Får Inet verkligen göra såhär?

Permalänk

Får Inet verkligen göra såhär?

Jag köpte för mindre än ett år sen ett fabriksöverklockat 8800GT 512 MB.
Det gick sönder för ett tag sen så jag lämnade in mitt grafikkort och de beställde ett standard 8800GT 512 MB.

Jag sa att jag inte ville ha ett sämre grafikkort än vad jag redan har, och då kom vi överens om att jag skulle få ett fabriksöverklockat 9800GT 1 GB istället.

När jag kommer till butiken (17 dagar senare, när de sa att det skulle ta 14 dagar) så ville de ha 650 kr, för att jag bytt mot ett bättre kort och för att mitt kort bara var värt 1050 kr (köpte det för 1500 kr). Det har alltså förlorat 30% av sitt värde.

Jag vägrade betala 650 kr, och fick prata med butikschefen som vägrade ge sig och sa att de enda alternativen är att jag får 1050 kr tillbaka eller betalar 650 kr för det kortet.

Har de verkligen rätt att göra så?
Helst vill jag ha pengarna tillbaka.

Kan även tillägga att jag har vart där 3 gånger och snackat med dem, lagt över 1 timme i telefontid, samt mailat. De har vart mycket krångliga att ha att göra med och deras support är ett skämt. De trodde GT stod för fabriksöverklockat, och butikschefen visste inte att 9800GT och 8800GT är samma kort.

Lite specs på korten
Mitt 8800GT: 700/1700/1900 MHz
8800GT: 600/1500/1800 MHz
9800GT 1 GB: 700/1700/1800 MHz

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Nej du ska inte behöva betala något extra för att dom inte kan ge dig något annat än ett 9800GT. Dom skall ge dig ett fabriksöverklockat 8800GT512 eller bättre, inget sämre.

Det du kan tala om för dom är att dom har slösat för mycket av din tid på den struntsaken, så du vägrar att betala något. För det är dom som ska ge service. Går dom inte med på något annat så säg som det är att du aldrig kommer att handla där någonting mer. Eftersom en nöjd kund är mer värd för dom än en missnöjd

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Som sagt, antingen får de ge dig motsvarande kort eller bättre. Eller häva köpet och ge tillbaka det du betalade.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Plus

Sverker skulle verkligen gilla det här. Jag har själv dålig erfarenhet av Inet, efter massa resande och pratande reddes det ut. hoppas det löser sig för dig!

Permalänk

hmm.. jag hade samma problem med dom..jag fick inte tag i supporten eller nån annan där..sen efter 3 månader fick jag tag i dom.... första och sista gången jag köper där

Visa signatur

http://www.youtube.com/user/TheHarduploader?feature=guide För dig som gillar Hardcore Hardstyle Dubstep Drumstep Triphop Electro

Permalänk
Medlem

Korta svaret på din fråga är: Nej, de får inte göra så enligt KKöpL.

Med risk för att sätta fart på en flamefest så kommer här ett lite mer utförligt svar. MIN fårståelse av KKöpL så har du som konsument rätt att få felet avhjälpt eller få en omleverans. Kan handlaren inte erbjuda detta kan denna istället erbjuda hävning av köpet (och du har då rätt till alla pengar tillbaka utan nytjandevärdes avdrag) eller en likvärdig/bättre vara utan merbetalning. Du som konsument kan då välja att acceptera denna vara eller själv välja att häva köpet och då få nytjandevärdet (läste i något ARN ärende som jag nu förlagt att det snarare rörde sig om ca 10-15%) avdraget från inköpssumma. Likvärdig kan inkludera världigt mycket så som fabriksöverklockat eller ej, passiv/aktiv kylning, singel eller dubbelslot kylare, ja tom färg eller märke kan vara viktigt för kunden och är det detta (ligger på kunden att påvisa detta) så måste handlaren ta hänsyn till det.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Vad synd att Inet krånglar.
Trodde verkligen att de var bra...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Finns också möjligheten att kräva täckningsköp, då får de stå för alla dina utlägg för att köpa ett likadant kort du har idag någon annanstanns om de nu inte kan lösa det för dig. Jag har haft uppe detta tidigare på forumet så länkar bara till det här.

Med den kunskapen tittar du på prisjakt (och gärna ett par andra prisjämföringssidor) efter ditt kort eller det som matchar bäst och så tar du det billigaste priset för kort plus porto, självklart gäller det kort som finns på lager, och presenterar det för Inet och frågar dem om du måste ta till detta medel för att få det du har rätt till eller om de inte kan rota fram ett annat kort som faktiskt är likvärdigt eller bättre till dig utan något skummt prispåslag.

Bästa vore att ta kontakt med din konsumentvägledare på måndag och höra om de ger dig stöd i ditt krav och förhoppningsvis hittar de ett liknande ärende som redan varit uppe i ARN och tillsammans med konsumentvägledarens kontaktuppgifter tar du det vidare till Inet.

Sen måste jag avsluta med att det kommer bak på mig att Inet kan göra en sådan här felaktighet, har själv haft en del serviceärenden hos dem men aldrig upplevt liknande tidigare... hoppas det är en engångshändelse och att de löser det för dig till slut.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Går dom inte med på något annat så säg som det är att du aldrig kommer att handla där någonting mer. Eftersom en nöjd kund är mer värd för dom än en missnöjd
Mvh

Jag kommer inte handla där igen hursomhelst. De va bra en gång i tiden, men nu har de blivit riktigt kassa.
Kommer ihåg att de fixade min mp3-spelare fast inte garantin täckte det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Bästa vore att ta kontakt med din konsumentvägledare på måndag och höra om de ger dig stöd i ditt krav och förhoppningsvis hittar de ett liknande ärende som redan varit uppe i ARN och tillsammans med konsumentvägledarens kontaktuppgifter tar du det vidare till Inet.

Det ska jag göra, och jag sa även det till butikschefen. Om de säger att Inet har rätt så får jag helt enkelt köpa det. Men det är ytterst osannolikt.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag kommer inte handla där igen hursomhelst. De va bra en gång i tiden, men nu har de blivit riktigt kassa.
Kommer ihåg att de fixade min mp3-spelare fast inte garantin täckte det.
-
Det ska jag göra, och jag sa även det till butikschefen. Om de säger att Inet har rätt så får jag helt enkelt köpa det. Men det är ytterst osannolikt.

Kassa för att de häver ditt köp eftersom de inte kan leverera ett identiskt grafikkort? Snälla, tänk för innan du smutskastar ett företag. Att de låter dig betala en mellanskillnad för 9800GT är bara normalt, varför skulle de göra en förlust?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Vad synd att Inet krånglar.
Trodde verkligen att de var bra...

Du får gärna handla från andra butiker; komplett, dustin, datorbutiken etc.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Kassa för att de häver ditt köp eftersom de inte kan leverera ett identiskt grafikkort? Snälla, tänk för innan du smutskastar ett företag. Att de låter dig betala en mellanskillnad för 9800GT är bara normalt, varför skulle de göra en förlust?

Jag håller inte alls med. Inet kan inte erbjuda ett alternativ som är precis lika bra som kundens grafikkort och blir därmed tvungna att erbjuda kunden nåt bättre utan att debitera extra eller så ska de betala vad kunden betalat för kortet när det var nytt. Så sluta och racka på kunder som läst sina rättigheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Jag håller inte alls med. Inet kan inte erbjuda ett alternativ som är precis lika bra som kundens grafikkort och blir därmed tvungna att erbjuda kunden nåt bättre utan att debitera extra eller så ska de betala vad kunden betalat för kortet när det var nytt. Så sluta och racka på kunder som läst sina rättigheter.

Nja, kan inte riktigt hålla med dig, om kunden har valt att köpa ett dyare bättre kort och det sedan går sönder och det inte finns en likvärdig vara. Så ska inte kunden behöva betala extra för att få ett likvärdigt kort. Inet returnerar kortet till tillverkaren/distributören och får ett likvärdigt kort tillbaka.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag inte riktigt vad de sista tjafsar om men, det är såhär:
Du ska få ett EXAKT lika bra kort eller bättre men jag tycker att du egentligen är lite gnällig. Klocka kortet själv, det är ändå ett gammalt "dåligt" kort.
Men du har rätten på din sida iaf

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Kassa för att de häver ditt köp eftersom de inte kan leverera ett identiskt grafikkort? Snälla, tänk för innan du smutskastar ett företag. Att de låter dig betala en mellanskillnad för 9800GT är bara normalt, varför skulle de göra en förlust?

LOL, hoppas det där var ett skämt för annars har du varken förstått TS situation eller KKöpL.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Nja, kan inte riktigt hålla med dig, om kunden har valt att köpa ett dyare bättre kort och det sedan går sönder och det inte finns en likvärdig vara. Så ska inte kunden behöva betala extra för att få ett likvärdigt kort. Inet returnerar kortet till tillverkaren/distributören och får ett likvärdigt kort tillbaka.

LOL... jag menar ju det du skriver Kunden ska få ett likadant eller bättre kort utan några som helst extrakostnader skrev jag. Annars kan Inet gå och dränka sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Kassa för att de häver ditt köp eftersom de inte kan leverera ett identiskt grafikkort? Snälla, tänk för innan du smutskastar ett företag. Att de låter dig betala en mellanskillnad för 9800GT är bara normalt, varför skulle de göra en förlust?

Du får gärna handla från andra butiker; komplett, dustin, datorbutiken etc.

Varför ska han betala extra när 8800GT och 9800GT egentligen är samma grafikkort?
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=575&card2=544

Det inet ger honom är antingen ett lägre klockat kort eller ett lägre klockat kort med stöd för 3-way SLI.
Fast i det senare fallet så vill de ha 650 spänn för det?!
Och det är rätt?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
LOL... jag menar ju det du skriver Kunden ska få ett likadant eller bättre kort utan några som helst extrakostnader skrev jag. Annars kan Inet gå och dränka sig.

Ett djupt meningsfullt inlägg, vi behöver fler sådana.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
LOL, hoppas det där var ett skämt för annars har du varken förstått TS situation eller KKöpL.

"LOL"? Hur gammal är du?

"Det har alltså förlorat 30% av sitt värde."
"...alternativen är att jag får 1050 kr tillbaka eller betalar 650 kr för det kortet."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Skillnaden mellan de olika grafikkorten:
http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-...

Det enda fel Inet har begått har varit att inte för kunden berätta att han kommer att betala en mellanskillnad.

Fö. undrar jag hur grafikkortet gick "sönder". Känns som att trådskaparen utelämnar vissa punkter ur sin synvinkel för att lägga skulden på Inet.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Ett djupt meningsfullt inlägg, vi behöver fler sådana.

"LOL"? Hur gammal är du?

Han kanske faktiskt fick ett skrattanfall, och ville inte skriva " Fy faaaan vad dålig du är, jag bara gapskrattar"?

Eftersom, såsom jag uppfattat det, trådskaparen vill reklamera en vara enligt garantin, är Inet skyldiga att ersätta honom enligt BadArg:s (shit det ser ut som en smiley, det var verkligen inte meningen, det är ett genitiv-s) första inlägg. Inga sämre varor, inget betalande av mellanskillnader, punkt slut.

Permalänk
Medlem

Ett 9800GT är samma som 8800GT men ett 9800GT 1GB är _inte_ samma sak som 8800GT 512MB
Jag förstår Inet, det är klart att du får betala lite extra för ett kort som är dyrare att tillverka. Om du vill häva allt och få pengarna tillbaka så skulle du gjort det tidigare för att nu har du tagit massa tid från dem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Fan vad du gnäller, inet är en bästa datorbutiken. Jag har till och med fått rabbat på många saker. Vet inte enns varför Kan vara för att jag köper alla mina saker där ifrån. De kommer till och med ihåg mig

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Vad pratar folk om? Har ni fått en spik i foten eller? Jag har beställt från inet många gånger, jag känner många folk som gjort det, och varorna har kommit hem 1-2dagar senare samt att de sköter support/garantiärenden skitbra.

Permalänk
Medlem

Inet är underbara ^^ och jag förstår om de inte vill ge dig ett bättre grafikkort men tyvärr så är de faktiskt skyldiga att kompensera dig, de kan alltså välja mellan att ge dig pengar motsvarande det ursprungliga värdet på kortet eller så kan de ge dig något som är lika bra eller bättre.
Om detta finns inget att prata/gnälla om bara för inet att hosta upp.

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

Hade ett likartat grafikkorts problem. Mitt XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB GDDR3 gick sönder under garanti tiden så jag lämnade in det till komplett. Då det inte fans möjlighet att få ett likadant kort så fick jag ett Gigabyte GeForce 9800GTX+ 1GB utan att behöva betala något extra.

Permalänk
Medlem

Inet har fel i att de enda alternativen är dom två.

Du har rätt till en likvärdig vara eller så får dem skicka det för reparation. Du skall inte behöva stå för någon mellanskillnad om du inte själv vill ha ett bättre kort. Har produkten utgått har du rätt till ett nyare kort till samma prestanda, men att dem ska häva ditt köp känns inte juste.

Permalänk
Medlem

Självklart får de inte göra så, särskilt inte om ni hade avtalat om att du skulle få det andra kortet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Om det enda Inet har att erbjuda är ett 9800GT 1GB finns det ingenting som säger att TS ska betala mellanskillnaden, right?

Visa signatur

Sup?

Permalänk

Det är heller inte rätt att de sänker värdet på kortet i deras bedömning.
Antingen pengarna tillbaka eller ett likartat kort.
Ifall trådskaparen köpte kortet för 1500 för att det var överklockat så ska överklockningen vägas in i bedömningen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

visa de vad konsumenträtten säger samt vad sweclockers börjar "tappa" inet som handelsplats... då kommer de ge sig och ge dig något bättre... be även om något ännu bättre för allt besvär de har gjort ...

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Produktens värde kan givetvis skrivas ner, men funktionen är det han har garanti på och inte värdet i sig. Värdeminskningen efter en viss tid påverkar men vid en garantiåtgärd så vill han givetvis få en likvärdig vara istället och inte häva köpet...Det är inte rimligt att begära att få inköpspriset tillbaka vid en eventuell garanti flera månader senare.

Det Inet gör är helt rimligt, men det skall vara överenskommet från deras sida att du inte skall behöva betala mellanskillnaden. Att i efterhand göra upp om pris är verkligen uppåt väggarna. Begär du ett likvärdigt grafikkort så behöver du inte betala en enda krona extra och då ska du ha samma prestanda, funktioner mm.

Edit: Det är Inets sak att sköta reklamationen mot tillverkaren eftersom det är återförsäljarens lagliga skyldighet gentemot kunden. Har varan utgått skall du i alla fall inte ha något sämre. Tillverkaren får i sådant fall ge dig en nyare, bättre produkt till summan 0kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Vad pratar folk om? Har ni fått en spik i foten eller? Jag har beställt från inet många gånger, jag känner många folk som gjort det, och varorna har kommit hem 1-2dagar senare samt att de sköter support/garantiärenden skitbra.

OCH? Spelar det för roll vad du har haft för erfarenheter med dem? NU gör de fel inte när du hade med dem att göra. Alla butiker gör fel ibland.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b