Svårt att leva på socialbidrag?

Permalänk
Medlem

Svårt att leva på socialbidrag?

Jag läste på aftonbladet och såg att en journalist där ska leva på socialbidrag i en månad. Det blir tufft tänkte jag instinktivt tills jag såg att det rör sig om hela 8300 kr (!). What's the big fuzz?

http://blogg.aftonbladet.se/30258

Jag hade inte en aning om att socialbidragstagare fick så mycket pengar. Rena lyxen med tanke på vad det kunde/borde vara.

I höstas levde jag på endast studimedel (~7800 kr) och hade 3000 kvar när alla räkningarna var betalda. Hyran är på 3800 kr. Hemförsäkrad är jag också samt betalar tv-licens.

Jag tycker jag lever ett bra liv. Brukade få ca 500 över varje månad. Jag hade lätt kunnat spara in ytterligare en 500-lapp i månaden. Nu har jag även fått bostadsbidrag på 900kr och känner mig som en kung. Går plus 1000 kr den här månaden och har ändå handlat kläder för 1500kr.

Det får mig att undra: varför är det ett så väldans liv om att socialbidragstagare har det dåligt? Finns det några bakomliggande faktorer jag missar? Så mycket pengar för vad jag vet inget jobb alls?

Okej att det blir tuffare om man har flera barn, men då kickar ju ytterligare bidrag in. Det borde inte vara några problem att överleva, eller?

Visa signatur

---

Permalänk

En del socialbidragsfall har ju villa, bil och tre ungar, då ska du nog se att det inte är lika lätt att leva.

(fast givetvis är det inte särskilt "svårt" om man har minsta lilla koll på sina pengar).

Den där bloggen var ju direkt löjlig, påstår man att socialbidraget är för lågt så har man ingen koll på omvärlden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag och min sambo lever på sammanlagt 10k i månaden, ibland mer ibland mindre.
Eftersom jag har timvikariat så varierar lönen rätt redigt, men så länge jag får 6k+ i månaden så klarar vi oss helt utan problem.

Bara att folk inte vet hur man lever snålt.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet tror jag är invanda mönster. Är man van att leva på 8 300 per månad klarar man det. Är man van att tjäna mycket mer klarar man inte av att leva på 8 300 i månaden. I alla fall inte om man saknar förmåga att snabbt anpassa sig.

Ett annat problem är att det är rimligt att tro att det finns en korrelation mellan de som går på socialbidrag och de som inte har full koll på ekonomi, svårt med matte etc. Bara hur man handlar mat kan göra natt och dag i en begränsad ekonomi.

För övrigt stör jag mig mer på de studenter som klagar. Är man ensamstående student, och inte klarar sig på 7 800 i månaden, ja, då bör man nog överväga att be mamma om en kurs i privatekonomi.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt och vet inte riktigt vad jag tycker, men socialbidraget är väl ändå för att överleva? Ska staten("vi andra") betala för att vissa inte vill planera sin månad i minsta detalj? Och om man inte har jobb så borde man kunna lägga 8 timmar om dagen på att planera sin månad så optimalt som möjligt?
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Varför ska socialbidragstagare ha det bra?

Det finns väl andledningar men jag tycker inte att det skulle vara värt kostnaden.

Man vill ju inte att de ska ha det för bra för då behver de ju inte göra nåt åt det. De överlever på pengarna.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Glömsk

Ett relaterat problem är att det i vissa håll är socialt accepterat att leva på socialbidrag. En gång i tiden kallades dessa människor för "socialfall", och det med rätta i min mening. Det finns gott om människor i Sverige som INTE kan arbeta, och de påverkas negativt av de som utnyttjar systemet.

Brukar inte göra det här så ofta, men här är ett citat från en Socialdemokrat:

Citat:

Varje skattekrona som inte används effektivt är som att stjäla från de fattiga.

Edit: Förstår inte människorna som utnyttjar socialsystemet att de är lika korrupta som de onda bankirerna med sina bonusar som de antagligen hatar (och använder för att rationalisera sitt beteende)? De utnyttjar också systemet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

socialbidragstagare ska väl inte ha det bra? iaf inte de som bedöms vara arbetsföra, nån jädra måtta får det vara!

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Fy vilket gnäll, studenter får LÅNA runt 5000 av sina 7500 de får i bidrag. Socialbidragstagare FÅR detta utan krav på motprestation. Det märkligaste av allt(nåja, inte i Sverige) är att man får pengar till fackavgift. Sossarna skall ha sitt,oavsett vem som betalar!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd

Mjae jag tycker man kan vrida och vända på det där. Många studenter är på väg in i vuxenlivet medan socialfallen har fallit igenom, exempelvis pga nedskärningar och annat. Jag anser dock att ingen vuxen människa klarar sig på ~8 000kr/månaden.

Permalänk
Medlem

Folk verkar hänga upp sig på summan utan att inse att den summan varierar stort beroende på hur läget ser ut i den kommun man bor i och hur läget är för den som går på bidrag. Det är inte som om de bara hostar upp en godtycklig summa till alla som ber om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Fy vilket gnäll, studenter får LÅNA runt 5000 av sina 7500 de får i bidrag. Socialbidragstagare FÅR detta utan krav på motprestation. Det märkligaste av allt(nåja, inte i Sverige) är att man får pengar till fackavgift. Sossarna skall ha sitt,oavsett vem som betalar!

Utan motprestation? Så att jobba heltid gratis på någon praktik i månad efter månad är inte en prestation? Att konstant och utan att få säga nej vara med på helt meningslösa kurser skapade för att förvara arbetslösa i någon eller några månader så de inte dyker upp i arbetslöshetsstatistiken räknas inte? Att behöva åka på intervjuer i landet för längesedan för att få något deltidsjobb som inte ens ger en nog till hyran? För att inte tala om att bli tvingad till att sälja allting man har av värde bara för att ha råd med mat?

Det är väl ingen som har sagt att studenter har det bra, men bara för att studenternas situation suger så betyder ju inte det att alla andra är tipptopp. När jag gick på bidrag hade jag tur om jag efter att hyra, el och mat var betalt hade 1500kr kvar att klara kläder, övriga kostnader (telefon, internet, busskort m.m.) och allting annat på.

Edit**
Jag tycker inte att man ska leva i lätja som arbetslös bidragstagare, men någon mån av rimlighet och balans måste det finnas i det hela. Givetvis skall man inte kunna leva gott på bidragen, folk ska ju vilja sluta med det. Men inte heller ska man ju behöva käka nudlar i veckor och behöva vara rädd för att hamna i en olycka då det inte är säkert att man har råd med besöket till sjukhus/akut/VC.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Varför skaffar människan inte bara ett jobb?

Permalänk
Medlem

belga:
Att jobba gratis på praktik är väl för att få ut dem i arbetslivet så dem slipper ha bidrag? Kanske får en att vilja söka jobb om alternativet är att göra ett liknande/samma jobb fast obetalt? Hur borde bidragstagare göra för att motivera sitt bidrag?

Min erfarenhet är dock att de som verkligen vill få jobb får jobb.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
När jag gick på bidrag hade jag tur om jag efter att hyra, el och mat var betalt hade 1500kr kvar att klara kläder, övriga kostnader (telefon, internet, busskort m.m.) och allting annat på.

Huh? Om mat, el och hyra redan är betald, hur kan du tycka att 1500:- är LITE? Du har ju flera hundra kronor över till nöje varje måndag!

150:-/månad för telefon, 300:- för internet (då slipper du välja det långsammaste alternativet) och 2000/12 ~170:- för busskort så har du 880:- kvar till kläder och nöje. 880:- som JAG betalar, tillsammans med alla andra i Sverige.

Dessutom är det inget större problem att skära i den kostnaden mer om det skulle krisa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Varför skaffar människan inte bara ett jobb?

Det är "under deras värdighet" att ta ett skitjobb (dvs. de enda jobben som finns att få för många).

Utöver det så finns det ju många som på allvar tror att de inte är kapabla att göra någonting. Exempelvis skyller man gärna på muskelskador eller rent påhittade sjukdomar (socialbidragsfall är ena jävlar på att "få" elallergi och liknande påhitt).

Observera att det precis som Psionicist säger finns människor som faktiskt inte kan arbeta, eftersom de har riktiga skador och/eller sjukdomar. De är givetvis (enligt min etik åtminstone) rättfärdigade till mina pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Wow vilken journalist bara leva på 8300kr en månad, det är ju för fasiken värre än de i Robinson hade . (första avsnittet) Hon har inte riktigt förstått problematiken om hon tror att det endast räcker att leva med normalt slösande.

Problemet med socialbidrag är att komma tillbaka till arbetsmarknaden, har man dessutom problem med hälsan och stora luckor i sitt cv m.m, så är det inte ovanligt svårt att ens få ett skitjobb.

Om någon lever på socialbidrag, akassa ersättning eller whatever tycker jag är sak samma, de alla lever på bidrag som de borde få betala tillbaka då de får råd. Det är dessutom sjukt att man kan få så stor skillnad i bidrag beroende på vad man har gjort innan, detta gäller även långtidsarbetslösa. Jag gör ingen skillnad på en som går på akassa eller en som går på socialbidrag, och nä jag går inte på socialbidrag så det är inte därför jag tycker det är samma sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Varför skaffar människan inte bara ett jobb?

För att det finns problem, såsom karteller och lagstifta arbetsvillkor vilka man inte får bryta. T.ex. vi akademisk utbildade har ofta problem med att få skitjobb, för att arbetsgivaren tror att om vi skulle hitta ett arbete som vi är utbildade för så skulle vi byta.
Lösningen på problemet vore att tillåta oss skriva ett arbetskontrakt, där vi tecknar ett avtal på t.ex. 2år. Och om vi skulle byta arbete under tiden, så får vi betala ett rejält saftigt skadestånd. (säg 100 000kr för ett riktigt fast helttidsarbete)

Jag tror det kommer gå helskotta åt sverige med våra karteller och arbetsvillkor. Låt oss arbetare ställa våra egna krav, staten och andra skall skita i hur dessa är utformade.
*edit*
Sedan är det lite komisk att det finns personer som har gått med i arbetarekarteller och stödjer dessa, samtidigt klagar på folk som har svårt att komma in i arbetsmarknaden och göra rätt för sig p.g.a. deras karteller. (syftar på ingen i tråden utan folk i stan)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Huh? Om mat, el och hyra redan är betald, hur kan du tycka att 1500:- är LITE? Du har ju flera hundra kronor över till nöje varje måndag!

150:-/månad för telefon, 300:- för internet (då slipper du välja det långsammaste alternativet) och 2000/12 ~170:- för busskort så har du 880:- kvar till kläder och nöje. 880:- som JAG betalar, tillsammans med alla andra i Sverige.

Dessutom är det inget större problem att skära i den kostnaden mer om det skulle krisa.

Det är "under deras värdighet" att ta ett skitjobb (dvs. de enda jobben som finns att få för många).

Utöver det så finns det ju många som på allvar tror att de inte är kapabla att göra någonting. Exempelvis skyller man gärna på muskelskador eller rent påhittade sjukdomar (socialbidragsfall är ena jävlar på att "få" elallergi och liknande påhitt).

Observera att det precis som Psionicist säger finns människor som faktiskt inte kan arbeta, eftersom de har riktiga skador och/eller sjukdomar. De är givetvis (enligt min etik åtminstone) rättfärdigade till mina pengar.

Varje måndag? Menar du månad?
Sen kan jag säga att några 170kr för ett busskort måste ju vara landets billigaste. Av de där 1500 jag hade så gick 475kr till busskortet, som då bara var lokalt, om jag ville åka på intervju någon annan stans än inne i stan så fick jag hosta upp extra (och inte heller fick jag säga nej, eftersom jag måste åka på ALLA intevjuer oavsett var). Och det var som jag sade när jag hade tur. hade jag 5-600kr kvar att fixa kläder + nöjen för var jag glad och det räcker inte långt.

Men jag tror du missade(ignorerade?) det sista jag sa. Jag tycker inte att bidragstagare skall ha det bra. Man SKA sitta i en situation man vill ta sig ifrån. Jag anser bara att det är skillnad på "inte bra" och "så jävlig man kan få den".

Nu har inte jag behövt bidrag på länge vilket jag är tacksam för. Jag har ett jobb som gör att jag tjänar marginellt mer, men det är i alla fall mina egna pengar. Det betyder att jag de senaste åren vart med och betalat precis som du till att folk ska gå på bidrag. Och med det sagt så tycker jag ändå att de på bidrag skall ha det stabilt nog att i alla fall kunna gå till läkaren utan att behöva gå utan mat i ett par dar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag levde på mindre pengar varje månad än vad socialbidraget låg på. Då hade jag arbete och kunde lägga undan minst 2000:- varje månad. Fyra tusen kronor brukar jag göra av med på en månad, och då ingår hyra, övriga räkningar, mat, snacks, kläder, underhållning osv. Så om man inte kan klara en månad på 8300:- så prioriterar man nog ganska fel.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Eh, ett busskort för 475:- per månad? Är du helt galen? Att köpa enkelresor kontant hade varit betydligt billigare sålänge du inte åker _extremt_ mycket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag gick från studiemedel till socialbidrag för ett antal år sedan, då var soc ca 10% lägre än studiemedlet. Det var inte vidare fett kan jag säga.

Istället för ca 1500 kr över i månaden så blev det plötsligt bara några hundralappar. Det är rätt stor skillnad både praktiskt och mentalt i hur mycket man måste vända på slantarna. Jag kände mig halvt fånge i min lägenhet efter ett tag eftersom man hela tiden fick snåla in på att hitta på grejer.

Är man sen vuxen, har en lite större lägenhet och ungar som behöver kläder osv är 8300 kr ingenting. Går ju knappt att ha en skrotbil ens. Bil är normalt att ha när man är vuxen.

Ett allmänt tips här är att räkna ihop ALLA utgifter ni har över ett antal månader, och sen snitta kostnaden per månad. Dvs även udda-grejer som många glömmer bort, t.ex. köksgrejer, försäkringar och sånt som behövs men som man inte köper varje månad. Jag kan lova att månadskostnaden blir mer än vad de flesta tror.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, ett busskort för 475:- per månad? Är du helt galen? Att köpa enkelresor kontant hade varit betydligt billigare sålänge du inte åker _extremt_ mycket.

Jävla lantisar
690 jävla kronor får vi storstadsbor betala

OnT: Jag håller med om att 8300 kr är ganska mycket pengar. Jag levde utan problem ett onyttigt studentliv med 6900 kr från CSN varje månad. Hyra + fasta avgifter hamnade på 4k så man hade bara 2900 kvar till öl och nudlar.

Permalänk
Avstängd

Det alla hakar upp sig på här är att hon får över 8000, har personligen aldrig hört om någon som får så mycket. 4000:- plus hyresstöd brukar det väl vara? Och där finns begränsningar också.

Och med busskort på 500:-, fackavgifter, a-kassa, TV-licens, telefon och annat som man egentligen inte kommer ifrån så blir det inte så kaxigt med pengar kvar, sedan så ska man ha grundläggande internet. Socialbidrag är tufft en månad för någon som inte är van, man kan anpassa sig, men de som har någon form av psykiskt problem eller liknande och hamnar i en beroendeställning en lång tid är det tärande för. Det blir en sunkig etta som luktar mögel, mat som i längden innebär näringsbrist och inga nya kläder.

Tycker att alla som klagar på att socialbidragstagare har det bra ska testa själv ett par månader, utan att fuska. Ta reda på hur mycket ni skulle få om ni inte fick någon inkomst, lev sedan på det och se hur det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
150:-/månad för telefon, 300:- för internet (då slipper du välja det långsammaste alternativet) och 2000/12 ~170:- för busskort så har du 880:- kvar till kläder och nöje. 880:- som JAG betalar, tillsammans med alla andra i Sverige.

Ska du söka jobb får du nog räkna med teleräkning på minst 200-300 kr/mån, 200-300 för internet, och sen kostar busskort i sthlm 690:- , till skillnad från Knäckebröhult där du bor. Och tro inte att det är billigare med enkelbiljetter eller bussremsor.

Så dryga 300:- får han över i sthlm i ovanstående exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, ett busskort för 475:- per månad? Är du helt galen? Att köpa enkelresor kontant hade varit betydligt billigare sålänge du inte åker _extremt_ mycket.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, ett busskort för 475:- per månad? Är du helt galen? Att köpa enkelresor kontant hade varit betydligt billigare sålänge du inte åker _extremt_ mycket.

Vart bor du?
Här i linköping går ett lokalt busskort på lite över 500kr.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det alla hakar upp sig på här är att hon får över 8000, har personligen aldrig hört om någon som får så mycket. 4000:- plus hyresstöd brukar det väl vara? Och där finns begränsningar också.

Och med busskort på 500:-, fackavgifter, a-kassa, TV-licens, telefon och annat som man egentligen inte kommer ifrån så blir det inte så kaxigt med pengar kvar, sedan så ska man ha grundläggande internet. Socialbidrag är tufft en månad för någon som inte är van, man kan anpassa sig, men de som har någon form av psykiskt problem eller liknande och hamnar i en beroendeställning en lång tid är det tärande för. Det blir en sunkig etta som luktar mögel, mat som i längden innebär näringsbrist och inga nya kläder.

Tycker att alla som klagar på att socialbidragstagare har det bra ska testa själv ett par månader, utan att fuska. Ta reda på hur mycket ni skulle få om ni inte fick någon inkomst, lev sedan på det och se hur det går.

fackavgifter, akassa tvlicens och telefon ingår ju. Dessa får du ju betalada. Eller telefonen är jag inte säker på om det hör till och orkar inte kolla upp det för närvarande. Men det andra anses vara en rättighet att få betalda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Ojdå, jag har nog inte kollat priserna på busskort på tio år

Att det ska vara så dyrt... Kostnaden för enkelresor måste ha höjts tiofaldigt på tio år? Känns som att det var igår bussbiljetter kostade 10:-...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att avgöra huruvida hon försöker skapa ökad förståelse för bidragstagare eller illustrera hur det är att leva med lite pengar. I vilket fall hakar debatten upp sig på det faktum att hennes socialbidrag är över 8000 kr. Man får i och för sig förstå att det är provocerande för de som studerar eller är pensionärer, men det tar fokus från huvudfrågan.

Det är liksom inte OK att tycka synd om bidragstagare. De anses vara lata och odugliga som inte bara går ut och skaffar ett jobb. Den bilden är beklaglig, för det kan vara lättare än man tror att hamna i en situation där man måste ansöka om socialbidrag. Det räcker i princip med att stå arbetslös efter sina studier och sakna tillgångar så får man problem direkt.

Det är inte alltid så lätt att "bara skaffa ett jobb". Man kanske kommer från utlandet och har problem med språket, man kan ha ofullständiga betyg, man kanske har begått något brott som ung eller så har man någon sorts depression eller andra psykiska problem som gör att man har svårt att få jobb. Det är sådana här saker som är så svåra att sätta sig in i om man aldrig själv haft de problemen. För de flesta är det t ex enkelt att gå uppför en trappa - sitter man i rullstol kan den vara ett nästintill oöverstigligt hinder. Men alla handikapp syns inte lika bra.

Det är sådana här problem som jag hellre skulle se belysas än sådana självklarheter som att man får avstå från oxfilén och krogrundorna. Vem som helst fattar ju att man måste spara om man går ner i inkomst. Tyvärr har debatten kommit att handla om hur man bäst lägger upp en budget för 8000 spänn, och det är en totalt ointressant diskussion eftersom allas förutsättningar ser olika ut.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det är lite svårt att avgöra huruvida hon försöker skapa ökad förståelse för bidragstagare eller illustrera hur det är att leva med lite pengar. I vilket fall hakar debatten upp sig på det faktum att hennes socialbidrag är över 8000 kr. Man får i och för sig förstå att det är provocerande för de som studerar eller är pensionärer, men det tar fokus från huvudfrågan.

Det är liksom inte OK att tycka synd om bidragstagare. De anses vara lata och odugliga som inte bara går ut och skaffar ett jobb. Den bilden är beklaglig, för det kan vara lättare än man tror att hamna i en situation där man måste ansöka om socialbidrag. Det räcker i princip med att stå arbetslös efter sina studier och sakna tillgångar så får man problem direkt.

Det är inte alltid så lätt att "bara skaffa ett jobb". Man kanske kommer från utlandet och har problem med språket, man kan ha ofullständiga betyg, man kanske har begått något brott som ung eller så har man någon sorts depression eller andra psykiska problem som gör att man har svårt att få jobb. Det är sådana här saker som är så svåra att sätta sig in i om man aldrig själv haft de problemen. För de flesta är det t ex enkelt att gå uppför en trappa - sitter man i rullstol kan den vara ett nästintill oöverstigligt hinder. Men alla handikapp syns inte lika bra.

Det är sådana här problem som jag hellre skulle se belysas än sådana självklarheter som att man får avstå från oxfilén och krogrundorna. Vem som helst fattar ju att man måste spara om man går ner i inkomst. Tyvärr har debatten kommit att handla om hur man bäst lägger upp en budget för 8000 spänn, och det är en totalt ointressant diskussion eftersom allas förutsättningar ser olika ut.

Nu förstår jag inte riktigt. Det är inte ok att tycka synd om bidragstagare? Så var det möjligen på 80-talet. Nu ska vartenda osnuten unge som bråkat med sina föräldrar minsann leva på soc-bidrag ett tag i sin barndom och ingen ska ta de pengarna från honom/henne för då skriker han/hon. Finns inte en enda person som skäms för att denne går på bidrag. Tvärtom, det ska basuneras ut och om man ifrågasätter det minsta så är man minsann ett borgarsvin utan dess like som bara vill sparka på den som ligger ner.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är "under deras värdighet" att ta ett skitjobb (dvs. de enda jobben som finns att få för många).

Utöver det så finns det ju många som på allvar tror att de inte är kapabla att göra någonting. Exempelvis skyller man gärna på muskelskador eller rent påhittade sjukdomar (socialbidragsfall är ena jävlar på att "få" elallergi och liknande påhitt).

Observera att det precis som Psionicist säger finns människor som faktiskt inte kan arbeta, eftersom de har riktiga skador och/eller sjukdomar. De är givetvis (enligt min etik åtminstone) rättfärdigade till mina pengar.

Exakt, här har vi det stora problemet. Jag håller med dig om att det finns en grupp människor som är totalt ej-arbetsföra och de ska ha bidrag, men resten ska ut och jobba.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
För att det finns problem, såsom karteller och lagstifta arbetsvillkor vilka man inte får bryta. T.ex. vi akademisk utbildade har ofta problem med att få skitjobb, för att arbetsgivaren tror att om vi skulle hitta ett arbete som vi är utbildade för så skulle vi byta.
Lösningen på problemet vore att tillåta oss skriva ett arbetskontrakt, där vi tecknar ett avtal på t.ex. 2år. Och om vi skulle byta arbete under tiden, så får vi betala ett rejält saftigt skadestånd. (säg 100 000kr för ett riktigt fast helttidsarbete)

Jag tror det kommer gå helskotta åt sverige med våra karteller och arbetsvillkor. Låt oss arbetare ställa våra egna krav, staten och andra skall skita i hur dessa är utformade.
*edit*
Sedan är det lite komisk att det finns personer som har gått med i arbetarekarteller och stödjer dessa, samtidigt klagar på folk som har svårt att komma in i arbetsmarknaden och göra rätt för sig p.g.a. deras karteller. (syftar på ingen i tråden utan folk i stan)

Ta bort alla dina akademiska meriter från CVt? Ta ett taxikörkort? Flytta dit jobben finns? Ta en väktarutbildning (som f.ö.v de flesta bolagen betalar) och jobba som väktare etc?

Vadsomhelst är ju bättre än att sitta hemma och producera noll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
fackavgifter, akassa tvlicens och telefon ingår ju. Dessa får du ju betalada. Eller telefonen är jag inte säker på om det hör till och orkar inte kolla upp det för närvarande. Men det andra anses vara en rättighet att få betalda.

De grejerna är väl ändå sånt som ingår att man ska betala för de där 4000:- man får innan hyresbidraget? Säger inte att det nödvändigtvis är så, men om det är som du säger vill jag att du ska ha en källa, så kan vi diskutera utifrån det sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu förstår jag inte riktigt. Det är inte ok att tycka synd om bidragstagare? Så var det möjligen på 80-talet. Nu ska vartenda osnuten unge som bråkat med sina föräldrar minsann leva på soc-bidrag ett tag i sin barndom och ingen ska ta de pengarna från honom/henne för då skriker han/hon. Finns inte en enda person som skäms för att denne går på bidrag. Tvärtom, det ska basuneras ut och om man ifrågasätter det minsta så är man minsann ett borgarsvin utan dess like som bara vill sparka på den som ligger ner.

Det kanske är den reaktionen du upplever när du ifrågasätter saker utan att veta de bakomliggande orsakerna. Folk som har någon form av problem som de skäms för och blir ifrågasatt reagerar väldigt likt de som blir ifrågasatta när de gör fel. Hur ser du skillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
De grejerna är väl ändå sånt som ingår att man ska betala för de där 4000:- man får innan hyresbidraget? Säger inte att det nödvändigtvis är så, men om det är som du säger vill jag att du ska ha en källa, så kan vi diskutera utifrån det sen.

Det kanske är den reaktionen du upplever när du ifrågasätter saker utan att veta de bakomliggande orsakerna. Folk som har någon form av problem som de skäms för och blir ifrågasatt reagerar väldigt likt de som blir ifrågasatta när de gör fel. Hur ser du skillnaden?

Flera bekanta är ytterst medvetna om att de inte borde ha något socialbidrag. Dessa brukar jag givetvis ifrågasätta och det är väl självklart att de inte har så värst mycket argumentation. Det är ju inte så att jag ifrågasätter helt okända personers rätt till bidrag. De flesta som jag ifrågasatt har argumenterat om rätten till socialbidrag för att de minsann haft arbete förrut eller att de verkligen sökt jobb förrut. Dock så vill de inte jobba med telemarketing, de vill inte jobba inom städfirmor eller Mcdonalds osv, allt annat duger minsann. Det är inte så svårt att syna bluffen när man själv har erfarenhet av att ta det jobb som erbjuds och av princip aldrig vill ha bidrag i form av varken akassa eller socialbidrag. Det har fungerat alldeles ypperligt för mig och jag har då inte haft någon speciell utbildning eller liknande. Jag har ett utländskt klingande namn som visst ska försvåra det hela också. Arbete finns, det finns däremot inte tillräckligt många som är sugna på att göra det oftast.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"