Permalänk
Avstängd

RMA, förklaring

Okej,
Om jag ska vara ärlig har jag aldrig skickat en produkt för RMA, men nu fick jag ett mail från creative och jag har en simpel fråga eftersom jag typ har postat 2 brev i hela mitt liv

De bifogade en lapp som jag ska klistra på paketet, jag förmodar att det är själva RMA lappen. Där står det typ service nummer och vilken adress den ska skickas till. Hade tänkt att köpa en sånt paket man brukar skicka spel i (22kr) och klistra på. Men ska jag typ klistra på frimärken eller något eller är det redan betalt?(verkar inte så något om det på själva lappen)

Det står även:

"It is very important that your returns authorization number is visible on the outside of your parcel so we can easily identify your return. Do not cover the number with any labels. There will be a minimum six week delay processing your return if parcel is not identified upon delivery. "
Ska jag skriva min adress då eller?

Tacksam för hjälp, jag brukar faktiskt gå till butiken om jag har ett problem

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Packa produkten väl, precis så som du själv skulle vilja få den levererad av butiken.

Om inte ditt RMA-nummer står på fraktlappen, skriv det på paketet. Klistra inte över RMA-numret med fraktlappen.

Fraktlappen är betald frakt, du behöver inte klistra på mer frimärken.

Permalänk
Avstängd

Du klistrar på RMA lappen på packeten och knallar till dom som skickar den sedan.. allt betalt å klart.

"RMA" är REK brev, den kan företaget spåra ifall det hamnar fel och dom vet från vem det är.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaret!

Jo det står RMA nummer på den, men hur vet posten att det redan är betald? Det står ju inget om den eller något..
Här är den jag fick med på mailen.
http://pici.se/383590/?size=fullsize
(ska jag skriva min adress eller något på paketet?

Som sagt tacksam för svar!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Tack för svaret!

Jo det står RMA nummer på den, men hur vet posten att det redan är betald? Det står ju inget om den eller något..
Här är den jag fick med på mailen.
http://pici.se/383590/?size=fullsize
(ska jag skriva min adress eller något på paketet?

Som sagt tacksam för svar!

Den är inte förbetald tyvärr.
När det gäller RMA direkt till tillverkaren så brukar man få stå för frakten själv.
Klistra fast lappen du fick med mailet och gå till Posten och skicka det rekat.
svårare än så är det inte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredix
Den är inte förbetald tyvärr.
När det gäller RMA direkt till tillverkaren så brukar man få stå för frakten själv.
Klistra fast lappen du fick med mailet och gå till Posten och skicka det rekat.
svårare än så är det inte

Förlåt min dumhet, men vad ska jag fråga när jag är där vid posten?
Bara säga att jag vill skicka detta paket med rekat eller? Vad får jag då? Frimärken och ett nummer?
Jag förmodar att de skickar tillbaka det, är det något jag ska betala?
Hur mycket får man betala för rekomenderat? Det är bara några inear hörlurar så de väger knappast något, paketet väger TOM mer(förslag i vilket paket jag ska skicka)?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kan kosta, men det är bara att kolla med dom på Posten.
Du kommer få ett kvitto på att du har skickat brevet.
Var några år sedan jag skickade rek så minnet är luddigt.
Och ja, du få betala frakten dit så betalar dom frakten tillbaka, skicka i ett vanligt vadderat kuvert, det räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem

Kopierat från Posten.se:
"Tilläggstjänster till 1:a-klassbrev
Rek Inrikes (ansvar upp till 5000:-) 50:-

När du behöver skicka brev som innehåller viktiga dokument eller varor. Du får ett inlämningskvitto och Reket kvitteras av mottagaren.
På posten.se kan du spåra Rek inom Sverige och till vissa andra länder.
Avin delas ut första dagen (mån - fre) efter inlämningsdagen. (Undantag från denna leveranstid finns.) "

Permalänk
Medlem

du behöver inte skicka som REK , vanligt postpaket går bra.
aldrig någonsin skickat REK när jag skickar RMA och jag har skickat hundratals
alltid varit vanligt postpaket jag använt.

Permalänk
Avstängd

Så hur många frimärken ska på det vadderade kuvertet(som jag förmodar kostar 22kr?)
Bara att klistra på lappen med vanlig tejp? Skriva min adress också utifall att de tappar bort den?(isåfall på vilken sida)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
du behöver inte skicka som REK , vanligt postpaket går bra.
aldrig någonsin skickat REK när jag skickar RMA och jag har skickat hundratals
alltid varit vanligt postpaket jag använt.

Försvinner det så står man dock utan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Försvinner det så står man dock utan.

Skickar man postpaket via Posten har man försäkring, precis som med rekommenderat brev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Du klistrar på RMA lappen på packeten och knallar till dom som skickar den sedan.. allt betalt å klart.

"RMA" är REK brev, den kan företaget spåra ifall det hamnar fel och dom vet från vem det är.

"RMA" är "Return Merchandise Authorization" dvs en förtkortning på engelska som i korthet betyder att returnera en defekt vara.

Det har ingenting att göra med hur detta görs (post, budfirma, personlig överlämning eller något annat), och det finns ingen standardmässig "RMA-lapp". I regel finns dock ett referensnummer.

Dock kan det ju, beroende på ärendets natur, finnas anledning att ifrågasätta att TS ska betala frakten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Så hur många frimärken ska på det vadderade kuvertet(som jag förmodar kostar 22kr?)
Bara att klistra på lappen med vanlig tejp? Skriva min adress också utifall att de tappar bort den?(isåfall på vilken sida)

4st frimärken kanske, men det behöver du itne tänka på om du skickar det REK, då väger Posten det åt dig så du får rätt antal frimärken.
Ang lappen så tejpa fast den med vanlig tejp, om du skickar breket REK så behöver du inte skriva din adress på brevet.

Permalänk
Medlem

Om du själv har kuvert att skicka i, är portot 24 kr om försändelsen väger max 250 gram. Finns även Postens förfrankerade vadderade kuvert att köpa för cirka 28 kr.

Att skicka som postpaket är inte att rekommendera, eftersom att det är rätt mycket dyrare än ett frimärkt brev med tillägget "rek".

"Rek" (rekommenderad försändelse) kostar i dagsläget 50 kr extra.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

Hej MarkoV, jag antar att du fått en vit klisterlapp hemskickad till dig med address till creative, där det även står att det är från dig paketet är, ärendenummer och en sträckkod? Detta är iaf mer eller mindre standard från de flesta företag och om det är en sådan du fått så behöver du bara klistra fast den på ditt paket och lämna in den på närmaste postkontor eller serviceställe. Dessa är förbetalda så du ska inte sätta fast några frimärken.

Permalänk
Avstängd

Creative mailar en lapp som man skriver ut och sedan fäster på ett kuvert.
Man får gå till posten och betala porto + rek om man vill ha det.

Permalänk
Medlem

Offtopic: Ska skicka in en laptop på RMA till acer och jag fick bara ett pdf dokument att skriva ut

Permalänk
Hedersmedlem

pert: Vad är problemet? Är det en fraktlapp eller en RMA-lapp? Många som skickar fraktlappar etc. via PDF nuförtiden så att användaren snabbare kan skriva ut dem och få iväg paketet.

Eller har du inte möjlighet att skriva ut? Isåfall är det nog bara att ringa och be dem skicka en "riktig" lapp.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com