdrive" innan man flashar, annars läser den inte in clocken.. jag läste in org biosen igen, stängde av, in med "trim-biosen" och nu funkar det som en gud ska leka lite med fläktinställningen för att få ett behagligare ljud i windows, för jag har satt en rätt kraftig 80mm fläkt på kortet nu för att kyla det, och den väsnas en del..

passade även på att sänka spänningen på 2D lägena, eftersom jag höjt spänningen med vmodden, men det är ju bara i 3Dläget som jag behöver den extra krämen.. så förhoppningsvis drar min dator x antal watt mindre på tomgång..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Någon som har flashat sitt BIOS till att ha mindre klock vid 2D?
Typ 200/500 @ 1v eller liknande?

Har 2st Asus 4850 som jag funderar på att flasha till något sånt, för att sen ha 3D läget på 730/993.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag läste "guiden", och man måste stänga av "ccc overdrive" innan man flashar, annars läser den inte in clocken.. jag läste in org biosen igen, stängde av, in med "trim-biosen" och nu funkar det som en gud ska leka lite med fläktinställningen för att få ett behagligare ljud i windows, för jag har satt en rätt kraftig 80mm fläkt på kortet nu för att kyla det, och den väsnas en del..

passade även på att sänka spänningen på 2D lägena, eftersom jag höjt spänningen med vmodden, men det är ju bara i 3Dläget som jag behöver den extra krämen.. så förhoppningsvis drar min dator x antal watt mindre på tomgång..

Sänkte du även klocken i 2D läget? Till vad isåfall och på vilken spänning?
Hur blev temperaturskillnaden i idle före / efter?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

nej jag sänkte inte klocken i 2D, sänkte bara spänningen för att kompensera den extra spänningen som min "hard vmod" ger. men eventuellt ska jag även göra det i framtiden, för i windows finns det lixom ingen nytta att slösa energi på onödig klockfrekvens. en sak om man använder avancerade cad program o sånt, men det gör inte jag.. så jag ska nog dra ner till typ 100mhz nåt sånt, samt lägsta spänningen.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hur ska jag gå tillväga om jag vill flasha mina EVGA GTX 260 till "EVGA GTX 260 SSC Edition"? 675/2304/1458 ligger "SSC Edition" på. Hitills har jag fått klocka i Windows med EVGA's överklockningsprogram men det skulle vara kul att kunna fixa det så att dom alltid ligger på 675/2304/1458.