Prioritera inom sjukvård och brottslighet?

Permalänk
Medlem

Prioritera inom sjukvård och brottslighet?

Hej allesammans!

Satt och tittade på Beck då tanken slog mig om det på något vis finns en viss prioritet inom sjukvård eller brosstlighet när det gäller "viktiga" människor.
Ja, kan t.ex. en skjuten polis få en ambulans som har ett jobb på gång att vända?
Eller en högt uppsatt politiker få en snabbare och bättre utredning vid misstanke om brott?

Visst det finns säkert policy om allt detta, men någon som har riktig erfarenhet?

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Hej allesammans!
...
Eller en högt uppsatt politiker få en snabbare och bättre utredning vid misstanke om brott?
...

Snabbare vet jag inte, men mer långdragen och med större resurser innan de ger upp är ju givet (Palme).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Snabbare vet jag inte, men mer långdragen och med större resurser innan de ger upp är ju givet (Palme).

Eller Anna lindh.
O jag som trodde att alla var lika värda i ett demokratiskt samhälle. Knappast att de skulle ta så stora resurser om mitt barn dog.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Det handlar om akutvård. Menar du att läkarna inte skulle göra allt de kan för att rädda ditt barn jämfört med om det var Palme eller Lindh eller en polis?

Hur tror du det funkar? Att man kör lite saktare med ambulansen om det inte är en offentlig person eller att man får en kölapp i näven vid akutingången när man kommer in?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
O jag som trodde att alla var lika värda i ett demokratiskt samhälle.

Ofta hänger det väl snarare ihop med vilket ämbete personen har än med personen själv?

Permalänk
Medlem

Personer med offentliga yrken som tar på sig ett ansvar för det demokratiska samhällets upprättahållande har rätt till ett större skydd än gemene man för att denne utsätter sig själv för en stor risk för sitt eget liv när denne representerar folket. Men jag har då inte hört om att det skulle vara någon skillnad på akutvården för det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
O jag som trodde att alla var lika värda i ett demokratiskt samhälle.

Varför tror du det? "Lika värda" är en dröm. Dock så är våran rösträtt och åsikt lika värda.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Varför tror du det? "Lika värda" är en dröm. Dock så är våran rösträtt och åsikt lika värda.

Skall det inte tolkas mera som "Om alla övriga egenskaper är likvärdiga skall inte hudfärg, kön, ålder och liknande på ett systematiskt sätt användas för att rangordna människor"? Ofta väger väl chefens ord tyngre än andras, men det beror ju förmodligen just på att han är chef.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skall det inte tolkas mera som "Om alla övriga egenskaper är likvärdiga skall inte hudfärg, kön, ålder och liknande på ett systematiskt sätt användas för att rangordna människor"? Ofta väger väl chefens ord tyngre än andras, men det beror ju förmodligen just på att han är chef.

Fast det där stämmer inte i verkligheten. Unga friska män får göra värnplikten, "Tjejgym", osv. Lista på accepterade undantag finns alltså.

Det där med chefer har jag inte tänkt på, men det stämmer ju också.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Är säker på att en ambulans som skickats ut för att hjälpa t.ex. mig som låt säga dragit på mig en allvarligare skada inte skulle få en ny rutt bara för att en t.ex. högt politiskt uppsatt person är allvarligt skadad.

Sen så är det en vidrig mentalitet i Sverige om att alla skall vara lika halvbra vilket motarbetar t.ex. elit-skolor & privat sjukvård för barn. Är så jädra trött på allt gnäll om diskriminering hit och diskriminering dit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Varför tror du det? "Lika värda" är en dröm. Dock så är våran rösträtt och åsikt lika värda.

Beroende på hur man tolkar det men åsikt är definitivt inte lika värt i samhället, rösträtt har du helt rätt i dock

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk

Akutpersonal är också människor, medvetet eller omedvetet är det säkert en viss skillnad beroende på vem det är som ligger och blöder.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Akutpersonal är också människor, medvetet eller omedvetet är det säkert en viss skillnad beroende på vem det är som ligger och blöder.

Mmm, barn > vuxna t.ex.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Personer med viktiga samhällsfunktioner är mer värda än dig ur en samhällssyn. Fredrik Reinfeldt kommer t.ex inte behöva sitta och vänta tillsammans med dig på SöS.

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article4606332.ab (Tror inte någon ST-läkare gjorde operationen iaf) kontra http://www.tv4.se/1.878157/2009/03/04/fallet_mimmi

Och polismord är betydligt högre ställt än att du eller jag blir misshandlade till döds i nån gränd t.ex. Att det skulle finnas nån jämnställdhet på något plan är bara trams.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Mmm, barn > vuxna t.ex.

Just barn är speciella då alla tycker synd om dem men även för att barn är mer känsliga för olika åkommor och lägg til at tde inte alltid kan förklara på ett bra sätt vad som är fel med dem så har du anledningen till varför de ska behandlas fortare än andra på akutrummet. Detsamma är det med vissa personer som lider av vissa specifika sjukdomar vilket också är ok enligt mig.

Vad beträffar kändisar/politiker så är det där lite olika. Herr Zlatanb fick ju hoppa väldigt före i kön med sitt knä medan andra får vänta länge. Det är inte ok enligt mig. Anna Lindh kom till akuten, hade det varit vem som helst hade denne fått samma behandling, det äör jag säker på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article4606332.ab (Tror inte någon ST-läkare gjorde operationen iaf) kontra http://www.tv4.se/1.878157/2009/03/04/fallet_mimmi

Snälla, berätta för alla vad en ST-läkare är då du verkar tro de kan lite.

Permalänk
Medlem

Zlatan opererades väl på privatklinik?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
Zlatan opererades väl på privatklinik?

http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?Art...

Tillhör vad jag vet fortfarande NUS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?Art...

Tillhör vad jag vet fortfarande NUS?

o fan, tog för givet att han opererades i Italien för det är där han spelar:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
o fan, tog för givet att han opererades i Italien för det är där han spelar:p

Nej nej, han flögs "hem" till Idrottsmedicin här i Umeå och fick vård dirtekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad beträffar kändisar/politiker så är det där lite olika. Herr Zlatanb fick ju hoppa väldigt före i kön med sitt knä medan andra får vänta länge. Det är inte ok enligt mig.

Å andra sidan kan man tänka sig att Zlattes medverkande i svenska landslaget genererar en del lycka runtom i landet iom. förhoppningar osv, och att det därför kanske är värt det ändå?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Å andra sidan kan man tänka sig att Zlattes medverkande i svenska landslaget genererar en del lycka runtom i landet iom. förhoppningar osv, och att det därför kanske är värt det ändå?

Ser inte varför det skulle spela roll?
Ska clowner också få vård tidigare med tanke på hur mycket glädje de sprider till barn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ser inte varför det skulle spela roll?
Ska clowner också få vård tidigare med tanke på hur mycket glädje de sprider till barn?

barn är rädda för clowner!

men alltså, varför kunde han inte få vård i Italien, han är ju medborgare i ett EU land och borde ha ett sådant kort man kan beställa från försäkringskassan:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
barn är rädda för clowner!

men alltså, varför kunde han inte få vård i Italien, han är ju medborgare i ett EU land och borde ha ett sådant kort man kan beställa från försäkringskassan:p

Haha.

Därför att Idrottsmedicin i Umeå är världsledande i sådana skador som han ådrog sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article4606332.ab (Tror inte någon ST-läkare gjorde operationen iaf) kontra http://www.tv4.se/1.878157/2009/03/04/fallet_mimmi

Läkare är också människor som kan göra misstag. Dom skall utbildas från att inte ens kunna hur många njurar en människa har och knappt få skriva ut alvedon till att helt på egen hand kunna genomföra avancerade kirurgiska ingrepp och ta livsavgörande beslut på flygande fot. En process som är flytande med gradvis ökat ansvar och som tar många långa år. Givetvis kommer det att göras misstag, misstag som kommer att helt i onödan handikappa eller döda patienter. Det man får hoppas på är att samma misstag inte görs av samma läkare två gånger.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ser inte varför det skulle spela roll?
Ska clowner också få vård tidigare med tanke på hur mycket glädje de sprider till barn?

Nu är det ju lite skillnad i skala på Zlatte och en clown (även om man kan argumentera att Zlatan ÄR en clown...) och jag tror inte en clown bidrar till mer än vem som helst. Men tycker du verkligen det är dåligt att en åtgärd prioriteras som ger bättre resultat till samhällets välfärd för samma kostnad?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nu är det ju lite skillnad i skala på Zlatte och en clown (även om man kan argumentera att Zlatan ÄR en clown...) och jag tror inte en clown bidrar till mer än vem som helst. Men tycker du verkligen det är dåligt att en åtgärd prioriteras som ger bättre resultat till samhällets välfärd för samma kostnad?

Så länge det sker helt godtyckligt tycker jag att sådant inte borde förekomma. Jag ser heller inte hur Zlatan skulle bidra med mer än vem som helst till samhället? Betalar han ens skatt i Sverige?
Hur vet vi att detta bidrar till en positiv nettoeffekt för samhället?

Permalänk
Medlem

fastighetsskatt betalar han iaf:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
fastighetsskatt betalar han iaf:)

Inkomstskatt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så länge det sker helt godtyckligt tycker jag att sådant inte borde förekomma. Jag ser heller inte hur Zlatan skulle bidra med mer än vem som helst till samhället? Betalar han ens skatt i Sverige?
Hur vet vi att detta bidrar till en positiv nettoeffekt för samhället?

Det vet jag inte, men om vi antar att vi vet det, tycker du det är ok då? Om inte, varför inte då? Dessutom pratar jag inte om skatteintäkter, jag pratar om det känslomässiga bidrag det ger till alla som hejar på Sverige som fotsbollslag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så länge det sker helt godtyckligt tycker jag att sådant inte borde förekomma.

Hur skiljer man helt godtyckliga val (som alltså är dåliga) från slumpmässiga sådana (som alltså är bra)?