Permalänk
Medlem

Ett spel jag gjort i Java

Läste tråden med java-bashing en bit ner och fick tanken att jag skulle bidra med min egen kreation:

http://www.karlmacklin.com/java/memory/memory.jnlp

- Vad det är:
Ett spel gjort i Java, med hjälp av spelbiblioteket Slick:
http://slick.cokeandcode.com/
Ett sorts memoryspel med en poäng som ständigt räknas nedåt så man får skynda sig för att få bra highscore. Highscoren ligger online, och man kan se de tio bästa för stunden. Spelet har funnits ett bra tag så poängen är svåra att slå.

- Vad det inte är:
Korrekt optimerat. På min Core2Duo E4200(@2.89GHz) går det utmärkt. På en mycket sämre dator på jobbet så går det för snabbt. Jag vet inte hur det kommer fungera på era datorer, men det går antingen som det ska, eller så märker ni när ni parat ihop kort att dom försvinner innan man fått se att båda hör ihop.
Beter det sig på det viset blir det lite buggigt på det sättet att man kan trycka på supermånga kort och vända upp fler än 2 totalt.

- Vad jag gjort:
Kodningen (eclipse) musiken (cubase) och grafiken (photoshop). Slick-libraryt har en engelsk snubbe som heter Kevin Glass gjort.

- Slutsats:
Med dagens hårdvara kan man göra rejäla spel som bygger på Java. Det är en slutsats jag drar efter ha sett saker gjorda i typ jmonkeyengine:
http://www.jmonkeyengine.com/
inte utefter mitt lilla fjuttspel här.
Jag har inte programmerat java ALLS innan jag gjorde detta spela, som tog ungefär en dryg vecka att göra, med några timmars pillande om dagen. Så med detta library så är det ganska lätt att göra saker.

Permalänk

"Programmet kan inte startas"

Jaha nu är det väll dags för en virus/spy ware sökning då.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

java.security.AccessControlException: access denied (java.util.PropertyPermission org.newdawn.slick.pngloader read) at java.security.AccessControlContext.checkPermission(Unknown Source) at java.security.AccessController.checkPermission(Unknown Source) at java.lang.SecurityManager.checkPermission(Unknown Source) at java.lang.SecurityManager.checkPropertyAccess(Unknown Source) at java.lang.System.getProperty(Unknown Source) at org.newdawn.slick.opengl.ImageDataFactory.getImageDataFor(ImageDataFactory.java:25) at org.newdawn.slick.opengl.InternalTextureLoader.getTexture(InternalTextureLoader.java:274) at org.newdawn.slick.opengl.InternalTextureLoader.getTexture(InternalTextureLoader.java:230) at org.newdawn.slick.opengl.InternalTextureLoader.getTexture(InternalTextureLoader.java:171) at org.newdawn.slick.Image.<init>(Image.java:183) at org.newdawn.slick.Image.<init>(Image.java:161) at org.newdawn.slick.Image.<init>(Image.java:149) at org.newdawn.slick.Image.<init>(Image.java:127) at com.karlmacklin.memory.InGameState.init(InGameState.java:100) at org.newdawn.slick.state.StateBasedGame.init(StateBasedGame.java:164) at org.newdawn.slick.AppGameContainer.start(AppGameContainer.java:369) at com.karlmacklin.memory.Memory.main(Memory.java:28) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) at java.lang.reflect.Method.invoke(Unknown Source) at com.sun.javaws.Launcher.executeApplication(Unknown Source) at com.sun.javaws.Launcher.executeMainClass(Unknown Source) at com.sun.javaws.Launcher.doLaunchApp(Unknown Source) at com.sun.javaws.Launcher.run(Unknown Source) at java.lang.Thread.run(Unknown Source)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle
Med dagens hårdvara kan man göra rejäla spel som bygger på Java. Det är en slutsats jag drar efter ha sett saker gjorda i typ jmonkeyengine:
http://www.jmonkeyengine.com/
inte utefter mitt lilla fjuttspel här.
Jag har inte programmerat java ALLS innan jag gjorde detta spela, som tog ungefär en dryg vecka att göra, med några timmars pillande om dagen. Så med detta library så är det ganska lätt att göra saker.

Trevligt med lite Java-propaganda lite då och då... eller? 0/10

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för OS? Glömde säga att det inte funkar i Mac OS (jag har inte fått det att funka), och att man måste ha java version 6.

Badboll, jag vet inte vad det där felet beror på. När den ska ladda png resources så är det nåt som inte stämmer iaf.

Permalänk
Medlem

You: Var nog inte tänkt som propaganda, mer som motvikt till alla gosh-liknande neggon som menar att Java är odugligt och C++ är det enda rätta.

Jag kör Windows Server 2008 och Java 6. Hur ser raderna ut som är upphov till undantaget?

EDIT: Jag är inte hemma på Java Web Start, men kan det här vara orsaken till problemen?

Citat:

By default, Java Web Start applications run "restricted", which means that they do not have access to some system resources such as local files. But publishers can remove these restrictions by signing their Web Start applications with the jarsigner tool that comes with the JDK.

http://en.wikipedia.org/wiki/Java_Web_Start

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Var nog inte tänkt som propaganda, mer som motvikt till alla gosh-liknande neggon som menar att Java är odugligt och C++ är det enda rätta.

Ja exakt.

Det jag försöker säga är att när folk säger att java är odugligt rent prestandamässigt, så vill jag påstå att man kan göra riktigt bra grejer allt med att användarnas hårdvara utvecklas.

You: Ge mig ett exempel på nåt bättre att posta om, jag tänkte mest vara vänlig och bidra till diskussionen. Kan du bara tolka detta som java-propaganda, och tycka att det är skitdåligt (?) så får du väl göra det.

Kan ju påpeka att jag ser Java ur ett nybörjarperspektiv, men det är ju ganska solklart då jag nämner att jag inte programmerat Java alls innan jag gjorde detta.
Om du sitter inne på värdefull information om hur dåligt Java är som vi andra borde veta kan du ju kortfattat motivera det, det borde väl inte vara så svårt?

Permalänk
Medlem

Angående webstarten, det kan vara att man får det felmeddelandet om man inte accepterar signaturen Thawthee när man startar upp det.

Får någon igång spelet alls?

Meller127: Du behöver inte oroa dig, det är inget virus, det är ett spel. Kanske ingen större tröst, men här är min utvecklingstråd om spelet:
http://slick.javaunlimited.net/viewtopic.php?t=1125
Kanske får dig att känna dig lite tryggare.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag kan "acceptera signaturen"? Så här ser det ut för mig:

Och även om jag trycker "Kör" så vill det sig inte.

Permalänk
Medlem

Ok nu känner man sig lite dum. Det är troligtvis så som det står att signaturens certifikat har gått ut på nåt sätt.
För första gången sen juni 2008 så kan jag inte starta spelet själv.

Jag får samma fel som dig, vilket beror på någon säkerhetsgreja.

Då kan man väl lägga till i debatten att Java kanske inte är det enklaste när det gäller distribuering...

Ärligt talat så fick jag hjälp med signaturdelen av killarna på Slick-forumet. Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra för att få igång det.

Jag får återkomma med flash-versionen av spelet om ingen har nåt enkelt tips.

Edit: Snarare, jag återkommer när jag fixat signaturen och det.

Permalänk
Medlem

Kan du bygga en JAR av det, kanske? Borde gå att få till så att det fungerar utan att man ska behöva krångla med certifikat. Och alla resurser som ett program behöver kan "bundlas" i JAR-filen (som egentligen bara är en zip-fil med en särskild struktur och lite metadata)... tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag utvecklade det att jag började med att försöka få till en exekverbar jar-fil, men jag stötte på så många problem så jag gav upp. Jag fick lite tips om hur man skulle få igång en webstart och till slut lyckades jag.

Jag håller på och sätta mig in i det igen nu så jag ska försöka få igång åtminstone webstarten

Om du kan Java och vill försöka göra en jar av det så kan du få källkoden och alla resources här:
http://www.karlmacklin.com/java/memory/source.rar

Notera att man måste ha slick library som länkas i själva webstartfilen. Ett av problemen som gjorde att jag inte fick igång jar-fil standalone. Den ligger med i zip-filen dock.

Jag har dock tagit bort den del som rör highscore-uppdatering i sourcen, för att undvika fusk-scores.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle
You: Ge mig ett exempel på nåt bättre att posta om, jag tänkte mest vara vänlig och bidra till diskussionen. Kan du bara tolka detta som java-propaganda, och tycka att det är skitdåligt (?) så får du väl göra det.

Hade inga problem med din post, utom just den sista biten jag citerade. Onödigt trollbete när du skapar en tråd om ett spel du har gjort. Har egentligen inga problem med Java per se, utom att det körs i en VM och att det stora APIt innehåller en del dumheter.

För övrigt kan problemen med OS X vara p.g.a. Java-versionen, man måste ibland specifikt välja version 6.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget "trollbete" i Tackles inlägg. Jag tycker att You överreagerar. Ville bara få det sagt.

För övrigt fick jag till en JAR efter lite pust och stön. Den funkar för mig i vilket fall, i Windows. Kunde dock inte få till så att allt låg i arkivet (dll-filer, biblioteksfiler), vilket jag trodde skulle gå. Nåväl. Har slängt upp en rar på Rapidshare:
http://rapidshare.com/files/212993048/Karlskards.rar.html

Enkelt och snyggt spel, och tokskön musik! Dock är "Karl's Kard's" grammatiskt fel - ta bort apostrofen i "Kard's" så har jag en sak mindre att störa mig på.

Permalänk
Medlem

Ha! Jag man kan ju inte lyckas med allt..

Jag håller på att lära mig PureMVC i actionscript, ska försöka göra en konversion av detta spel till flash då, kanske lägga upp på kongregate.com.
Det är planen iaf, får se hur det går, det tar sån fruktansvärd tid att lära sig PureMVC tycker jag. Beror nog på att jag inte har någon vidare programmerarbakgrund.

Permalänk

Bra det, man vet ju aldrig

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Jag har enligt planen nu konverterat spelet till flash och utökat spelmekaniken lite, samt lagt till roligare musik/ljud.

http://www.kongregate.com/games/TackleMcClean/memory-mayhem

Inte är det java längre, men jag tänkte jag nämner detta ändå.

Permalänk
Medlem

Haha, riktigt kul spel! Jag håller med om musiken, jättekul och bra Synd att Java ska vara så struligt med jnlp-filer och liknande då jag faktiskt vurmar för det.. :\

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Ja riktigt välgjort! Bra jobbat verkligen!