Permalänk

"Fult" i spel! 4870

Hej! Jag har en nu haft min dator i 5 månader och var tvungen att formatera om den. Jag installerade om operativsystemet, VISTA 64-bit och alla drivrutiner som följde med grafikkortet osv. Jag har också uppdaterat alla drivrutiner.

Nu kommer vi till problemet. När jag ser på film och spelar vissa spel så upplever jag screen-tearing. Det blir vågräta "sträck" på bildskärmen med ca 2-3 cm mellan varje sträck. Mitt system är:

VISTA 64 bit.
ATI Sapphire HD4870 512MB
ASUS P5Q-E S775
CPU Core 2 Duo E8500 3,16GHz
Samsung SyncMaster T220 22"

Jag kommer ihåg att jag hade screen-tearing första gången jag monterade ihop datorn och satte på den, men jag kommer inte ihåg vad jag gjorde för att få bort det. Snälla jag ber om hjälp.

Här är en bild som kan visa dom fula "kanterna" jag har på wow t.ex:
http://img300.imageshack.us/img300/5720/wow1.jpg

Bilden visar inte så bra.. men kanterna är mycket mer "kantigare" haha, Vette fan hur jag ska förklara.. Men det har aldrig vart såhär...

Kan vara värt att nämna att jag har max på alla inställningar på wow.. alltså det har vart mycket bättre förr. Sen krascha min dator och jag fick formatera om den ;S

Permalänk
Medlem

Inte för att låta dryg men har du hört talas om Vsync?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Du kan klicka i "Wait for vertical refresh" i Catalyst™ Control Center.
Du hittar det under 3D->All Settings.
Om du kör Ati Tools eller nått annat liknande program istället för CCC så finns det i dem också.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Inaktiv

Uppdatera till senaste drivrutinerna, kör aldrig med det gamla krafset som medföljer på skiva.

Permalänk
Medlem

som folket här säger, på med vsync (annars får du tearing) brukar finnas inställning för det i spelen, annars brukar det även finnas en force vsync on i drivrutinerna (vet inte exakt vart det ligger för ATI, om det nu finns vilket jag blir väldigt förvånad om det inte gör)

Och kör aldrig på det som ligger på skivorna, det är outdated som fasen de drivarna, ta alltid senaste från officiella sidan för det brukar vara massiv skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det är läääänge sedan jag hade ett systm med ett ati kort där vsync fungerade som det skulle. Stoppade i ett 4870 1GB hos en kompis, tror ni det fungerade där, nej. Nu kör vi D3D overrider för att forcera in vsync, som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Inte för att låta dryg men har du hört talas om Vsync?

Inte för att låta dryg men du e nog rätt... nåja du vet.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk

tyckte det såg lite grumligt ut på bilden med säker på att du körde native resolution på skärmen? (högsta upplösningen som den kan visa utan att du tvingar på den en egen upplösning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
tyckte det såg lite grumligt ut på bilden med säker på att du körde native resolution på skärmen? (högsta upplösningen som den kan visa utan att du tvingar på den en egen upplösning

Du skulle aldrig kunna se att han inte kör nativ på ett screen shoot som du säger. Bilden är grumlig för att det är en jpg som är komprimerad.
Bilden visa ingenting eftersom tearing bara uppstår på din skärm och inte kan återvisas i en bild.

Men som andra har sagt, tearing uppstår när man inte köra vsync.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Du menar inte att du kör utan AA då?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

AA? är det anti-aliasing? där har jag x4 om det säger dig något :S

Men problemet är inte löst. Eller problemet är löst när jag spelar spel då jag kan sätta på v-sync som alternativ. Jag har inga problem med tearing förutom när jag tittar på film, men får väl leva med det.

Mitt problem är att jag VET att jag inte utnyttjar mitt grafikkort fullt ut. Jag vet inte vad jag gör för fel. Men t.ex på WoW så är det så ful grafik! Jag har dom högsta inställningarna, ändå ser det mer "smooth" ut t.ex hos brorsans dator som är typ 7 år gammal och har sämre inställningar i spelet.

I Catalyst Control Center har jag på standard settings "Optimal quality", men fortfarande inte bra grafik nog. Fyfan va deprimerande, vad är felet liksom? Det var ju halleluljah innan jag formatera om datorn.

Har uppdaterad alla drivrutiner som finns att ladda ner till min dator, iaf vad jag tror! Men bara för att jag skrev det nu, så blev jag osäker. BRA DÄR! FYFAN VA DEPRIMEREANDE!

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som 4xAA på bilden, men det var en rätt kass jpeg så svårt att se.

Hur som helst, skit i inställningarna i CCC, sätt allt på application controlled, allt sånt går att ställa in lika bra i WoW.

Sätt även Catalyst A.I på standard eller avstängd, du bör inte ha den på advanced då du förlorar bildkvalité.

Den rutan du ska titta närmast på är den i röd fyrkant:

Sätt den på valet längst eller näst längst ner. (Längst ner bör vara 8xAA, andra är 4x)
I den blå rutan har du vsync för att bli av med tearing, drar du på den borde du köra triple buffering med.

På andra sidan, effects, drar du alla staplar till max och kryssar i alla rutor.
(Ground Clutter kan ibland kännas på fps'en i vissa områden, sänk den lite om du upplever det, View Distance kan du också sänka till det du känner är bra, men har du inte för lite minne borde du kunna ha den på max)

EDIT: En annan viktig sak är att du inte kör i en annan upplösning än den du har skärmen i. (Förutom om du kör windowed)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

TACK SÅ JÄVLA MYCKET!!!!!! HERREGUD DU HAR RÄDDAT MITT WOW LIV!!!!!!!!! :D:D

Har alltid kört på max inställningar och 24-bit color skit med x8 sample. Window mode, med V-sync och tripple buffering......... och det var därför det var så konstigt att det fortfarande var fult!

Men det som hjälpte mig var, att jag ändrade allt till application managed i CCC! :D:DD::D:D jag tror dom två krockade med varandra eller något... men det är löst iaf! tack ännu en gång som svarar kl 3 på natten liksom!!!!

Permalänk
Medlem

Ja för fan, jag sover aldrig.

Och inställningar i CCC tar över det man sätter i spelet, och ibland funkar dom inte alls. Kan till exempel inte tvinga på AA i EVE om man kör windowed

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

en liten fråga... vem fan kör windowed ?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
en liten fråga... vem fan kör windowed ?

Jag
Många som gör

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
en liten fråga... vem fan kör windowed ?

Jag vet inte... helt obegripligt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Beror på spel, men väldigt många köra jag window mode i (men om det är möjligt så kör jag "fullscreen windowed" där du kör samma upplösning som desktop men spelet lägger sig så det täcker hela skärmen (inklusive startmenyn) vilket gör att det inte tar tid att tabba ut och in i spelet, de spelen som har detta gjort på ett bra sätt så får du ingen kant överhuvudtaget både över/sidorna/under så det är exakt som att spela fullscreen men tabba funkar otroligt mycket bättre.

Kör mest MMO's i windowmode för inte alltid man behöver vara helt aktiv (tänk t.ex. travel mellan två ställen eller liknande, restar eller whatever..) och man kan då sitta och göra annat medans man fortfarande har koll på spelet...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
en liten fråga... vem fan kör windowed ?

Om jag inte kör i en liten windowed-ruta så kör jag i en fullscreen windowed, då handlar det om att kunna tabba ur spelet snabbare.

Enda undantaget är väl vissa fps-spel där en traditionell fullscreen funkar, så länge man kan tabba utan att förstöra något.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
en liten fråga... vem fan kör windowed ?

En hel del folk, jag kör windowed i fullscreen typ, så att jag kan använda min sekundära skärm till annat utan att spelet minimeras varenda gång ja vill göra något.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //