HJÄLP! Projekt rapport, programmering hur?

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Projekt rapport, programmering hur?

Hej alla.
Jag och 2 av min klasskompisar har haft ett projekt nu i 3an på gymnasiet där vi har programmerat ett spel. Spelet är färdigt och det kommer nu ner till rapporten.
Vi fick en mall att följa men att den inte är så bra anpassad till en programmerings rapport.
Den mallen ser ut så här:
1. Inledning
1.1. Syfte och Frågeställning
1.2. Tillvägagångssätt
1.2.1. Metod
1.2.2. Material
2. Bakgrund
3. Resultat och analys
4. Slutsats och diskussion
6. Bilaga

Rapporten ska vara ca 10 sidor lång och det problem vi har är att vi inte kan få ihop 10 sidor. Vi vet inte vad det är vi ska lägga in på de olika rubrikerna. Så min fråga är om det när någon som har någon bättre mall, som förhoppningsvis våran lärare godkänner, eller har några tips vad man kan lägga till på de olika rubrikerna.

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)

Permalänk

Hallå sickan.

Fylla på så mycket ni kan i varje kategori, sedan fyller ni på med mer.

Under metod skriver ni ju hur ni gjort, hur ni skrivit och testat spelet. Material, de program ni använt och om ni haft några färdiga saker med.

Bakgrund, berätta lite spel historia. Berätta om liknande spel kanske eller något sådant?

Resultat, beskriv det färdiga spelet.

Sedan skriver ni lite fritt i slutsats och diskussion.

Ni borde ju kunna nå 10 sidor. Vårat blev 40 sidor om brunnsvatten... =/

När lägger du upp det färdiga spelet här då?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

tack Evil.

det kommer nog att ta ett tag innan det kommer upp här men jag kan nog skicka dig en egen version om du skulle vilja det

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
tack Evil.

det kommer nog att ta ett tag innan det kommer upp här men jag kan nog skicka dig en egen version om du skulle vilja det

Jag skulle gärna testa spelet^^

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk

Vad handlar spelet om?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Re: HJÄLP! Projekt rapport, programmering hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
Hej alla.
Jag och 2 av min klasskompisar har haft ett projekt nu i 3an på gymnasiet där vi har programmerat ett spel. Spelet är färdigt och det kommer nu ner till rapporten.
Vi fick en mall att följa men att den inte är så bra anpassad till en programmerings rapport.
Den mallen ser ut så här:
1. Inledning
1.1. Syfte och Frågeställning
1.2. Tillvägagångssätt
1.2.1. Metod
1.2.2. Material
2. Bakgrund
3. Resultat och analys
4. Slutsats och diskussion
6. Bilaga

Rapporten ska vara ca 10 sidor lång och det problem vi har är att vi inte kan få ihop 10 sidor. Vi vet inte vad det är vi ska lägga in på de olika rubrikerna. Så min fråga är om det när någon som har någon bättre mall, som förhoppningsvis våran lärare godkänner, eller har några tips vad man kan lägga till på de olika rubrikerna.

Låter som en vettig mall för det ni gjort.

Syfte och frågeställning, vad är syftet med erat projekt? Är det möjligtvis att skapa ett spel i någon kurs? Varför ska spelet skapas? Vilka frågeställningar kring skapandet av spelet finns.

Tillvägagångssätt. Hur har har ni gjort?

Metod, vilket språk har ni använt? Har ni använt någon typ av programmeringsfunktion som är relevant att nämna? Någon speciell teknik? Någon speciell produktutvecklingsmetod som använts?

Material. Låter som en konstig rubrik i inledningen, den bör ni ifrågasätta om ni verkligen ska ha med.

2. Bakgrund, beskriv lite om bakgrunden till spelet. Vad finns det för spel på marknaden? Vad har ni för referensram? Vad är relevant för utvecklandet av erat spel.

3. Resultat, vad har ni gjort för något? Vad kan erat spel göra? Vad är det för spel?

4. Vad kan ni dra för slutsatser? Var det ett bra spel? Uppfyller det syftet med projektet? Finns det något att förbättra?

Bilagor. Källkod? Spelet? Andras källkod ni använt?

Permalänk

På metoder skulle ni ju kunna kommentera kring hur de algoritmer ni hittat på själva fungerar. Bara att förklara en algoritm i detalj är ju utan vidare en sida.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
På metoder skulle ni ju kunna kommentera kring hur de algoritmer ni hittat på själva fungerar. Bara att förklara en algoritm i detalj är ju utan vidare en sida.

Mja, en sak jag tycker är tveksam är att metoden inte har en egen huvudrubrik, det är ju förvisso korrekt att beskriva metoden i inledningen, men då med kanske 3-5 rader. En egen huvudrubrik för metod tycker jag borde införas där de i detalj kan beskriva hur de gjort.

Permalänk
Medlem

Den mall ni har fått är ju standard för alla rapporter idag. Den är inget konstigt alls. Tvärtom är den riktigt vettig!

Framförallt tvingar den fram en massa information man kanske inte har tänkt på tidigare.

Här är två artiklar som exempel på hur man kan skriva:

* http://afni.nimh.nih.gov/pub/dist/doc/papers/afni_paper1.pdf
* http://www.cs.brown.edu/research/pubs/pdfs/1995/Reiss-1995-EV...

Den andra följer mallen i stort, men har använt lite fler rubriker.

Notera att inget av exemplen låter skärmdumpar (dvs screenshots) dominera. Max motsvarande en tredjedel i ert fall. Mer behövs ju inte.

Ni kan ju ha testutlåtanden med också! Och, köra någon statistisk test, t.ex. om högerhänta är sämre på spelet än vänsterhänta osv. Lättförtjänta stilpoäng.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Den mall ni har fått är ju standard för alla rapporter idag. Den är inget konstigt alls. Tvärtom är den riktigt vettig!

Framförallt tvingar den fram en massa information man kanske inte har tänkt på tidigare.

Här är två artiklar som exempel på hur man kan skriva:

* http://afni.nimh.nih.gov/pub/dist/doc/papers/afni_paper1.pdf
* http://www.cs.brown.edu/research/pubs/pdfs/1995/Reiss-1995-EV...

Den andra följer mallen i stort, men har använt lite fler rubriker.

Notera att inget av exemplen låter skärmdumpar (dvs screenshots) dominera. Max motsvarande en tredjedel i ert fall. Mer behövs ju inte.

Ni kan ju ha testutlåtanden med också! Och, köra någon statistisk test, t.ex. om högerhänta är sämre på spelet än vänsterhänta osv. Lättförtjänta stilpoäng.

Knappast standard för alla rapporter, men den innehåller flera element som är det i de flesta rapporter idag. Tycker inte han ska ha med ett sådant test som du beskriver, känns inte helt lätt att motivera det.

Permalänk
Medlem

Här har ni en bra källa annars, iofs anpassad för högskolan: http://www.liu.se/content/1/c6/11/00/75/Lathund.pdf

Jag minns inte hur mycket vi skrev när jag gjorde mitt projekt i 3:an, men 10 sidor känns inte som någon omöjlighet.

Jag skulle nog lägga upp det på ett annat sätt:

1. Inledning (1/3-1/2 sida)
1.1. Syfte och Frågeställning (en halv sida känns knappast omöjligt)
1.2. Bakgrund
1.3 Avgränsningar (vad ni valt att inte göra, som ni känner att det vart möjligt med mer tid, etc.)
2. Metodik (kort ingress, några rader om vad detta kapitlet (1.2) kommer handla om)
2.1 Planering (vart ni började, hur ni tänkte när ni designade och i vilken ordning ni gjorde delarna. borde gå lätt att skriva 3/4 sida om.)
2.2 Verktyg (dvs presentera språken/grafiska verktyg ni använt, så att en lekman förstår)
2.3 XXXXX (fler kapitel kan inforgas här, t.ex. om ni testade noga så kan det presenteras här. Vill ni presentera designskisser i separata kapitel går det också.)
3. Resultat och analys (här går det att skriva om slutprodukten, och utvärdera resultatet utifrån de mål ni satte upp. två sidor kanske.)
4. Slutsats och diskussion (Diskutera er metodik, era verktyg och ert resultat. Resonera utifrån detta och dra en slutsats. två sidor kanske...)
5. Avslutande reflektion (hur har projektet gått, hur har grupparbetet fungerat, har ni lärt er något? vill ni tacka någon speciell?)
6. Referenslista
7. Bilaga (designskisser, flödesscheman, kartor över levels, etc.)

Oj vad ambibiöst det blev nu, men det var mina spontana tankar. Bara för att jag tycker det blir det inte korrekt. Vad är det för spel ni gjort?

Permalänk
Medlem

Ni kan ju börja med att inte särskriva. Programmeringsrapport är ett ord. (Spelhistoria också.)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Oj. jag glömde att tacka för alla svar. det har hjälp jätte mycket, Tack!

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)