Permalänk
Medlem

Problem med grafikkortet

Halloj!

Skulle vara riktigt duktig och hjälpa min kompis att städa bort allt damm i hans burk häromdagen eftersom hans grafikkort startade om sig hela tiden när han spelade. Tog bort grafikkortet och dammsög rent det + att jag tog bort proccesorfläkten och gjorde rent allt där.
Men när jag hade suttit tillbaka allting i rätt ordning och skulle köra igång så funkade allt förutom bilden(monitorn). fläktarna,lampor,hårddisk och cd-rom funkar men bilden dyker inte upp. har nu tagit hem hans dator till mig och jag har gjort allt men fortfarande ingen bild.
Hans grafikkort funkar hur bra som helt i min dator så det är det inget fel på.

Upptäckte att vid strömkabeln som ska in i grafikkortet,där lyser det 2 röda lampor. Tror dom heter Lead och Pwr. Dom lyser även fast strömkabeln sitter i eller inte. Tror felet ligger där,men om det är fel på nätaggregatet så borde inget funka eller? Sen så har hans dator funkat bra på det nätagget så det kan ju helt plötsligt bli för klent bara för att jag tog bort lite damm.

Nätagget ligger på 230V och grafikkortet är ett ATI Radeon X1950

Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

Kolla kablarna från nätagget först och främst. Även kablarna till moderkortet. Kolla också att grafikkortet sitter i ordentligt och (om möjligt) sätt i kortet i andra pci platsen.
LEDarna lyser eftersom strömmen till grafikkortet är ottillräcklig. Det kan vara grafikkorte, moderkortet, kontakterna eller nätagget.
Att damsuga ett grafikkort eller moderkort kan förstöra det.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Grafikkortet sitter inte fast riktigt känner jag men jag ska kolla om man kan byta port. Tackar för ett snabbt svar.

Permalänk
Medlem

grafikkorts-strul

Hej igen. Det lyser fortfarande rött. Har kollat alla kablar och allt sitter som det ska. Har beställt ett Nätaggregat på 420V nu.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min polares dator, togbort damm och skruvade åt grafikkortet riktigt sen ville datorn inte starta upp med skärm :S
Men vi lät den stå och dagen efter fungerade den

OT så skulle du ju kunna ta reda på om det var nätagget som var felet innan du köper nytt testa ditt agg i hans dator fubgerade så vet du att det är agget

Permalänk

Aså ge fan i att dammsuga datorer. Ska du göra det så använd "utblås" funktionen på dammsugarn ifall det finns. Då blåser den ut luft istället för att suga in. Ställ datorn på verandan/balkonge/whatever utomhus och rör inte datorn med dammsugarn för att undvika statisk elektricitet och skit.

Permalänk
Medlem

Avbokade beställning. Du har nog rätt,ska nog testa och slänga i mitt nätagg innan jag köper nytt. Men jag kanske ska låta den stå en stund så kanske datorn börjar funka hehe.

Såg nu att jag har läst fel. Hans agg ligger på 500W,inte på 230W. Ses snart igen:)

Permalänk
Medlem

Ja precis, du kan totalt förstöra en dator om du petar runt i den med dammsugaren (de har en tendens att vara extremt statiskt laddade) så om du kommer för nära nån komponent så kan den gå sönder. Ha ALDRIG fysisk kontakt mellan dammsugarslangen och något i datorn, det är som att be efter att något ska gå sönder.

Som CrazyBanana sa, använd utblås funktionen och se till att ha bra distans till datorn. Kan vara bra idé att lägga ett finger på fläktar om du blåser rakt emot en fläkt (annars kan de snurra fritt av luften du blåser på de och det kan totalt döda en fläkt för de inte är gjorda att snurra så, men var försiktig med vart du rör i datorn om du måste hålla i dammsugaren samtidigt, du kan mycket väl bli statiskt laddad av att hålla i dammsugaren, så se till att BARA röra på plasten på fläkten, helst skulle du ha en 2:a person som håller fast fläkten dock för att vara helt säker)

Absolut bästa är ju komprimerad luft för att blåsa rent, brukar finnas burkar med komprimerad luft att köpa, detta är by far det bästa alternativet (om man nu inte har en kompressor då )

Det jag kan rekommendera dig är att byta del efter del med din burk tills du hittar vad som inte funkar.. Kan vara så att du hade sönder nått när du dammsög, nån del på moderkortet eller kanske processorn om du nu tog bort CPU kylaren? (kanske testa hans processor i din burk om ni har samma socket)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Kompressor for the win!

Förresten, det går bra att blåsa med munnen, right?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Dammsugare bad,ok. Men jag var inte nere bland komponenterna och gröta med dammsugaren. Det mesta av dammet tog jag bort med tops bland flänsar m.m.

Men till problemet. Ska ta bort en komponent i taget och se vad det är för nåt som strular. Grafikkortet har jag redan bytt till min dator och det funkar bra. nästa steg blir proccesorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adema
Dammsugare bad,ok. Men jag var inte nere bland komponenterna och gröta med dammsugaren. Det mesta av dammet tog jag bort med tops bland flänsar m.m.

Men till problemet. Ska ta bort en komponent i taget och se vad det är för nåt som strular. Grafikkortet har jag redan bytt till min dator och det funkar bra. nästa steg blir proccesorn.

Se till så att minnen sitter ordentligt och kolla så det inte är massa damm under dem vid kontaktytorna. Ett vanligt problem när datorn inte visar bild är lösa minnen enligt min erfarenhet. Btw reset:a bios också om du inte redan gjort det

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

ska kolla minnena men hur resetar jag bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adema
ska kolla minnena men hur resetar jag bios?

Om du granskar moderkortet kommer du att hitta en liten jumper som heter clear CMOS, bara flytta den till närliggande pinne och sedan tillbaka igen

Ungefär så ser det vanligtvis ut, kan differera mellan tillverkare dock.

Dra bara ut strömmen före då vissa moderkort har det som krav för att säkra sin överlevnad.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Borde vara 2 metall pinnar som sticker ut, man kan ta en skruvmejsel och hålla den mot båda i 10s också.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hittar inget med pinnar eller reset-knapp. Men alla moderkort ska ha en sån knapp eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adema
Hittar inget med pinnar eller reset-knapp. Men alla moderkort ska ha en sån knapp eller?

Alla moderkort har antingen knapp eller pinnar(med eller utan jumper) bara att hårdgranska, ett tipps är att de ofta är lokerade vid knappcells batteriet.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Ha lite tålamod nu men vart ligger knappcells batteriet? :). hittade 2 pinnar som stack upp typ vid pci-porten där man stoppar i grafikkortet men det stog inget om cmos eller liknande.

Permalänk

Vad heter ditt moderkort?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

MSI N1996 socket AM2,tror jag det heter. Det är kompisens dator,som sagt.

Permalänk

Räcker inte, behöver mer info som cpuz skulle ha hjälpt med. Men testa med det du såg innan.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

MSI K9N NEO-F nForce 550 socket-AM2 SATAII DDR2 GbLAN ATX Pci ex16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Kompressor for the win!

Förresten, det går bra att blåsa med munnen, right?

Jo, men risken är överhängande att man dregglar ner nåt ledande.

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk

Yes! hittade det

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

hitta vad?

Permalänk

Här är info om vad du ska göra för att reseta

Här ligger den

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

ändrade precis på den hehe. Konstigt att det inte stog nåt cmos i närheten hm jaja. Tackar för din hjälp. Nu kopplar jag ihop datorn och testar.

Permalänk

Man tänkte inte så långt förr i tiden Därför är det alltind viktigt att ha alla manualer kvar när man köper saker tills man slänger dem!

Lycka till!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan man ta ut batteriet, dra ur strömmen och trycka på strömknappen några gånger på datorn (med den urkopplad alltså) för att se till att all ström har gått ur den, sen låter man den stå ett tag, eftersom du inte har batteriet i så kommer den tappa inställningarna för biosen. Ger samma effekt som cmos reset.

Detta är bra om man inte hittar jumpern

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaidSoft
I värsta fall kan man ta ut batteriet, dra ur strömmen och trycka på strömknappen några gånger på datorn (med den urkopplad alltså) för att se till att all ström har gått ur den, sen låter man den stå ett tag, eftersom du inte har batteriet i så kommer den tappa inställningarna för biosen. Ger samma effekt som cmos reset.

Detta är bra om man inte hittar jumpern

Gamla tider när man skulle uppgradera bios o sånt

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

flyttade den lilla biten fram och tillbaka men det händer inget. datorn startar,grafikkortet lyser rött(vid ström-ingången) och resten av fläcktarna kör igång på max hela tiden. så håller den på varje gång jag startar.

innan jag städade datorn så installerade jag rivatuner och ställde in gpu-fläckten till 60%. Datorn strular väl inte pga det eller? isånnafall tar jag ut hdn,sätter in den i min och avinstallerar det.

testar att ta ut batteriet nu.