Taskigt behandlad av internetbutik - lite feed tack

Permalänk
Medlem

Taskigt behandlad av internetbutik - lite feed tack

Jag testade att handla av ett för mig nytt företag. De annonserar i en massa tidningar och är ett seriöst bolag. Jag ringde upp företaget (ville ha en snabb och korrekt order då mitt internet låg nere pga grävarbeten) och förklarade att jag ville beställa 5 olika produkter. De skulle kosta 525kr och skulle skickas mot faktura. Säljaren var trevlig och lovade att det skulle finnas en faktura i paketet på 525kr och att jag skulle lösa ut det gratis på ica. När jag hämtar ut paketet så måste jag lösa ut det. För 559kr. Jag blir surt som fan eftersom det var mitt i månaden och jag hade knaper ekonomi. Arg beslutar jag mig för att betala och aldrig mer handla av företaget.

Lite drygt fyra månader senare kommer chocken. Ett brev från kronofogdemyndigheten landar på hallgolvet. Jag är delgiven. Jag ska omedelbart betala en skuld på 1390:-. Alternativt överklaga beslutet omedelbart. Arg som fan men saklig ringer jag upp företaget och undrar vad fan de sysslar med. De lovar att ta tag i saken och att kontakta berörda myndigheter. Efter en stund ringer de tillbaka och säger att allt är lugnt och att ärendet är rivet. Jag talar om att jag är besviken över att h hamnat i kronofogdens register och att jag vill ha kompensation. Företaget nämnde inte något om kompensation utan det var jag som fick ta upp det ämnet. Jag ringer sedan upp kronofogden ett par dagar senare och de kontrollerar och konstaterar att ärendet är rivet. Jag står på mig och ger företaget min mailadress och ber dem att kompensera mig med ett belopp som de anser rimligt. De lovade att maila tillbaka med ett förslag på kompensation. Nu har det gått 12 dagar och jag har inte fått nåt mail eller kompensation alls. Det tycker jag är jävligt dålig stil.

Vad tycker ni att jag ska göra? Outa dem? ringa dem igen? Starta en negativ tråd om företaget på ett par forum där de är aktiva?

Tacksam för lite feedback

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du ringer de igen och försöker lösa det med dem.
För att ett ärende ska hamna hos fogden krävs väl att ett inkasso företag redan har varit inblandade? Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har alltid haft den tron.

Skulle för övrigt gissa på att det gäller antingen K (70%) eller D (30%). Extremt tråkigt i vilket fall, hoppas att de kompenserar dig på något sätt och avskedar säljaren då detta i min mening är något som aldrig får hända.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

japp ett inkassoföretag har dragit ärendet till kronofogden. Jag har inte fått vare sig mail, telefonsamtal eller post angående någon påminnelse över huvud taget. De har gjort fel och tar på sig det hela och beklagar men jag tycker att de borde anstränga sig lite för att se till att de får nöjda kunder. Att skita i alternativt "glömma bort" att maila mig med ett kompensationserbjudande tycker jag är jävligt lågt. Man ska inte hamna hos kronofogden när man som i mitt fall verkligen gjort allt för att beställningen skulle flyta på utan fel.

känns ju surt som fasen att behöva ringa igen och påminna dem om ärendet. Känns ju som om de fått chansen redan.

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Börja med att skriv vilken butik det handlar om. Sådana oseriösa ställen vill iaf jag akta mig för men då måste jag veta vilka det är.
Men även om nu fogden rev ditt ärende kommer du fortfarande finnas kvar i deras register? Isf är det ju helt galet. Jag menar har du inte fått några påminnelser över huvud taget är det ju tjänstefel nånstans.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Företaget menar att det blev fel när de skötte faktureringen. De satte fel typ av fakturalapp på paketet och trodde alltså att jag skitit i att betala försändelsen. De fick inte sin faktura betald och fick inte reda på att jag betalade när jag hämtade ut paketet. Enligt kronofogden kommer jag inte att hamna i något register eftersom jag handlade som privatperson. Hade jag däremot haft företag hade jag fått en prick som synts i tre år enligt den handläggare jag pratade med.

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slinger
Företaget menar att det blev fel när de skötte faktureringen. De satte fel typ av fakturalapp på paketet och trodde alltså att jag skitit i att betala försändelsen. De fick inte sin faktura betald och fick inte reda på att jag betalade när jag hämtade ut paketet. Enligt kronofogden kommer jag inte att hamna i något register eftersom jag handlade som privatperson. Hade jag däremot haft företag hade jag fått en prick som synts i tre år enligt den handläggare jag pratade med.

Inget illa menat, men hur har du kunnat få svar mellan 21.56 (igår) - 01:32 (idag)

Permalänk
Medlem

Du förstår nog inte hur det där med kronofogden fungerar. Javisst hamnar du i deras register om ett ärende angående dig landar hos dem, men det betyder inte att du får en betalningsanmärkning. Du kommer alltså inte att få problem med lån o.s.v. på grund av det som hänt.

Även företag begår misstag ibland, så jag förstår inte vad du ska få kompensation för.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem

När ärendet går till kronofogden har du en viss tid på dig att bestrida ärendet. Om du inkommer med giltig bestridan inom den tiden så får du ingen betalningsanmärkning. Jag vet inte vad det är för register man skulle hamna i om man inte får betalningsanmärkning. Tror inte att det finns något sådant register.

Förstår inte heller varför du skulle ha någon ersättning. Har du drabbats av någon ekonomisk skada i och med att ärendet gick till kronofogden? Som jag förstår det så var det en miss, om än obehaglig så har ju problemet vad jag förstår rättats till omgående.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
När ärendet går till kronofogden har du en viss tid på dig att bestrida ärendet. Om du inkommer med giltig bestridan inom den tiden så får du ingen betalningsanmärkning. Jag vet inte vad det är för register man skulle hamna i om man inte får betalningsanmärkning. Tror inte att det finns något sådant register.

Förstår inte heller varför du skulle ha någon ersättning. Har du drabbats av någon ekonomisk skada i och med att ärendet gick till kronofogden? Som jag förstår det så var det en miss, om än obehaglig så har ju problemet vad jag förstår rättats till omgående.

Fråga Telia vilken lista dom går genom, fick ingen abb bara för att en väldigt nära betalningsanmärkning några år tidigare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
När ärendet går till kronofogden har du en viss tid på dig att bestrida ärendet. Om du inkommer med giltig bestridan inom den tiden så får du ingen betalningsanmärkning. Jag vet inte vad det är för register man skulle hamna i om man inte får betalningsanmärkning. Tror inte att det finns något sådant register.

Förstår inte heller varför du skulle ha någon ersättning. Har du drabbats av någon ekonomisk skada i och med att ärendet gick till kronofogden? Som jag förstår det så var det en miss, om än obehaglig så har ju problemet vad jag förstår rättats till omgående.

Man har tio dagar på sig (från det att man skickat tillbaka lappen till fogden) att betala hela beloppet inkl. kostnader till den som vill ha pengarna eller bestrida. Betalar man omgående så skall ärendet dras tillbaka och då blir det inget utslag från kronofogden. Utslag = anmärkning. Detta gäller E-mål. A-mål (skatter/skulder till staten) ger anmärkning direkt (staten gör aldrig fel). Betalar man skulden omgående så blir anmärkningen sekretessbelagd och syns inte om man tar en upplysning. Får man en skuld till inom 3 år hos fogden så försvinner sekretessen och båda anmärkningarna kommer synas.

I det här fallet så har det aldrig gått så långt. Det har alltså inte blivit någon anmärkning.